تفاوت های تویوتا لندکروز VXR با GXR در تمام مدل ها

تفاوت های تویوتا لندکروز VXR با GXR در تمام مدل ها

تویوتا لندکروز یکی از برترین ماشین های شاسی بلند دنیا به حساب می آید و حتی در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس محبوب ترین و پرفروش ترین ماشین بازار محسوب می شود. ویژگی های بسیار زیادی در کنار هم موجب شده این ماشین تا این اندازه محبوب و دوست داشتنی باشد. قطعاً مهمترین دلیل محبوبیت این ماشین توانایی فوق العاده آن در مسیرهای صعب العبور و آفرودی به حساب می‌آید که در برابر ماشین های آفرودی سطح بالای دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارد و در لیست برترین ماشین های آفرودی قرار می گیرد.

در کنار این مورد ویژگی‌های دیگری مثل کیفیت بسیار بالای طراحی و دوام بالا نیز از قابلیت های فوق العاده ی لندکروز محسوب می شوند. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و با وجود آپشن ها و امکانات رفاهی فوق العاده باید گفت تویوتا لندکروز یک ماشین لوکس نیز محسوب می‌شود و از این لحاظ هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به تمام دلایلی که گفته شد لندکروز یک ماشین فوق العاده محبوب به حساب می‌آید و در بازار ایران لقب حضرت را کسب کرده که کاملاً لایق این لقب به نظر می‌رسد.

تاریخچه تویوتا لندکروز

حدود ۷۰ سال پیش کمپانی خودروسازی تویوتا با الگوبرداری از ماشین های جیپ آمریکایی اقدام به تولید یک سری ماشین آفرودی برای استفاده‌های نظامی کرد. نام های تویوتا BJ  و FJ برای این مدل در نظر گرفته شد که حرف J در این نامگذاری از حرف اول جیپ گرفته شده است. بعد از حدود ۵ سال یک تغییر ظاهری نسبی روی این ماشین انجام شد و تویوتا تصمیم گرفت از لحاظ راحتی کمی آن را بهبود ببخشد. مدلهای جدید بر اساس همان پلتفرم قدیمی ساخته شد و پیشرفت قابل توجهی از لحاظ کیفیت رانندگی نداشتند و به همین دلیل همچنان استفاده اصلی آنها برای موارد نظامی بود.

تویوتا یک بار دیگر تلاش خود را برای بهبود وضعیت راحتی این ماشین انجام داد و این بار توانست تا حدودی موفق شود و نسل جدید تویوتا به نام J40  متولد شد. از آنجایی که مدل‌های قبلی استفاده تجاری قابل توجهی نداشتند تویوتا J40 به عنوان نسل اول تویوتا لندکروز شناخته می شود.

تفاوت های تویوتا لندکروز VXR با GXR در تمام مدل ها

نسل های تویوتا لندکروز

در مقاله شناخت نسل های تویوتا لندکروز به طور کامل تمام مدل های این خودرو مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند. اما اگر بخواهیم به طور مختصر و خلاصه به آنها اشاره کنیم باید گفت با عرضه تویوتا J40 ، مدل های تجاری آفرودی تویوتا شروع شد و توانست مخاطبان بسیار زیادی جمع کند. به خصوص در کشورهای حوزه خلیج فارس که معمولاً ورود ماشینهای آمریکایی با مشکلات زیادی مواجه بود نسل اول تویوتا لندکروز به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

نسل بعدی تویوتا لندکروز با نام J50  عرضه شد ولی نتوانست آنطور که باید مخاطبان را جذب کند زیرا از یک پلتفرم مشترک با مدل های قبلی استفاده میکرد. هر چند نسل سوم پیشرفته خوبی داشت اما باید پیشرفت اصلی و شروع دوران جدید لندکروز را نسل چهارم این خودرو یعنی J80 بدانیم. زیرا در این مدل برای اولین بار تویوتا لندکروز به یک ماشین شاسی بلند نیمه لوکس با آپشن های مناسب و کیفیت سواری سطح بالا تبدیل شد.

در مدلهای بعدی یعنی سری 100 و سری ۲۰۰ باز هم پیشرفت قابل توجهی در این محصولات  صورت گرفت و به شاسی بلند های لوکس در حد و اندازه ماشینهای روز آمریکایی و اروپایی تبدیل شد. تا به حال هفت نسل متفاوت از تویوتا لندکروز ورود به بازارهای جهانی راه پیدا کرده که نسل جدید یعنی لندکروز سری ۳۰۰ جدیدترین مدل این مجموعه به حساب می آید و اجازه واردات به بازار ایران را ندارد.

تفاوت های تویوتا لندکروز VXR با GXR در تمام مدل ها

تویوتا لندکروز در ایران

تویوتا لندکروز یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین ماشین های بازار ایران به حساب می آید و طیف وسیعی از افراد به عنوان یک هدف برای زندگی به آن نگاه می کند. می توان گفت تمام نسل های تویوتا لندکروز در ایران حضور دارند و تمام مدل ها به عنوان یک اسطوره شناخته می شوند. از لندکروز های 2F گرفته تا مدل های سردار و فرماندهی و حضرت همگی با لقب های قدرتمند شناخته می شوند.

محبوب ترین مدلهای لندکروز در بازار ایران سری های ۱۰۰ و ۲۰۰ هستند که به عنوان یک ماشین لوکس با قیمت بالا در ایران معامله می شوند. این دو مدل به عنوان بهترین ماشین های آفرودی ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شوند و با وجود کارکرد نسبتاً بالا به شدت محبوب هستند. البته لندکروز سری ۷۰ که با نام سردار شناخته می‌شود نیز در ایران بسیار محبوب و پر طرفدار است. در سال های جنگ ایران و عراق لندکروز سری ۴۰ نقش بسیار مهمی در ارتش ایران ایفا می‌کرد به همین دلیل محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرد.

تفاوت های تویوتا لندکروز VXR با GXR در تمام مدل ها

لندکروز سری 100

تویوتا لندکروز سری 100 به نوعی اولین لندکروز با قابلیت های لوکس به حساب می‌آید. به همین دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ای برای شرکت تویوتا دارد. تویوتا در این مدل برای اولین بار از موتورهای ۸ سیلندر ۴۷0۰ سی سی استفاده کرد تا بتواند یک هیولای رام نشدنی برای استفاده های خارج از جاده باشد. در کنار موتور قدرتمند برای اولین ‌بار از آپشن های رفاهی و سطح بالا در لندکروز استفاده شد و همین موضوع موجب شد علاوه بر کیفیت آفرودی بالا، این ماشین به عنوان یک خودروی شهری با سواری نرم و راحت و همچنین یک خودروی لوکس باشد.

این نسل از لندکروز دوام بسیار زیادی هم دارد و به‌ عنوان یکی از کم استهلاک ترین ماشین های آفرودی شناخته می‌شود. مدل های شش سیلندر و هشت سیلندر از این خودرو در بازار ایران وجود دارد. مدل های ۶ سیلندر با حجم 4500 سی سی می تواند ۲۱۵ اسب بخار قدرت برای این ماشین تولید کند. در نمونه‌های ۸ سیلندر یک موتور ۴۷0۰ سی سی قدرت ۲۴۱ اسب بخاری برای این ماشین ایجاد می کند.

مدل های لندکروز سری 100

مهمترین و اصلی ترین تفاوت در مدل های تویوتا لندکروز سری ۱۰۰ مدل های شش سیلندر و هشت سیلندر هستند. در ایران معمولاً مدل های شش سیلندر به اسم GXR و مدل های ۸ سیلندر با نام VXR شناخته می شوند. اما تفاوت اصلی این دو مدل در سطح آپشن های خودرو است و نمونه های VXR به عنوان مدل های فول و GXR نیمه فول هستند. در بازارهای جهانی لندکروز سری ۱۰۰ در چهار مدل مختلف عرضه می شود که عبارتند از : VX , VXR , GX , GXR

علاوه بر این لندکروز سری ۱۰۰ از لحاظ طراحی عقب ماشین در دو مدل وارد بازار شد که مدل های اولیه از درب عقب یک تکه آمبولانسی با زاپاس قرارگرفته روی در صندوق، استفاده می‌کردند. درمدلهای دوم زاپاس به زیر صندوق منتقل شده و خودرو ظاهر مدرن تری به خودش گرفته است. درب صندوق این مدل ها به صورت دو تکه باز شونده از بالا و پایین طراحی شده و چراغ های عقب ابعاد بزرگتری دارند.

مدل های تویوتا لندکروز سری 100 در ایران

در بازار ایران کم و بیش تمام مدل های گفته شده در بالا یافت می‌شوند اما نمونه‌های GXR با اختلاف بسیار پر رونق تر هستند و مدل های دیگر به تعداد محدودی وارد شده‌اند. علاوه بر اختلاف در تعداد سیلندر و حجم موتور، در موارد دیگری نیز VXR و  GXR با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

در مدل های فول آپشن سیستم تعلیق پیشرفته ‌تر و کنترل پایداری استفاده شده، قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم تعلیق تنظیم شونده برای مدل های فول در نظر گرفته شده، مدلهای فول آپشن 7 ایربگ دارند که مدل 4 تا بیشتر از مدل های معمولی است، هم‌چنین تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه در مدل‌های فول آپشن استفاده شده است.

لندکروز سری 200

این نسل از لندکروز با پیشرفت بی نظیری روبرو بود و به یک ماشین تمام لوکس و فوق العاده آفرودی تبدیل شد. در بسیاری از کشورهای دنیا این نسل از لندکروز عنوان پرفروش ترین ماشین کشور را کسب کرد که افتخار بسیار بزرگی برای این مدل محسوب می شود. نسل ششم تویوتا لندکروز یک ماشین همه چیز تمام به حساب می آید و آنقدر خوب و فوق العاده طراحی و ساخته شد که توانست ۱۳ سال روی خط تولید قرار بگیرد و فروش داشته باشد.

لندکروز سری ۲۰۰ در مدت زمان ۱۳ سال که روی خط تولید قرار داشت دو بار فیس لیفت را تجربه کرد که در سری اول تغییرات جزئی بود و صرفاً به چراغ ها و سپرها محدود می‌شد اما سری دوم تغییرات جدی تر انجام شد و کابین ماشین نیز تغییر کرد. موتور قدرتمند در کنار سیستم تعلیق فوق العاده برای مسیر های آفرودی و همچنین امکانات و آپشن های سطح بالا و رانندگی لذت بخش همه در کنار هم موجب شده لندکروز به عنوان یک ماشین همه چیز تمام و بی نظیر شناخته شود که تمام این موارد در لندکروز سری ۲۰۰ به بالاترین حد خودش می‌رسد.

مدل های لندکروز سری 200

این نسل از تویوتا لندکروز در بازار های متفاوت با چند تریم گوناگون عرضه می شود که برای بازار خاورمیانه مدل های VX و VXL و GX و GXL در نظر گرفته شد.  مدل GX به عنوان مدل پایه و ضعیف ترین نمونه از لحاظ آپشن به حساب می آید و نمونه VXL فول آپشن ترین گزینه در بین موارد گفته شده است. برای بازار آمریکا و استرالیا مدلهای فول آپشن با نام SAHARA عرضه شد و در بعضی آپشن ها نیز متفاوت از مدلهای خاورمیانه هستند.

تویوتا در این نسل تصمیم گرفت از لحاظ موتوری هم لندکروز را پیشرفته تر کند و نسل جدیدی از موتورها را برای آن در نظر گرفت. هر چند مدل های جدید از لحاظ مصرف سوخت اوضاع بهتری دارند و بازدهی آنها بیشتر است اما از لحاظ دوام به هیچ عنوان نتوانستند با نمونه های سری 100 برابری کنند. مدل های ۶ سیلندر با یک موتور ۴۰۰۰ سی سی می توانند ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند و مدل های ۸ سیلندر با یک موتور ۴۷۰۰ سی سی ۲۸۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

                                                       

مدل های لندکروز سری 200  در ایران

تویوتا لندکروز در بازار ایران با دو مدل GXR به عنوان نیمه فول و VXR به عنوان فول آپشن عرضه شد که در نمونه های نیمه فول موتور ۶ سیلندر و در نمونه های فول آپشن موتور ۸ سیلندر قدرت نمایی میکند. در سال های اولیه هر دو مدل VXR و GXR به بازار ایران راه پیدا کرد اما محدودیت ها موجب شد به سرعت عرضه مدل های ۸ سیلندر فول آپشن در ایران قطع شود. به همین دلیل تعداد محدودی از تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ VXR در ایران موجود است که قیمت های فوق العاده بالایی هم دارند. علاوه بر اختلاف موتور نمونه های VXR در در موارد زیر از مدل‌های GXR برتر هستند :

سیستم کنترل پایداری خودرو، 10 عدد ایربگ در برابر  7 عدد ایربگ در نسخه های نیمه فول، سیستم استارت بدون کلید، سنسور باران، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی های چرمی، سیستم مولتی مدیا پیشرفته ‌تر و بعضی امکانات جزئی دیگر.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

تفاوت های تویوتا لندکروز VXR با GXR در تمام مدل ها

مقالات مرتبط

  • AA 23 . 03 . 2022

    سلام ، خیلی خوب بود فقط یه سوال داشتم
    کدوم مدل های لندکروز j100 گیربکس دستی دارن؟

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو