اطلس سایپا؛ یک خودرو اقتصادی در چهار تیپ مختلف

سایپا سرانجام به‌ طور رسمی از تولید انبوه مینی کراس‌اور این شرکت یعنی «اطلس سایپا Saipa Atlas» خبر داد. این محصول جدید سایپا که در حال حاضر به‌ صورت هفتگی تولید می‌شود، به‌ زودی در تولید انبوه روزانه 300 دستگاه خواهد رسید.

خودرو سایپا اطلس که یک نسخه فیس ‌لیفت کوییک محسوب می‌شود، برای اولین بار در نمایشگاه صنعت خودرو سال گذشته (1401) رونمایی شد. این محصول جدید سایپا باز طراحی جذابی در قسمت داخلی و خارجی دارد و مجهز به نسخه‌ی ارتقاء یافته موتور M15 است.

خودرو اطلس سایپا در چهار تیپ مختلف تولید می‌شود و دارای امکانات متنوع و مختلفی از جمله سنسور باران، سانروف، سیستم تشخیص نقاط کور، آینه‌های تاشو برقی، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن و… است.

نمای جلوی اطلس سایپا

قیمت اطلس سایپا و زمان احتمالی عرضه آن

همان‌طور که می‌دانید سایپا تولید تیبا 2 را متوقف کرده است و کوییک را به‌ عنوان جایگزین آن معرفی کرده؛ بنابراین با توجه به امکانات و طراحی ویژه خودرو اطلس سایپا می‌توان آن را مدل بالاتر کوییک در نظر گرفت. اگر چه نمایندگان سایپا اعتقاد دارند که اطلس به ‌عنوان یک خودرو اقتصادی به بازار عرضه خواهد شد اما انتظار می‌رود که اطلس نسبت به کوییک گران‌تر باشد. در حال حاضر قیمت خودرو کوییک پلاس اتوماتیک براساس نرخ رسمی اتحادیه نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو 470 میلیون تومان است که به احتمال زیاد قیمت اطلس سایپا اندکی بالاتر از این رقم و ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر خواهد بود.

در حال حاضر کلیه تست‌های عملکردی با سطح پیمایش بالا بر روی خودروهای تولیدی اطلس انجام گرفته و تعدادی از اطلس سایپا با پلاک گذر موقت در سطح شهر دیده شده است. با این‌حال به گفته‌ی مسئولین سایپا زمان احتمالی عرضه خودرو اطلس سایپا تا قبل از شروع تابستان خواهد بود.

نمای کناری اطلس سایپا

معرفی خودرو اطلس سایپا

از اواسط سال 1399 خبرهایی از محصول کراس ‌اوور جدید سایپا به‌ گوش می‌رسید، تا این‌که سرانجام در پاییز 1401 عکس‌هایی از این محصول که با نام اطلس شناخته می‌شود، منتشر شد. اگرچه بیشتر افراد این محصول را نسخه‌ی توسعه یافته پلتفرم X200 پراید و نسخه‌ی از فیس‌لیفت کوییک می‌دانند اما به‌ طور چشمگیری طراحی داخلی این خودرو تغییر یافته و از امکانات بیشتری نسبت محصولات قدیمی‌تر سایپا یعنی پراید، تیبا و حتی کوییک برخوردار است.

خودرو اطلس سایپا یک مینی کراس‌اور محسوب می‌شود که با موتور M15I  یورو پنج با دریچه گاز برقی و حجم موتور 1.5 لیتری، حداکثر 90 اسب بخار قدرت را ارائه می‌دهد. این تکنولوژی براساس هشت سوپاپ VVT طراحی شده و دارای 137 نیوتن متر گشتاور (4000rpm) و توان 9 درصدی است که باعث می‌شود مصرف سوخت تا 4 درصد کاهش یابد.

به‌ گفته‌ی سایپا این محصول در چهار تیپ مختلف طراحی و تولید می‌شود که دو تیپ آن دارای گیربکس معمولی 5 دنده و دو تیپ دیگر آن دارای گیربکس مدل CVT (تیپ ترونیک ۶ سرعته) هستند. در واقع دو مدل اطلس S و اطلس G که به ترتیب تیپ 1 و تیپ 2 هستند دارای گیربکس 5 دنده معمولی و دو مدل بعدی یعنی اطلس L (تیپ 1) و اطلس E (تیپ 2) گیربکسCVT دارند.

از دیگر مشخصات کلی این 4 تیپ محصول جدید سایپا می‌توان به حجم باک 41 لیتری، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای و سایز تایر 185/65R14 با رینگ فولادی اشاره کرد. همچنین نوع فرمان خودرو اطلس سایپا الکتریکی هیدرولیک است که مجهز به سیستم تعلیق جلو مدل مک فرسون و سیستم تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی است.

نمای عقبی اطلس سایپا

بررسی طراحی ظاهری و داخلی خودرو اطلس سایپا

شاید در نگاه اول طراحی ظاهری خودرو اطلس سایپا شبیه به همتای قبلی خود یعنی کوییک به نظر برسد اما وقتی درب خودرو را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که کیفیت قطعات و طراحی داخلی آن نسبت به کوییک بسیار تغییر کرده است. علاوه بر این سایپا سعی کرده با استفاده از رنگ‌های مختلف و به‌ ویژه استفاده از تریم دو رنگ بدنه در ظاهر خارجی اطلس، تفاوت چشمگیری ایجاد کند. این خلاقیت کاملاً با شناخت هارمونی رنگ‌ها  انجام گرفته که باعث می‌شود تا هر فردی جذب این محصول جدید شود و در خرید اطلس سایپا لحظه‌ی تردید نداشته باشد. تصور کنید یک خودرو هاچ‌بک سانروف که دارای رنگ سرمه‌ای متالیک است اما پشت آینه‌ها، نوار روی سپر و دور چراغ مه شکن با رنگ زرد متالیک خودنمایی می‌کند، جذاب نیست! این در حالی است که خلاقیت رنگ‌بندی در طراحی داخلی نیز به چشم می‌آید و کاملاً مشخص است که سایپا برای این محصول به سراغ رنگ‌های جدید و متفاوت رفته است.

رنگ بخش بالایی داشبورد متفاوت و نوع طراحی آن تغییر کرده و جذاب شده است. همچنین در قسمت میانی داشبورد سیستم تخلیه الکترونیکی (سیستم تهویه) و سیستم صوتی قرار دارد.

به گفته‌ی طراحان سایپا ایده طراحی جلو خودرو از آناتومی کوسه الهام گرفته شده است. با این‌حال زمانی که به خودرو اطلس سایپا نگاه می‌کنید تلفیقی از چند خودرو خارجی را خواهید دید. در واقع ظاهر جلویی این نیمه کراس اوور اقتصادی سایپا شبیه به خودروهای هاچ‌بک فورد و کیا است و نمای عقب آن تلفیقی از رنو لوگان یا تالیانت است. همچنین در طراحی چراغ ‌های اطلس نیز ردپایی از سبک طراحی پژو 206 پلاس که کشیده و بزرگ هستند، نیز دیده می‌شود.

نکته‌ی دیگری که در طراحی خودرو اطلس باید به آن اشاره کنیم، ابعاد این کراس اوور جدید سایپا است. خودرو اطلس سایپا دارای طول 4020 میلی‌متر و عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه‌ها برابر با 1685 میلی‌متر است و فاصله دو محور جلو و عقب آن نیز برابر با 2410 میلی‌متر است. همچنین ارتفاع این خودرو 1540 میلی‌متر و حجم صندوق عقب آن 285 لیتر است.

همچنین اگر چه ابعاد درب‌ها، قاب پنجره، جایگاه دستگیره و رکاب دقیقاً مانند محصولات قبلی سایپا یعنی کوییک و تیبا است اما وقتی به نیم‌ رخ اطلس نگاه می‌کنید، طراحی ویژه آینه‌ بغل راهنمادار این محصول، تفاوت آن را با دیگر محصولات سایپا نشان می‌دهد.

نمای داخلی اطلس سایپا

امکانات و آپشن های اطلس سایپا

خودرو اطلس سایپا نسبت به محصولات قبلی سایپا از نظر امکانات و آپشن‌های مختلف با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است. اگر چه این خودرو مجهز به نمایشگر هفت اینچی لمسی است که قبلاً فقط در کوییک‌های اتوماتیک وجود داشته اما سایپا این نمایشگر را در سه تیپ اطلس (به جز اطلس S)  قرار داده است. کلیه امکانات و آپشن‌های اطلس در چهار تیپ یکسان است با این‌حال برخی از امکانات مانند صندلی راننده 6 حالت دستی، رادیو پخش بلوتوث AUX- USB، صندلی عقب تاشو، تشخیص نقطه کور BSD ، سنسور باران، صندلی راننده 2حالت برقی با گرمکن و… تنها در یک یا دو تیپ قرار دارد.

بررسی تجهیزات ایمنی، امکانات رفاهی و تجهیزات اختصاصی چهار تیپ خودرو اطلس سایپا:

جدول تجهیزات ایمنی اطلس سایپا

جدول امکانات رفاهی اطلس سایپا جدول تجهیزات ایمنی اطلس سایپا

جدول تجهیزات اختصاصی اطلس سایپا

مشاوره خرید خودروی اطلس سایپا

جهت اطلاع از قیمت و اخبار خودروی اطلس سایپا در سال جاری با شماره 48421-021 تماس حاصل فرماید؛ و یا فرم زیر را تکمیل نمایید.
×
منو