درج قیمت خودرو در سایت‌ های آنلاین بر اساس شیوه نامه جدید

عدم درج قیمت خودرو موضوع تازه‌ و جدیدی نیست! واقعیت این است که از سال 1392، شهرام میرآخرلو (مدیر کل صنایع فلزی و معدنی) آن زمان، اعلام کرده بود: «باید قیمت‌ خودروها از طریق سامانه 124 به‌عنوان یک مرجع اصلی قیمت‌ گذاری به اطلاع مردم برسد.» با این‌حال به‌دلیل اختلاف نظرها در آن زمان اجماعی صورت نگرفت.

این در حالی بود که دوباره در اوایل سال 1399 رضا الفت (عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی) اعلام کرد: “بنا به حکم دادگاه کلیه آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو باید بدون درج قیمت منتشر شوند.”

اگرچه در آن زمان پلتفرم‌های مختلفی از جمله دیوار درج آگهی اتومبیل‌ها را بدون ذکر قیمت منتشر می‌کردند اما این حذف قیمت خودرو از آگهی‌های فروش، تنها هشت ماه طول کشید و دوباره مجوز ثبت قیمت صادر شد.

همان روزها و با حذف ارز 4200 تومانی و عدم وجود یک سایت مرجع برای قیمت دقیق خودروهای صفر و کارکرده باعث شد، بازار خرید و فروش خودرو با قیمت‌های غیر منطقی، خریداران را دچار سردرگمی سازد!

جنگ ارزی، تورم لجام گسیخته، عدم پایداری در تولید، شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا از فاکتورهای مهمی بودند که باعث شد در بازه آبان تا دی ماه 1401 بازار صنعت خرید و فروش خودرو با یک نابسامانی شدید همراه شود. در همان روزها فاطمی امین (وزیر صنعت، معدن و تجارت) در این آشفته بازار ورود کرد و با اشاره به این موضوع که مافیاهایی در بازار و برخی خودروسازان وجود دارد که نمی‌خواهند قیمت خودرو کاهش پیدا کند، افزود: “تا سال ۱۴۰۰ خرید و فروش روال عادی داشت و حتی یک خودروی ناقص تولید نشد و حتی هیچ خودرویی ناقصی کف پارکینگ خودروسازی باقی نمانده است. باید با تدبیر این بازار را آرام کرد.”

ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت های فروش

ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت های فروش

بازار خرید و فروش خودرو در سال 1401 در حالی به پایان رسید که مالکین خودروهای صفر و دست دوم در سایت‌های اینترنتی، قیمت‌ها را بدون کارشناسی و البته بدون داشتن یک سایت مرجع درج می‌کردند؛ تا این‌ که تا همین چند روز پیش زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت درج قیمت خودروهای صفر و کارکرده در سایت‌های اینترنتی معاملات خودرو در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که البته با ورود سازمان بازرسی و نظارت بر خدمات این موضوع کاملاً شفاف‌سازی شد.

در 21 اردیبهشت 1401، سرپرست معاونت بازرسی و نظارت بر خدمات اعلام کرد: “درج قیمت خودرو در سایت‌ها ممنوع نشده، بلکه فقط شیوه اجرای آن تغییر کرده است.”

وی با اشاره به این موضوع که قیمت خودروهای صفر باید براساس قیمت‌های مشخص شده در وب‌سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران متناسب باشد، افزود: “هر گونه خرید و فروش باید براساس این سایت مرجع انجام شود. همچنین خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده‌ای که قیمت آن‌ها در سایت اتحادیه مشخص نشده باید به صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شوند.”

همچنین به گفته سعید موتمنی (رئيس اتحاديه نمايشگاه‎داران و فروشندگان خودروي تهران): “قیمت خودرو در بازار آزاد رو به کاهش است و نوید بازاری آرام در روزهای آینده را به خریداران خودرو می‌دهیم.”

براساس اطلاعیه‌ای وزارت صمت کلیه پلتفرم‌های مبتنی بر فضای اینترنتی مانند دیوار، شیپور، کارنامه، باما، همراه مکانیک و… به هیچ‌ وجه نباید قیمت پیشنهادی فروشندگان خودرو را نمایش دهند و کلیه قیمت‌ها باید براساس اطلاعیه سازمان حمایت مصرف کننده باشد. متن اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان درباره‌ی درج قیمت خودرو بدین شرح است:

«با عنایت به نوسانات به‌ وجود آمده در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سود جو، در قیمت‌سازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهره‌برداری سوء از التهاب ایجادشده و با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران مبنی بر بارگذاری و درج روزانه قیمت متعارف بازار خودروهای صفرکیلومتر معامله‌شده تولید داخل در سایت اتحادیه مذکور به‌ نشانی http://www.uead.ir مقتضی است تا اطلاع ثانوی به‌منظور ساماندهی بازار خودرو، ترتیبی اتخاذ نمایید اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاری‌شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز ننماید. در ضمن آگهی‌های فروش سایر خودروها اعم از کارکرده و صفرکیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است به‌صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر گردد.»

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان درباره‌ی درج قیمت خودرو

 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو