مزایا و معایب اسپرت کردن ماشین ( تیونینگ خودرو )

اسپرت کردن ماشین

اسپرت کردن خودرو به تمام فعالیت های ظاهری و موتوری که موجب زیبا تر شدن، لوکس تر شدن و یا سریع تر شدن خودرو می شوند گفته می شود. اسپرت کردن ماشین پس از همه گیر شدن خودرو در قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت و افراد سعی داشتند خودرویی زیباتر و منحصر به فرد تر از دیگر مدل ها داشته باشند. پس از گذشت مدت زمانی انجام تیونینگ به سمت موتور خودروها رفته و فراد سعی داشتند خودرویی سریع تر داشته باشند.

اسپرت کردن ماشین

کمپانی های معروف تیونینگ جهان

کمپانی های بسیار زیاد و نام آوری در همه جای جهان وجود دارند که به صورت استاندارد و با کیفیت بسیار بالا این کار را برای شما انجام می دهند. عموم این شرکت ها از لوازم استاندارد استفاده می کنند که با برند ماشین همخوانی های لازم را داشته باشد. حتی بسیاری از این مجموعه ها زیر مجموعه ی مستقیم خودروساز هستند. مثل AMG که زیر مجموعه بنز است و یا آلپینا که زیر مجموعه بی ام و است. اما بسیاری هم به صورت تخصصی و جداگانه کار می کنند مثل تیونینگ هامان، تیونینگ منصوری و تیونینگ مک دیزاین.

مزایا و معایب اسپرت کردن ماشین

تیونینگ خودرو چیست

تیونینگ خودرو شامل تغییراتی مانند افزایش قدرت موتور خودرو با استفاده از روش های مختلف مثل تغییر ECU و یا اضافه نمودن قطعاتی مثل توربوشارژ، استفاده از رینگ های اسپرت ، تغییر شکل در گلگیرها و سپرهای جلو و عقب ، تقویت ترمز ماشین ، تغییر در ارتفاع خودرو از زمین ، تقویت سیستم تعلیق خودرو ، افزایش سرعت ، تغییر در نمای داخلی و خارجی ماشین و استفاده از لاستیک های پهن تر می شود و به طور کلی یعنی در پایان کار خودرو مورد نظر به خودرو جدیدی تبدیل شده باشد که با سلیقه ی صاحب ماشین هماهنگ تر است. پس می توان گفت که هدف از اسپرت کردن یا تیونینگ ماشین، رسیدن به حداکثر کارایی فنی و زیبا تر شدن ماشین است.

اسپرت کردن ماشین

افزایش شتاب خودرو و تیونینگ موتوری

کمپانی های بسیاری مثل کمپانی های ژاپنی با استفاده از کامپیوتر خودرو یا همان ECU توان خروجی موتور را محدود می کنند که با یک تغییر کوچک در این کامپیوتر قدرت بسیاری به خودرو اضافه می شود. این کار آسیب هایی مانند فشار بالا به موتور و احتمال سوختن موتور را در پی دارد اما تاثیر بسیاری بر روی شتاب و سرعت خودرو دارد. استفاده از توربو یکی از اولین راهکارهایی است که برای افزایش سرعت و شتاب خودرو در نظر گرفته می شود اما باید توجه کنید که همه ی موتورها کشش لازم برای تحمل دماهای بالا را ندارند و نصب توربو بر روی آنها صدمات جدی را به دنبال دارد. توربو شامل انواع توربوشارژر و سوپرشارژر می شود که هر دو برای خودروهایی که زیرساخت های لازم را نداشته باشند خطرناک هستند. راه های دیگری مثل تغییر در سیستم اگزوز و تغییر در سیستم خنک کننده ی خودرو نیز برای افزایش شتاب به کار می روند که از ضررهای کمتری برای خودرو برخوردارند. به شرطی که از لوازم متناسب با موتور خودرو استفاده شود.

مزایا و معایب اسپرت کردن ماشین


همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید :

پاک کردن خط و خش بدنه خودرو

مزایا و معایب کاور کردن خودرو

تشخیص کارکرد واقعی ماشین

راهنمای خرید روغن موتور

آموزش تعویض لنت

افزایش طول عمر خودرو

تعمیر خودرو در منزل


اسپرت کردن رینگ و لاستیک

افرادی که قصد تیونینگ کردن را دارند لازم است بدانند که هر روشی یا استفاده از هر قطعه ای برای اینکار مناسب نیست و باید با دقت اینکار را انجام دهند. همچنین باید زیر نظر افرادی که در این زمینه تخصص لازم را دارند باشند اسپرت کردن انجام شود تا صدمات به خودرو و قطعات به حداقل برسد. همانطور که گفته شد یکی از راه های اسپرت کردن خودرو استفاده از رینگ های اسپرت یا لاستیک های پهن تر است. اولین مزیت اینکار زیبایی و جذابیت بیشتر خودرو است. علاوه بر این در فرمان پذیری خودرو در سرعت بالا کمک زیادی می کند به خصوص در پیچ های تند. همچنین به دلیل اینکه سطح تماس لاستیک با آسفالت بیشتر می شود در هنگام ترمز گرفتن ناگهانی ماشین سریع تر می ایستد البته اگر لاستیک مناسب استفاده شده باشد. اما از طرفی علاوه بر قیمت بالا استفاده از لاستیک های پهن تر موجب کاهش عمر کمک فنر و کاهش نرمی و راحتی ماشین می شود  و فرمان سفت شده و نیروی بیشتری برای چرخش فرمان لازم است. یکی از مشکلاتی که در اسپرت کردن رینگ و لاستیک دیده شده این است که وقتی لاستیک پهن تر می شود قاعدتاً ارتفاع کاهش یافته و به هنگام دور زدن یا افتادن در دست انداز لاستیک به لبه گلگیر گیر می کند.

اسپرت کردن ماشین

کاهش ارتفاع خودرو

همانطور که پیشتر گفته شد از دیگر راه های اسپرت کردن خودرو ارتفاع زدن است که یعنی ماشین از ارتفاع استاندارد خود با زمین خارج شده و کم و زیاد می شود. اینکار به روش های متفاوتی دارند چرا می‌گیرد که شایع تریم ، ارزان ترین و غیر استانداردترین آنها روش بریدن کمک فنر است که با این بریدن کمک فنر حالت ارتجاعی کمتری پیدا میکند بنابراین در دست انداز ها عملکرد مناسبی نخواهد داست. دومین روش گرم کردن کمک فنر است که با این کار فاصله فنرها کم شده و کارایی خود را از دست می دهد پس این روش هم غیر استاندارد است. روش سوم که روش اصولی تری خواهد بود استفاده از کمک فنرهای اسپرت است که به دلیل هزینه بالا طرفدار چندانی ندارد. از زیباتر شدن خودرو که بگذریم کاهش ارتفاع خودرو، به بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک و حالت بادشکنی خودرو و همچنین فرمان پذیری بیشتر و هندلینگ مناسب تر خودرو کمک زیادی می کند و موجب می شود در سرعت های بالا پایداری خودرو بیشتر شود. اما از طرفی موجب حرکت خشک ماشین و وارد شدن ضربه به اتاقک خودرو در هنگام عبور از دست انداز یا سرعت گیر و موانع جاده ، خراب شدن جلو بندی ، افزایش استهلاک خودرو ، وجود منع قانونی و جریمه ، تحت فشار بودن زیر بندی و فنر ماشین و کم شدن میزان چرخش فرمان شود.

مزایا و معایب اسپرت کردن ماشین

اسپرت کردن با هزینه کم

از دیگر کارهای اسپرت کردن خودرو می توان به دودی کردن شیشه ها، افزودن اسپویلر یا باله عقب، تغییر در فلاپ های برنه و سپرها و استفاده از استیکرهای رنگ اشاره نمود که هر کدام مزایا و معایبی جداگانه برای خودرو به همراه دارند. در حال حاضر به خصوص در ایران بیشتر به اسپرت کردن ظاهر ماشین پرداخته می شود تا افزایش توان فنی، آن هم با روش های غیر اصولی و غیر استاندارد که همین امر باعث شده که اسپرت کردن ماشین معایب زیادی داشته باشد در حالی که اگر اینکار با روش اصولی انجام شود مزایایی خواهد داشت. پس اگر میخواهید اصولی خودروی خود را اسپرت کرده و به آن آسیب وارد نکنید از وسایل درجه یک و اساتید این حرفه استفاده کنید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو