بهترین و معروف ترین جایگزین های بنزین

گرانی بنزین و قیمت ماشین

سالهاست که عده زیادی به خصوص طرفداران محیط زیست پافشاری بسیار زیادی بر عدم استفاده از بنزین و گازوئیل به عنوان سوخت در خودرو ها دارد. دلایل زیادی مانند آلودگی هوا و بالا رفتن قیمت بنزین موجب شده تا کمپانی های خودروسازی و همچنین شرکت های مختلف اقدام به اختراع و توسعه ی خودروهایی با سوخت های جایگزین بنزین نمایند.

برخی از این سوخت های جایگزین تا حد بسیار زیادی توسعه یافته اند و حتی به مصرف انبوه نیز رسیده اند اما برخی از آن ها چندان مورد توجه قرار نگرفته و یا اینکه هنوز به حد قابل قبولی آماده تولید انبوه و ارائه به بازار نیستند. در ادامه به چند نمونه از پر مصرف ترین و معروفترین جایگزین های بنزین می پردازیم:

خودروهای هیدروژنی یا پیل سوختی

خودروهای هیدروژنی نوعی خودروهای الکتریکی هستند که برای شارژ باتری های آن ها از از هیدروژن مایع استفاده می شود. تا لازم نباشد مدت زمان زیادی را صرف شارژ کردن باتری خودرو نمود. در این دست موتورها، هیدروژن موجود در باک خودرو با اکسیژن هوا ترکیب شده و پس از آزاد کردن انرژی و شارژ کردن باتری ها بخار آب از اگزوز خودرو خارج می شود و یکی از پاکترین انواع خودرو ها محسوب می شوند.

البته باید گفت این نوع سوخت معایبی از جمله قیمت بالای خودرو، عدم وجود تعداد مناسب جایگاه ها، قیمت بالای سوخت، شتاب و قدرت کم اشاره نمود. یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید به آن اشاره نمود این است که هیدروژن اگر بخواهد به روش های ارزان قیمت تولید شود از بنزین و دیگر سوخت های فسیلی آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله خودرو هیدروژنی را مطالعه نمایید.

ماشین سوخت هیدروژن

خودروهای برقی و هیبریدی

خودرو های تمام برقی و یا ترکیب برق با بنزین آنقدر در چند سال گذشته رشد داشته اند که کمتر کمپانی خودروسازی در دنیا وجود دارد که هنوز هم خودروی هایبرید یا برقی تولید نکرده باشد.

خودروهای برقی چند سال پیش فقط خودروهای کوچک کم سرعت و کم وزن بودند اما در حال حاضر خودروهایی بسیار سریع، بسیار لوکس و حتی انواع شاسی بلند ها و وانت ها نیز به صورت برقی و الکتریکی تولید شده‌اند. که نشان از رشد بی اندازه این دست خودروها در بازار جهانی دارد. در حال حاضر سکوهای شارژ خودروهای برقی در سراسر دنیا وجود دارد و فقط تعداد کمی از از کشورها هستند که سکوهای شارژ در آن ها وجود ندارد. مهم ترین مزیت این دست خودروها این است که با برق معمولی منازل نیز شارژ می شوند.

شارژ هیبرید با برق

هایبرید به معنای دوگانه است و به هر خودروی دوگانه سوزی میتوان هایبرید گفت. اما عموما به خودروهایی که از ترکیب موتورهای الکتریکی و بنزینی استفاده می کنند هایبرید گفته می شود. استفاده از موتور بنزینی در آنها موجب می‌شود در مواردی که شارژ باتری های موتور برقی به اتمام می رسد شما را به مقصد برساند. و یا این که در مسیر به دلیل استفاده ی ترکیبی از دو موتور مصرف بنزین آنها بسیار کم است. در برخی مدل ها مصرف بنزین تا حد 2 لیتر در 100 کیلومترکاهش می یابد

خودروهای برقی بسیار پاک هستند و آسیب کمی به محیط زیست می زنند اما باید توجه ویژه نمود که در بسیاری از کشورها نیروی برق با استفاده از سوخت های فسیلی تامین می شود و در این دست کشورها استفاده از خودروی الکتریکی و بنزین از لحاظ آلودگی محیط زیست تفاوت چندانی ندارد.

ماشین هیبریدی

خودروهای اتانولی

الکل معمولی که با نام اتانول نیز شناخته می شود یک سوخت جایگزین است اما در حال حاضر به  به صورت تک استفاده نمی شود و با بنزین ترکیب می شود.

اتانول بسیار تولید آسان تر و پاک تری به نسبت تولید بنزین دارد به همین دلیل روز به روز استفاده از این سوخت و ترکیب آن با بنزین رواج بیشتری پیدا می کند. در حال حاضر برخی خودروها از سوخت ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول استفاده می کنند که E85 نام دارد.

 

نفت گاز  مایع یا LPG

این سوخت که در ایران نیز بسیار رواج پیدا کرده و مورد استفاده قرار گرفته است. LPG در واقع گاز هیدروکربنی تحت فشار است که به دلیل تحت فشار بودن در حالت مایع قرار دارد.

خودروهای ال پی جی می‌توانند به صورت موتور پایه ال پی جی ساخته شده باشند و یا این که خودروهای بنزینی را با کمی تغییرات به خودروهای ال پی جی تبدیل کنند. بدون شک خودروهایی که به صورت پایه و اساسی LPG هستند بسیار راندمان بهتر و ساختار به روزتری دارند. اما استفاده از این سوخت در سالهای گذشته در ایران نیز جواب خود را پس داده و تعداد بسیار زیادی از استفاده کنندگان رضایت دارند. هرچند معایب خود را نیز دارد. برای اطلاعات بیشتر و مقایسه LPG با CNG می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

گاز طبیعی فشرده یا CNG

سوخت مورد استفاده در این خودرو ها در واقع همان گازی است که در منزل خود برای مصارف پخت و پز و گرمایش استفاده می کنید و دقیقا همان گاز لوله کشی است. گاز سی ان جی نیز همانند ال پی جی در دو نوع خودرو وجود دارد: دسته اول آن خودروهایی که به صورت پایه با سوخت CNG کار می کنند و سوخت اصلی آنها سی ان جی است و دسته دوم خودروهایی که به صورت افزودنی CNG به آنها اضافه شده است.

گاز سی ان جی ارزان تر از بنزین است و همچنین آلودگی کمتری دارد و به همین دلیل پس از گران شدن بنزین در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر نیز با بالا رفتن دوباره ی قیمت بنزین توجهات به استفاده از این سوخت جلب شده و جایگاه های سوخت سی ان جی دوباره شلوغ شده اند.

 نیتروژن مایع 

نیتروژن مایع در گذشته ای نه چندان دور فقط  در خودروهای مسابقه‌ای برای شتاب گرفتن سریع استفاده می شد. اما چند سالی است از این سوخت به عنوان یک سوخت پاک و جایگزین برای بنزین استفاده می شود. هر چند که رواج بسیار کمی پیدا کرده و جایگاه های سوخت آن در سراسر کشور ها بسیار کم است. به همین دلیل داشتن یک  خودرو با سوخت نیتروژن بسیار می تواند مشکل آفرین باشد و تامین انرژی برای آن کار دشواری است.

در مجموع می توان گفت خودروهای cng و برقی به دلیل این که جایگاه های بیشتری به نسبت دیگر  سوخت ها دارند، بهترین گزینه ها برای استفاده به جای بنزین هستند. اما با توجه به اینکه خودروهای هیبریدی و  برقی قیمت بالایی دارند و خرید آنها چندان ساده نیست در ایران می توان بهترین سوخت جایگزین را سی ان جی و ال پی جی قلمداد نمود. در مقاله‌ای جدا به طور مفصل به بررسی این دو سوخت جایگزین بنزین می پردازیم.

مقالات مرتبط

  • رضا 24 . 05 . 2021

    جایگاه بنزین محلاتی تو مینی سیتی خیلی خوبه…واقعا عالیه

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 26 . 05 . 2021

      بله. ما هم تعریفشو زیاد شنیدیم

      پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو