چگونه رینگ و لاستیک مناسب را برای ماشین خود انتخاب کنیم؟

خرید لاستیک مناسب

لاستیک‌های اتومبیل تنها بخشی از خودرو هستند که در تماس مستقیم با سطح زمین هستند و فشار عمودی بالایی را تحمل می‌کنند همچنین نقش مهم تایرها در ترمزگیری، فرمان‌پذیری و ایمنی غیرقابل انکار است. بنابراین انتخاب تایر هایی مناسب و با کیفیت و تعویض به موقع آنها حائز اهمیت است. اگر قصد خرید لاستیک برای اتومبیلتان را دارید و دنبال انواع با کیفیت آنها می‌گردید باید یکسری نکات را مدنظر داشته باشید که در ادامه به هر کدام از آنها اشاره میکنیم.

راهنمای انتخاب تایر مناسب

لاستیک مناسب یکی از مهمترین موارد ایمنی برای خودرو محسوب می شود و لازم است حتماً با دقت کافی انتخاب شود. مشکلات متفاوتی در رابطه با خرید تایر وجود دارد که یکی از آنها برند مناسب است. از موارد مهم دیگر باید به سال تولید، ابعاد و ویژگیهای لاستیک، گل مناسب و …. اشاره نمود.

در مورد خودروهای وارداتی بهتر است همان ابعاد و جنسی که از ابتدا روی خودرو قرار گرفته بعد از این هم برای آن استفاده شود. اما در رابطه با خودروهای داخلی موضوع کمی فرق دارد زیرا برای خودروساز های داخلی قیمت بیش از کیفیت اهمیت دارد و قطعاً لاستیک های بهتر برای استفاده زیر ماشین تان پیدا خواهید کرد.

در مورد ابعاد لاستیک مورد استفاده می توانید از دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید که در آن ویژگی های تایر مناسب برای ماشین شما نوشته شده است. اولین گام برای انتخاب یک لاستیک مناسب مطالعه کتابچه راهنما و توجه به کاربری اتومبیلتان است. معمولا خودروهایی که بطور مستقیم از کارخانه خارج می‌شوند دارای تایرهای فابریک و استانداردی هستند. بهتر است اگر قصد تعویض پیدا کردید لاستیک‌هایی با همان ویژگی لاستیک اولیه را انتخاب کنید. مورد بعدی اطلاع از سال تولید و کشور تولید کننده است.

دفترچه راهنمای خودرو

اعداد روی تایر به چه معناست

قبل از خرید لاستیک شما باید با توجه به اعداد درج شده بر روی آن، سال تولید را پیدا کنید. اعداد چهار رقمی درج شده بر روی لاستیک نشانگر هفته و سال تولید هستند. دو رقم اول نشانگر هفته، و دو رقم دوم نشانگر سال تولید است مثلا اگر این عدد به صورت 1015 باشد نشانگر هفته دهم از سال 2015 است. تایرهایی که خریداری می‌کنید نباید بیشتر از 5 سال از سال تولید آنها گذشته باشد چرا که تایر های قدیمی‌ که بیشتر در معرض نور خورشید بوده‌اند، خیلی سریعتر دچار پوسیدگی و خراب شدن می‌شوند. لاستیک‌هایی انبار شده هیچ تفاوت ظاهری با نمونه های تازه تولید شده ندارند و شما فقط از روی تاریخ درج شده بر روی آن می توانید به این نکته پی ببرید.  همچنین برای تعیین میزان پوسیدگی لاستیک انگشت شست‌تان را برروی آن فشار دهید تا کمی به سمت داخل فرو برود سپس ترک‌ها، پوسیدگی‌ها و هرگونه تغییر رنگی را مورد بررسی قرار دهید. وجود این علائم نشانگر کیفیت پایین لاستیک و خرابی سریعتر آن است. علاوه بر اینها شما باید قسمت داخلی تایر را نیز چک کنید تا علائمی از آسیب دیدگی وجود نداشته باشد.

چه لاستیکی بخریم؟؟

اگر قصد دارید تنها یک جفت لاستیک خریداری کنید، حین خرید تایر باید مطمئن باشید که از نظر الگوی آج، اندازه آج، پهنای تایر و نسبت ارتفاع دیواره و … با دیگر لاستیک های ماشین‌تان مشابه باشند تا سایش کمتری ایجاد شود. انتخاب تایر هایی با ارتفاع مناسب آج، فرمان‌پذیری خودرو را به شدت افزایش می‌دهد که این ارتفاع در لاستیک های نو حدود 1 سانتی‌متر است و تا حد 2 میلیمتر نیز قابل قبول است. همچنین الگوهای مناسب آج، برای تخلیه آب و گل بسیار با اهمیت است.

بایاس یا رادیال؟

اخرین نکته ای که برای انتخاب لاستیک باید به آن توجه کرد نوع و تکنولوژی ساخت است. لاستیک ها به دودسته بایاس و رادیال تقسیم می‌شوند. تایرهای بایاس از الیاف و رشته های نخی ساخته شده‌اند در حالیکه تکنولوژی تولید تایرهای رادیال، رشته های سیمی است. با توجه به جنس تایرها، انواع رادیال ساختار محکمتری داشته و دیرتر دچار سابیدگی و تغییر شکل می‌شوند.

راهنمای تغییر سایز تایر

اگر تصمیم دارید سایز رینگ و لاستیک ماشین خودتان را تغییر دهید باید به نکات زیادی توجه کنید. برای مثال بعضی از رینگ های موجود در بازار 4 بعضی ها ۵ و بعضی ها ۶ پیچ دارند و قطعاً نمی توانید برای یک خودروی 4 پیچ از رینگ های ۶ پیچ استفاده کنید. نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فضای گلگیر در هر خودروی محدود است و نمی توانید هر چقدر که دوست داشتید لاستیک ماشین را بزرگ کنید زیرا در این حالت لاستیک با بدنه تماس پیدا می کند.

از لحاظ ضخامت مورد استفاده نیز همین محدودیت وجود دارد. به همین دلیل نمی توانید برای پراید از رینگ و لاستیک های پژو استفاده کنیم زیرا قطعاً برای شما مشکل ساز خواهد بود. برای تغییر سایز لاستیک حتماً به تعداد پیچ رینگ، پهنای رینگ، فاق و سایز تایر های فابریک خودرو دقت کنید و متناسب با آن ها انتخاب خود را انجام دهید.

جدول سایز لاستیک انواع خودرو

رینگ و لاستیک فابریک استفاده شده برای هر خودرویی مبنای اصلی آن به حساب می آید و اگر بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید لازم است حتماً با مدل های فابریک هماهنگی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه به سایز رینگ و لاستیک فابریک بعضی خودروهای بازار ایران اشاره می کنیم. در این لیست عدد اول از راست نشان دهنده سایز رینگ، عدد دوم ارتفاع فاق و عدد سوم پهنای لاستیک است.

۱۶۵.۶۵.۱۳. پراید

۱۸۵.۶۵.۱۴. پژو ۴۰۵ و پرشیا و 206

۱۸۵.۶۵.۱۵. سمند و زانتیا و ال۹۰

۱۸۵.۶۰.۱۵. تویوتا یاریس

۱۹۵.۵۵.۱۵ mvm 530i

۲۱۵.۵۵.۱۶ ماکسیما و مزدا 3

۲۱۵.۴۵.۱۷. سراتو

۲۱۵.۵۵.۱۷. تویوتا کمری

۲۳۵.۵۵.۱۷ آزرا

۲۸۵.۶۵.۱۷. لندکروز

۲۳۵.۶۰.۱۸. سانتافه

عدد اول به هیچ عنوان قابل تغییر نیست مگر این که رینگ و لاستیک را با هم عوض کنید. اما عدد دوم یعنی فاق و عدد سوم یعنی پهنا قابل تغییر جزئی هستند و می توانید هنگام تعویض سراغ گزینه های متفاوت بروید.

رینگ و لاستیک اسپرت بخریم یا نه

قطعاً اولین و مهمترین تاثیری که استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت بر روی خودرو دارد، تغییر ظاهر و افزایش زیبایی خودرو است. اما باید بدانید استفاده از رینگ اسپرت علاوه بر زیبا کردن خودرو مزایا و معایب دیگری نیز دارد و تاثیر قابل توجهی بر خودرو ایجاد می کند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از رینگ اسپرت افزایش سطح مقطع تماس لاستیک با آسفالت می باشد که هم بر روی شتاب و هم بر روی ترمز گیری تاثیر گذار است.

مورد بعدی اینکه تایر های پهن چسبندگی خودرو به سطح جاده را بالا می برد و می تواند تا حدودی ایمنی ماشین را افزایش دهد. از معایب استفاده از رینگ لاستیک اسپرت می توان به سفت شدن فرمان اشاره نمود. و یک مورد دیگر اینکه فاق لاستیک های اسپرت معمولاً کم است و همین موضوع موجب می شود به کمک های خودرو فشار آمده و زودتر خراب شوند علاوه بر آن ماشین کمی خشک حرکت می کند و در دست انداز ها کوبش احساس می کنید.

تغییر سرعت با تغییر سایز تایر

تغییر سایز لاستیک می تواند تا حدودی در سرعت و شتاب خودرو تاثیر گذار شد. افزایش پهنا موجب می شود چسبندگی لاستیک با جاده افزایش یافته همین موضوع موجب افزایش شتاب اولیه خودرو می‌شود زیرا مقدار قابل توجهی از شتاب اولیه خودرو به دلیل بکسواد کردن به هدر می رود. مورد بعدی اینکه افزایش ابعاد تایر موجب می شود محیط کلی چرخ افزایش پیدا کرده و در نتیجه سرعت خودرو به مقدار کمی بیشتر شود.

تغییر فاق لاستیک

در صورتی که فاق لاستیک کم باشد، موجب می شود نرم بودن خودرو کاهش یافته و احساس اسپرت بودن به راننده القا شود. همین موضوع موجب می شود کمک فنرهای خودرو زودتر خراب شده و ضربات را در اتاق احساس کنید. علاوه بر این لاستیک های با فاق کوتاه فشار بیشتری را تحمل میکند و احتمال خراب شدن و ترکیدن در آنها بیشتر است.  در دست اندازها نیز به دلیل باریک بودن لاستیک تمام ضربه به رینگ وارد شده و احتمال کج شدن یا شکستن رینگ وجود دارد. در مجموع می توان گفت تنها مزیت لاستیکهای فاق کوتاه زیبایی آن ها است و در موارد دیگر نمونه های با فاق بلند گزینه های بهتری هستند.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو