کاپرا بخریم یا پیکاپ ریچ

مقایسه ریچ و کاپرا

در این مقاله به مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ می‌پردازیم. کلاس های مختلف خودرو مخاطبان خاص خود را دارند. خودروهای پیکاپ هم یکی از این دست خودروها هستند که در بازار جهانی مخاطبان پر و پاقرص خود را دارند. با گسترش فرهنگ رانندگی آفرود در میان جوانان ایرانی، نگاه جدی تری به رده­ ی پیکاپ ها شکل گرفت و دیگر این گروه تنها نمایندگانی بسیار ضعیف همچون پیکان وانت و نیسان ندارند. البته در گذشته پیکاپ های گران قیمتی از برندهای معروف در بازار ایران وجود داشتند که دو خودروی کاپرا و پیکاپ ریچ توانست این فاصله را پر کند. علت ارائه­ ی راهنمای خرید مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ نیز نزدیکی قیمت و مشخصات فنی این دو خودرو به یکدیگر است.

چرا به مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ پرداخته ایم؟

پیکاپ ریچ و پیکاپ کاپرا هر دو خودروهایی مونتاژی توسط سایپا و بهمن خودرو هستند. البته می توان گفت که اقبال بازار به علت طراحی فضای داخلی بهتر، به سمت پیکاپ کاپرا بوده که پس از ورود پیکاپ ریچ ، کمی از این سهم کاهش یافت. اقبال مناسب به پیکاپ ریچ بی علت هم نبود و طراحی مناسب فضای کابین و بار آن در کنار استفاده از پلتفرم قدرتمند نیسان پیکاپ در این بین بسیار موثر بوده است. کاپرا پس از چند سال تولید در چین، با خرید حق امتیاز آن توسط گروه بهمن، در ایران مونتاژ گردید و سایپا نیز د رجهت پر کردن جایگاه خالی نیسان پیکاپ در این بازار، بر روی همان پلتفرم، اقدام به تولید پیکاپ ریچ نمود.

از نظر توان موتور و ابعاد، این دو خودرو شباهت های بسیاری دارند که باعث سردرگمی مخاطبان در هنگام انتخاب و خرید شده است. ما در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی های این دو خودرو در مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ خواهیم پرداخت.

معرفی اجمالی خودرو کاپرا

کاپرا یک پیکاپ محبوب و از خودروهای چینی باکیفیت بازار خودروی ایران است. این خودرو که با دو نسخه­‌ی تک کابین و دو کابین، اولین بار توسط بهمن موتور عرضه شد به سرعت توانست جایگاه خالی یک پیکاپ قدرتمند و با قیمت اقتصادی و مناسب را پر کند. این خودرو در مدل های تک کابین، چیزی نزدیک به 900 کیلوگرم بار را می تواند حمل کند و در خودروهای دو کابین نیز جایگاهی مناسب و آزاد برای هر 5 سرنشین دارد. مصرف سوخت این خودرو همچون تمامی پیکاپ ها وابستگی کاملی به شرایط استفاده و میزان بار حمل شده دارد؛ اما به طور میانگین در حدود 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

کاپرا      نمای عقب کاپرا

با برخی از مهمترین ویژگی های خودرو کاپرا بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های شاخص خودرو کاپرا :

  • موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه با 2378 سی سی حجم
  • 2 دیفرانسیل
  • 130 اسب بخار توان موتور
  • گشتاور 205 نیوتن بر متر
  • گیربکس 5 سرعته دستی
  • مصرف سوخت 12 لیتر در هر 100 کیلومتر
  • حجم باک : 74 لیتر با استاندارد آلایندگی یورو 2
  • شتاب اولیه 16 ثانیه ( 0 تا 100 کیلومتر )
  • حداکثر سرعت 140 کیلومتر
  • وزن : 1720 کیلوگرم

 

معرفی اجمالی خودرو پیکاپ ریچ

بدن شک اولین علت تولید پیکاپ ریچ که در این مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ به آن اشاره خواهیم داشت، جای خالی نیسان پیکاپ در گروه ساپیا بود. این خودرو اولین بار توسط دانگ فنگ چین تولید شد و پس از آن مونتاژش به پارس خودرو یکی از زیرمجوعه های سایپا رسید. طراحان این خودرو تلاش داشتند تا از ظاهر موفق خودروهای باسابقه در این بازار همچون تویوتا و نیسان در طراحی آن بهره ببرند. این خودرو نیز مصرف سوختی همچون کاپرا داشته و در مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ از جهت سوخت مصرفی می تواند گفت پیکاپ ریچ چیزی در حدود 11 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف می کند.

ریچ پیکاپ      پیکاپ ریچ

با برخی از مهمترین ویژگی های خودرو پیکاپ ریچ بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های شاخص خودرو پیکاپ ریچ :

  • موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه با 2438 سی سی حجم
  • 2 دیفرانسیل
  • 132 اسب بخار توان موتور
  • گشتاور 208 نیوتن بر متر
  • گیربکس 5 سرعته دستی به همراه گیربکس کمکی
  • مصرف سوخت 11 لیتر در هر 100 کیلومتر
  • حجم باک : 60 لیتر با استاندارد آلایندگی یورو 4
  • شتاب اولیه 16 ثانیه ( 0 تا 100 کیلومتر )
  • حداکثر سرعت 160 کیلومتر
  • وزن : 1665 کیلوگرم

از شما می‌خواهیم مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

مقایسه فوتون تونلند با آمیکو آسنا

مقایسه کاپرا با پاژن

مقایسه تویوتا هایلوکس با آمیکو آسنا

مقایسه جک تی8 و هایلوکس 2010


مقایسه موتور و قدرت کاپرا با پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ دارای یک موتور پیشرانه­ ی 2438 سی سی است که می تواند در دور موتور 5000 ، 132 اسب بخار توان ایجاد کرده و در دور موتور 3000 حداکثر گشتاور آن 208 نیوتن بر متر است. کارکرد این موتور با جعبه دنده­ی 5 سرعته دستی خودرو قابل قبول بوده و به طور میانگین مصرفی در حدود 11 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. در طرف مقابل کاپرا 2 جدید گروه بهمن، پیشرانه­ی 2378 سی سی و 130 اسب بخار توان دارد. این پیکاپ قدرتمند می تواند در دور موتور 3000 ، گشتاوری در حدود 200 نیوتن بر متر تولید نماید. کاپرا هم از یک جعبه دنده دستی 5 سرعته استفاده می کند که در کنار 2 دیفرانسیل خودرو، عملکردی قابل قبول دارد. در مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ می توان گفت هر دو خودرو قدرتی تقریبا یکسان داشته اما پیکاپ ریچ در طی کردن مسیرهای صعب العبور عملکردی بهتر دارد.

 

مقایسه طراحی بدنه و شکل ظاهری کاپرا و ریچ

همان طور که گفتیم در مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ هر کدام مسیرهای متفاوتی را با توجه به پلتفرم خود طی کرده اند. پیکاپ ریچ در مسیر طراحی نیسان پیکاپ و تویوتاهای خوش فروش تلاش داشته است ظاهری جدی و قدرتمند به خود بگیرد و البته از این لحاظ هم تا حدی موفق بوده. ضمنا این خودرو از گرافیک های جذابی بر روی بدنه اش استفاده می کند که این امر برای بسیاری از مخاطبان آن جذاب است. پیکاپ کاپرا اما ظاهری نرمتر و در واقع شهری تر به خود گرفته است. در مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ می توان گفت هر دوی آنها از گرافیک های به روزی بهره می برند که بدون شک در اقبال مخاطبان به خرید این دو خودرو بی تاثیر نبوده است.

کپار بهتره یا ریچ

ابعاد خودرو کاپرا به شرح زیر است :

  • طول خودرو 5080 میلیمتر – عرض خودرو 1750 میلیمتر – ارتفاع خودرو 1735 میلیمتر

ابعاد خودرو پیکاپ ریچ به شرح زیر است :

  • طول خودرو 4980 میلیمتر – عرض خودرو 1820 میلیمتر – ارتفاع خودرو 1715 میلیمتر

مقایسه طراحی داخلی کاپرا و ریچ

متخصصان بازار در مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ از منظر طراحی داخلی، اعتقاد دارند طراحی فضای داخلی پیکاپ ریچ جدی تر از کاپرا بوده و فضای کابین کمی جادارتر است. در نقطه مقابل اما کاپرا توردوزی جذاب تری داشته و فضای کابین آن اندکی مدرن تر از رقیبش می باشد.

مقایسه ریچ و کاپرا

ایمنی و سایر امکانات رفاهی

از مهمترین ویژگی های رفاهی و همین طور شاخص ترین امکانات خودروهای پیکاپ انتخابی در این مقاله مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ ، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

امکانات رفاهی کاپرا :

  • ترمز ABS و EBD
  • دارای ایربگ در نسخه های سفارشی
  • سیستم پخش CD – 6 دیسک
  • دارای مه شکن عقب و جلو و سیستم قفل مرکزی
  • فرمان قابل تنظیم و شیشه های بالابر برقی
  • سنسور دنده عقب و سیستم کنترل پایداری خودرو

امکانات رفاهی پیکاپ ریچ :

  • ترمز ABS و ترمز جلوی خنک شونده
  • دارای 2 ایربگ برای سرنشینان جلو
  • سیستم پخش CD – MP3 به همراه درگاه USB
  • دارای مه شکن عقب و جلو و سیستم قفل مرکزی
  • شیشه های بالابر برقی
  • سنسور پارک عقب در مدل های سفارشی
  • آینه های جانبی با قابلیت تنظیم الکتریکی

راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


کاپرا 2

وانت کاپرا در دو مدل کاپرا و کاپرا 2 در بازار ایران وجود دارد. کاپرا ۲ با تغییرات جزئی ظاهری و تغییرات قابل توجه داخل ماشین به بازار عرضه شده است. کاپرا ۲ در واقع نسخه فیس لیفت شده کاپرا به حساب می‌آید و به همین دلیل تغییرات ظاهری چندان قابل توجهی به نسبت نسخه اولیه ندارد. اما در مجموع با تغییراتی مثل سپر، چراغ ها و جلو پنجره ، ظاهر به روزتری به خود گرفته است.

 اما در داخل خودرو تغییرات قابل توجه است و ایرادات مهم نسل قبلی کاپرا مثل ایراد در صفحه کلاچ در نسخه کاپرا ۲ بهتر شده اند. از لحاظ موتور و قدرت کاپرا 2 تفاوتی با کاپرا معمولی ندارد و فقط تفاوت ها به موارد ظاهری و بعضی امکانات رفاهی مانند GPS محدود می شود. از دیگر تغییرات مهم کاپرا ۲ باید به افزایش طول ماشین اشاره کرد که برای یک خودروی وانت اهمیت زیادی دارد.

ریچ یا کاپرا

کاپرا دو کابین

کاپرا در نمونه های تک کابین و دو کابین در بازار موجود است اما پیکاپ ‌ریچ فقط نمونه دوکابین دارد ، به همین دلیل در این مقایسه منظور ما برای تمام اطلاعات نمونه کاپرا دو کابین است. هرچند از لحاظ موتوری و فنی کاپرا دوکابین با نمونه تک کابین تفاوتی ندارد و فقط تفاوت آنها در محفظه بار و تعداد سرنشین است. اما با این حال به دلیل اینکه پیکاپ ریچ نمونه  تک کابین ندارد از بررسی کاپرا تک کابین چشم پوشی می کنیم.

پیکاپ ریچ جدید

 مانند کاپرا که یک نسخه فیس لیفت و جدید ارائه داد، پارس خودرو هم یک نسخه فیس لیفت با نام پیکاپ ریچ جدید رونمایی کرد. این ماشین در سال ۱۳۹۷ رونمایی شد و محصول سال ۲۰۱۵ کمپانی دانگ فنگ است. پیکاپ ریچ جدید از لحاظ ظاهری با نمونه معمولی تفاوت‌های جزئی دارد و در بخش فنی تفاوت  خاصی دیده نمی شود .

پیکاپ ریچ ۶

اما باید گفت به تازگی نسخه جدید و به روز پیکاپ ریچ که با اسم پیکاپ ریچ 6 شناخته می شود با پلاک گذر موقت در ایران دیده شده و انتظار می رود در آینده نه چندان دور شاهد حضور این وانت جذاب و دوست داشتنی در بازار ایران باشیم. پیکاپ ریچ ۶ با چند موتور مختلف در بازار چین عرضه شده و باید ببینیم کدام یک از این موتورها برای بازار ایران انتخاب خواهد شد.

جمع بندی مقاله مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ

در جمع بندی مقاله مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ می توان گفت هر دوی این خودروها با انتخاب های هوشمندانه ای توانسته اند جای خالی بازار پیکاپ های رنج قیمتی میانه را پر کنند. تنها تفاوت این دو خودرو در دیدگاه آنها نسبت به جامعه­ی هدفشان است. جایی که کاپرا فضای مدرن تر و کاربردهای شهری را در اولویت قرار داده؛ اما پیکاپ ریچ در پیروی از نسل پیشین خود، قدرت و طراحی خشن و مردانه را انتخاب کرده است.

پیکاپ ریچ کاپرا
حجم موتور

 4 سیلندر 16 سوپاپ 2438 سی سی

4 سیلندر 16 سوپاپ 2378 سی سی
حداکثر قدرت 132 اسب بخار 130 اسب بخار
حداکثر گشتاور 208 نیوتن متر 205 نیوتون متر
سیستم دو دیفرانسیل دارد دارد
مصرف سوخت 11 لیتر در هر 100 کیلومتر 12 لیتر در هر 100 کیلومتر
شتاب 0 تا 100 کیلومتر 16 ثانیه 16 ثانیه
گیربکس 5 سرعته دستی با گیربکس کمکی 5 سرعته دستی
استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو 2
وزن 1665 کیلوگرم 1720 کیلوگرم
طول  – عرض – ارتفاع خودرو 4980 – 1820 –  1715 میلیمتر

 5080 –  1750 –  1735 میلیمتر

امکانات رفاهی

ترمز ABS و ترمز جلوی خنک شونده…دارای 2 ایربگ برای سرنشینان جلو…سیستم پخش CD به همراه درگاه USB…دارای مه شکن عقب و جلو و قفل مرکزی…شیشه های بالابر برقی…سنسور پارک عقب در مدل های سفارشی…آینه های جانبی با قابلیت تنظیم الکتریکی

ترمز ABS و EBD…دارای ایربگ در نسخه های سفارشی…سیستم پخش CD – 6 دیسک…دارای مه شکن عقب و جلو و سیستم قفل مرکزی…فرمان قابل تنظیم و شیشه های بالابر برقی…سنسور دنده عقب و سیستم کنترل پایداری خودرو

امیدواریم با ارائه مقاله مقایسه کاپرا با پیکاپ ریچ توانسته باشیم راهنمایی کوتاه اما موثر، جهت انتخاب بین دو عدد از بهترین پیکاپ های بازار خودروی ایران را خدمت شما عرضه کرده باشیم.

مقالات مرتبط

  • دانیال 16 . 05 . 2023

    ببین من خودم یه کاپرا تک کابین تک دف دارم که اتاق عقب رو یه کانوپی کامل سرپوشیده سرتاسر گذاشتم خیلی هم راضی از این خودرو
    قبلش هم رونیز داشتم این ماشین واقعا توانمند و شتاب بالا داره
    چندتا ایراد که میخام بگیرم اینه که
    چطور زدید سرعت ۱۴۰کیلومتر؟؟؟؟؟؟؟
    من بادنده ۳والله ۱۳۰تا میرم راحت راحت
    و ۱۸۰تاهم پرکردم خودمم مکانیک هستم
    تاحالاهم خرج فنی نکردم شکر خدا
    از پیشرانه راضی هستم وحتی قابل ارتقای عالی هم داره به راحتی توربو میشه وصل کرد اما نیازی نیست
    سواری نرم پرشتاب مصرف من جاده ۸میسوزونم
    و شهر نهایت ۱۰
    من مصرف کننده ام تجربمو گذاشتم واقعی

    پاسخ دهید !
  • جعفر ولدخانی 18 . 06 . 2022

    بینهایت سپاسگذارم از اینهمه اطلاعات مفیدیکه شخصا بمن دادید. امیدوارم همیشه سالمو سربلند باشید و دعا کنید هر چه زودتر این ماشین رویاهامو بخرم. سپاس.

    پاسخ دهید !
  • محمود 08 . 04 . 2022

    آیا ریچ بخریم یا کاپرا کدام بهتر است؟

    پاسخ دهید !
  • مجید 18 . 08 . 2021

    سلام خیلی مفید بود.

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 21 . 08 . 2021

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

      پاسخ دهید !
  • حمزه 31 . 03 . 2021

    چی میشد چندتا عکس از این دوتا ماشین میزاشتی …

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 31 . 03 . 2021

      از توصیه شما ممنونیم. عکس های این صفحه رو بیشتر می کنیم

      پاسخ دهید !
  • mohamadi 16 . 02 . 2021

    🌹🌹 سلام 🌹🌹

    ✅ همین که من سایت شما رو از نتایج گوگل پیدا کردم معنیش اینه که :
    خیلی خوب دارید بازدید کننده جذب می کنید و این خیلی عالیه

    پاسخ دهید !
  • عارف 11 . 02 . 2021

    از مدیریت اتو خسروانی متشکرم و از وقتی که گذاشتین و این مطالب راپخش کردید تا راهنمایی باشه برای کسانی که دنبال یه ماشین خوب هستند. سلامت و شاد و موفق باشین

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 21 . 02 . 2021

      خواهش میکنم. امیدواریم مفید باشه براتون دوست عزیز

      پاسخ دهید !
  • رسول 28 . 04 . 2020

    ریچ باید داشبردش خوشگل تر بشه

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو