فروش خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس انجام نخواهد شد

فروش خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس انجام نخواهد شد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که فروش خودروهای وارداتی از این بعد فقط در بورس کالا انجام نخواهد شد.

در آیین‌نامه واردات خودروهای خارجی به صراحت اعلام شده بود که فروش خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس کالا میسر است و راه دیگری برای فروش آن‌ها وجود ندارد. اما هیات دولت در هفته گذشته اعلام کرد که این قانون تغییر یافته است. به همین دلیل عبارت «خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ۲ آیین‌نامه واردات خودرو حذف خواهد شد. طبیعی است هیات دولت پس از این تصمیم، راه‌های دیگری را نیز برای به فروش رساندن خودروهای وارداتی در نظر خواهد گرفت. اما جزییات آن هنوز اعلام نشده است.

همچنین پیش از تصویب این قانون، قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز محل بحث بود. به همین دلیل قرار بود تا قیمت این خودروها روی تابلو بورس اعلام شود تا خریداران بتوانند به راحتی به قیمت اصلی این خودروها دسترسی داشته باشند. اما پس از تصویب این قانون، احتمالا نحوه‌ی قیمت‌گذاری خودروها نیز دستخوش تغییراتی خواهد بود.

محمد مخبر معاون اولین ریاست جمهوری مصوبه‌ی اصلاح ضوابط واردات خودرو را به وزیران اعلام کرده است. این اصلاحیه برای فروش خودروهای وارداتی خارج از سیستم بورسی کشور، توسط وزارتخانه صمت و اقتصاد پیشنهاد شده است. به همین منظور و در جهت اجرای قانون جدید، بند 2 این آیین نامه با حذف عبارت «بورس کالا» تصحیح شد: با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تامین کند که مابه‌تفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی (در بورس کالا) معادل سود عادلانه باشد.

طبیعی است با تصویب چنین قانونی عرضه و فروش خودروهای وارداتی وارد مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. زیرا فقط فروش آن‌ها در انحصار بورس کالا نیست. اما باید دید جزییاتی که از این طرح اعلام می‌شود چگونه خواهد بود. این اتفاق هم می‌تواند برای فروشندگان و خریداران طرح مثبتی قلمداد شود و هم در صورت نبود قوانین تنظیم کننده و پیگیری درست، تبعات منفی به همراه داشته باشد.

بدیهی است هیات دولت سعی دارند آیین‌نامه واردات خودرو را ویرایش کنند تا بر اساس آن خرید و فروش این خودروها صورت گیرد. در این راستا ما شاهد اصلاح بندهای دیگر آیین‌نامه نیز هستیم. برای مثال بند ۵ آیین‌نامه این گونه اصلاح شده است: “خودروهایی که مجوز تردد در مناطق آزاد را دارند، در صورت پرداخت تمامی عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی گمرک مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خواهند بود.” همچنین در ادامه و در تبصره این بند ذکر شده است: “قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی با رعایت ماده ۱۴ قانون امور گمرکی مصوب سال ۹۰ از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود.”

سازمانی که در بند قبلی ذکر شد همچنین موظف است که اطلاعات قیمت این سامانه را به طور منظم و مستمر به‌روز رسانی کند.

چه روش‌هایی برای فروش خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده است؟

بعد از اعلام اینکه خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به فروش نخواهند رسید، نوبت آن است تا روش‌های جدید فروش این خودروها نیز اعلام شود. طبق گفته‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روش‌های جدیدی برای به فروش رساندن خودروهای وارداتی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین وی اعلام کرده است که وزارت صمت نیز در حال طراحی روش‌هایی است که از طریق آن‌ها بتواند خودروهای وارداتی را به فروش برساند. جزییات این طرح‌ها به زودی اعلام خواهد شد و افراد می‌توانند نسبت به خرید خودروهای وارداتی خارج از بورس کالا، اقدام نمایند.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

فروش خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس انجام نخواهد شد

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو