تاثیر گرانی بنزین بر قیمت خودرو

گرانی بنزین و قیمت ماشین

با وجود این که مقامات از زمان گران شدن بنزین بارها و بارها به صورت رسمی اعلام نموده اند که با گران شدن بنزین قیمت هیچ کالایی گران نخواهد شد، اما تعداد زیادی از کالا ها متناسب با میزان عرضه و تقاضا نوسان قیمت دارند. یکی از این کالا ها خودرو است که بدون شک با افزایش قیمت بنزین شاهد تغییرات در قیمت آن خواهیم بود.

تاثیر گرانی بنزین بر قیمت خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی اولین و اصلی ترین گزینه ی تغییرات قیمت هنگام بالا رفتن بنزین هستند. زیرا با گران شدن بنزین تقاضای این مدل خودروها به شدت افزایش می یابد. از آنجا که خودروهای هیبریدی نمونه ی داخلی ندارند تمام مدل های هیبرید شامل خودروهای وارداتی می شود. خودروهایی از جمله تویوتا پریوس، سوناتا هیبرید، کمری هیبرید، لکسوس های هیبریدی و میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید معدود خودروهای هیبرید داخل ایران هستند. به دلیل کم بودن مدل و تعداد خودروهای هیبریدی و افزایش تقاضا بدون شک شاهد افزایش شدید قیمت این دست خودروها خواهیم بود.

تفاوت هیبرید و پلاگین هیبریدگرانی بنزین و قیمت خودروهای داخلی

خودروهای شهری که از ابعاد کوچک و موتور ضعیفی بهره می برند به دلیل کاهش مصرف بنزین به این شکل تولید شده اند. مصرف پایین بنزین به معنای کاهش آلودگی و کاهش هزینه های بنزین است که با افزایش بهای بنزین قیمت این دست خودروها نیز افزایش خواهد داشت. خودروهای داخلی همچون پراید و تیبا و پژو 206 و همچنین خودروهای وارداتی مانند هیوندای i10 ، میتسوبیشی میراژ، کیا پیکانتو، تویوتا یاریس و برخی خودروهای دیگر در این دسته قرار می گیرند که هرچند افزایش قیمت آنها کمتر از دسته ی اول است اما قطعا شاهد افزایش قیمت آنها خواهیم بود.

خودروهایی شهری و با مصرف نسبتا بالا مانند سدان های بزرگ وارداتی و خودروهای داخلی مثل 405 و پارس شاهد افزایش قیمت های جزیی و به احتمال بسیار زیاد موقتی خواهند شد. زیرا در ابتدای این امر تا مدت زمانی همچنان تقاضای خرید بالا است اما به مرور زمان کمی کاهش می یابد و قیمت ها به ثبات خواهند رسید.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”نحوه عملکرد خودروهای هیدروژنی یا پیل سوختی” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/fuel-cell-cars%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

خودروهای دوگانه سوز به خصوص نمونه های دوگانه سوز کارخانه ای استقبال بالایی پیدا خواهند نمود. در حال حاضر کمپانی های سایپا و ایرانخودرو تحویل خودروهای دوگانه سوز را متوقف نموده اند و با توجه کاهش تعداد این دست خودروها و افزایش تقاضا بدون شک شاهد افزایش قیمت این دست خودروها خواهیم بود. گاز سوز کردن خودروها در دوره ای رواج بسیاری پیدا کرده بود و افراد زیادی تمایل بسیار زیادی به خرید خودروهای گازسوز نشان دادند اما به مرور زمان این تمایل کاهش یافت و انفجار تعدادی از خودروهای گازسوز در هنگام سوخت گیری موجب رکود شدید در این بازار شد. اما حالا با گران شدن دوباره ی بنزین و عدم افزایش بهای گاز، تمایلات به خرید خودروهای دوگانه شدت خواهد گرفت. همچنین تمایل افراد به د گانه سوز نمودن خودروهایشان بالا می رود.

خودروهای وارداتی چطور؟

خودروهای توربوشارژ نیازمند بنزین اکتان بالا یا بنزین سوپر هستند که با توجه به این که به بنزین سوپر هیچ سهمیه ای تعلق نخواهد گرفت انتظار می رود تا مدتی شاهد رکود نسبی بازار این دست خودروها باشیم.

خودروهای آفرودی عموما از مصرف بالایی برخوردار هستند و همین مصرف بالا در کنار قیمت بالای بنزین موجب کاهش ارزش این دست خودروها و رکود بازار خرید و فروش خودروهای آفرود خواهد شد. سفرهای آفرود و طبیعت گردی تا حد زیادی کاهش خواهند داشت و افراد سعی میکنند از خودروهای آفرودی وانت استفاده کنند زیرا از سهمیه بنزین بیشتری برخوردارند.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”ارزان ترین خودروهای وارداتی غیر چینی در ایران” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/ارزان-ترین-خودروهای-وارداتی-غیر-چینی-د/%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

تاثیر گرانی بنزین بر قیمت موتور

فروش موتور سیکلت به خصوص نمونه های الکتریکی در شرایط فعلی دچار تغییرات شدید و جدی خواهد شد. موتور سیکلت در ماه های اخیر با توجه به شدید تر شدن طرح های ترافیکی در تهران شاهد افزایش شدید قیمت بوده است. اما ظاهرا این افزایش پایان نیافته و با افزایش قیمت بنزین دوباره سیر صعودی به خود خواهد گرفت. با توجه به این که مصرف موتور سیکلت بسیار از خودرو کمتر است اما سهمیه بنزین موتور حدود نصف خودرو در نظر گرفته شده است به نظر می رسد سهمیه موتور سیکلت ها تا حد زیادی مناسب رفت و آمد های معمولی دارندگان موتور خواهد بود. در صورتی که برای خودروها چنین نیست و حتی برای رفت و امد های شخصی ماهیانه 60 لیتر کافی نیست.

گرانی بنزین و قیمت تاکسی

جابه جایی های غیر ضروری با خودروی شخصی در شرایط کنونی کاهش خواهند یافت و در نتیجه استفاده ی افراد از تاکسی بیشتر خواهد شد. احتمال می رود با وجود عدم اجازه ی ارگان های مربوطه مبنی بر افزایش قیمت تاکسی و حمل و نقل به زودی شاهد بالا رفتن هرگونه هزینه ی حمل و نقل خواهیم بود.

تاکسی های اینترنتی نیز تمهیداتی هوشمندانه برای بهبود شرایط گرانی بنزین در نظر گرفته اند. به این صورت که به ازای هر 100 کیلومتر 7 لیتر مابه التفاوت قیمت بنزین سهمیه ای و آ زاد را به رانندگان خود به صورت نقد واریز می نمایند. هر لیتر بنزین سهمیه 1500 و هر لیتر بنزین آزاد 3000 است که تفاوت آنها 1500 تومان است. پس به ازای هر 100 کیلومتر مبلغ 10500 به حساب رانندگان واریز می شود. همچنین با اجرای طرح های تشویقی و کاهش کمسیون سعی در راضی نگه داشتن رانندگان دارند. با این حال تعداد رانندگان و سفیران در روزهای اخیر کاهش داشته است که این کاهش تعداد رانندگان کمی بر روی نرخ ها تاثیر خواهد گذاشت.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”با چراغ روشن بنزین چقدر میتوانیم حرکت کنیم؟” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/how-much-can-we-move-with-the-gasoline-light-on%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

در مجموع می توان گفت شاید مقامات بتوانند تا مدتی قیمت کارخانه را ثابت نگه دارند اما قیمت بازار با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می شود و هیچ کنترلی بر آن وجود نخواهد داشت. خودروهای هیبریدی و موتور سیکلت و خودروهای کوچک شهری گران خواهند شد. اما خودروهای آفرودی و کلاسیک و خودروهای پر مصرف وارداتی شاهد رکود بازار خواهند بود.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو