چرا شتاب خودرو کم می شود؟

گرانی بنزین و قیمت ماشین

بسیاری از شما تجربه نموده اید که پس از گذشت مدت زمانی استفاده تان از خودرو، به مرور زمان شتاب خودروی شما کاهش می یابد و دیگر مانند روزهای اول نیست. این امر دلایل زیادی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم.

ابتدا باید بیان کرد که کاهش شتاب میتواند به تمام مراحل تولید نیرو تا انتقال این نیرو به چرخ ها مربوط باشد. اولین مرحله ی تولید انرژی با پمپاژ بنزین آغاز می شود. در ادامه این بنزین پمپاژ شده با هوا ترکیب می شود. توسط سوپاپ ها به داخل موتور هدایت می یابد. توسط شمع ها احتراق یافته و به وسیله ی اگزوز دود آن خارج می شود. نیروی تولیدی به گیربکس و پس از ان به وسیله ی سیستم انتقال قدرت به چرخ ها میرسد.

تمام این مراحل ممکن است با مشکل مواجه شده و در نتیجه میزان شتاب خودرو کاهش یابد.

کاهش شتاب خودرو و مشکل سوخت رسانی

در ابتدا مشکل پمپ بنزین موجب کاهش و یا حتی افزایش رسیدن بنزین به موتور می شود که چه در کاهش و چه در افزایش میزان بنزین، احتراق به شکل کامل انجام نمیگردد. عدم احتراق کامل موجب افت شدید شتاب و ریپ زدن خودرو می شود. که عواقبی مانند ایجاد دوده و آسیب به موتور به دنبال این مشکل وجود خواهد داشت.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”مزایا و معایب نانو سرامیک کردن خودرو” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d8%a7%db%8c%d8%a8-%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%85%db%8c%da%a9-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88/%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

در مرحله بعدی ترکیب بنزین با هوا مد نظر است که به روش های گوناگونی مانند کاربرات، انژکتور و یا توربو این اتفاق می افتد. مشکل در سیستم هوای خودرو اعم از فیلتر هوا، مشکل در کاربرات، مشکل در انژکتور و یا توربو و یا هر چیز دیگری که جلوی ورود هوای مناسب به موتور را بگیرد در شتاب و قدرت موتور تاثیر زیادی دارد. معمولا این مشکل با تعویض ساده ی فیلتر هوا برطرف می شود. توصیه می شود فیلتر هوا هر 10000 کیلومتر تعویض شود.

هوا و بنزین ترکیب شده باید توسط شمع ها منفجر شوند. پس هرگونه ایراد در شمع ها و سیم های متصل به شمع ها موجب عدم انفجار کامل و صحیح می شود. نتیجه ی این اتفاق بدون شک کاهش شتاب و قدرت موتور است. توصیه می شود شمع ها هر 30000 تا 40000 کیلومتر تعویض گردند.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”نحوه بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/check-and-adjust-the-car-tire-pressure%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

کاهش شتاب خودرو بر اثر مشکل سیستم اگزوز

پس از انفجار دود های ایجاد شده باید توسط سوپاپ ها و سپس سیستم اگزوز خودرو خارج گردند. پس هرگونه خرابی یا گرفتگی در سوپاپ ها و یا سیستم اگزوز موجب عدم خروج دود و در نتیجه دوده گرفتن و افت شتاب در خودرو می شود. سوپاپ ها علاوه بر این که باید سالم باشند حتما باید در زمان مناسب باز و بسته شوند که این کار با تسمه تایم تنظیم می گردد. پس عدم تنظیم مناسب تسمه تایم و یا خرابی آن عواقب زیادی خواهد داشت که یکی از ابتدایی ترین عواقب آن کاهش شتاب و قدرت خودرو است. سیستم اگزوز شامل کاتالیزور، مافلر یا صدا خفه کن، منبع اگزوز و دیگر بخش ها هستند که خرابی یا گرفتگی در هر کدام مشکل ساز است.

ایرادات موتور و شتاب خودرو

استپر یک وسیله ی الکتریکی است که میزان گاز خوردن خودرو را کنترل می کند و خرابی آن موجب می شود خودرو تعادل در میزان گاز خوردن نداشته باشد و شتاب آن تحت تاثیر قرار بگیرد.

رینگ و پیستون در داخل موتور یکی از مهم ترین وظایف را در یک خودروی درون سوز دارند و خرابی آنها تاثیر زیادی بر عملکرد صحیح موتور دارند. در صورت خرابی رینگ و پیستون ها برای تعمیر موتور باید باز شود و هزینه ی بالایی دارد.

سیستم خنک کاری و روانکاری موتور بسیار با اهمیت است و ایراد در هر بخشی از این سیستم مشکل ساز است. در نتیجه خرابی رادیاتور، خرابی یا گرفتگی سیستم آبرسانی، فیلتر روغن، کیفیت کم روغن و هرچیزی که موتور را در خنک شدن یاری می کند در صورت آسیب موجب کاهش قدرت و شتاب اتومبیل می شود.

نیروی ایجاد شده باید به چرخ ها انتقال یابدو جعبه دنده در میانه ی این راه وظیفه ی مدیریت قدرت و سرعت انتقال را بر عهده دارد. پس هرگونه ایراد در سیستم گیربکس و انتقال قدرت می تواند به شتاب و قدرت ماشین آسیب جدی وارد نماید.

استفاده از رینگ و لاستیک مناسب

پس از انتقال نیروی نهایی به چرخ ها لازم است رینگ و لاستیک مناسب در زیر خودرو موجب حرکت اتومبیل با شتاب مناسب شوند. پس مناسب نبودن رینگ و لاستیک ها با خودرو نیز میتواند عامل افت شتاب و قدرت موتور گردد.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”افزایش طول عمر تایر” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/how-to-extend-the-life-of-your-car-tire%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

تمیز کردن تایر ماشین

در کل میتوان گفت اولین پیامدی که در صورت بروز مشکل در هر بخشی از سیستم خودرو برای آن پیش می آید افت شتاب و قدرت است که برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی آتی باید سریعا مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد. پس افت شتاب را جدی گرفته و از کیفیت بنزین و پمپ بنزین گرفته تا خروجی اگزوز و لاستیک ها را برای بهبود شرایط بررسی نمایید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو