سی ان جی برای خودرو بهتر است یا ال پی جی ؟

با بالا رفتن قیمت بنزین بسیاری از افراد به فکر افتاده اند که خودروی خود را گازسوز نمایند. تا با استفاده از این سوخت بتوانند کمی در هزینه‌های حمل و نقل خود صرفه‌ جویی کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که از بین دو گاز پر مصرف که در ایران بسیار معروف هستند ” CNG یا LPG “ کدام یک بهتر است و مزایای بیشتری دارد.

 CNG و LPG دو گاز بسیار معروف هستند که در ایران برای همه شناخته شده اند. حال به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو می پردازیم و می بینیم که اگر بخواهید خودروی خود را گازسوز کنید بهتر از آن را CNG کنید یا LPG ?

سوخت گیری و جایگاه سوخت

 اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که بدون شک تعداد جایگاه های CNG با اختلاف فاحشی بیشتر از تعداد جایگاه های LPG است و تقریبا تمام دارندگان خودروهای LPG خودروی خود را از طریق کپسولهای گاز و شلنگ پر میکنند. که روش استانداردی نیست و خطرات زیادی در پی دارد.

پس با اختلاف زیاد گاز CNG هنگام سوخت گیری بهتر از گاز LPG است و بسیار راحت تر می توانید به سوخت دسترسی پیدا کنید. تعداد جایگاه های CNG کشور حدود 2700 عدد و تعداد جایگاه های LPG کمتر از 100 عدد است و روز به روز هم این تعداد با تعطیلی جایگاه ها رو به کاهش است. تمام اعداد و ارقام بالا نشان دهنده ی اختلاف بارز این دو گاز در مرحله ی سوخت گیری است.

 اما پس از سوخت گیری در مابقی بخش‌ها چطور؟ آیا همچنان سی ان جی از ال پی جی برتری دارد یا خیر؟

مسافت پیمایش با یک باک گاز

خودروهای CNG به نسبت خودروهای LPG مسافت بسیار کمتری را با هر باک پر، طی می نمایند. این اختلاف تا حدود سه برابر نیز می‌رسد یعنی تقریباً با هر بار پر کردن باک سی ان جی میتوانید حدود ۱۵۰ کیلومتر و با هر باک پر ال پی جی حدود ۴۰۰ کیلومتر مسافت طی کنید. که اختلاف فاحش مسافت پیمایش به ازای هر باک پر را نشان می دهد. حال تصور کنید مسافتی بسیار طولانی برای یک مسافرت را می‌خواهید با گاز بپیمایید. اگر این فاصله هزار کیلومتر باشد با گاز CNG حدود شش یا هفت بار نیاز به سوختگیری خواهید داشت در صورتی که با گاز LPG تنها دو بار نیاز به سوختگیری دارید. پس در مسافت پیمایش با اختلاف زیاد گاز ال پی جی برتری بسیاری دارد.


همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید :

طرح گازسوز کردن رایگان خودروها

استانداردهای آلایندگی یورو 4 و یورو 5 و یورو 6

تشخیص کارکرد واقعی ماشین

آیا گاز سوز کردن خودرو به موتور آسیب میزند؟

با چراغ روشن بنزین چقدر میتوانیم حرکت کنیم؟

مکمل بنزین بخریم یا نه


شتاب و قدرت

 شتاب و قدرت ایجاد شده توسط LPG بسیار از CNG بالاتر است و خودروهای سی ان جی در مسیرهای شیبدار بسیار ضعیف عمل می کند و فشار زیادی به آنها می آید. حتی در اغلب موارد نیاز دارند تا از سوخت بنزین استفاده کنند. در صورتی که این اتفاق در خودروهای ال ‌پی ‌جی بسیار کمتر می افتد و در بسیاری مسیرها می‌توانند با گاز حرکت کنند. خودروهای LPG کم پیش می‌آید که نیاز جدی به استفاده از بنزین پیدا کنند.

خوردگی و آسیب به موتور

 هر دو گاز سی ان جی و ال پی جی موجب خوردگی و آسیب به بخش‌های مختلف موتور می شوند. اما این میزان فشار و خوردگی در خودروهای LPG درصد بسیار کمتری دارد. زیرا گاز سی ان جی گاز خشک تری است در نتیجه فشار بیشتری به سوپاپ ها و پیستون های خودرو وارد می کند. در نتیجه خوردگی و آسیب ناشی از سوخت CNG بیش از خودروهای LPG است.

فشار داخل مخزن سوخت

فشار مخزن گاز سی ان جی بسیار بالا و حدود ۱۵۰ تا 220 اتمسفر است. اما فشار مخزن گاز ال پی جی حدود 10 تا 15 اتمسفر است. در نتیجه احتمال انفجار مخزن های گاز CNG به نسبت LPG بیشتر است. البته باید بیان کرد که مخزن های گاز آنقدر محکم هستند که به این سادگی ها منفجر نمی شوند و اتفاقاتی که هنگام سوختگیری در فیلم‌ها شاهد آن بوده اید، ایرادات در بخش‌های مختلف سیستم گازسوز است نه مخزن. زیرا مخزن با استاندارهای بالایی تهیه می‌شود و احتمال انفجار آن کم است.

قابلیت دسترسی

سی ان جی همان گاز داخل لوله های منازل است و این بدین معناست که بسیار زیاد قابل دسترس است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که این گاز باید با فشار حدود ۱۵۰ اتمسفر داخل مخزن فشرده شود. این کار توسط پمپ های برقی صورت می گیرد و استفاده بیشتر از گازهای cng به این معناست که مصرف برق در این جایگاه ها نیز بسیار بالا است.

امنیت و معاینه فنی

میزان اشتعال گاز CNG بسیار کمتر از اشتعال گاز LPG است و در صورت نشتی اتفاقات حاصل از گاز سی ان جی بسیار کمتر از گاز ال پی جی هستند. از طرفی به دلیل این که سوخت گیری خودروهای ال پی جی عموما چندان استاندارد انجام نمی شود و با توجه به اشتعال پذیری بالا امنیت این گاز هنگام سوخت گیری بسیار پایین و خطرساز است.

دریافت معاینه فنی تنها برای گاز سی ان جی امکان پذیر است و به گازهای ال‌ پی ‌جی معاینه فنی داده نمی‌شود. و این یعنی اگر از گاز ال پی جی استفاده نمایید هر بار که بخواهید معاینه فنی بگیرید باید آن را باز نموده و دوباره ببندید که این یعنی یک مشکل بسیار بزرگ.

هزینه ی راه اندازی

تجهیزات لازم برای CNG کردن خودرو بسیار گرانتر از LPG کردن خودروها است و چیزی حدود سه برابر برای شما هزینه دارد. دلیل این اختلاف قیمت بالا این است که فشار مخزن خودروهای سی ان جی بسیار بالاست و حتما باید مخازن خاص و بسیار گران قیمت استفاده شود تا از انفجار جلوگیری نمایید.

روشن کردن خودرو

 خودروهای cng سوز برای روشن شدن نیاز دارند که بر روی حالت بنزین قرار بگیرند و پس از روشن شدن و حرکت می توان خودرو را به حالت گاز بازگرداند. اما LPG جز در فصول سرد سال نیاز به این کار ندارد و می‌تواند با همان گاز شروع به حرکت نمود.

 

آیا گاز ال پی جی خطرناک است؟

یکی از سوالاتی که در مورد گازسوز کردن خودرو بسیار پرسیده می‌شود، این است که آیا گاز ال پی جی خطرناک است یا خیر؟ در جواب باید گفت با توجه به اینکه اکثر مخازن LPG در ایران استاندارد لازم را ندارند نصب غیر اصولی مخازن ال پی جی گاهی موجب آتش‌سوزی در تصادفات میشود. اما اگر استانداردهای لازم رعایت شود و کیفیت مخازن بالا باشد به هیچ وجه گاز خطرناکی نیست. حتی طبق بررسی‌هایی که چندین بار در کشورهای اروپایی انجام شده احتمال آتش سوزی خودرو با گاز LPG کمتر از بنزین و CNG می باشد.

 قیمت گاز LPG و CNG

ال پی جی به دلیل اینکه مانند سی ان جی جایگاههای اختصاصی ندارد و تعداد جایگاه های آن بسیار کم است بیشتر توسط فروشندگان متفرقه عرضه می شود و همین مورد دلیلی شده تا نوسانات قیمتی بر گاز ال پی جی حاکم باشد. در حال حاضر قیمت هر لیتر گاز سی ان جی ۶۵۰ تومان و میانگین قیمت هر لیتر گاز ال پی جی ۸۰۰ تومان است. اما باید به این نکته توجه کنید که میزان مساحت قابل پیمایش با هر یک لیتر گاز LPG حدود یک و نیم برابر بیشتر از گاز CNG است. پس در مجموع اگر بخواهید حساب کنید قیمت ال پی جی مقدار کمی به نسبت سی ‌ان‌ جی ارزان تر خواهد بود.

نتیجه گیری

در مجموع می‌توان گفت که گاز ال پی جی با هر بار پر کردن باک مسافت بیشتری را طی می‌کند و آسیب کمتری به موتور می رساند و همچنین افت شتاب و افت قدرت در خودروهای با سوخت ال پی جی بسیار کمتر از خودروهای با سوخت سی ان جی است. بسیار نرم تر و روان تر کار می کند.

اما سوخت سی ان جی بسیار در دسترس تر است و ایمنی آن هنگام سوختگیری بسیار بیشتر از ال پی‌ جی محسوب می شود. همچنین خودروهای ال پی جی هنگام معاینه فنی بسیار با دشواری روبرو می شوند.

LPG CNG

سوخت گیری

جایگاه سوخت

پیمایش با یک باک

شتاب و قدرت

آسیب به موتور

فشار داخل مخزن

هزینه ی راه اندازی

امنیت سوخت گیری

امنیت تصادفات

معاینه فنی

روشن کردن خودرو

قیمت

 


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو