سی ان جی برای خودرو بهتر است یا ال پی جی ؟

با بالا رفتن قیمت بنزین بسیاری از افراد به فکر افتاده اند که خودروی خود را گازسوز نمایند. تا با استفاده از این سوخت بتوانند کمی در هزینه‌های حمل و نقل خود صرفه‌ جویی کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که از بین دو گاز پر مصرف که در ایران بسیار معروف هستند ” CNG یا LPG “ کدام یک بهتر است و مزایای بیشتری دارد.

 CNG و LPG دو گاز بسیار معروف هستند که در ایران برای همه شناخته شده اند. حال به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو می پردازیم و می بینیم که اگر بخواهید خودروی خود را گازسوز کنید بهتر از آن را CNG کنید یا LPG ?

سوخت گیری و جایگاه سوخت

 اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که بدون شک تعداد جایگاه های CNG با اختلاف فاحشی بیشتر از تعداد جایگاه های LPG است و تقریبا تمام دارندگان خودروهای LPG خودروی خود را از طریق کپسولهای گاز و شلنگ پر میکنند. که روش استانداردی نیست و خطرات زیادی در پی دارد.

پس با اختلاف زیاد گاز CNG هنگام سوخت گیری بهتر از گاز LPG است و بسیار راحت تر می توانید به سوخت دسترسی پیدا کنید. تعداد جایگاه های CNG کشور حدود 2700 عدد و تعداد جایگاه های LPG کمتر از 100 عدد است و روز به روز هم این تعداد با تعطیلی جایگاه ها رو به کاهش است. تمام اعداد و ارقام بالا نشان دهنده ی اختلاف بارز این دو گاز در مرحله ی سوخت گیری است.

 اما پس از سوخت گیری در مابقی بخش‌ها چطور؟ آیا همچنان سی ان جی از ال پی جی برتری دارد یا خیر؟

مسافت پیمایش با یک باک گاز

خودروهای CNG به نسبت خودروهای LPG مسافت بسیار کمتری را با هر باک پر، طی می نمایند. این اختلاف تا حدود سه برابر نیز می‌رسد یعنی تقریباً با هر بار پر کردن باک سی ان جی میتوانید حدود ۱۵۰ کیلومتر و با هر باک پر ال پی جی حدود ۴۰۰ کیلومتر مسافت طی کنید. که اختلاف فاحش مسافت پیمایش به ازای هر باک پر را نشان می دهد. حال تصور کنید مسافتی بسیار طولانی برای یک مسافرت را می‌خواهید با گاز بپیمایید. اگر این فاصله هزار کیلومتر باشد با گاز CNG حدود شش یا هفت بار نیاز به سوختگیری خواهید داشت در صورتی که با گاز LPG تنها دو بار نیاز به سوختگیری دارید. پس در مسافت پیمایش با اختلاف زیاد گاز ال پی جی برتری بسیاری دارد.


همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید :

طرح گازسوز کردن رایگان خودروها

استانداردهای آلایندگی یورو 4 و یورو 5 و یورو 6

تشخیص کارکرد واقعی ماشین

آیا گاز سوز کردن خودرو به موتور آسیب میزند؟

با چراغ روشن بنزین چقدر میتوانیم حرکت کنیم؟

مکمل بنزین بخریم یا نه


شتاب و قدرت

 شتاب و قدرت ایجاد شده توسط LPG بسیار از CNG بالاتر است و خودروهای سی ان جی در مسیرهای شیبدار بسیار ضعیف عمل می کند و فشار زیادی به آنها می آید. حتی در اغلب موارد نیاز دارند تا از سوخت بنزین استفاده کنند. در صورتی که این اتفاق در خودروهای ال ‌پی ‌جی بسیار کمتر می افتد و در بسیاری مسیرها می‌توانند با گاز حرکت کنند. خودروهای LPG کم پیش می‌آید که نیاز جدی به استفاده از بنزین پیدا کنند.

خوردگی و آسیب به موتور

 هر دو گاز سی ان جی و ال پی جی موجب خوردگی و آسیب به بخش‌های مختلف موتور می شوند. اما این میزان فشار و خوردگی در خودروهای LPG درصد بسیار کمتری دارد. زیرا گاز سی ان جی گاز خشک تری است در نتیجه فشار بیشتری به سوپاپ ها و پیستون های خودرو وارد می کند. در نتیجه خوردگی و آسیب ناشی از سوخت CNG بیش از خودروهای LPG است.

فشار داخل مخزن سوخت

فشار مخزن گاز سی ان جی بسیار بالا و حدود ۱۵۰ تا 220 اتمسفر است. اما فشار مخزن گاز ال پی جی حدود 10 تا 15 اتمسفر است. در نتیجه احتمال انفجار مخزن های گاز CNG به نسبت LPG بیشتر است. البته باید بیان کرد که مخزن های گاز آنقدر محکم هستند که به این سادگی ها منفجر نمی شوند و اتفاقاتی که هنگام سوختگیری در فیلم‌ها شاهد آن بوده اید، ایرادات در بخش‌های مختلف سیستم گازسوز است نه مخزن. زیرا مخزن با استاندارهای بالایی تهیه می‌شود و احتمال انفجار آن کم است.

قابلیت دسترسی

سی ان جی همان گاز داخل لوله های منازل است و این بدین معناست که بسیار زیاد قابل دسترس است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که این گاز باید با فشار حدود ۱۵۰ اتمسفر داخل مخزن فشرده شود. این کار توسط پمپ های برقی صورت می گیرد و استفاده بیشتر از گازهای cng به این معناست که مصرف برق در این جایگاه ها نیز بسیار بالا است.

امنیت و معاینه فنی

میزان اشتعال گاز CNG بسیار کمتر از اشتعال گاز LPG است و در صورت نشتی اتفاقات حاصل از گاز سی ان جی بسیار کمتر از گاز ال پی جی هستند. از طرفی به دلیل این که سوخت گیری خودروهای ال پی جی عموما چندان استاندارد انجام نمی شود و با توجه به اشتعال پذیری بالا امنیت این گاز هنگام سوخت گیری بسیار پایین و خطرساز است.

دریافت معاینه فنی تنها برای گاز سی ان جی امکان پذیر است و به گازهای ال‌ پی ‌جی معاینه فنی داده نمی‌شود. و این یعنی اگر از گاز ال پی جی استفاده نمایید هر بار که بخواهید معاینه فنی بگیرید باید آن را باز نموده و دوباره ببندید که این یعنی یک مشکل بسیار بزرگ.

هزینه ی راه اندازی

تجهیزات لازم برای CNG کردن خودرو بسیار گرانتر از LPG کردن خودروها است و چیزی حدود سه برابر برای شما هزینه دارد. دلیل این اختلاف قیمت بالا این است که فشار مخزن خودروهای سی ان جی بسیار بالاست و حتما باید مخازن خاص و بسیار گران قیمت استفاده شود تا از انفجار جلوگیری نمایید.

روشن کردن خودرو

 خودروهای cng سوز برای روشن شدن نیاز دارند که بر روی حالت بنزین قرار بگیرند و پس از روشن شدن و حرکت می توان خودرو را به حالت گاز بازگرداند. اما LPG جز در فصول سرد سال نیاز به این کار ندارد و می‌تواند با همان گاز شروع به حرکت نمود.

 

آیا گاز ال پی جی خطرناک است؟

یکی از سوالاتی که در مورد گازسوز کردن خودرو بسیار پرسیده می‌شود، این است که آیا گاز ال پی جی خطرناک است یا خیر؟ در جواب باید گفت با توجه به اینکه اکثر مخازن LPG در ایران استاندارد لازم را ندارند نصب غیر اصولی مخازن ال پی جی گاهی موجب آتش‌سوزی در تصادفات میشود. اما اگر استانداردهای لازم رعایت شود و کیفیت مخازن بالا باشد به هیچ وجه گاز خطرناکی نیست. حتی طبق بررسی‌هایی که چندین بار در کشورهای اروپایی انجام شده احتمال آتش سوزی خودرو با گاز LPG کمتر از بنزین و CNG می باشد.

 قیمت گاز LPG و CNG

ال پی جی به دلیل اینکه مانند سی ان جی جایگاههای اختصاصی ندارد و تعداد جایگاه های آن بسیار کم است بیشتر توسط فروشندگان متفرقه عرضه می شود و همین مورد دلیلی شده تا نوسانات قیمتی بر گاز ال پی جی حاکم باشد. در حال حاضر قیمت هر لیتر گاز سی ان جی ۶۵۰ تومان و میانگین قیمت هر لیتر گاز ال پی جی ۸۰۰ تومان است. اما باید به این نکته توجه کنید که میزان مساحت قابل پیمایش با هر یک لیتر گاز LPG حدود یک و نیم برابر بیشتر از گاز CNG است. پس در مجموع اگر بخواهید حساب کنید قیمت ال پی جی مقدار کمی به نسبت سی ‌ان‌ جی ارزان تر خواهد بود.

نتیجه گیری

در مجموع می‌توان گفت که گاز ال پی جی با هر بار پر کردن باک مسافت بیشتری را طی می‌کند و آسیب کمتری به موتور می رساند و همچنین افت شتاب و افت قدرت در خودروهای با سوخت ال پی جی بسیار کمتر از خودروهای با سوخت سی ان جی است. بسیار نرم تر و روان تر کار می کند.

اما سوخت سی ان جی بسیار در دسترس تر است و ایمنی آن هنگام سوختگیری بسیار بیشتر از ال پی‌ جی محسوب می شود. همچنین خودروهای ال پی جی هنگام معاینه فنی بسیار با دشواری روبرو می شوند.

LPG CNG

سوخت گیری

جایگاه سوخت

پیمایش با یک باک

شتاب و قدرت

آسیب به موتور

فشار داخل مخزن

هزینه ی راه اندازی

امنیت سوخت گیری

امنیت تصادفات

معاینه فنی

روشن کردن خودرو

قیمت

 


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


 

مقالات مرتبط

  • مهدی 30 . 10 . 2023

    درود. سوالی داشتم از خدمتتان امیدوارم وقتی بگذارید برای راهنمایی اینجانب. بنده قصد خرید خودروی آریسان 2 برای کار وانتی سبک (!) دارم و بخاطر کلیپ ها و خطراتی که CNG داره.. میخوام از بدو خرید خودرو حتی یک بار هم از گاز استفاده نکنم و فقط و فقط از بنزین برای سوختگیری استفاده کنم.. سوالم اینه که آیا ممکنه موقع سوختگیری در جایگاه بنزین باز خطر انفجار وجود داشته باشه؟
    اگر این خطر همچنان هست میخوام در بدو خرید خودرو ببرم جایگاه های CNG معتبر و بدم کپسول هاش رو باز کنن تا کلا خاطر جمع بشم. امیدوارم درک کنید که خیلی خیلی از CNG میترسم و حتی اگر شما بگید ترسی نداره و فقط موقع سوختگیری CNG ممکنه این اتفاق پیش بیاد.. باز هم استرس و اضطراب همراهم هست. خواهشمندم راهنماییم کنید که میتونم CNG ها رو باز کنم یا فقط شیر اتصالاتشو باز کنم که دیگه خطری وجود نداشته باشه؟

    و اینکه موقع خرید خودروی صفر وقتی هیچ سوختگیری (حتی برای یکبار) نداشته باشم.. فشار داخل کپسول چند بار خواهد بود؟ (مثلا 5 بار یا ..)

    پاسخ دهید !
  • علیرضا بهزیون 04 . 04 . 2022

    سلام من ریو مدل 88دارم میخام گاز ال پی جی ببندم آیا خطری برای قطعات داره یا نه شما چه توصیه میکنین ممنون میشم جواب بدی

    پاسخ دهید !
    • اشنا 21 . 05 . 2022

      ریو که مصرفی نداره با بخار بنزینم کار میکنه چه لزومی داره دوگانش کنی قبلا داشتم یادم میرفت کی بنزین زدم

      پاسخ دهید !
  • حمیدرصا 19 . 01 . 2022

    اقای عزیزی که میگی با هر بار سوخت سی ان جی ۲۴۰ ک م میری .شما اگر مبنا را بر ۱۰ لیتر به ازای ۲۴۰ کیلومتر و۱۰ لیتر ۶۰۰ کیلومتر بذاری وقیمت اولی ۷۰۰۰تومن وقیمت دومی ۱۰۰۰۰ تومن به نظر خودت کدم به صرفه تره

    پاسخ دهید !
  • احسان حیدری ترکمانی 30 . 05 . 2021

    سلام
    مطالب عالی نظرات عالی خداروشکر چندساعتیه ال پی جی بستم هنوز برا تست نرفته ولی متوجه شدم ازطریق این سایت و خیالم راحت شد که با رعایت و حفظ ایمنی موقع سوختگیری،گاز ال پی جی بهتره…ممنونم

    پاسخ دهید !
  • محمد بوالحسنی 09 . 05 . 2021

    سلام دوستان عزیز
    من با هربار سوختگیریcnj بین شهری ۲۴۰ کیلومتر راه میرم که میشه حدود ۷ هزار تومان
    حالا یه سوال
    با هر بار سوختگیریlpj حدود ۶۰۰ کیلومتر بین شهری طی میشه که به عبارتی میشه مبلغ ۶۰ هزار تومان
    حالا بهمن اگه ۴ بار سیcnj بزنم میشه ۲۸ هزارتومان و مسافت حدود ۹۰۰ کیلومتر طی میکنم
    حالا به نظر شما cnj بهتر یا lpj؟؟

    پاسخ دهید !
    • عارف 25 . 04 . 2022

      lpg الان برای مسافت ۷۰۰ کیلومتر ۸۷ هزار تومن هزینه گاز میشه ولی برای موتور ضرر نداره به نسبت cng

      پاسخ دهید !
    • ال پی جی 10 . 06 . 2023

      شما هرچقدر که تو هزینه سوختگیری سی ان جی صرفه جویی کنید،ماشینی که با ال پی جی کار کنه شاید بعد از 6سال نیاز به تعمیرکامل موتور پیدا کنه،ولی ماشینی که با سوخت سی ان جی کار کنه هر 3سال نیاز به تعمیر موتور پیدا میکنه و صرفه جویی که تو مصرف گاز انجام شده باید ببری روی تعمیر موتورش هزینه کنی.پس نتیجه میگیریم در کل استهلاک خودروی ال پی جی پایین تره.

      پاسخ دهید !
    • محمد 15 . 07 . 2023

      هزینه تعمیر و نگهداری رو حساب نمیکنی سر سال هزار برابرشو باید خرج موتور کنی بحث سلامت موتور هم هست نه یه قرون دو زار خسیس نباش

      پاسخ دهید !
  • حمید 01 . 05 . 2021

    درود.
    معایبی که برای ال‌پی‌جی عنوان میشه همه قابل برطرف کردنه.ولی معایب سی‌ان‌جی که مهمترینش انفجار پرتعداد وآسیب موتوری هست به راحتی قابل جبران نیست.گاز ال‌پی‌جی بخاطر فشار کم وچربی مناسب ونیاز کم به شارژ خیلی بهتر از سی‌ان‌جی هست.فقط مسئله صادرات باعث شده که آقایون طماع جان مردم رو به خطر بندازن و این بمبهای متحرک رو توی مملکت پخش کنن.درصورت انفجار سی‌ان‌جی ماشین کاملا نابود میشه.ولی اگر ال‌پی‌جی آتیش بگیره شما فرصت خاموش کردن یا حداقل فرار کردن دارید.باسپاس

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 14 . 05 . 2021

      ممنونیم از راهنمایی و اشتراک گذاری تجربه. ایشالا سایر دوستان هم بخونند تا انخاب بهتری داشته باشند

      پاسخ دهید !
      • حمیدرصا 19 . 01 . 2022

        اقای عزیزی میگی به هر بار سوخت سی ان جی ۲۴۰ میری .شما اگر مبنا را بر ۱۰ لیتر به ازای ۲۴۰ کیلومتر و۱۰ لیتر ۶۰۰ کیلومتر بداری وقیمت اولی ۷۰۰۰۰تومن وقیمت دومی ۱۰۰۰۰ تومن به نظر خودت کدم به صرفه تره

        پاسخ دهید !
        • اصلاح رقم ۷۰۰۰ بجای ۷۰۰۰۰ 19 . 01 . 2022

          ببخشید اصلاح میکنم ۱۰لیتر ۷۰۰۰تومن

          پاسخ دهید !
    • أیاد حمیدی 18 . 09 . 2023

      دمت گرم داداش راجب آقایون طماع گل گفتی منم موافق ال پی جی ام ولی درکل علی رقم اینکه اسنپ و تاکسی کار میکنم ولی بازم جز از پرایدهای تک سوز به هیچ خودروی دیگه ای اعتقاد ندارم چون در کل راحتت تری چون قلب دومت راحته منظورم موتور ماشینت موفق باشید أیاد حمیدی هستم از اهواز

      پاسخ دهید !
  • غلامرضا 23 . 03 . 2021

    مقالتون خیلی کامل بود…تشکر از تیم تحریریه

    پاسخ دهید !
  • کاوه 06 . 12 . 2020

    من تیبا دارم یکساله گاز ال پی جی بستم و اینکه یادم نمیاد کی بنزین زدم ماشینم عین ساعت کار میکنه فقط باید تنظیم باشه چون انباری ایگزوز من خراب شد چون تنظیم نبود و مثل بنزین راه میره و کولر هم همیشه روشنه

    پاسخ دهید !
  • آراد 12 . 11 . 2020

    بله کاملا درسته ولی در کشور ما بدلیل وجود مخازن زیر زمینی گاز بصورت طبیعی یا همین گاز شهری استفاده سی ان جی بیشتر هست و چون هزینه استحصال گاز ال پی جی گرانتر از گاز طبیعی هست دولت هم رغبتی به ایجاد جایگاههای ال پی جی ندارد و برای جان من و شما ارزشی قائل نیست چون خطر سی ان جی بسیار بالاتر هست .

    پاسخ دهید !
  • مجتبی 29 . 10 . 2020

    سلام و وقت بخیر، خدمت اساطیت اهل فن، من ی پژو۴۰۵مدل ۸۴ دارم، از ی سال پیش هم ال پی جی زدم ، موقعی که تنظیمه خدایی عالیه یعنی ی باک ۸۰ لیتری راحت ۵۰۰ kmمیبره، ولی مشکل اینجاس زود زود از تنظیم میفته، یعنی ماهی ی بار تقریبا یا شاید هم کمتر،بعد میبرمش پیش تعمیر کار میگن اولین نفری هستی ک اینطوری میگه ، لازم ب ذکره دم و دستگاع هم همش نو نصب کردم پارسال، خواهشن کمک کنین ممنون

    پاسخ دهید !
    • عارف 25 . 04 . 2022

      رگلاتوره شما وه مارکی هستش، میم گاز اصلی بهترین نوع هستش( سریال روی بدنه داره هم جلوی سریال نامبر و هم لبه های اون بشکل دایره شماره خورده) مورد دیگه سرویس رگلاتور خیلی مهمه و هر ۶ ناه باید سرویس و پرده ها تعویض بشن چون همراه گاز روغن هم وجود داره

      پاسخ دهید !
  • عزیزامینی 25 . 09 . 2020

    من رو پیکان cng داشتم.
    در یک سال ۲بار موتور تعمیر کردم.
    ماشین را lpg کردم. حالا بهتر کار میکنه و بعد ۲سال هنوز نیاز به تعمیر هم پیدا نکرده.

    پاسخ دهید !
    • علی 17 . 12 . 2021

      باسلام دوستان من ده سال پراید داشتم و گاز سی ان جی روش بود وهمیشه از گاز مصرف میکردم طی این ده سال موتور باز نکردم و هرگز مشکلی از سی انجی ندیدم

      پاسخ دهید !
  • باران 12 . 09 . 2020

    سلام ممنون ازاطلاعات خوبتون من یه پژو۴۰۵Glxمیخوام دوگانه سوزش کنم وباخوندن مطالب متوجه شدم ال پی جی بهتره فقط دوستان یه راهنمایی کنید ببینم باید کجا برم برای بستن مخزن ال پی جی ممنون میشم راهنمایی کنید من توشهر اراک وقم زیاد رفت وآمد دارم هرکجا بهتره راهنمایی کنید

    پاسخ دهید !
    • عارف 25 . 04 . 2022

      نصاب های cng بری برات نصب میکنن چون از هردو دارن
      اینم بهت بگم که به لحاظ هزینه انگار داری بنزین با لیتری ۱۳۰۰ میزنی

      پاسخ دهید !
  • حمید 11 . 09 . 2020

    خبرگزاری ایسنا میگه سی ان جی خوبه
    سایتهای دیگه مث این سایت میگه ال پی جی کدومشو باور کنیم؟

    پاسخ دهید !
  • بهزاد 23 . 07 . 2020

    سلام.من میخوام گاز ال پی جی نصب کنم.خواستم بپرسم که چجوری میشه فهمید که نصاب کپسول نو نصب میکنه و نه کارکرده…؟؟
    چون شنیدم بعضی ها این کار و میکنن…
    ممنون.

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 29 . 07 . 2020

      در حال حاضر به دلیل پشتیبانی خیلی کم استفاده از گاز ال پی جی مشکلات زیادی داره و توصیه نمیشه
      در مورد سوالتون باید بگم که توی این موارد تنها راه اعتماد به فروشندست وگر نه اگر نوسازی شده باشه و شیرهاش نو شده باشه تشخیصش خیلی مشکله

      پاسخ دهید !
    • عارف 25 . 04 . 2022

      کلا توی بازار کپسول نو lpg وجود نداره و بشدت کمیابه و البته تاریخ مصرف هم نداره مث کپسول های خانگی که تاریخ مصرف نمیزنن ولی روشون تاریخ تولید حک شده از تاریخ ۲۰۱۴ به بالا نصب کنید مشکلی نداره حتی دیدم روی سایتا تاریخ ۲۰۰۰ نصب بوده و طرف ۳ سال ازش استفاده میکرده( ممکنه هنوز هم بکنه) ولی بحث تاریخ زمانی مهمتر میشه که کثیفی مخزن بخاطر کارکرد بالا بیشتر و احتمال زن زدگی داخل مخزن هم بیشتره

      پاسخ دهید !
  • سعید 20 . 07 . 2020

    دوستان در مورد معاینه فنی ال پی جی سوال کردن اون یه راه حل ساده داره اونم اینه که کپسول رو وقتی خالی شد از رو ماشین باز کنید برید معاینه رو بگیرید و مجددا اقدام به بستن و کنترل اصول ایمنیش و نشتی های احتمالیش کنید که به کارگاههای مجاز نصب مراجعه کنید اونا این کارو به نحو احسن انجام میدن.

    پاسخ دهید !
  • مسلم 30 . 05 . 2020

    سلام لطفا راهنمایی کنید ببینم اگه کپسول ال پی جی نو ببندم بوی داخل اتاق ماشین بوی گاز میده یا نه؟

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 03 . 06 . 2020

      در هر صورت گاز ال پی جی به نسبت سی ان جی دارای بو هستش و قطعا زمان سوخت گیری و کمی بعد بوی گاز رو احساس خواهید کرد

      پاسخ دهید !
      • Ali pourhejazi 18 . 09 . 2020

        عالبیی و بسیار مفید ممنونم از سایت خوبتون و مطالب عالی

        پاسخ دهید !
  • پوریا 29 . 05 . 2020

    سلام ممنون از شما بابت اطلاعات مفید
    من بتازگی یک پژو پارس سال صفر گرفتم خیلی دوست دارم ال پی جی نصب کنم روش تو شهر ما ساوه دوتا شرکت گاز LPG هست و کلی مغازه که کارشون اینه و با شلنگ و پمپ مخصوص هم باک ماشینارو پر میکنن البته تا قبل از فصل سرما زمستون که سر میرسه خیلی نایاب میشه اگه مغازه ها داشته باشن دوبرابر شرکت میفروشنش وگرنه باید بری تو صف نوبت چندین ساعت وایستی تا تانکر گاز مثلا از شرکت اصلی که اراک باشه بیاد برسه که سوخت رسانی رو خیلی هم کند عمل میکنند گاهی یک الی دو هفته گاز نیست سوال من اینجاست که میخواستم بدونم آیا میشه کپسول CNG نصب کنم که به قولی مقاوم تره و در همین حال مابقی قطعات رو طوری نصب کرد که در مواقع نبودن گاز مایع از CNG هم استفاده بکنم؟ اینم بگم من دانشجوام تقریبا اوقات بیکاریم رو با ماشین کار میکنم وخیلی به سوخت ارزان نیازمندم بدشانسیمون هم منزلمون فعلا گازکشی نشده اونم باید همیشه گاز مایع بخرم فعلا
    ممنون اگه زودتر راهنمایی بکنید.

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 03 . 06 . 2020

      خیر این امکان وجود نداره به دلیل این که به کلی سیستم های ساختاری در دو کپسول متفاوت هستن

      پاسخ دهید !
    • عارف 25 . 04 . 2022

      متاسفانه نمیتونید چون فشار کپسول cng تا ۲۰۰ بار میره و این یعنی شیر برقی و فنرش توی فشار زیاد باز میشه و اگه lpg بخوای سوخت گیری کنی کلا ممکنه وارد کپسول نشه و اگه هم وارد بشه خارج نمیشه ولی ممکنه ولی اگه توی اوقات غیر از زمستان شیر و متعلقات lpg و زمستان از شیر cng استفاده کنی شدنیه و اینکه باید توی ماشینت ۲ تا رگلاتور باشه چون کارکردشون متفاوته و lpg مایع واردش میشه ولی cng گازه که به درسرش نمیارزه بنظرم همون ال پی ببند زمستون با بنزین بیا و برو تا چون هوا سرده و اکسیژن متراکم راندمان موتور بالا میره و بنزین کمتر مصرف میشه و از اونطرف بخاطر سرما چگالی بنزینی که میریزی تو باک هم بیشتره

      پاسخ دهید !
  • محمد 29 . 05 . 2020

    سلام.خودروی من پژو slx با موتورtu5هست.دو سوال دارم
    اول اینکه این موتو رو میشه lpgنصب کرد
    دوم اینکه موقع معاینه فنی به خاطر نصب تجهیزات lpgمشکلی پیش میاد؟

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 03 . 06 . 2020

      سلام
      در مورد سوال اول بله میشه
      در مورد سوال دوم بله گاز ال پی جی موجب میشه که معاینه فنی شما صادر نشه

      پاسخ دهید !
    • عارف 25 . 04 . 2022

      معاینه که نمیدن باید کپسول رو دربیاری تا معاینه بدن
      واسه سوال اولت بله میشه ولی به هیچ عنوان میکسری نبند چون هم مپ ایسیو بهم میریزه و هم مصرفش خیلی نزدیک بنزینه برای این موتور فقط سکوئنشیال جواب میده که قیمتی حدود ۸ میلیون میشه ولی مصرف خیلی پایین تره، دوباره تاکید میکنم میکسری نبند که بعدا خودت بازش میکنی و میمونه رو دستت

      پاسخ دهید !
  • Rasoul 27 . 05 . 2020

    بسیار عالی بود بی نهایت سپاس

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 29 . 05 . 2020

      ممنون از شما که وقت گذاشتید و مطالعه کردید

      پاسخ دهید !
  • سعید 24 . 05 . 2020

    سلام ممنون از سایت خوبتون منم گاز lpgاستفاده میکنم خیلی هم راضیم خدا رو شکر تو شهر ما دوتا جایگاه سوخت lpgهست که همیشه هم گاز با قیمت مناسب دارن من مخزن ۸۰کیلو رو هر بار پر میکنم ۳۰تومن در میاد

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 24 . 05 . 2020

      ممنون از شما که مقاله رو مطالعه کردید

      پاسخ دهید !
    • مسلم 30 . 05 . 2020

      سلام ببخشید ۱. کپسول ۸۰ کیلویی ال پی جی رو پراید مسافت چند کیلومتری میبره ؟؟؟
      ۲. واسه روشن کردن ماشین باید با بنزین روشن کنی یا همون گاز ال پی جی جواب میده؟؟
      ممنون راهنمایی کنید

      پاسخ دهید !
      • محمد باقری پور 03 . 06 . 2020

        میزان مسافت پیمایش به خیلی موارد بستگی داره مثل مصرف بنزین که به عوامل زیادی وابسته هستش
        اما در مورد سوال دوم این که گاز ال پی جی با توجه به اشتعال بالاتر در مقابل گاز سی ان جی ، اگر همه ی بخش های موتور تنظیم باشه و درست کار کنه بله میشه روشن کرد

        پاسخ دهید !
      • عارف 25 . 04 . 2022

        هیچ وقت با گاز روشن نکنید مگر اینکه از قبل ماشین روشن بوده باشه وگرنه رگلاتور آسیب جدی بهش وارد میشه مخصوصا پرده هاش که درصورت خرابی غیر از مصرف بالا علائم دیگه ای نداره علتش هم چون گاز بشدت سرده باید دمای آب بالای ۷۰ درجه باشه تا رگلاتور مایع گاز رو به بخار تبدیل کنه و خودش یخ نزنه

        پاسخ دهید !
    • Hajyreza 01 . 02 . 2022

      باهرمخزن پر چند کیلومتر طی میکنین تقریبآ؟؟؟

      پاسخ دهید !
      • عارف 25 . 04 . 2022

        پراید دارم مخزن ۶۰ کیلویی با کپسول میزنم( بیشتر راه میره نسبت به پمپ چون پمپ مقداری رو وقتی کپسول ۸۰ درصدش پر شده پس میزنه ولی شماره میندازه) با هر کپسول ۱۱ کیلویی داخل شهر با رانندگی و تعویض دنده از ۳ هزار بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر( قیمت ۱۱ کیلویی اهواز ۲۱ تومن میشه)

        پاسخ دهید !
  • مجتبی 05 . 05 . 2020

    سلام میخواستم گاز ببندم روی ماشین، الان به این نتیجه رسیدم ال پی جی بهتره سپاس

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 07 . 05 . 2020

      ممنون از شما که وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه کردید
      خوشحالیم که براتون مفید بوده

      پاسخ دهید !
  • مهدی 25 . 04 . 2020

    با سلام
    گاز ال پی جی، بسیار کم خطر هست. همه ما کپسول های نارنجی و آبی دیدیم هیچوقت منفجر نمیشن. نکته بعدی این که شما هر ۴سال یکبار باید مخزن CNG تعویض کنید چون خورده میشه. من تعمیرکارم و تقریبا تمام خودروها موتور XU7 که باز کردم و سی ان جی سوز بودن باید کلا دور ریخته بشن و اکثر قطعات نو بشه در حالی که به نظر من ال پی جی از بنزینم بهتره برای موتور. با ۱ مخزن ۸۰ لیتری خودرو پژو پارس حدود ۸۰۰کیلومتر پیمایش داره با هزینه کمتر از ۴۰ هزار تومان!! نکته بعدیم این که ال پی جی آلایندگی بسیار کمتری داره و با سنسور خراب هم کار میده. جدیدا هم شنیدم مسئولین به اشتباه خودشون پی بردن و میخوان ال پی جی قانونی کنن و جایگاه اتو گاز ارائه بدن.

    پاسخ دهید !
  • محمدرضا 17 . 04 . 2020

    باسلام
    ممنون از مطلب مفیدتون.و همچنین دوستان.خواستم بپرسم ایا میتوان ماشینx33 مدا 91رو سوختlpg کرد. ممنون

    پاسخ دهید !
    • سعید 20 . 02 . 2022

      سلام اگر ب نتیجه ای رسیدی ب منم بگو

      پاسخ دهید !
  • مسعود 13 . 04 . 2020

    سلام میخواستم بگم من ساینا دارم میخوام گازی کنم ال پی جی کنم بهتر یاسی ان جی کنم کدوم خطرش کمتر وکدوم روماشینم بهتر جواب میده

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 16 . 04 . 2020

      فشار مخزن گاز سی ان جی حدود ۱۵۰ و فشار مخزن گاز ال پی جی حدود 10 اتمسفر است. در نتیجه احتمال انفجار مخزن های گاز CNG به نسبت LPG بیشتر است. ولی مخازن کاملا استاندارد هستند و نیازی نیست نگران این مورد باشید. ولی نشتی سی ان جی خیلی کمتر هستش و در کل ایمن تر. همه جا هم وجود داره و نسبت به ال پی جی در دسترس تره

      پاسخ دهید !
    • مهدی دارم 16 . 05 . 2020

      سلام منم ساینا دارم ال پی جی کردم راضیم شتابش عالیه درضمن گاز مایع مثل بنزین سوپر میمونه واسه ماشین

      پاسخ دهید !
  • مهدی 11 . 04 . 2020

    سلام.
    خسته نباشید.
    ماشین های هاشبک مانند:
    111، کوییک، تیبا2، 206 رو میشه گاز Lpg یا cng کرد؟
    اگه امکانش هست خیلی زود راهنمایی کنین چون خیلی خیلی نیاز به راهنمایی دوستان عزیز دارم.
    تشکر از عوامل این سایت..
    اطلاعات سایتتون فوقولادست. مخصوصا جواب دهی به سوالات مردم عالیه.
    ممنون از سایت خوبتون.
    اگر امکانش هست زود تر جواب سوال منم بدین ممنونتون میشم.

    پاسخ دهید !
  • یونس مشکویی 03 . 04 . 2020

    سلام من ۱ساله از ال پی جی استفاده میکنم بسیارعالی است فقط قبلا ماشینم۲۰۰تا میرفت حالا ۱۹۵وچیزی طبیعی است ومشکل فنی مثلا خرابی موتور رانداشتم روزی ۶۰۰ کیلومتر هم راه میبرمش با بی رحمی فروان اما نه روغن سوز شده نه اب روغن قاطی کرده نه سوپاپ و فیستون پوکیدن همه چیزش عالی عالی

    پاسخ دهید !
  • amir 13 . 03 . 2020

    سلام من اگه lpg رو موتور سمند EF7 نصب کنم خطر نداره ؟ بعدش قطع کن سوختش چطوریه که میگن موقع تصادف شعله ور میشه . میشه از این کار جلوگیری کرد ؟

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 14 . 03 . 2020

      سلام
      موتور اي اف 7 كاملا بهينه و مناسب سوخت سي ان جي طراحي شده و هيچ يك از مشكلات بيان شده در مقاله رو با اين موتور نخواهيد داشت و كاملا مناسب و بدون مشكل با سي ان جي كار ميكنه
      پس دليلي نداره كه شما بخواهيد سختي ها و خطرات سوخت گيري در سوخت ال پي جي رو به سي ان جي ترجيح بدين
      در مورد تصادفات هم ، توي تصادفات اگر تمام قسمت هاي مخزن ها استاندارد و با كيفيت باشه سوخت ال پي جي هيچگونه خطري نداره

      پاسخ دهید !
  • سعید 23 . 02 . 2020

    با سلام می خواستم بدونم که وقتی ۳تا از چراغ گاز مایع می مونه اون چراغ سوم میره می یاد یا ایراد از شناور است

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 23 . 02 . 2020

      سلام
      متاسفانه اطلاع ندارم
      امیدوارم دوستانی که کامنت رو میبینند اطلاع داشته باشند و کمکتون کنند

      پاسخ دهید !
    • حمید 24 . 02 . 2020

      سلام.سعید خان دلیل خاموش روشن شدن چراغ بالا پایین شدن شناور داخل مخزن به خاطر مایع بودن گازه که در حال حرکت مثل اب به هر طرف حرکت میکنه

      پاسخ دهید !
    • shahin 01 . 11 . 2021

      سلام نه دوست عزیز منم ماشینم ال پی جیه گاز lpg چون مایعه تو مخرن تکون میخوره باعث میشه چراغه چشمک بزنه منم همیجوریم یعنی همه ی ال پی جیا همیجورن وقتی مخزنت رو ب اتمام باشه یا یکم مونده تموم کنه چون فضای خالی بیضتری تو مخزن پیدا میکنه چراغا چشمک میزنن هیچ خطایی هم نداره خیالت راحت باشه وقتیم میره رو چراغ نارنجی 80کیلومتر میبره در کل lpgشرف داره تا سی ان جی
      اگه جونتون مهم نیس براتون سی ان جی نصب کنید
      تا الان کسیو ندیدم ک از ال پی جی ناراضی باشه تنها بدیش بوی بدشع که اگ اصولی نصب بشه بوش کمترع در کل هرکی بتون میگم ال پیجی بدون بو برات نصب میکنم دروغه ذات ال پیجی همینه هرکاریم کنی بو میده ولی اگ سرویس های دوره ایش رو انجام بدین تا حدود70ذرصد بوش کم میشه من گازسوز کردم راضیم حتی شتا ماضینم خیلی بهتر شده رو گاز….جون خودتونه بخاطر ی بوی گازسادع و ی سوخت گیری ب خطر نندازید
      نیم ساعت اضافع تر وقتتون بزاری یکمم هزینع بیشار بدی خیلی بهتره تا سی ان جی
      سوالی داشتی تو اینستا بپرسید
      ایدی اینستا
      6ahin_tbkr

      باتشکر ازسایت خیلی خوبتون

      پاسخ دهید !
      • عارف 25 . 04 . 2022

        البته میشه به کل بوشو حذف کرد
        واسه من بو نداره با اینکه کاتالیزور رو درآوردم
        چون میکسری هستش دقیق سوخت و هوا ترکیب نمیشه( توی سکوئنشال این مشکل وجود نداره)
        باید ورودی هوا رو بیشتر کرد یا مسیر رو از بیرون کشید، کپ شمع رو ۸ دهم قرار بدید با ریمپ بین ۸ تا ۱۲ درجه جرقه ریتارد بشه( بستگی به وضعیت کمپرس سیلندر داره) دیگه بصورت خام سوخت نمیاد بیرون و بعدش باید مقداری شیر رو ببندید

        پاسخ دهید !
  • محمد 17 . 02 . 2020

    سلام.بنده چند ساله ک ال پی جی مصرف دارم برای ماشین..ال پی جی چون گازی هست ک باید از نفت فناوری بشه و برای مثلا مسئولان هذینه بره غیر استاندارد شده.ولی گاز سی ان جی از چاه های مخصوص استخراج میشه بدون نیاز ب فناوری نفتی….متاسفانه در شهر زاهدان هر جایگاه ال پی جی بود جمع کردن و پلمپ کرد جالبه کپسول ها رو هم ثبت اموال دولتی کردن خخخ..ال پی جی تنها خطرش هنگام سوخت گیری با کپسول هست ک باید شیر تخلیه هوا باز باشد اگه کوچیکترین جرقه ای یا سیگاری باشد مساویست با خداحافظی

    پاسخ دهید !
    • محمد 24 . 02 . 2020

      سلام لوله هوارم بزار تو سطل آب بعدش کنار سوخت گیری راحت ۳ سیخ جوج رو آتیش درست کن بزن به بدن

      پاسخ دهید !
  • امیر 16 . 02 . 2020

    جایگاه های ال پی جی باید توسعه پیدا کنه به نفع تمام کشور هست . دولت بسیار بسیار فهمیده ما باید اینو بدونه .
    شایدم بدونه اما چون می‌دونه گاز ال پی جی برای صادرات بسیار آسانتر هست ، ال پی جی رو صادر می‌کنه و پولشو به جیب میزنه و سی ان جی رو که صادراتش سخته رو به مردمش میده که استفاده کنن.
    سخن آخر اینکه ال پی جی قابل مقایسه با سی آن جی نیست و مقایسه این دو اشتباست.

    پاسخ دهید !
    • حمید 11 . 09 . 2020

      دقیقا
      همه کشورها از ال پی جی استفاده میکنند

      پاسخ دهید !
  • مجتبی طاهری تفرشی 16 . 02 . 2020

    مطلب cng lpg. خیلی عالی بود. سپاس

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 23 . 02 . 2020

      لطف دارید
      خوشحالیم که مفید بوده

      پاسخ دهید !
  • F 16 . 02 . 2020

    خیلی عالی بود. سپاس

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 23 . 02 . 2020

      لطف دارید
      ممنون از شما

      پاسخ دهید !
  • مهدی 13 . 02 . 2020

    داداش دمت گرم سایتتون فوقالعاده و تکمیل . سپاس گزارم

    پاسخ دهید !
  • حسین 31 . 01 . 2020

    سلام اگر بخواهیم در سوخت گیری و غیره گاز مایع امنیت و خطر کمتری داشته باشد باید چیکار کنیم

    پاسخ دهید !
    • محمد باقری پور 16 . 04 . 2020

      در مقاله ای جداگانه ای کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

      پاسخ دهید !
  • مجید 19 . 12 . 2019

    سلام فشار گاز در سیستم مایه به مراتب کمتر از فشار گاز در مخزن سی ان جی است و تمام لوله هایی که در گاز مایع و سی ان جی مورد استفاده قرار میگیره یکسان هستند چطور میشه که گاز مایع خطرناکتر مزشه پایه علمی نداره فقط اینکه گاز مایع به دلایل دیگری که غیر علمی است غیر مجاز میباشد فشار درون مخزن سی ان جی همین بس که نیاز به مخزنی است یک تیکه با قطر ۳ سانت یابیشتر که تحمل ان فشار درون مخزن را تحمل کند حال در صوانح اگر با ت جه به فشار درون از بیرون هم ضربه ای وارد شود قطعا مانند در تیغه قیچی کپسول منهدم و خودرو پاره پاره میشود این در حالیست که گاز مایع با فشار درون مخزنی ۱۰ اتمسفر در صوانح اسیب انفجار نخواهد داشت لازم به ذکر است که گاز مایع حتی در درون کپسولهایی مانند اسپره ها هم قابل ذخیره و انتقال است مانند گاز فندکها در نتیجه فقط یک عامل غیر علمی گاز مایع را بر گاز سی ان جی مقدم و امنتر معرقی میکند .
    متشکرم

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 14 . 01 . 2020

      بله جناب حق با شماست
      مخازن و سيستم هاي گاز مايع بسيار بسيار كم خطر تر هستند
      اما مشكل از اون جايي شروع ميشه كه مردم به نصب و فعال سازي غير استاندارد گاز مايع رو ميارن و از سيستم هاي ايراد دار و كم استاندارد استفاده ميكنن
      به علاوه هنگام سوخت گيري هم گاز مايع پر خطر هستش چون جايگاه هاي استاندارد بسيار بسيار كم خستند

      پاسخ دهید !
      • رضا 29 . 01 . 2020

        اگر پمپ گاز ال پی جی هم مثل سی ان جی زیاد بود و سوخت گیری آن هم مثل cng راحت باشه lpg خیلی بهتر از cng است. اما از آنجایی که گاز Lpg نیاز به حمل و مقل داره وبا ماشین جابه جا میشود و گاز طبیعی از طریق لوله انتقال پیدا می کنه و تقریبا هزینه ی حمل نقل آن صفر است بعید می دانم دولت پمپ گاز lpg را توسعه بده

        پاسخ دهید !
        • محمد احمدیان 05 . 02 . 2020

          بله دقیقا درست میفرمایید

          پاسخ دهید !
    • سید رضا 13 . 02 . 2020

      سلام به آقا مجید چرا آخرش رو اشتباه نوشتی؟

      پاسخ دهید !
  • کوروش 17 . 12 . 2019

    درود,خداکند,مسولین با ایجادجایگاههای قانونی واستانداردسازی وافزایش ال پی جی به مردم کمک کنند.

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 22 . 12 . 2019

      درود بر شما
      ما هم امیدواریم

      پاسخ دهید !
      • F 16 . 02 . 2020

        خیلی عالی بود. سپاس

        پاسخ دهید !
      • حامد ایزد 25 . 03 . 2020

        سلام عرض ادب اول این که ممنون از سایت خوبتون و دوم این که ماشین من سمند صفر بود که بردم ال پی جی کردم .مشکلی که الان دارم یکی چراغ چک هست که رو گاز میام روشن میشه و یکی دیگه ماشینم کم میاره مخصوصا تو سر بالایی بعد هم مثل رو بنزین ماشین خوب راه نمیره دلیلش چیه ؟ ممنون

        پاسخ دهید !
        • محمد احمدیان 30 . 03 . 2020

          سلام
          خیلی لطف دارید
          در مورد سوال اول باید بگیم متاسفانه اطلاعات تخصصی تعمیراتی نداریم و نمیخوایم خدایی نکرده اطلاعات بی پایه بدیم اما برای سوالتون در مورد این که ماشینتون کم میاره کاملا طبیعی هستش و اصلا جای تعجب نداره که هر ماشینی با بنزین بسیار بهتر از گاز عمل میکنه.

          پاسخ دهید !
        • عارف 25 . 04 . 2022

          تایپیک قدیمیه ولی جواب میدم شاید درد کسی دوا بشه
          رگلاتور شما تنظیم نیست و گاز زیلدی عبور میده که سنسور اکسیژن اخطار غلیظ بودن سوخت میده و چراغ چک روشن میشه و از طرفی سوخت زیاد هم باعث خام سوزی و کاهش قدرت موتور میشه برای همین غیر از خود رگلاتور باید با شیر حداکثر هم باری کنید تا به بهترین نتیجه برسید

          پاسخ دهید !
    • مهدی 06 . 05 . 2020
      • رضا 10 . 06 . 2020

        سلام…باتشکرازراهنمایی های شماعزیزان فقط میتونم یه جواب بله ویاخیرازشمابگیرم انهم اینکه چون من تواژانس کارمیکنم وماشینم پراید۸۶هست اگه شماباشین سی ان جی نصب میکنی یاال پی جی….فقطزودجوابم روبدین ازبس فکرکردم دیگه قاطی کردم که sngویاlpgبکنم بهتره🙏🙏🙏

        پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو