خودروی لینک اند کو (Lynk & Co 01)

خودروی لینک اند کو یک محصول مشترک از شرکت چینی جیلی و شرکت سوئدی ولوو است که به عنوان یک خودروی SUV Crossover Compact جوان‌پسند و مدرن به بازار عرضه شد. کمپانیLynk & Co پس از خرید برند سوئدی ولوو توسط کمپانی چینی جیلی به وجود آمد و محصولات آن برخلاف کیفیت قابل قبول، طراحی جذاب و امکانات مدرن، هنوز خیلی در بازارهای جهانی و البته بازار ایران مطرح نشده‌اند. اما خودروی Lynk & Co 01 یکی از مدل‌های محبوب این برند است و احتمال اینکه شاهد عرضه آن به بازار ایران باشیم نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد خودروی Lynk & Co 01 یک وسیله نقلیه عالی با توان رضایت بخش، قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین باشد.

نمای جلوی لینک اند کو

قیمت و زمان عرضه خودروی Lynk & Co 01

ابتدا نگاهی اجمالی به شرکت سازنده این خودرو خواهیم داشت. برند Lynk & Co یک برند خودروی چینی-سوئدی است که از زیرمجموعه‌های شرکت Geely Automobile Holdings به شمار می‌رود. این برند در سال 2016 در گوتنبرگ سوئد تاسیس شد و تمرکز آن بر روی خودروهایی با قابلیت اتصال به اینترنت و همچنین مدل‌های نوآورانه است و به طور خاص، کاربران حرفه‌ای جوان را هدف قرار می‌دهد.

برند Lynk & Co تا کنون مدل‌های مختلفی را برای تولید را معرفی کرده که همگی بر اساس پلتفرم Compact Modular Architecture (CMA)  توسط CEVT توسعه یافته‌اند که این پلتفرم توسط ولوو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین محصول اعلام شده توسط Lynk & Co کراس اوور 01 بود و نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای 2017 به نمایش گذاشته شد. تولید 01 اولین بار در سال 2017 در چین آغاز شد.

نمونه مفهومی از مدل دوم، سدان 03 بود که برای اولین بار همراه با 01 تولیدی در شانگهای معرفی شد. مدل سوم نیز خودروی 02 یک کراس اور کوچک‌تر از مدل 01 است که پلتفرم مشترکی با ولوو XC40 دارد.

اگرچه هنوز خودروهای هیبریدی به بازار ایران نرسیده‌اند، اما انتظار می‌رود که در آینده‌‌ای نه چندان دور، بازار ایران نیز مانند بازارهای جهانی صحنه رقابت خودروهای برقی با خودروهای بنزینی باشد. هر چند که هنوز هیچ خبر رسمی مبنی بر عرضه این خودرو به بازار ایران مطرح نشده است، اما خبرهایی غیررسمی مبنی بر عرضه این خودرو توسط یک برند ناشناس به بازار ایران شنیده می‌شود.

در حال حاضر، خودروی Lynk & Co 01  با سه سطح تریم موجود است. مدل ابتدایی “AM” نام دارد و دارای برچسب قیمتی 26900 دلار آمریکاست. تریم دوم یعنی “PM” قیمتی حدود 28500 دلار دارد. تریم آخر نیز Sunrise نام دارد و با قیمت 30000 دلار عرضه می‌شود. به این ترتیب، باید گفت که در صورت عرضه این خودرو در بازار ایران، باید منتظر قیمت حدود 3 میلیارد تومان باشیم.

نمای کناری لینک اند کو

مشخصات فنی خودروی Lynk & Co 01

یک فیس لیفت از خودروی Lynk & Co 01 در سال 2021 معرفی و به بازار اروپا عرضه شد. برای بازار اروپا، هیچ تریمی وجود نداشت و تنها گزینه شامل یک پیشرانه و یک رنگ بود. تجهیزات استاندارد برای 01 ارائه شده در اروپا شامل یک صفحه نمایش لمسی مرکزی، ناوبری ماهواره‌ای و به‌روزرسانی‌هایی برای سیستم‌های فناوری داخل خودرو بود.

این خودرو در نوامبر 2021 در کویت با دو سطح تریم “Hyper” و “Hyper Pro” عرضه شد که شامل پیشرانه 2.0 لیتری B4204T30 Drive-E-T4 با قدرت 218 اسب بخار معادل 160 کیلووات و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک FWD، بدون پیشرانه هیبریدی موجود می‌شد. علاوه بر این، گزینه‌های رنگی این مدل‌ها سفید، سیاه و قرمز هستند.

در سال 2022 نیز یک فیس لیفت دیگر از این خودرو معرفی شد که از موتور هیبریدی با توان 245 اسب بخار برخوردار است. نسخه هیبریدی 01 به صورت نسخه‌های EM-F و EM-P موجود است. مدل‌های EM-F و EM-P دارای یک پیشرانه هیبریدی جدید به نام LYNK E-MOTIVE هستند. این سیستم مبتنی بر سیستم هیبریدی Hi-X کمپانی جیلی است. YNK E-MOTIVE از یک موتور 1.5 لیتری سه سیلندر بنزینی (DHE15-ESZ) با قدرت 110 کیلووات (150 اسب بخار) استفاده می‌کند که به گیربکس هیبریدی سه سرعته DHT Pro مجهز شده است. راندمان حرارتی این موتور به 43.32 درصد می‌رسد و می‌تواند مصرف سوخت را تا 40 درصد کاهش دهد و خودرو مصرف سوخت کارآمد 4.88 لیتر در 100 کیلومتر (WLTC) را ارائه می‌دهد. EM-F یک HEV (خودروی الکتریکی هیبریدی) و EM-P یک PHEV (EV Hybrid Plug-in) است.

این خودرو می‌تواند در مدت 7.8 ثانیه از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. در مورد حداکثر سرعت نیز باید گفت که بنابر اعلام شرکت سازنده، حداکثر سرعت خودرو 185 کیلومتر در ساعت است.

مدل هیبریدی این خودرو باتری سه تایی (NMC) را در خود جای می‌دهد که توان موردنیاز موتور آن را تامین می‌کند و ظرفیت آن 1.82 کیلووات ساعت است. بنابراین خودروی 01 EM-F نمی‌تواند فقط با موتور الکتریکی کار کند. همچنین به دلیل HEV نمی توانید آن را با دوشاخه شارژ کنید.

نمای عقبی لینک اند کو

طراحی و مشخصات ظاهری خودروی Lynk & Co 01

در نگاه اول، شاید فکر کنید که Lynk & Co 01 شباهت‌هایی با مدل‌های فعلی ICE و PHEV دارد، اما این خودرو در بخش عقب دارای چراغ یکپارچه و سپر عقب بدون لوله اگزوز قابل مشاهده است. سپر جلوی آن نیز حالتی مدرن و متفاوت دارد و چراغ‌های جلو در دو بخش کنار کاپوت خودرو و بالای سپر نصب شده‌اند. ابعاد 01 EM-F از زمان عرضه تغییر زیادی نکرده و شامل طول 4549 میلی‌متر، عرض 1860 میلی‌متر، ارتفاع 1689 میلی‌متر با فاصله بین دو محور 2734 میلی متر است.

فضای داخلی خودروی Lynk & Co 01 بسیار مدرن و جذاب طراحی شده و شباهت زیادی با خودروهای نسل آینده دارد. شرکت سازنده تلاش کرده که این خودرو را تا حد امکان از طراحی سنتی دور کند، به همین دلیل نمایشگرها و فناوری‌های مختلفی را در بخش داخل این خودرو شاهد هستیم. نمایشگری که در کنسول مرکزی نصب شده، نسبت به نمایشگر خودروهای این رده ابعاد بزرگ‌‎تری دارد و بخش زیادی از فضای کنسول مرکزی را پوشانده است و بالاتر از آن، خروجی سیستم تهویه هوای خودرو قرار دارد. نمایشگر تعبیه شده در پشت فرمان خودرو نیز علاوه بر قابلیت‌های معمول، به فناوری‌های مدرن (مانند نمایش مدل سه بعدی خودرو و دیگر خودروهای نزدیک) نیز مجهز شده است که تجربه رانندگی جذاب را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

فضای داخلی مدل‌های جدید 01 EM-F هیچ تغییر قابل مشاهده‌‌ای نسبت به مدل اولیه ندارد. فرمان D شکل، صفحه نمایش نسبتا بزرگ و دنده اسپرت از ویژگی‌های طراحی داخلی این خودرو هستند. نمونه اولیه این خودرو با دو رنگ داخلی سیاه و همچنین سیاه و سفید عرضه شد.

همانطور که اشاره شد،‌ خودروی خودروی Lynk & Co 01 EM-F بر اساس پلتفرم Compact Modular Architecture ساخته شده که استفاده از آن را در خودروی Volvo XC40 نیز شاهد بودیم. خودروی 01 اجزای مشترک زیادی با XC40 دارد، از جمله معماری الکتریکی، موتورها و سیستم‌های ایمنی.

داشبورد لینک اند کو

آپشن‌های لینک اند کو 01

خودروی Lynk & Co 01 محصولی با فناوری‌ها و آپشن‌های مدرن است. این خودرو دارای سیستم مانیتورینگ خستگی راننده، سیستم پارک خودکار، HUD، ده بلندگو، نمایشگر سرعت پشت فرمان، نمایشگر بزرگ 12.5 اینچی کنسول مرکزی، 12 رادار اولتراسونیک، رادار موج 5 میلی متری، 4 دوربین دید فراگیر با کیفیت بالا، 1 دوربین دید جلو با دقت بالا و 1 دوربین نظارت بر راننده است. امکان اتصال این خودرو به تلفن همراه برای کنترل برخی از قابلیت‌ها و استفاده از امکانات سرگرمی وجود دارد. سانروف پانورامیک، صندلی‌های ساخته شده از ECONYL، فرمان قابل تنظیم و تنظیمات حافظه صندلی برای دو نفر از دیگر قابلیت‌های این خودرو هستند.

مشاوره خرید خودروی Lynk & Co 01

جهت اطلاع از قیمت و اخبار واردات خودروی Lynk & Co 01 در سال جاری با شماره 48421-021 تماس حاصل فرماید.

×
منو