خودروهای وارداتی داچیا، به زودی در بازار ایران

بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است از ابتدای سال 1402 چهار مدل از خودروهای برند داچیا توسط یک شرکت خصوصی به بازار ایران وارد میشوند. برند داچیا (Dacia) زیر مجموعه شرکت فرانسوری رنو (Renault) به شمار می‌آید و برخی از محصولات این شرکت مانند داچیا داستر، داچیا لوگان (تندر 90) و داچیا ساندرو در ایران شناخته شده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد یک شرکت خصوصی در حال آماده سازی شرایط برای واردات چهار مدل از خودروهای این شرکت به کشور است. اطلاعات دقیقی از مدل‌های وارداتی در دسترس نیست، اما می توان پیش بینی کرد لیست خودروهای وارداتی داچیا، مدل‌های جدید همان خودروهای قبلی یعنی داچیا داستر (Dacia Duster)، داچیا لوگان (Dacia Logan) و داچیا ساندرو (Dacia Sandero) را شامل میشود.

آشنایی با شرکت داچیا

شرکت S.C. Automobile Dacia S.A. که با نام داچیا شناخته می‌شود، یک شرکت خودروسازی رومانیایی است. نام این شرکت به یک منطقه تاریخی اشاره دارد که کشور رومانی امروزی را تشکیل می‌دهد. شرکت داچیا در سال 1966 تاسیس شد و در سال 1999 پس از 33 سال، دولت رومانی کمپانی داچیا را به خودروساز فرانسوی رنو فروخت و اکنون این شرکت زیرمجموعه شرکت رنو به شمار می‌آید. این شرکت بزرگترین شرکت کشور رومانی از نظر درآمد و بزرگترین صادرکننده این کشور است که 8 درصد از کل صادرات کشور در سال 2018 را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 2021، کمپانی داچیا 537074 وسیله نقلیه سواری و تجاری فروخت. از ژانویه 2021 به بعد، شرکت داچیا بخشی از واحد تجاری داچیا-لادا رنو شد. در می‌2022، رنو شرکت مادر لادا AvtoVAZ را به موسسه دولتی روسیه NAMI فروخت.

از مشهورترین محصولات این شرکت می‌توان به داچیا داستر (تولید از 2017 تاکنون)، داچیا داستر پیک آپ (تولید از 2020 تاکنون)، داچیا لوگان (تولید از 2020 تاکنون)، داچیا ساندرو (تولید از 2020 تاکنون)، داچیا ساندرو استپ وی (تولید از 2020 تاکنون)، داچیا اسپرینگ الکتریک (تولید از 2021 تاکنون)، داچیا اسپرینگ کارگو (تولید از 2021 تاکنون) و داچیا جوگر (تولید از 2022 تاکنون) اشاره کرد.

خودروهای وارداتی داچیا، به زودی در بازار ایران

کدام خودروهای داچیا به بازار ایران می‌آیند؟

اگرچه به طور دقیق مشخص نیست که کدام محصولات داچیا در لیست خودروهای وارداتی قرار دارند، اما حدس و گمان‌هایی درباره چند محصول این شرکت مطرح است. از 4 مدل وارداتی، داچیا داستر، داچیا لوگان و داچیا ساندرو محتمل‌ترین گزینه‌ها در لیست خودروهای وارداتی داچیا هستند.

1-داچیا داستر (Dacia Duster)

داچیا داستر از گذشته در بازار ایران وجود داشته و به عنوان یک SUV کامپکت، نسبت به قیمت از امکانات خوبی برخوردار است. نسل دوم این خودرو در سال 2021 عرضه شد که شاهد تغییراتی در بخش بیرونی و فضای داخلی بود. به نظر می‌رسد نسل جدید این خودرو (مدل 2022 یا 2023) یکی از گزینه‌های مدنظر در لیست خودروهای وارداتی داچیا در سال 1402 باشد. داستر با قیمت اولیه 51900 درهم با رقبای بسیار معروفی مانند چری تیگو 7، میتسوبیشی ASX و… رقابت می کند. اما در ایران ممکن است قیمتی بیشتری (حدود 900-700 میلیون تومان) را برای این مدل مقرون به صرفه در نظر بگیرند.

نمای جلوی داچیا داستر

مشخصات فنی

داچیا داستر اکنون با 4 موتور عرضه می‌شود که احتمال وارد شدن مدل‌های دارای موتور بنزینی از سایر مدل‌ها بالاتر است. مدل بنزینی با دو موتور 1.0 و 1.3 لیتری در بازار جهانی موجود است. همچنین نسخه‌هایی با موتور LPG و موتور دیزلی نیز به بازار عرضه شده که احتمال عرضه آن‌ها به بازار ایران زیاد نیست.

همه این مدل‌ها با دو یا چهار چرخ متحرک عرضه می‌شوند که بسته به مدل متفاوت است. اکثر مدل‌های داچیا داستر دارای گیربکس شش سرعته دستی هستند. برخی مدل‌ها نیز با گیربکس شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک عرضه می‌شوند.

نمای عقبی داچیا داستر

طراحی ظاهری و داخلی

طراحی خودروی داچیا داستر با نسخه اولیه تفاوت زیادی نکرده و فرمت کلی آن را حفظ کرده است. بخش جلوی خودرو انحنای نیم دایره‌ای دارد و شاهد استفاده از محفظه هوای رادیاتور با طراحی مدرن هستیم که چراغ‌های جلو به صورت پیوسته به آن‌ها متصل شده‌اند. اما بخش عقب خودرو، حالتی مسطح و صاف دارد. صندوق عقب این خودرو فضای 445 لیتر دارد که برای یک خودرو با این مشخصات، کافی به نظر می‌رسد. سپر جلوی خودرو در برخی از نسخه‌ها با پوشش کرومی و در برخی دیگر، با رنگ مشکی عرضه می‌شود.

فضای داخل خودروی داچیا داستر طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و از خودرویی با این قیمت، نمی‌توان انتظار بالاترین سطح امکانات را داشت. مدل Essential سیستم سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ندارد، بلکه یک سیستم استریو معمولی با نمایشگر گرافیکی نارنجی در آن قرار دارد که فضای داخلی را قدیمی جلوه می‌دهد. مدل‌های دیگر اما دارای نمایشگر هشت اینچی هستند و از فضای داخلی مدرن‌تری برخوردارند. وجود دکمه‌های میانبر در کنار صفحه نمایش، استفاده از آن را در حین رانندگی ساده‌تر می‌کند. دو درگاه USB در کنسول مرکزی وجود دارد که می‌توانید وسایل دیجیتال خود را با آن‌ها شارژ کنید.

نمای کناری داچیا داستر

امکانات و آپشن ها

داچیا داستر از سال 2021 در سه سطح تریم Essential،Comfort  و Prestige عرضه می‌شود و معلوم نیست کدام مدل به بازار ایران وارد می‌شود.

داچیا داستر Essential از رینگ‌های فولادی 16 اینچی، چراغ‌های روشنایی روزLED ، چراغ‌های جلوی خودکار، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، کروز کنترل، کامپیوتر داخلی، رادیو DAB و تهویه مطبوع دستی عرضه می‌شود.

داچیا داسترComfort  علاوه بر آپشن‌های مدل قبل، دارای آپشن‌هایی مانند آینه‌های قابل تنظیم الکتریکی، چراغ‌های مه شکن جلو، سیستم کنترل حرکت در شیب، فضای داخلی تودوزی شده، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم کمر، فرمان چرمی، شیشه‌های عقب برقی، سنسورهای پارک عقب با دوربین عقب و سیستم اطلاعات سرگرمی نمایشگر رسانه 8 اینچی با Android Auto و Apple CarPlay است.

داچیا داستر Prestige با قابلیت‌هایی مانند رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، تهویه مطبوع خودکار، سیستم ورود بدون کلید، دوربین Multiview، سنسورهای پارک جلو، سیستم هشدار نقاط کور، صندلی‌های گرم شونده و سیستم ناوبری داخلی 8 اینچی Media Nav با اتصال بی‌سیم تلفن هوشمند با Android Auto و Apple CarPlay عرضه می‌شو. در صورت عرضه مدل Prestige به بازار ایران، این خودرو می‌تواند به یکی از خودروهای محبوب در رده خود تبدیل شود.

نمای داخلی داچیا داستر

2-داچیا لوگان (Dacia Logan)

داچیا لوگان (Dacia Logan) یکی دیگر از گزینه‌های مطرح شده در لیست خودروهای وارداتی داچیا است که در گذشته در ایران با نام تندر 90 عرضه شد و برای ایرانیان آشناست. روند تولید این خودرو به دلیل خروج شرکت تولید کننده از ایران متوقف شد، اما به نظر می‌رسد در برنامه واردات شرکت‌های ایرانی در سال 1402 قرار دارد. البته مدل جدید با شکل و ساختار قبل عرضه نمی‌شود و بدنه و فضای داخلی آن به کلی تغییر کرده است و شاهد ارتقا چشمگیر در مشخصات و طراحی خواهیم بود. داچیا لوگان، حدود 16000 یورو (16436 دلار) در اروپا قیمت گذاری می شود و در ایران پیش بینی می شود قیمتی حدود 900 میلیون تومان تا 1 میلیارد و 200 میلیون تومان تخمین زده می شود.

نمای جلوی داچیا لوگان

 مشخصات فنی

مدل جدید خودروی داچیا لوگان دارای موتور 4 سیلندر 1.6 لیتر است که می‌تواند توان 110 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتن متر ایجاد کند. توان تولیدی توسط موتور از طریق گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مشخصات فنی این خودرو برای یک خودروی اقتصادی کافی به نظر می‌رسد.

نمای عقبی داچیا لوگان

طراحی ظاهری و داخلی

طراحی کلی داچیا لوگان جدید، با تندر 90 که نسل قبلی این خودرو است، تفاوت زیادی دارد. نمای بیرونی فرم شیک‌تر و ظریف‌تری پیدا کرده است. این خودرو دارای طول 4354 میلی متر، عرض 1733 میلی متر، ارتفاع 1529 میلی متر، فاصله بین دو محور 2635 میلی متر است. صندوق عقب خودرو نیز ظرفیت 510 لیتر دارد که برای یک خودرو در این رده بسیار عالی است. مدل جدید داچیا لوگان دارای ورودی هوای رادیاتور با طراحی متمایز و رنگ کروم روشن با چراغ‌های جلوی LED مدرن، همراه با دو حرف C و D در بخش جلو است. در طراحی بیرونی این خودرو شاهد استفاده از هود آکوستیک، لوله‌های اگزوز کروم و چراغ‌های مه شکن ال‌ای دی هستیم.

فضای داخلی مدل جدید با کابین داخلی جادار و راحت و صندلی‌هایی که با چرم باکیفیت پوشانده شده‌اند، ارائه می‌شود. روی فرمان لوگوی داچیا نقش بسته است. در طراحی داخلی این خودرو شاهد استفاده از صندلی‌های زیبا و مدرن، صندلی‌های عقب تاشو،‌ سیستم نمایش اطلاعات چندگانه، خروجی شارژر، صفحه نمایش ال سی دی عقب و تنظیم صندلی دستی هستیم.

نمای کناری داچیا لوگان

امکانات و آپشن ها

از آپشن‌های این خودرو می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ، کیسه‌های هوا، سیستم تشخیص برخورد، پیش کشنده کمربند ایمنی (فقط جلو)، سیستم کنترل کشش، ترمزهای جلو با دیسک‌های تهویه شده، چراغ‌های جلو دستی، AUX، بلوتوث، ورودی بدون کلید، رادیو و … اشاره کرد.

نمای داخلی داچیا لوگان

3-داچیا ساندرو (Dacia Sandero)

داچیا ساندرو یک خودروی ساب کامپکت سوپرمینی (B-Segment) است که به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از سال 2007 تولید و به بازار عرضه می‌شد که در حال حاضر نسل سوم آن به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در گذشته با عنوان رنو ساندرو در بازارهای خاصی مانند روسیه، آمریکای لاتین، ایران، مصر و آفریقای جنوب صحرا به بازار عرضه شده است. داچیا ساندرو یک خودروی سواری اقتصادی و محبوب به شمار می‌رود. این خودروها از نظر فنی خیلی کامل نیست، اما می‌تواند پاسخگوی نیاز افرادی باشد که به دنبال امکانات متوسط با قیمت مناسب هستند. قیمت این مدل نیز در امارات 51,900 درهم قیمت گذاری میشود و در ایران با توجه به هزینهای گمرکی و مالیات ممکن است قیمتی بین 750 میلیون تومان تا 890 میلیون تومان پیش بینی کرد.

نمای جلوی داچیا ساندرو

مشخصات فنی

برای داچیا ساندرو جدید دو گزینه موتور وجود دارد که شامل موتورهای TCe 90 و TCe 100 Bi-Fuel می‌شود. موتورTCe 90  یک موتور بنزینی 1.0 لیتری با قدرت 90 اسب بخار است که با گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک در دسترس است.

گزینه دیگر داچیا موتور برای ساندرو TCe 100 Bi-Fuel است. این موتور هم با موتور بنزینی و هم با گاز مایع (LPG) کار می‌کند که از طریق تزریق یکپارچه ارائه می‌شود. می‌توانید به صورت دستی بین آن‌ها سوئیچ کنید و وقتی باک LPG خالی است، ماشین این کار را به طور خودکار انجام می‌دهد. احتمال وارد شدن مدل سوخت LPG به بازار ایران کم است.

نمای عقبی داچیا ساندرو

طراحی ظاهری و داخلی

داچیا ساندرو جدید بر روی پلتفرم CMF-B LS  (با همکاری رنو، نیسان و میتسوبیشی) ساخته شده و با داچیا لوگان و داچیا جوگر مشترک است. جزئیات طراحی مدل جدید شامل چراغ‌های جلو و عقب Y شکل است، سبکی که منحصر به داچیا است که دید بسیار بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. داچیا می‌گوید که این چراغ‌های جلوی LED جاده را به خوبی روشن می‌کنند.

فضای داخلی داچیا ساندرو ساده توصیف می‌شود. این رویکرد سادگی در طراحی داخلی خودرو باعث می‌شود مشتریان به دلیل آسان بودن استفاده از امکانات خودرو، آن را انتخاب کنند. مدل‌های پایه بدون صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی در کنسول مرکزی عرضه می‌شوند، اما دارای سیستم کنترل رسانه اختصاصی داچیا هستند. این سیستم یک جایگزین برای یک سیستم رسانه سنتی است؛ زیرا بر استفاده از تلفن هوشمند شما و برنامه کنترل رسانه داچیا متکی است.

گوشی شما از طریق بلوتوث به صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی متصل می‌شود و به شما امکان می‌دهد از ویژگی‌های آن، مانند رسانه و ناوبری و رانندگی ایمن استفاده کنید. این سیستم دارای یک طراحی جالب است که به برند اجازه می‌دهد هزینه تولید را پایین نگه دارد، اما همچنان به شما امکان می‌دهد از برنامه‌ها و کاربردهای فناوری فعلی استفاده کنید.

ساندرو همچنین از دکمه‌های فیزیکی خود برای کنترل‌های تهویه مطبوع و … روی کنسول مرکزی استفاده می‌کند که باعث می‌شود در حین رانندگی، استفاده از آن بسیار راحت باشد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند همچنان کنترل‌های فیزیکی برای برخی تجهیزات داشته باشند، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان، کنترل برخی تنظیمات را به سیستم صفحه نمایش لمسی وارد کرده‌اند.

نمای کناری داچیا ساندرو

امکانات و آپشن ها

تریم‌هایAccess  و Essential در مدل جدید ساندرو وجود ندارند و از اواسط سال 2022 تریم Comfort باقی مانده است. این مدل دارای چراغ‌های جلو LED، تنظیم ارتفاع فرمان، شیشه‌های برقی، ورود بدون کلید، برف پاک کن‌های خودکار، دوربین دید عقب، چراغ‌های مه شکن جلو، تهویه مطبوع، کروز کنترل، سپرهای رنگ بدنه و صفحه نمایش 8 اینچی با رادیو DAB، بلوتوث، اتصال USB و شش بلندگو است.

نمای داخلی داچیا ساندرو

جمع بندی

3 مدل احتمالی از 4 مدلی که در اخبار آمده است را در این مقاله بررسی کردیم. به نظر می‌رسد برای آشنایی با مدل‌های اصلی شرکت داچیا که قرار است توسط یک شرکت خصوصی وارد کشور شوند، باید بیشتر صبر کنیم تا اطلاعات دقیق منتشر شود. همچنین قیمت و شرایط خرید خودروهای وارداتی داچیا تا زمان مشخص شدن مدل‌ها و زمان عرضه، به طور قطعی قابل بیان نیست. به طور کلی، مدل‌های معرفی شده محصولاتی اقتصادی هستند و می‌توانند تغییراتی در شرایط رقابتی بازار خودروهای ارزان قیمت ایران ایجاد کنند.

مشاوره خرید خودروهای وارداتی داچیا

جهت اطلاع از قیمت و اخبار واردات خودروهای وارداتی داچیا در سال جاری با شماره 48421-021 تماس حاصل فرماید؛ و یا در تلگرام اتوخسروانی عضو شوید.
×
منو