بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

اگر در پی خرید یک خودروی سدان متوسط و خارجی بازار باشید قطعاً یکی از خودروهای اپتیما یا تالیسمان جزوه گزینه‌های شما بوده است. چهارمین نسل از اپتیما که با نام JF وارد بازار شده است که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات و تحولات در نسل کیا اپتیما می‌باشد و بسیاری از قسمت‌های خودرو از نو طراحی شده است. کیا اپتیما همیشه در رقابت با سوناتا در نسل‌های قدیمی بازنده محسوب می‌شد اما این بار با طراحی بسیار منحصربه‌فرد خود با رقبا پابه‌پا پیش می‌رود. شرکت رنو نیز با زبان طراحی جدید خود در سری تالیسمان به عرصه رقابت با سدان‌های سایز متوسط بازار آمده است. در این مقاله با مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان همراه ما باشید.

طراحی خارجی

نسخه قبلی اپتیما بخش زیادی از بازار خود را مدیون طراحی منحصربه‌فرد خود بود به همین دلیل طراحان این کمپانی برای طراحی نسل چهارم از قالب نسل سوم استفاده کردند این نسل طراحی بدنه بسیار شکیل‌تری دارد. بیشترین تغییر این خودرو مربوط به داخل کابین این خودرو می‌باشد. در طراحی اپتیما چراغ‌های کشیده به فرم بسیار زیبایی را می‌بینیم. جلوپنجره تایگر نوز که از پوزه ببر الهام گرفته شده این بار بادقت به جزئیات شکیل‌تر از همیشه می‌باشد طراحی گلگیرها و همچنین خطوط کاپوت نیز به این خودرو طراحی عضلانی و با ابهتی می‌بخشد. اپتیما توانسته جایزه بهترین طراحی در سال 2016 را توسط شرکت معتبر IF دریافت کند.

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

از جمله تفاوت‌های نسخه جی تی لاین با مدل معمولی در طراحی را می‌توان به قرارگیری دریچه هوای مثلثی در حاشیه سپرها و همچنین رینگ‌های طراحی شده توسط جی تی لاین اشاره نمود که به اپتیما روح اسپرت‌تری بخشیده است. در آن‌سوی میدان رنو سال‌ها به دلیل مدل‌های بی‌روح و بدون جذابیت در رقابت با خودروهای دیگر حرفی برای گفتن نداشت اما این بار رنو تالیسمان طراحی متفاوت و جذاب خود برای رقابت در بازار ارزشمند سدان‌های متوسط عرضه کرده است.

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

البته طراحی جلوپنجره این خودرو را امروزه در بسیاری از محصولات دیگر رنو مشاهده می‌کنیم. این شرکت در طراحی تالیسمان از چراغ‌های گرافیکی بسیار جذابی استفاده کرده که با کروم در برخی نقاط تزیین شده است یکی دیگر از جذابیت‌های طراحی تالیسمان چراغ‌های روز آن می‌باشد که به شکل C طراحی شده است در زاویه کناری و درهای تالیسمان خبری از خطوط برجسته نیست. طراحی بخش عقبی خودروی اپتیما چراغ‌های کشیده بزرگ و دو خروجی اگزوز نسبتاً بزرگ از اپتیما طراحی اسپرت و خشنی به نمایش می‌گذارد اما در نمای عقبی رنو تالیسمان سعی شده در کنار حفظ اصالت، زیبایی این خودرو نیز حفظ شود که طراحی جلو و عقب را لوکس و باوقار به ارمغان آورده است در تالیسمان برخلاف اپتیما سر اگزوزهای اسپرت وجود ندارد و با قاب تزیین شده است.

 

طراحی داخلی

طراحان کره‌ای و ژاپنی طراحی کابین محصولات خود را طی چند سال اخیر دچار تحولات بسیار زیادی کرده‌اند. طراحی داخلی کیا اپتیما بسیار زیبا و به‌روز است و تلفیقی از روح اسپرت و لوکس را جلوه می‌کند. در کابین اپتیما محوریت اصلی طراحی برای راننده بوده است به همین دلیل تغییر زاویه کنسول و داشبورد به‌طرف صندلی راننده دیده می‌شود که به عقیده بسیاری در کابین اپتیما اصالت خودروهای آلمانی به‌وضوح مشاهده می‌شود. حسی که با نشستن در یک خودروی آلمانی مانند بنز به راننده و سرنشینان منتقل می‌شود نشستن در کابین اپتیما نیز همین حس را به سرنشینان القا می‌کند در این اتاق به تک‌تک جزئیات و المان‌ها توجه ویژه شده است با نشستن در این اتاق کیفیت و زیبایی فرمان، کیلومترشمار، کیفیت صندلی، داشبورد خودرو و غیره حس رضایت را به سرنشینان منتقل می‌کند.

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

طراحی فضای بیرونی و داخل کابین تالیسمان از نسل جدید طراحی‌های این خودروساز فرانسوی است. بسیاری طراحی رنو را جنتلمن توصیف می‌کنند. از مواردی که توجه سرنشینان را در داخل به خود جلب می‌کند طراحی نمایشگر لمسی عمودی تسلایی آن است که البته سایز متوسطی دارد و توسط کنترلرهای دایره‌ای در پایین صفحه‌نمایش کنترل می‌شود. فرمان اپتیما و تالیسمان به‌صورت دی شکل می‌باشد که بسیار باکیفیت و چرم‌دوزی شده تولید شده است.

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

نشانگر آمپرهای هر دو خودرو به‌صورت دیجیتالی هستند که با تغییر فرم رانندگی متغیر می‌باشد. تالیسمان را می‌توان اولین سدان سایز متوسط بازار نامید که مجهز به نورپردازی داخل کابین است که رنگ نورپردازی‌ها به‌صورت دستی قابل تغییر می‌باشد. در مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان از نظر کیفیت ادوات داخل کابین می‌توان هر دو خودرو را در یک سطح ارزیابی نمود با این تفاوت که استفاده از تریم چرم دورنگ در کیا اپتیما به سرنشینان حس کیفیت بیشتری را القا می‌کند. ظرفیت صندوق عقب اپتیما 440 لیتر است که فضای بزرگ و خوبی محسوب می‌شود. حال فضای صندوق عقب اپتیما را با فضای 608 لیتری و فوق‌العاده تالیسمان مقایسه کنید. تالیسمان از فضای بزرگ و ایده‌آلی مخصوصاً برای خانواده‌های پرجمعیت برخوردار است.

 

امکانات رفاهی

اپتیما مانند اکثر خودروهای چینی و کره‌ای با آپشن‌های بسیار زیادی عرضه می‌شود. بیشترین آپشن‌ها در نسخه جی تی لاین عرضه می‌شود که از امکانات مهم این خودرو می‌توان به استارت دکمه‌ای، تهویه هوای تمام اتوماتیک دوکاناله، سقف پانوراما، گرمکن صندلی برای هر دو ردیف جلو و قبل، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی‌های برقی برای ردیف جلو با تنظیمات کامل از جمله ارتفاع و گودی کمر به ده حالت، سیستم رادار خطی، شیفتر دنده سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، سقف جیر، سردکن برای دو صندلی جلو، گرمکن فرمان، سیستم ترمز کمکی برقی، پارک هوشمند، حالت رانندگی اکونومی و اسپرت سنسور نور و باران، درب صندوق عقب برقی، پرده برقی برای شیشه عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت چرخش در پیچ، سیستم صوتی مخصوص هارمن کاردون مجهز به ۱۰ بلندگو و دو ساب ووفر است.

در مقابل تالیسمان هم از بیشترین امکانات در بین مدل‌های رنو برخوردار است ولی در مجموع خودروهای فرانسوی مانند رنو و پژو از آپشن‌های کمتری به نسبت خودروهای کره‌ای و چینی برخوردار هستند. تالیسمان خودروی پرآپشنی است اما در مقابل اپتیما حرفی برای گفتن ندارد. از بهترین آپشن‌های خودروی تالیسمان در تیپ E3  که نسخه فول آپشن این خودرو می‌باشد می‌توان به فرمان برقی، سنسور پارک در جلو و عقب، رادار نقطه کور، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، سیستم پارک هوشمند، ماساژور برای صندلی راننده، سیستم استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سیستم هد آن دیسپلی و سیستم صوتی BOSE مجهز به ۱۳ بلندگو اشاره نمود.

 

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

در مجموع در مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان از نظر آپشن‌های این دو خودرو می‌توان گفت اپتیما به دلیل داشتن کروز کنترل هوشمند، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، مموری فرمان و ترمز اضطراری، کیسه هوای بیشتر، مجهز بودن به رادارهای تغییر لاین، جلوگیری از تصادف از جلو، سنسور تابلو خوان، رادار عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و چراغ شور از رقیب خود یعنی رنو تالیسمان کاملاً برتر می‌باشد. البته چند آپشن نیز در تالیسمان وجود دارد که فقدان آن در اپتیما حس می‌شود این آپشن‌ها عبارت‌اند از: ماساژور صندلی، مولتی سنس و کول باکس.

بررسی و مقایسه کیا اپتیما جی‌تی‌لاین و رنو تالیسمان

مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان از نظر ایمنی، این دو خودرو مجهز به کیسه هوا برای راننده، سرنشینان و همچنین کیسه هوای جانبی مجهز هستند البته خودروی اپتیما از کیسه هوای مخصوصی برای زانوی راننده نیز برخوردار است که همین موضوع باعث برتری اپتیما در بخش ایمنی می‌شود. هر دو خودرو امتیاز ۵ ستاره ایمنی را از مؤسسه معتبر یورو انکپ دریافت کرده‌اند که نشان از امنیت بسیار بالای این دو خودرو در برابر تصادفات جاده‌ای می‌باشد. این مؤسسه همچنین در بخش ایمنی برای رده‌های سنی مختلف مانند بزرگسال ۸۹ امتیاز، کودک ۸۶ و عابر پیاده ۶۷ را اختصاص داده است.

 

کیسه‌های هوا (نوع و تعداد) راننده ، سرنشین ، جانبی صندلی ها ی جلو ، پرده ای
سیستم های امنیتی و حفاظتی کروز کنترل هوشمند، هشداردهنده تغییر لاین و نقطه کور، هشداردهنده سرعت، سیستم تابلوخوان، چراغ‌های گردشی، نوربالای اتومات و سنسور از ویژگی‌های قابل سفارش این فرانسوی هستند.
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه سه‌گانه اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا سیستم صوتی و تصویری Bose
سیستم صندلیهای جلو و عقب صندلی‌های جلو برقی با گرمکن و سردکن، چرم طبیعی صندلی‌ها و فرمان، حافظه صندلی راننده با ماساژور، صندلی ایزو فیکس
سیستم آیینه ها آینه‌های تاشو برقی
سیستم شیشه ها شیشه‌بالابرهای برقی
سیستم های سقف پانارومیک و سانروف برقی
سیستم روشنایی جلو و عقب نوربالا اتوماتیک ، نور دهی در پیچ های جاده ، چراغ روشنایی روز ،چراغ های عقب طیفی
سنسورهای پیش فعال سنسور خواب ، سیستم ۴ Control ( تعلیق هوشمند)، سنسور پارک جلو و عقب ، دوربین عقب ، سامانه پارک هوشمند خودرو ، سنسور نور و باران
متفرقه سیستم پیشگیری از تصادف ، کروزکنترل هوشمند ، تشخیص سرعت مجاز جاده ، رادار خطی ، رادار نقطه کور ، صفحه کیلومتر متغییر ، پرده های عقب و جانبی عقب

 

تجربه رانندگی

خودروی اپتیما ابتدا در مدل‌های شش سیلندر وارد کشور می‌شدند اما با اجرای قانون محدودیت برای واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی فقط در نسخه ۲۴۰۰ چهارسیلندر عرضه شدند. اپتیما از یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک برخوردار است که با وجود بهره‌مندی از ۴ سیلندر همچنان از شتاب و چابکی بالایی برخوردار هستند مصرف سوخت این خودرو بنا بر ادعای شرکت کیا موتورز ۷.۹ لیتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است که البته در صورت رانندگی پرشتاب و سریع مصرف خودرو به شکل زیادی افزایش می‌یابد. چسبندگی این خودرو به جاده به دلیل ارتفاع کم و وجود انواع امکانات کمکی و محافظتی بسیار عالی ارزیابی می‌شود. کیا اپتیما سواری نسبتاً خشکی در سرنشینان وجود می‌آورد اما تالیسمان تعلیق نسبتاً نرم‌تری دارد.

شرکت رنو مدتی است به پیروی از استانداردهای آلایندگی جدید و طراحی پیشرانه با حجم پایین و تجهیز موتورها به توربو شارژ روی آورده است برای مثال می‌توان از رنو کپچر نام برد که با ترکیب موتور ۱.۲ لیتری با توربو شارژ توان حرکتی خود را تأمین می‌کند رنو تالیسمان نیز با وجود ابعاد بزرگ از موتور ۱.۶ لیتر و توربو شارژ پیروی می‌کند همچنین این خودروساز ادعا می‌کند برای تکنولوژی راندمان حداکثری موتورهای خود، از خودروهای فرمول یک استفاده کرده است به همین دلیل تالیسمان شتاب بسیار بالایی نسبت به حجم موتور کم خود بهره‌مند است. تالیسمان در میان رقبا مصرف بهینه و اقتصادی‌تری دارد که این موضوع شامل مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان نیز می‌شود.

مصرف رنو تالیسمان در سیکل ترکیبی چیزی در حدود ۵.۶ لیتر اعلام شده است. کیفیت رانندگی تالیسمان نیز مشابه اپتیما می‌باشد که البته وضعیت مصرف سوخت کمتر برای مصارف خانوادگی از ویژگی‌های تالیسمان می‌باشد تالیسمان علاوه بر مصرف کمتر شتاب بیشتر از اپتیما را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. البته فراموش نکنید اگر شتاب خودرو از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است در خرید رنو تالیسمان شک نکنید رنو تالیسمان شتاب صفر تا صدی ۷.۷ ثانیه را ثبت کرده است در مقابل کیا اپتیما با شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیه قطعاً رقابت را واگذار می‌کند.

نتیجه‌گیری

و اما به نتیجه‌گیری مقایسه کیا اپتیما جی تی لاین و رنو تالیسمان می‌رسیم. فارغ از مقایسه، هر دوی این خودروها بسیار شیک، لوکس و باکیفیت می‌باشند. اگر در کنار جذاب بودن خودرو به‌شتاب بالاتر در کنار مصرف سوخت اقتصادی‌تر اهمیت می‌دهید قطعاً رنو تالیسمان انتخاب بسیار خوبی برای شما می‌باشد. در مقابل کیا اپتیما جی‌تی‌لاین ظاهر بسیار اسپرت‌تر ولی پیشرانه نسبتاً آرام‌تری برخوردار است که به دلیل تنفس طبیعی بودن پیشرانه از نظر تعمیر نسبت به سیستم توربو تالیسمان از استهلاک کمتری برخوردار است البته برتری قاطع اپتیما به سطح بالای آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن برمی‌گردد. اگر معیار‌های شما با ویژگی‌های گفته شده از اپتیما برابری می‌کند می‌توانید از خرید این خودرو لذت ببرید.

مزایای اپتیما:

  • طراحی زیبا و اسپرت، فضای جادار کابین، بازار دست‌دوم مناسب، امنیت بالا، امکانات و تجهیزات مناسب، پیشرانه مناسب، فرمان‌پذیری خوب، استهلاک کم

معایب اپتیما:

  • شتاب نسبتاً پایین در مقایسه با رقبا

مزایای تالیسمان:

  • شتاب خوب، تعلیق مناسب، فضای بسیار خوب کابین مخصوصاً صندوق عقب، طراحی زیبا، امنیت بالا

معایب تالیسمان:

  • آپشن‌های نسبتاً کمتر، استهلاک بالا مخصوصاً سیستم توربو

فنی و پیشرانه

کیا اپتیما: 

کلاس بدنه سدان
ابعاد بدنه (mm) ۴۸۴۵*۱۸۳۰*۱۴۵۵
فاصله محوری (mm) ۲۷۹۴
تعداد سیلندر ۴
حجم موتور (cc) ۲۳۵۹
تعداد سوپاپ ۱۶
حداکثر قدرت (hp) ۱۷۷
حداکثر گشتاور (n.m) ۲۳۱
گیربکس اتوماتیک ۶ دنده تیپ ترونیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی خنک شونده
نوع فرمان هیدرولیک
وزن خالص (kg) ۱۴۷۵
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km) ۷٫۹
ظرفیت باک (lit) ۷۰

رنو تلیسمان: 

کلاس بدنه سدان
ابعاد بدنه (mm) ۴۸۴۸*۲۰۸۱*۱۴۶۳
فاصله محوری (mm) ۲۸۰۸
تعداد سیلندر ۴
حجم موتور (cc) ۱۶۱۸
تعداد سوپاپ ۱۶
حداکثر قدرت (hp) ۱۹۰
حداکثر گشتاور (n.m) ۲۶۰
گیربکس اتوماتیک ۷ دنده دو کلاچه
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی خنک شونده
نوع فرمان برقی
وزن خالص (kg) ۱۴۴۴
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km) ۵٫۶
ظرفیت باک (lit) ۵۱

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو