مقایسه دو هاچبک پرفروش کیا ریو و هیوندای i20

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20

قبل از اینکه بخواهیم به مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 بپردازیم؛ بد نیست درباره کلیات این دو خودرو و دلیل محبوب شدن آنها مختصر توضیحی بدهیم. این دو محصول به دلیل هاچبک بودن بسیار مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفته اند. در واقع همین موضوع(هاچبک بودن هر دو) باعث می شود تا مقایسه کیاریو و هیوندای i20 به صورت عادلانه تری انجام بپذیرد. اما هاچبک یا در اصطلاح کامپکت بودن تنها دلیل محبوبیت این دو خودرو نیست. موتور این خودرو ها پرتوان و بهینه اند. همچنین در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که “چرا برخی از افرا به سراغ کیا ریو و برخی دیگر به سراغ هیوندای i20 متمایل می شوند؟”. اما قبل از مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 باید در رابطه با شرکت ها و تاریخچه آنها اطلاعاتی به شما منتقل کنیم.

تاریخچه کیا ریو

خودرو کیا ریو اولین بار در سال 1999 میلادی بر روی خط تولید رفت. این خودرو جایگزین مناسبی برای پراید بود. همچنین این خودرو در دو مدل استیشن و سدان در کره جنوبی تولید می شد. کارخانه کیا در سال 2005 به تولید این محصول پرطرفدار خاتمه داد. در همان سال، همکاری سایپا و شرکت کیا باعث شد تا نمونه فیس لیفت شده این خودرو در ایران تولید شود. این خودرو به دلیل ظاهر خوب، موتور پرتوان و… باعث شد تا در ایران بسیار پرفروش و محبوب شود. نمونه تولید شده در ایران فاقد ایربگ و ترمز ABS بود. قوانین جدیدی وضع شد که وجود ایربگ در خودرو ها را الزامی میکرد. به همین دلیل، شرکت سایپا تولید این خودرو را در سال 1391 متوقف کرد. همچنین این خودرو تا به امروز در 4 نسل مختلف وارد بازار شده است. اما منظور ما از مقایسه کیاریو با هیوندای i20، کیاریو نسل سوم و نسخه استیشن آن می باشد.

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

تاریخچه هیوندای i20

هیوندای i20 از سال 2008 تا به امروز بر روی خط تولید شرکت هیوندای قرار دارد. پرطرفدار شدن این هاچبک دوست داشتنی باعث شده است تا همچنان تولید این محصول تداوم داشته باشد. اولین سری وارد شده به ایران در سال 1395 توسط شرکت کرمان موتور صورت گرفت. نمونه های اولیه این اتومبیل دارای آپشن های محدود بودند. اما شرکت های ایرانی به آپشن های این خودرو افزودند و آن را تحت عنوان “هیوندای i20 آپشنال یا فول” به بازار عرضه کردند. این اتومبیل دارای نسل های متنوع(3 نسل) می باشد؛ اما مقصود ما از “مقایسه کیا ریو و هیوندای i20” در این متن، هیوندای i20 معرفی شده در سال 2014 می باشد.

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20

این دو خودرو را می توان از جهات مختلفی با هم مقایسه کرد. اما نکته ای که وجود دارد این است که هیوندای i20 در ایران پرطرفدار تر از کیاریو می باشد(در صورتی که کیا ریو دارای آپشن های بیشتری است). همچنین هیوندای i20 در ایران مونتاژ شده است ولی کیا ریو وارداتی می باشد. بنابراین اگر به دنبال خودرو مونتاژ شده در ایران هستید، هیوندای i20 برای شما مناسب تر است. اما اگر به دنبال محصولات وارداتی هستید، باید به سمت کیا ریو متمایل شوید.

بیشتر بخوانید: ارزان ترین خودروهای وارداتی غیر چینی در ایران ، ارزان ترین ماشین های خارجی

طراحی

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 در زمینه طراحی و ظاهر، بسیار سلیقه ای است. هر دو خودرو در یک تیپ قرار دارند اما ظاهر هیوندای i20 ساده تر از کیا ریو می باشد. ظاهر و طراحی کیا ریو امروزی تر و جدیدتر می باشد. چراغ های هیوندای i20 در جلو و عقب به صورت کشیده طراحی شده اند؛ اما چراغ های کیا ریو متفاوت است. در واقع چراغ های ریو حالت مکعبی شکل دارند. سپر و چراغ های مه شکن ریو زیبا و چشم نواز هستند. آینه های پایه دار ریو باعث جذابیت هرچه تمام تر این خودرو شده است. اگر بخواهیم از بغل به هر دو ماشین نگاهی بیندازیم، مشاهده می کنیم که کیا ریو کشیده تر است(زاویه شیشه عقب نسبت به بدنه بیشتر است). اما در هیوندای i20 شیشه زاویه کمتری با بدنه دارد و همین موضوع باعث می شود تا فرم ماشین به صورت مکعبی در بیاید. نکته دیگری که در بخش طراحی باید به آن اشاره کنیم؛ نداشتن سانروف در هیوندای i20 است. نداشتن سانروف در این خودرو بسیار عجیب است و میتوان آن را به عنوان یک نقطه ضعف تلقی کرد.

طراحی داخل کابین

در این بخش هم، همچنان ریو پیشتاز است. طراحی پیشرفته تر، صندلی های راحت تر و… از جمله مواردی هستند که طراحی داخل کابین این خودرو را دلنشین می کنند. هیوندای i20 طراحی بسیار ساده و قدیمی دارد که بعد از مدتی خسته کننده می شود. داخل کابین هیوندای از سه رنگ مشکی، قهوه ای و کرم تشکیل شده است. سقف و ستون ها کرم رنگ هستند. داشبورد تلفیقی از مشکی و قهوه ای می باشد که فضای داخل کابین را تا حدودی جذاب می کند. در کیا ریو هم داشبورد به صورت یکدست و یکنواخت مشکی می باشد و سقف و ستون دارای رنگ کرم هستند. شما در کابین هیوندای مانیتور(دوربین دنده عقب) دارید؛ اما در کیا ریو این قابلیت را ندارید. به جای دوربین دنده عقب در کیا ریو از سنسور دنده عقب بهره برده شده است که بیشتر مواقع کمک کننده نخواهد بود!

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

فضای داخل کابین

طبیعتا این خودرو ها نسبت به مدل های سدان، دارای ظرفیت کمتری هستند. اما هیوندای i20 فضای نسبتا بیشتری در اختیار راننده و سرنشینان عقب قرار می دهد. سقف i20 نسبتا بلند تر است(صندلی های کیا مقداری چاق تر هستند که همین موضوع می تواند دلیل کوتاهی سقف کیا ریو نسبت به هیوندای i20 باشد)؛ اما تفاوت ها بسیار اندک هستند. صندلی های ریو راحت تر هستند و می توانید از گرمکن صندلی و گرمکن فرمان نیز بهره ببرید. هیوندای i20 فاقد گرمکن صندلی و فرمان می باشد که این موضوع می تواند در زمستان اذیت کننده باشد. اگر بخواهیم صندوق عقب این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم هم به نتیجه ای یکسان می رسیم(صندوق عقب هر دو خودرو دارای 325 لیتر گنجایش می باشد). صندوق عقب کیا ریو دارای دو محفظه جداگانه می باشد که با برداشتن حائل میان آنها، به محفظه جداگانه دیگری می رسیم. اما صندوق عقب هیوندای عمیق تر است(بعد از برداشتن حائل دیگر خبری از محفظه نیست و مستقیما به زاپاس بر می خوریم).

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 از نظر موتور و قدرت

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 از نظر موتور و قدرت تولید شده نیز بسیار جالب و حائز اهمیت است. موتور اتومبیل به عنوان قلب تپنده اتومبیل، نقش بسیار مهم و کلیدی ای دارد. خودرو ها در مشخصات فنی در یک سطح قرار می گیرند. به دلیل اهمیت این بخش، موتور و مشخصات فنی هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم. اما در نظر داشته باشید که مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 در زمینه موتور و قدرت تقریبا شبیه هم هستند و تفاوت ها در جزئیات است.

مشخصات فنی هیوندای i20: این خودرو از یک موتور چهار سیلندر(1.4 لیتری) تنفس طبیعی بهره می برد که در بهترین شرایط(دور موتور بالا و مهیا کردن شرایط محیطی) 100 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور در اختیار شما قرار خواهد داد. کنار هم قرار گرفتن گشتاور 135 نیوتن متری و قدرت 100 اسب بخاری باعث می شود تا شتاب صفر تا صد شما در 12.2 ثانیه رخ دهد. این خودرو FWD است و نیرو به محور جلو منتقل می شود. حداکثر سرعت این اتومبیل 175 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم به صدی 5 لیتر می رسد که رقم بسیار مناسبی است.
مشخصات فنی کیا ریو: این خودرو همانند هیوندا i20 از یک موتور چهار سیلندر 1.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که به شما 100 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور اعطا می کند. این خودرو از هیوندا i20 سبک تر می باشد و همین موضوع باعث می شود تا شتاب صفر تا صد این ماشین به عدد 11.6 برسد. حداکثر سرعت این اتومبیل 185 کیلومتر در ساعت می باشد. و مصرف بنزین آن در 100 کیلومتر(مصرف سوخت ترکیبی) به عدد 5.4 لیتر می رسد.

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

مشخصات جانبی

وزن: وزن هیوندای i20 1130 کیلوگرم می باشد و وزن کیا ریو به عدد 1060 کیلوگرم می رسد. 70 کیلوگرم سبک تر بودن کیا ریو باعث می شود تا شتاب خودرو افزایش یابد. اما با 70 کیلو گرم سبک تر بودن کیا، همچنان مصرف سوخت ترکیبی آن بالا می باشد!
ظرفیت باک: با توجه به این موضوع که هر دو خودرو مصرف بنزین پایینی دارند، باک بنزین آنها جمع و جور می باشد. باک بنزین هیوندای i20 45 لیتر گنجایش دارد و باک کیا ریو 50 لیتر ظرفیت دارد.
ظرفیت صندوق عقب: در بالاتر راجع به تفاوت صندوق عقب های این خودرو توضیح دادیم. اما گنجایش صندوق هر دو اتومبیل 325 لیتر می باشد(گنجایش صندوق کیا ریو 326 لیتر است).

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20 بررسی هیوندای سانتافه لوکس هیبریدی 2021

سواری و هندلینگ

اگر بخواهیم مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 را از نظر هندلینگ و سواری انجام دهیم؛ باید بگوییم که کیا ریو عملکرد بهتری دارد. صدای کابین در هیوندای i20 بیشتر است. اما در مسیر های صاف و کفی(هیوندای) بدون صدا خواهید بود. در سرعت گیر ها و آسفالت نامطلوب، سر و صدا بسیار اذیت کننده خواهد بود. در کیا ریو هم این مشکلات وجود دارد اما نسبت به هیوندای i20 بسیار کمتر است. سیستم تعلیق هیوندای i20 بسیار خشک و نامطلوب است. شما در هنگام رانندگی کوبش کمک فنر ها را به راحتی حس می کنید. این مشکلات در ریو هم وجود دارند؛ اما نسبت به i20 در وضعیت بهتری قرار دارد(اما همچنان مطلوب نیست).

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20 Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

خودروی وارداتی یا خودرو مونتاژ داخل؟!

همانطور که در بالاتر خدمت شما عرض کردیم، کیا ریو به صورت وارداتی وارد بازار ایران می شود و هیوندا i20 در ایران تولید و مونتاژ شده است. بنابراین قطعات و خدمات پس از فروش کیا ریو در ایران وجود ندارد و برای دستیابی به آنها باید سختی و هزینه های بالایی را متحمل بشوید. اما خدمات پس از فروش هیوندای i20 در ایران وجود دارد و می توانید از آنها بهره مند شوید.

بازار خرید و فروش خودرو ها

بازار خرید و فروش کیا ریو بسیار اوضاع بد و وحشتناکی دارد. اوضاع هیوندای i20 هم بسیار مطلوب نیست؛ اما در شرایط بهتری قرار دارد. یکی از دلایل این موضوع این است که این خودرو ها در آشفته بازار امروز بسیار گران قیمت هستند. همچنین قطعات و خدمات مرتبط با آنها بسیار پر هزینه و مشکل ساز است. اوضاع برای کیا ریو بسیار وخیم تر است. قطعات اورجینال و اصل این خودرو به سختی یافت می شود. اگر هم بتوانید آن را بیابید، باید هزینه های زیادی را متحمل شوید. در واقع قیمت خودرو و قیمت بالای لوازم یدکی باعث می شود تا خرید و فروش آنها به خوبی انجام نشود.

ایمنی خودرو ها

مقایسه کیا ریو و هیوندای i20 از نظر ایمنی و امنیت با برتری هیوندای i20 همراه خواهد بود. ایربگ های جانبی و جلویی به خوبی عمل می کنند. همچنین ورقه های بکار رفته در بدنه ماشین از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار هستند. کیا ریو در تست های انجام شده 3 ستاره کامل را دریافت کرده است. اما تعداد ستاره هایی که برای هیوندای i20 در نظر گرفته شده است، 4 عدد می باشد که این، نشان از ایمن تر بودن هیوندای i20 است.

Comparison of Kia Rio and Hyundai i20 Comparison of Kia Rio and Hyundai i20

جمع بندی

در متن بالا به مقایسه کیا ریو و هیوندای  i20 پرداختیم؛ اما در ذیل نکالت مذکور را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم تا بتوانید با مقایسه کیا ریو و هیوندای i20، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

قیمت این دو اتومبیل بسیار بالا است؛ اما قیمت کیا ریو از هیوندای i20 گران تر است. هر دو خودرو برای خانواده مناسب هستند. هم در مسافت های درون شهری و هم در جاده، عملکرد خوبی دارند. در پایین به معایب و مزایای هر کدام می پردازیم.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو