بهترین ماشین برای آفرود + ویژگی های مهم برای ماشین های آفرودی

هایلوکس

چند سالی می شود که آفرود در ایران به یکی از تفریحات بسیار پر طرفدار تبدیل شده است. یکی از دلایل مهم و اصلی رونق گرفتن ماشین های شاسی بلند نیز همین موضوع است. اکثر ماشین های شاسی بلند قیمت های نسبتا بالایی دارند و استفاده از آن ها برای آفرود چندان مقرون به صرفه نیست.  به همین دلیل در ایران بیشتر مواقع برای سفرهای آفرودی از ماشینهای قدیمی تقویت شده استفاده می شود و شاسی بلندهای لوکس و گران قیمت برای این منظور مورد استفاده قرار نمیگیرند. در این مقاله قصد داریم ویژگی های یک ماشین آفرودی مناسب را بررسی کرده پرطرفدار ترین ماشین های آفرود در بازار اشاره کنیم.

برای آفرود به چه نکاتی توجه کنیم

یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که هنگام آفرود باید به آن توجه نمود این است که به هیچ عنوان تنهایی برای چنین سفرهایی اقدام نکنید. زیرا در این گونه مسیرها معمولاً امکان خطر بالاست و لازم است همیشه افرادی باشند که برای کمک رسانی در دسترس باشند. در ضمن همیشه در مسیرهای آشنا و شناخته شده حرکت کنید و به هیچ عنوان بدون نقشه به چنین مسیرهایی نروید. همچنین سعی کنید امکانات و وسایل ایمنی همراه داشته باشید تا در صورت مشکلات احتمالی برای خود یا همراهان ،بتوانید شرایط را مدیریت کنید.

بهترین ماشین های آفرود

ویژگیهای مهم یک ماشین آفرودی

در کنار تمام موارد و نکات بالا، داشتن یک خودروی آفرودی مناسب یکی از مهمترین گزینه ها به حساب می آید. از جمله ویژگی‌های با اهمیتی که لازم است یک خودروی آفرودی داشته باشد می‌توان به مواردی مانند دنده کمک، سیستم چهار چرخ متحرک، زاویه ورود و خروج مناسب، شاسی مستقل، مقدار غوطه وری در آب و … اشاره نمود. پس اگر تصمیم دارید به سراغ خرید یک ماشین آفرودی با کیفیت و مناسب بروید لازم است تمام موارد بالا را بررسی نمایید و از سلامت تمامی آن ها مطمئن شوید.

آپشن آفرودی

آپشن هایی که یک ماشین آفرودی نیاز دارد

ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره شد جزء موارد ضروری و اساسی برای یک آفرود موفق به حساب می آیند. اما در کنار تمام موارد بالا بعضی ویژگی ها به عنوان آپشن برای ماشین های آفرودی به حساب می آیند. وجود چنین آپشن هایی هرچند ضرورتی ندارد اما کار راننده و سرنشینان را بسیار راحت می‌کنند. مواردی مانند سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، انواع سیستم های قفل دیفرانسیل، سیستم ردیاب ماهواره ای پیشرفته، سیستم های نمایش زاویه افقی و عمودی خودرو، دوربین های سه بعدی نمایش اطراف خودرو، کرال کنترل و … از جمله آپشن هایی هستند که در مسیر های آفرودی کمک بسیار زیادی به راننده می کنند.

رونیز

بهترین خودرو برای طبیعت گردی

طبیعت گردی و رانندگی در جنگل یکی از ‌شاخه های آفرود به حساب می‌آید که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. از آنجایی که طبیعت گردی حتماً در مناطق صعب العبور انجام نمی شود، در اکثر موارد می تواند با یک شاسی بلند معمولی نیز انجام شود و احتیاجی نیست حتماً ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم در خودرو وجود داشته باشند. ماشین های کمپر معمولاً جزو مناسب ترین نمونه ها برای طبیعت‌گردی به حساب می آیند که متاسفانه در بازار ایران تعداد و تنوع آنها بسیار کم است. ویژگی هایی مانند تخت خواب، دوش متحرک، گاز برای پخت و پز و … موجب میشود خودروهای کمپینگ بهترین گزینه برای طبیعت گردی باشند.

ماشین کمپر

انواع ماشین آفرود در ایران

ماشین های آفرودی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام با ویژگی ها و قابلیت های مختلفی برای مسیرهای متفاوت تجهیز می شوند. برای مثال خودرویی که برای بیابان گردی و سافاری تجهیز شده است به هیچ عنوان مناسب سنگ نوردی و صخره نوردی نیست و کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. از انواع گوناگون آفرود می شود به جنگل گردی، بیابان گردی و سافاری، آفرود در مناطق  صخره، عبور از رودخانه ها و مناطق آبی و … اشاره نمود.

آیا همه شاسی بلندها مناسب آفرود هستند

یکی از سوال هایی که در مورد آفرود پرسیده می شود، این است که آیا تمام خودروهای شاسی بلند مناسب مسیر های آفرودی هستند یا خیر؟ در جواب این سوال باید گفت قطعا انواع خودروهای شاسی بلند بهتر از ماشین های سواری در مسیرهای صعب العبور حرکت می کنند. اما به این معنا نیست که با ماشین های کراس آور بتوانید به یک سفر آفرودی بروید.  بعضی از ماشین های کراس آور و SUV  مانند کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و … قدرت کافی برای مسیر های آفرودی را ندارند. بعضی دیگر مانند سانتافه و … هر چند قدرت موتور قابل قبولی دارند اما ارتفاع آنها از سطح زمین و همچنین سپر ها و فلاپ های پلاستیکی ضعیف موجب می شود گزینه های مناسبی برای مسیرهای صعب العبور و آفرودی نباشند.

سانتافه آفرود

بهترین شاسی بلند ها برای آفرود

قطعاً ماشین هایی با ارتفاع مناسب از سطح زمین و رینگ و لاستیک های بزرگ با قدرت بالا و دارای بعضی ویژگی ها و آپشن هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم بهترین گزینه برای سفر های آفرودی محسوب می شوند. در ادامه به بهترین و پر استفاده ترین خودروهای آفرودی موجود در ایران اشاره می‌کنیم و ویژگی های هرکدام را به اختصار توضیح می دهیم. قطعاً تعداد ماشین های آفرودی موجود در بازار ایران به لیست زیر ختم نمی شود اما به اصلی ترین گزینه ها اشاره شده.

نیسان پاترول

از گذشته دور نام نیسان پاترول با آفرود همگام بوده و همیشه  یکی از بهترین گزینه ها برای بیراهه نوردی به حساب می آمده است. از سال 1364 نسل سوم پاترول با نام پاترول 160 و 260 در ایران تولید شد. سال 1372 آپشن هایی مانند فرمان هیدرولیک و کولر و …  به این ماشین قدرتمند و پر طرفدار اضافه شد و آن را به یک ماشین لوکس و همه چیز تمام تبدیل کرد. پاترول در مدل های 2 در و 4 در در بازار حضور داشت. متاسفانه نسل های جدید نیسان پاترول به بازار ایران راه پیدا نکردند و عدم حضور این ماشین در بازار ماشین های آفرودی به شدت احساس می‌شود.

نیسان پاترول

نیسان رونیز

در سال 1382 نیسان پاترول جای خودش را به رونیز داد و از بازار کنار رفت. جالب است بدانید رونیز یک نام ایرانی است و از یک روستا در استان فارس گرفته شده است. رونیز با یک موتور 2400 سی سی 150 اسب بخاری گزینه ی بسیار مناسبی برای آفرود و بیراهه نوردی محسوب می شود. کمبود امکانات و آپشن های رفاهی بزرگترین ایراد نیسان رونیز محسوب می شود. رونیز تنها 7 سال مهمان خط تولید پارس خودرو بود و در سال 89 برای همیشه با بازار خداحافظی کرد.

تویوتا لندکروز

با شنیدن نام آفرود و بیراهه نوردی اولین ماشینی که در ذهن افراد نقش می بندد تویوتا لندکروز است. انواع لندکروز سالهای سال است در ایران پادشاهی میکنند و رقیبی ندارند. لندکروز سری 40 ، سری 70 ، سری 80 ، سری 100 و سری 200 نمونه های موجود لندکروز در ایران هستند. لندکروز آنقدر همه چیز تمام است که لقب حضرت را از آن خود نموده و به یکی از گران ترین و محبوب ترین ماشین های ایران تبدیل شده است.

لندکروز

تویوتا پرادو

اگر ظاهر لندکروز به اندازه ی کافی برای شما اسپرت نیست تویوتا برای شما پرادو را ساخته است. یک ماشین شاسی بلند همه جا رو با ظاهر کاملا اسپرت و جوان پسند که نظر هر کسی را جلب میکند. مدل های گوناگون پرادو معمولا قدرت کمتری به نسبت لندکروز دارند و در دو مدل 2 درب و 4 درب در بازار حضور دارند. پرادو دارای مدل های آفرود با آپشن های اختصاصی است که ویژگی های بیشتری به نسبت نسخه های معمولی دارد. پرادو در مدل های 4 سیلندر با 161 اسب بخار قدرت و 6 سیلندر با 271 اسب بخار قدرت عرضه می شود که قدرت و گشتاور بالا یک ماشین عالی برای آفرود ساخته است.

تویوتا اف جی کروز

یک ظاهر کلاسیک و تا حدودی شبیه به لندکروزهای سری 40 در کنار یک موتور 6 سیلندر 4 لیتری باعث شده تویوتا اف جی کروزر یک هیولای جذاب برای آفرود باشد. همه چیز در طراحی و ساخت این ماشین ابهت و کیفیت را به شما یادآور می شود و حتی در خیابان ها احساس میکنید لازم است بیراهه نوردی کنید. اف جی کروزر از نظر امکانات نیز سطح بالایی دارد و میتوان آن را یک ماشین آفرودی همه چیز تمام خطاب نمود. یکی از جذابیت های این ماشین درب های عقب برعکس هستند که حس و حال متفاوتی به ماشین بخشیده اند.

اف جی کروز

تویوتا هایلوکس

باز هم یک نام دیگر از تویوتا ، توانایی های بالای این شرکت در ساخت ماشین های آفرودی را نشان می دهد. تویوتا هایلوکس یکی از پرطرفدارترین ماشین های دنیا به حساب می آید و در همه ی کشورهای دنیا فروش بسیار بالایی را ثبت می نماید. این وانت دوست داشتنی با یک موتور 164 اسب بخاری و سیستم انتقال قدرت بسیار مناسب در کنار آپشن های آفرودی یکی از بهترین گزینه ها برای بیراهه نوردی است. تویوتا هایلوکس در مدل های تک کابین و دو کابین و همچنین در دو مدل قد متوسط و بلند عرضه می شود.

میتسوبیشی پاجرو ، ماشین آفرودی کم استقبال

هرچند پاجرو مثل دیگر ماشین هایی که پیشتر گفته شد پرطرفدار و پرفروش نیست اما با این حال یکی از بهترین ماشین های آفرودی موجود در بازار ایران است. طراحی نه چندان به روز و جذاب مهم ترین دلیل فروش پایین پاجرو در ایران است. پاجرو نیز همچون رقبایش در مدل های 2 درب و 4 درب عرضه می شود. پاجرو یک ماشین با کیفیت و مناسب است که با توجه به قیمت مناسب در برابر رقبا میتواند انتخاب مناسبی برای آفرود باشد.

پاجرو

ارزانترین ماشین های آفرودی ایران

هرچند ماشینهایی که به آنها اشاره کردیم گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای آفرود به حساب می‌آیند اما همگی آنها قیمت های بالایی دارند و خرید آنها به هیچ وجه کار آسانی نیست. علاوه بر این، به دلیل قیمت قطعات بسیار بالا حتی افرادی که توان خرید این ماشین ها را دارند آنها را در مسیرهای بیراهه سوار نمی شوند تا آسیبی به آنها وارد نشود. به همین دلیل هر چند ماشین های مناسبی هستند اما با قیمت های بسیار بالای ایران برای آفرود چندان مقرون به صرفه و اقتصادی محسوب نمی شوند. به همین دلیل در ادامه لیستی از ماشین های مناسب آفرود با قیمت های پایین تر را برای شما معرفی می کنیم.

جیپ

این برند آمریکایی از ابتدای تولد تمام توانش را به کار گرفت تا بهترین انتخاب در زمینه آفرود و بیراهه نوردی باشد و در تمام این سال ها نیز توانسته به هدف خود پایبند باشد و یکی از فوق العاده ترین گزینه های آفرودی دنیاست. متاسفانه نسل های جدید این خودرو در بازار ایران وارد نشده و به شدت کمبود آن احساس می‌شود اما مدل های قدیمی توسط پارس خودرو در ایران مونتاژ می شده و طرفداران بسیاری داشته است. جیپ شهباز، صحرا، آهو و سیمرغ مدل های موجود جیپ در بازار ایران هستند که هر کدام در کلاس خود حرف های زیادی برای گفتن دارند.

جیپ جدید

پاژن ، یک ماشین آفرودی جذاب

پاژن یک خودروی کاملا کپی برداری شده از لندرور است که به دلیل توانایی های بالای آفرودی و همچنین قیمت مناسب یکی از بهترین گزینه ها برای عاشقان طبیعت گردی و بیراهه نوردی به حساب می آید. هرچند این ماشین از نظر آپشن های رفاهی خودروی ضعیفی به نظر می رسد اما از نظر قدرت موتور و سیستم انتقال قدرت و تمام ویژگی های آفرودی دیگر یکی از گزینه های خوب بازار است. رنگ های جذابی مانند زرد و قرمز موجب شده جذابیت ظاهری پاژن تا حد زیادی بالا رود. پاژن از یک موتور ۶ سیلندر با ۱۶۱ اسب بخار قدرت بهره می برد.

پاژن

فوتون

فوتون در بازار ایران با دو خودروی تونلند و ساوانا حضور پیدا کرده که نمونه تونلند به حالت وانت و ساوانا در کلاس SUV عرضه شده اند و هر دوی آنها گزینه های مناسبی برای آفرود به حساب می آیند. ساوانا با یک موتور دو لیتری توربو شارژ در بازار عرضه شده اما تونلند با ۳ موتور مختلف از جمله ۲۰۰۰ سی سی توربو شارژ ، ۲۴۰۰ سی سی معمولی و ۲۸۰۰ سی‌سی دیزل به بازار عرضه می شود که همگی آنها قدرت و توان کافی برای یک آفرود بی نقص را در اختیار راننده قرار می دهند. با وجود امکانات رفاهی قابل قبول و قیمت مناسب می توان این خودرو را یک گزینه بسیار خوب به حساب آورد.

فوتون

کاپرا ، ماشین آفرودی و پر کاربرد

کاپرا یکی از پیکاپ های پر طرفدار بازار ایران است که توسط بهمن موتور به بازار عرضه شده است. یک موتور ۲۴۰۰ سی سی با ۱۲۵ اسب بخار قدرت در قلب این ماشین موجب شده توانایی متوسط و یا حتی بیشتر از متوسط در مسیرهای آفرودی داشته باشد. کاپرا در مدلهای تک کابین  و دو کابین عرضه شد. با توجه به استقبالی که از این ماشین شد بهمن موتور نمونه فیس لیفت با ظاهر بهتر و امکانات بیشتر را عرضه کرد و نام آن را کاپرا 2 گذاشت.

آمیکو آسنا

آمیکو آسنا با ظاهر جذاب و سطح امکانات بالا توانست به یکی از پیکاپ های پرطرفدار برای عاشقان آفرود تبدیل شود. طراحی این خودرو نیز به نسبت رقبا جذابیت های بیشتری دارد و از این نظر نیز می‌توان آن را برتر دانست. این خودرو با توجه به موتور قدرتمند و ویژگی هایی مانند قفل دیفرانسیل اتوماتیک گزینه بسیار خوبی برای بیراهه نوردی و آفرود محسوب می شود.

آمیکو آسنا

جک تی ۸

پیکاپ جدید کرمان موتور یعنی همان جک تی 8 یکی از جذاب ترین و بهترین گزینه ها در بازار پیکاپ های ایران محسوب می شود. قیمت مناسب در کنار قدرت موتور بالا، امکانات سطح بالا و طراحی بسیار جذاب مهمترین نقاط قوت این خودرو به حساب می  آیند و می توان گفت پیکاپ بسیار آینده داری در بازار ایران خواهد بود.

بهترین ماشین های آفرودی جهان

در کنار تمام ماشین هایی که به آنها اشاره شد گزینه های بسیار خوبی در بازار های جهانی وجود دارد که متاسفانه به دلایل مختلف به بازار ایران راه پیدا نمی کنند. در ادامه به چند نمونه از این خودرو های آفرودی فوق‌العاده که در بازار ایران از حضور آنها بی بهره هستیم اشاره می‌کنیم.

انواع لندروور

لندروور یکی از بهترین کمپانی های خودروسازی دنیاست که همیشه جز رقبای بسیار سرسخت در زمینه آفرود به حساب می آمده. نمونه های بسیار قدیمی از بعضی خودروهای لندرور در ایران دیده می‌شود اما متاسفانه از حضور مدل های جدید و جذاب این برند در ایران محروم هستیم. مدل های رنجروور، دیفندر و ایووک مهمترین و پرفروشترین خودرو های این کمپانی محسوب می شوند.

لندروور

انواع مدل های جیپ

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم جیپ یکی از بهترین کمپانی های دنیا در زمینه تولید خودروهای آفرودی است که مدل های جدید آن در بازار ایران دیده نمی شود. جیپ رانگلر و چروکی مهمترین و شناخته شده ترین مدل های این کمپانی در بازارهای جهانی هستند که هر دو مدل قابلیت های آفرودی فوق العاده‌ای را ارائه می دهند.

جیپ آفرودی

بنز جی کلاس بهترین ماشین آفرود

و ما در پایان می رسیم به سلطان ماشین های آفرودی یعنی بنز جی کلاس. این ماشین با آن طراحی مکعبی شکل و خاصی که دارد یکی از بی رقیب ترین خودروهای آفرودی دنیا محسوب می شود و قیمت بسیار بالایی هم دارد. هر چند چند نمونه بنز جی کلاس به صورت گذر موقت و یا پلاک مناطق آزاد در ایران وارد شده اما در حالت کلی به دلیل حجم موتور های بالا ورود آن به ایران ممنوع است.

بنز جی کلاس

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو