عرضه مجدد خودرو در بورس کالا این بار به خودروسازان واگذار شد

عرضه مجدد خودرو در بورس کالا این بار به خودروسازان واگذار شد

خبرگزاری‌های مختلف اعلام کرده‌اند که عرضه خودرو در بورس کالا مجددا به خودروسازان ایرانی واگذار شده است.

بعد از صحبت‌ها و جلسات بسیار، در نهایت سال گذشته در جلسه شورای عالی بورس تصمیم بر آن شد تا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند. بدین ترتیب مردم و سایر سهامداران بابت این تصمیم بسیار خرسند شدند. زیرا مجددا می‌توانستند خودروهای مورد نظر خود را از بورس خریداری کنند. تصمیم در رابطه با ادامه و یا عدم ادامه عرضه خودروها، همواره مورد مناقشه گروه‌های مختلف بود.

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصاد مجلس اعلام کرده است: “در شرایط کنونی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هر وقت بخواهند می‌توانند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند و ممنوعیتی برای ارائه خودرو در بورس‌ کالا وجود ندارد.”

در اصل باید گفت صحبت‌های مربوط به عرضه خودروها در بورس کالا از از نیمه دوم سال 1400 به گوش می‌رسید. ولی تا اردیبهشت ماه سال 1401 به طول انجامید. البته باید بدانید در این مدت نیز خودروهای مختلفی از برندهای مختلف در بورس کالا عرضه شد و مردم نیز آن‌ها را خریداری کردند. ولی اینکه خودروها به صورت رسمی در بورس عرضه خواهند شد یا خیر، در ابهام بود.

دلیل اینکه چرا این عرضه‌ها با وقفه همراه بود و رسمیت نداشت به نظر برخی در ابتدا مخالفت‌هایی بود که از جانب وزارت صمت رخ داده است. در قدم بعدی دستورالعمل‌هایی بود که از سمت شورای رقابت منتشر شد نیز باعث این وقفه شد. زیرا هم باعث شد عرضه‌ها متوقف شوند و هم روی سهام خودروها تاثیر گذاشت و باعث ریزش آن‌ها شد.

با وجود چنین شرایطی شواری بورس همواره بر ادامه عرضه خودروها در بورس کالا تاکید داشت. این شورا در آخرین جلسه خود این موضوع را نهایی کرد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، آقای عشقی، “در سال گذشته اعلام کرده بود که هدف سازمان بورس از اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرده است این است که حق سهامدارها حفظ شود.”

“عشقی معتقد بود جای خودرو در بورس کالا نیست. زیرا خودروسازها دچار مشکل خواهند شد. به نظر او قیمت کارخانه محصولات خودرو سازها اصلاح نشده بود و اگر به همین منوال پیش می‌رفت، صنعت خودروسازی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد.”

اما در حال حاضر رییس کمیسیون اقتصاد مجلس، پور ابراهیمی، اعلام کرده است: “شراط برای حضور مجدد خودرو سازهای ایرانی در بورس کالا فراهم شده است و آن‌ها می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. البته به شرطی خود خودروسازها این اصلاح قیمت را انجام دهند.”

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو