خودروهای کره‌ای به ایران وارد می شوند یا خیر؟

خودروهای کره‌ای به ایران وارد می شوند یا خیر؟

خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای تکذیب شد؛ بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو نیست

چندی پیش خبری گوش به گوش می‌چرخید که وارادات خودروهای کره‌ای بنا به تصمیم وزارت امور خارجه و تایید وزارت صمت به ایران ممنوع شده است. این خبر در حالی منتشر شد که سال گذشته، دولت ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو‌های خارجی (کشورهایی مانند کره، چین، ایتالیا، آلمان و اسپانیا) را به کشور برداشته بود.

بعد از رفع این ممنوعیت، اولین خودروهایی وارد کشور شدند، محصولاتی از کیا و هیوندای بودند‌؛ با این‌ که در دو هفته اخیر قیمت خودرو روندی نزولی داشته ولی با انتشار این خبر، امروز به بازار خودرو شوک تازه‌ای وارد شد و بهانه‌ای جدید برای افزایش قیمت خودرو از راه رسید ولی امروز این خبر تکذیب شد و باید منتظر واکنش بازار ماند.

خبرها از آن نشان می‌داد که وزارت امور خارجه با ارسال نامه‌ای به شورای عالی، تقاضا کرده تا واردات خودروهای کره‌ای به کشور ممنوع شود. در ادامه شورای عالی این نامه را به وزارت صمت ارجاع داده است تا مورد بررسی‌های بیشتر قرار بگیرد؛ ظاهرا وزارت صمت هم بررسی‌های بیشتر را ضروری ندانسته و فورا دستور ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای کره ای را صادر کرده است. ولی حالا باید منتظر اخبار جدید ماند تا متوجه شویم چرا این خبر تکذیب شده است.

 خودروهای کره‌ای به ایران وارد می شوند یا خیر؟

دلیل ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای چیست؟

با این‌که علت اصلی ممنوعیت واردات خوردو‌های کره‌ ای از طرف مقامات رسمی اعلام نشده بود ولی چند احتمال برای این تصمیم وجود دارد که ممکن است دوباره خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به ایران به گوش‌مان برسد.

ایران بیشتر از 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده نزد کره جنوبی دارد و سال‌ها برای آزاد سازی این پول تلاش کرده است. اما چند روز پیش کره جنوبی ایران را شوکه کرد و اعلام کرد ایران می‌تواند از این پول فقط برای واردات اقلامی مثل مواد غذایی و دارو استفاده کند.

رئیس اتاق ایران و کره جنوبی، پویا فیروزی، در پی این تصمیم‌گیری کشور کره جنوبی گفته است، حجم تجارت ایران و کره جنوبی تقریبا نزدیک به صفر است و بعید است ایران بتواند 7 میلیارد دلار مواد غذایی و دارو از کره جنوبی به کشور وارد کند؛ حتی کره جنوبی نیز امکان صادرات این مقدار از دارو و مواد غذایی به ایران را ندارد.

درحال حاظر واردات چه خودرو‌های به کشور ممنوع است؟

با این‌ که پارسال ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو‌های خارجی به کشور برداشته شده بود ولی واردات برخی از برندهای خارجی به کشور همچنان ممنوع ماند. برای مثال خودروهای انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی همچنان در لیست ممنوعیت هستند.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو