ارتباط داغ کردن موتور با گرم شدن باد کولر خودرو چیست ؟

کولر ماشین

در فصل گرم تابستان همگی علاقه داریم که در حین رانندگی به خصوص رانندگی های طولانی مدت خودمان را خنک نگه داریم ، بعضی مواقع به نظرمان می آید که انگار کولر خوب کار نمی کند و هرچه کولر را زیاد کنیم باز هم خنک کنندگی کافی را ندارد. اولین موردی که در این هنگام به ذهن می رسد داغ کردن موتور است اما چه دلایل دیگری جز داغ کردن می تواند باعث این اتفاق شود؟؟

سیستم خنک کننده در خودرو بسیار مهم است چون باعث خنک نگه داشتن دائمی داخل خودرو می گردد و میزان خنکی را کنترل میکند ، چنانچه فشار بر کولر ماشین شما زیاد باشد اشاره به مشکلات دیگر ماشین شما می کند. مثلا ممکن است نشانگر نشتی و یا کاسته شدن گاز خنک کننده کولر باشد که باید بلافاصله بررسی گردد.

در چنین مواقعی که کولر را روشن کرده ایم اما باد آن گرم است، بعضی مواقع شما میزان فن را افزایش میدهید به امید این که دوباره ماشین خنک شود و از این حالت خارج شود، اما چنانچه این گرم شدن نرمال نباشد می تواند نشان دهنده ی اشکال در کمپرس کولر باشد و شاید احتیاج به تعمیر و یا حتی تعویض آن باشد.

در این مقاله به بحث در مورد این که چگونه فشار کولر ماشین شما نشانگر سلامت سیستم خنک کننده ی وسیله ی نقلیه شماست خواهیم پرداخت.

اهمیت توجه به نمایشگرهای سیستم کولر

چنانچه هنگام آزمایش سیستم خنک کننده، نمایشگر کولر شما حد بالاتری به نسبت دمای واقعی نشان دهد این می تواند نشانگر نقص در سیستم خنک کننده ماشین شما باشد که باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد. لازم است که این عملیات در یک محدوده ی فشاری تعیین شده مورد بررسی قرار گیرد.

کولر خودرو

فشار بالای همیشگی کولر می تواند باعث ایجاد نقص و اشکال در قسمت کمپرسور کولر شما باشد. و چنانچه توجه به آن معطوف نگردد و در زمان مناسب ایراد برطرف نگردد باعث ایجاد خرج اساسی تعمیر آن می گردد.

مشکلات فشار کولر ماشین

فشار زیاد بر روی فن کاندنسور (وسیله ی متمرکز کننده) باعث خواهد شد تا قسمت آلومینیومی از شکل افتاده و پس از آن ذغال (قسمت سیم پیچی) از بین برود. تعمیر و یا تعویض قسمت کاندنسور گران تمام می شود زیرا گاهی مواقع مجبور به بیرون کشیدن کامل داشپورت وسیله نقلیه میگردد. بالا رفتن بیشتر از حد درجه ی کولر می تواند نشانگر 2 علت باشد.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”دلایل داغ کردن موتور اتومبیل و بالا رفتن آمپر” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/causes-of-engine-overheating%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

نشانه ی اول این است که ممکن است کولر شما جریان هوای محدود و یا بسته دریافت می کند که اشاره به بد کار کردن موتور کوندانسور ماشین دارد.

نشانه ی دوم این است که سیستم خنک کننده دچار شارژ مضاعف و یا بار بیش از حد شده است.

مشکلات فن کوندانسور

فن کوندانسور ماشین در قسمت سیستم خنک کننده با سرعت های مختلف و ظرفیت های مختلف کار می کند. برای همین بد کار کردن یک قسمت باعث پایین آمدن کارایی و پایین آمدن سرعت آن می گردد و در نهایت باعث از کار انداختن کارایی خنک کننده ی فن و جریان هوا می گردد.

مشکلات سیستم خنک کننده

معمولا ایجاد بار اضافی و یا اور شارژ در کولر می تواند سبب یخ زدگی و  خنک کنندگی بیش از حد در سیستم باشد و یا می تواند به دلیل روغن بیش از حد در سیستم باشد، برای آزمایش اینکه سییتم دچار بار اضافی شده است یا نه باید ابتدا به اندازه گیری فشار سیستم پرداخت.

در ابتدا به دنبال نشتی خواهیم گشت پس وسیله ی نشت یاب را به کار می گیریم. در این آزمایش باید مطمئن شد که تمام لوله های هوایی بسته باشند تا به سیستم هوا وارد نشود و گرنه ورود هوا به سیستم باعث نشان داده شدن فشار هوای بالا در نشانگر خواهد شد.

در حین چک کردن برای نشتی همه ی لوله ها را چک کنید همه ی انشعابات و بعد کوندانسور را بازدید کنید که شاید بعضی قسمت ها را باید تعویض کنید. و شاید هم باید اورینگ را بازدید کنید و ببینید که نشتی روغن دارد یا نه . همه ی قسمت ها را بازدید نمایید.

بررسی کولر خودرو

معمولا مشکلات عمده ی بد کار کردن سیستم خنک کننده (کولر) در ماشین ها به سبب اور شارژ شدن یا یخ زدگی و اضافه بار شدن بر سیستم می باشد.  دلایل دیگری که می تواند ایجاد مشکل در سیستم خنک کننده نمایند عبارتند از:  سیم کشی های شل شده، قدیمی شدن و کهنه شدن روغن در سیستم، ایراد تسمه سرعت کولر و یا استفاده ی روغن های نادرست در کمپرسور.

برای تشخیص صحیح باید هم در سرعت کم و هم در سرعت زیاد کولر را بازدید نمود. خودتان می توانید با دستگاه فشار سنج هر دو مورد را بررسی کنید.

با این دستگاه فشار سنج ، هم در دور بالا و هم در دور و سرعت پایین در حالیکه موتور ماشین خاموش است درصورتیکه فشار نمایشگر بیش از 150 پی اس آی باشد سیستم دچار بار اضافی و یخ زدگی شده است و ممکن است که باید فشار بر روی سیستم را بکاهید، برای فشار صحیح به نمایشگر ماشین خود نیز توجه کنید.

چنانچه فشار بسیار پایین باشد و یا صفر را نشان دهد باز هم باید به بازبینی برای نشتی احتمالی بپردازید چه این نشانگر خفیف یخ نزدن را نشان می دهد و کافی نیست.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”با چراغ روشن بنزین چقدر میتوانیم حرکت کنیم؟” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/how-much-can-we-move-with-the-gasoline-light-on%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

چنانچه موتور ماشین را روشن کرده و سپس کولر را روشن کنید و در حد بالا به فشار در لوله ها بپردازید در این صورت نمایشگر فشار پایین باید میزان 30 پی اس آی را نشان دهد و فشار بالا باید 250 پی اس آی را نشان دهد در این صورت به کاتالوگ ماشین خود نگاهی بیندازید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

در اینجا فشار نوسانات خودرو بین فشار بالا و پایین در جریان است که نشان می دهد در این مرحله باید صبر کنید تا کلاچ درگیر شود و نمایشگر نمایش صحیح را نشان دهد.

کولر ماشین

چنانچه در هر دو مورد فشار بالا و پایین نمایشگر را خاموش نشان دهد در این صورت در سیستم خنک کننده یکی از قسمت ها درست کار نمی کند در این صورت باید دید کدام قسمت کار نمی کند آیا کمپرسور یا کلاچ آن و یا دریچه های کم و زیاد کردن ممکن است از کار افتاده باشند.

اگر مجبور به اضافه کردن تبرید(گاز خنک کننده) باشید از آنجایی که فشار در زمان خاموشی موتور پایین می باشد ،ابتدا مطمئن شوید که بقیه ی قسمت ها درست کار می کنند سپس با گاز خنک کننده آن را پر کنید. به کاتالوگ ماشین خود مراجعه کرده و از آن هم کمک بگیرید.

چنانچه مجبور به کاستن فشار سیستم خنک کننده هستید ، بهتر است به مکانیک مراجعه کنید چرا که از نظر محیط زیست و انجام صحیح کار برای حفظ محیط زیست بهتر است کار را به نحو احسن به مکانیک بسپارید تا اینکه خودتان انجام دهید.

مسائل دیگری در سیستم را می توانید خود به دست بگیرید که البته به لوازم بیشتری هم احتیاج دارید و متناسب با مشکل ، خرید ابزار خود را انجام دهید.

گرفتگی سیستم خنک کننده و محدودیت ها

زمانی که کوندانسور دچار گرفتگی عبور هوا شده و مسدود می باشد در این صورت نمایشگر فشار هوای بالا باید بالا نشان دهد و در صورتیکه نمایشگر فشار پایین، در زمان هایی افت را نشان می دهد جهت اصلاح این مشکل ابتدا باید خرده های انباشت را پاک کرده و مجاری عبور هوا را تمیز کنید سپس نمایشگر را چک کنید اگر مشکل باقی ماند مطمئن می شوید یکی از قسمت ها را باید تعمیر کنید.

معمولا اگر زمانی که فشار بالا را زده اید در دور پایین فشار بالا یا فشار نرمال را مشاهده می کنید، به این معنی است که کوندانسور شما درست کار نمی کند و جریان هوا را نمی فرستد. چنانچه شخصا دارید بازدید می کنید، چون جریان هوا به صورتی سریع بسته و باز میگردد شما به راحتی نمیتوانید متوجه این قضیه گردید.

در اینجا مقصر اصلی سوییچ ترموستات است که صحیح کار نمیکند، ممکن است که ترموستات سطح های اشتباه حرارت را دریافت می کند. برای خواندن صحیح، بهتر است ترموستات خود را توسط مکانیک تعویض کنید.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”چگونه تایر مناسب را برای ماشین خود انتخاب کنیم؟” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%aa%d8%a7%db%8c%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

در اینجا از چند کار پرهیز کنید که معمولا افراد این اشتباه را می کنند. یکی این که سرخود، گاز کولر را پر کنید این می تواند باعث مشکلاتی در حرارت کولر گردد و یا مشکلی در کوندانسور ایجاد کند و یا مشکلات بعدی دیگر را به وجود آورد.

من فکر می کنم بهترین راهکار این است که قبل از بردن خودرو نزد مکانیک خودتان بازدیدی از سیستم انجام دهید.

این موجب صرفه جویی در هزینه و وقت شما خواهد شد پس بهتر است در ابتدا بازبینی ها را خودتان گام به گام انجام دهید، برای پیشگیری از اشتباه گرانتر در آینده.

نتیجه

چنانچه سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شما درست کار نمی کند، زمان بازرسی و بررسی فرا رسیده است پس می توانید خودتان با تشخیص صحیح به کمک داشتن فشارسنج و نمایشگر ، فشار بالا و پایین را به دست آورید.

تعمییر کولر خودرو

علاوه بر این برای نشت یابی چشمی به دقت و نیز با استفاده از نشت یاب و یا دستگاه الکترونیک گاز سنج بپردازید. اما مناسبترین راه این است که برای تعمیرات بزرگتر به مکانیک با تجربه مراجعه کنید تا به صورت دقیق تر و با داشتن وسایل بیشتر و تجهیزات مکانیکی به بازدید یا تعمیر بپردازد.

سوالات اضافی و مکمل

اگر فن کوندانسور روشن نمی شود چه کاری باید انجام دهم؟

درحالیکه موتور روشن است کولر را روشن و درجه را بالا بکشید و دریچه ها را باز کنید ، برای مدت پنج دقیقه صبر کنید تا این که موتور ماشین فشار خود را تنظیم کند و به درجه حرارت نرمال برسد تا رادیاتور کوندانسور فن روشن شود.

چنانچه هنوز روشن نشده است ، ماشین را خاموش کنید و 30 دقیقه  صبر کنید تا همه چیز خاموش و سرد شود اکنون چک کنید تا ببینید آیا چیزی باعث بسته شدن و گرفتگی فن و روشن شدن آن شده است یا نه ؟ قسمت های برق رسانی را هم بازدید و بررسی کنید اگر همه به نظر خوب می رسید ممکن است مجبور شوید فن یا سنسور حرارتی را تعویض کنید، و یا شاید قطعه ای در ارتباط با سیکل و جریان گردش هوا در لوله ها نیازمند تعویض باشد و یا مثلا مجبور شوید فیوز فن کوندانسور را تعویض کنید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو