فیدلیتی بهتره یا دیگنیتی؟

خرید اقساطی بهمن موتور

تفاوت خودرو های فیدلیتی و دیگنیتی

بررسی و مقایسه دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی یکی از مقایسه های بسیار جذاب در بازار خودرو می باشد که در میان هوادارن هر کدام از این خودرو ها سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این مقاله به مقایسه این دو خودروی کراس اوور از لحاظ مشخصات فنی، طراحی داخلی و خارجی، آپشن های موجود و ایمنی و قیمت آنها می پردازیم.

یکی از بزرگترین خودروسازان داخلی تحت عنوان بهمن موتور، خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی را برای عرضه در بازار داخلی در برنامه کار خود قرار داده است و با این تصمیم توانست سود خوبی را از آن خود کند چرا که این دو خودرو از محبوبیت بالای برخوردار است.

گروه بهمن یکی از قدیمی ترین خودروسازهای ایرانی به شمار می آید که با وجود تحریم های فراوان دست از تلاش برای ارائه بهترین و جدیدترین محصولات برنداشته و هر روز خودروهای جدید و به روزی را به لیست خودروهای مونتاژی خود می افزاید.

ما هم در این بین فرصتی یافتیم تا این دو خودروی چینی پرطرفدار را با هم رو در رو کرده و مطلب مفیدی را به اشراک بگذاریم.

جلوی دیگنیتی

 

همانطور که می دانید در حال حاظر دو خودروی FIDELITY (فیدلیتی) و DIGNITY (دیگنیتی) هر دو جزء ماشین های چینی و آپشنال به شمار می آیند. برند چری سازنده فیدلیتی و دیگنیتی بوده و با توجه به بازار بسیار خوبی که این دو خودرو در کشور ایران داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرده اند. با توجه به تشدید تحریم های فراوان برای صنعت خودروسازی و در ادامه آن ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به کشور، شرکت های مختلف خودروسازی داخلی در تلاشند تا کمبودهای موجود را جبران نموده و محصولات جدیدی را برای فروش به بازار خودرو ارائه دهند.

فیدلیتی همان جتور X70 چینی می باشد که بهمن موتور تحت عنوانی جدید آن را به بازار عرضه می نماید. ابعاد فیدلیتی در حد هیوندای سانتافه بوده و حدودا از سال 1400 وارد بازار داخلی شده است. این خودرو کراس اوور در ابتدا به صورت نسخه تیپ معمولی و سپس به صورت لوکس و آپشنال در اختیار مشتریان قرار گرفت.

در طراحی و تولید دیگنیتی هم در واقع از خودروی چینی دانگ فنگ IX5 الهام گرفته شده و سپس عنوانی جدید دریافت نموده است و جزء خودروهای کراس اوور کوپه قرار می گیرد. دیگنیتی با چری تیگو7 و جک s5 رقابت می نماید. این خودرو از سال 2018 تولید شده و بهمن موتور تقریبا از سال 1399 آن را در بازار ایران عرضه کرده است.

جلوی فیدلیتی

تفاوت مشخصات فنی دیگنیتی و فیدلیتی

گیربکس های موجود در این دو خودرو یکی از نکات متمایزکننده آن ها از هم به شمار می آیند، فیدلیتی گیربکس شش سرعته و دو کلاچه داشته و در دیگنیتی از گیربکس CVT ترونیک استفاده شده است. پیشرانه های هر دو خودرو شرکت بهمن موتور از نوع 1.5 لیتری و توربو شارژ انتخاب شده اند. توان پیشرانه ها و وزن دو خودرو بسیار نزدیک به هم بوده؛ به همین علت انتظار می رود که عملکرد فنی یکسانی داشته باشند.

با این حال در تست رانندگی متوجه می شویم که گیربکس های CVT موجود در دیگنیتی و ماهیت آرام آن ها موجب شده است که عملکرد این خودرو نسبت به فیدلیتی خونسردتر باشد. همین امر باعث شده است که کاربرانی که عاشق رانندگی مهیجی هستند خودرو فیدلیتی را انتخاب نمایند و در مقابل کاربرانی که رانندگی با آرامش اولیتشان است به سمت خرید دیگنیتی بروند. درنتیجه سرنشینان دیگنیتی در مقایسه با فیدلیتی آسایش بیشتری را در حین رانندگی تجربه خواهند کرد.

تقریبا قدرت ترمز در هر دو خودرو یکسان بوده و به کاربران خود اطمینان خاطر می دهد که ضربه و آسیبی در حین رانندگی و ترمز های لحظه ای وارد نمی شود. در هنگام گذر از مسیرهای منحنی شکل عکس العمل هر دو خودرو مطلوب بوده و سازندگان با آزمایش ها و تلاش های فراوان در تولید این محصولات، حرکات عرضی را به صورت قابل قبولی مهار نموده اند و کاربران از این طریق شاهد پایداری بیشتری برای خودروهای مذکور می باشند.

موتور دیگنیتی

یکی از شباهت های فنی این دو خودرو در پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ آن هاست و اینکه هر دوی این خودروها دیفرانسیل جلو می باشند ولی با این وجود عملکردهای متفاوتی داشته و این به دلیل گیربکس متفاوت استفاده شده در آن هاست در نتیجه کاربر در هنگام استفاده از هر کدام از این خودروها تجربه متفاوتی به دست می آورد.

پیشرانه توربوشارژر خودروی دیگنیتی، باتوجه به جعبه دنده اتوماتیک استفاده شده در این خودرو قادر است میزان مصرف سوخت 5/7 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر کارکرد ترکیبی، 4/5 لیتر کارکرد خارج شهری و 4/10 لیتر برای کارکرد داخل شهری داشته باشد. البته تمام این میزان مصارف سوختی در شرایط استاندارد برآورد شده است و ممکن است در صورت استفاده در شرایط واقعی با اعداد ذکر شده متفاوت باشد.

انتقال و دریافت نیروی موتور در خودروی فیدلیتی با استفاده از جعبه دنده شش سرعته که به صورت اتوماتیک فعالیت می کند و دو کلاچه می باشد صورت می گیرد. با استفاده از این جعبه دنده با مصرف سوخت بهینه در استفاده شهری روبرو خواهید شد. خودروی فیدلیتی در استفاده های شهری قادر است حدودا 8/7 لیتر در هر 100 کیلومتر، در استفاده های خارج شهری 2/7 لیتر و در موارد کاربرد ترکیبی 5/7 لیتر بنزین مصرف نماید، میزان مصرف سوخت تقریبا با خودروی دیگنیتی برابری می کند.

فیدلیتی نیز از پیشرانی 1.5 لیتری و چهار سیلندر برخوردار است و قدرت خروجی آن تقریبا در حدود 5500 دور بر دقیقه به میزان 156 اسب بخار رسیده است. میزان گشتاور حداکثر این خودرو در حدودا 1750 دور بر دقیقه به میزان 230 نیوتن متر رسیده است. در صورتی که در خودروی دیگنیتی 148 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور تولید میکند که با توجه به اعداد گفته شده فیدلیتی عملکرد بهتری دارد.

مقایسه دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از لحاظ فنی موجب می شود که به این نکته پی ببریم، هر دو خودرو در بسیار از پارامترها با یکدیگر برابر می باشند اما در مواردی چون قدرت، خودروی فیدلیتی از دیگنیتی بهتر و بالاتر قرار میگیرد در صورتی که دیگنیتی در گیربکس نسبت به فیدلیتی برتری داشته و رانندگی آرام و نرمتری و همچنین مصرف سوخت پایین تری را از آن خود کرده است و در صورتی که شتاب برای شما اولویت باشد بهتر است انتخابتان را روی فیدلیتی قرار دهید.

موتور فیدلیتی

تفاوت ظاهری و خارجی خودروی فیدلیتی و دیگنیتی

خودروی دیگنیتی به عنوان یک خودروی کراس اوور اسپرت کوپه به کاربران معرفی شده است و در مقایسه ظاهری با خودروی فیدلیتی بسیار متفاوت است. ظاهر دیگنیتی بسیار تهاجمی بوده و مجهز به سقفی شیب دار می باشد و با این ظاهر قصد دارد مشتریان بالقوه را از آن خود نماید، مشتریانی که جلب توجه در انتخاب خودرو برای آن ها معیار بسیار شاخصی به شمار می آید.

نمای کناری دیگنیتی

فیدلیتی ظاهری خانواده دوست داشته و جزء دسته خودروهای لوکس به شمار می آید، ظاهر این خودرو جدی بوده و در برخی قسمت ها از خطوط نرم و منحنی شکل بهره برده است و چراغ های عقب آن به صورت پیوسته طراحی شده اند و باعث شده است از دیگر محصولات رقبا متمایز دیده شود. در کل طراحی فیدلیتی متشکل از ظاهری جدی با خطوط شکسته و تیز بوده است.

از جمع بندی ظاهری این دو خودرو متوجه می شویم، فیدلیتی متناسب با ذائقه های خانوادگی و تجملاتی طراحی و تولید شده است و عموما در مقایسه با دیگنیتی لاکچری تر به شمار می آید. در مقابل دیگنیتی قوس جذابی در قسمت انتهایی سقف خود داشته و این موضوع یکی از برجسته ترین شاخصه های ظاهری این خودرو به شمار می آید و آن را در دسته خودروهای کراس اوور کوپه قرار می دهد. دیگنیتی به علت برخورداری از ظاهر کوپه شکل ماشینی جذاب و مدرن بوده و توانسته است مورد پسند قشر جوان واقع شود.

نمای کناری فیدلیتی

تفاوت نمای داخلی و امکانات هر دو خودرو

در این قسمت می خواهیم نمای داخلی و طراحی کابین دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی را با یکدیگر مقایسه کرده و آپشن های آن ها را یادآور شویم. کابین دیگنیتی همانند ظاهر بیرونی آن اسپرت تر از فیدلیتی بوده و وقار و آرامش فیدلیتی به علت طرح کابین عامه پسند تر است.

داشبورد دیگنیتی

در کابین هر دو خودرو از متریال بسیار با کیفیت استفاده شده است و وجود فاصله محوری بیشتر در دیگنیتی در مقایسه با فیدلیتی موجب شده است که فضای بیشتری در این خودرو برای پای سرنشینان اختصاص داده شود. از طرف دیگر فضای سر برای سرنشینان ردیف دوم فیدلیتی به نسبت بیشتر می باشد و این موضوع به علت شیب دار بودن سقف دیگنیتی است. فیدلیتی در نسخه هفت نفره نیز تولید و عرضه شده است و ردیف سوم صندلی های آن بیشتر مناسب کودکان می باشد تا افراد بزرگسال.

فیدلیتی در نسخه پنج نفره خود برای صندوق عقب فضای بسیار وسیعی داشته و حدودا 1680 لیتر برای وسیله های کاربران جا دارد. در مقابل صندوق عقب خودروی دیگنیتی فقط 780 لیتر فضا به خود اختصاص داده است و همین اندازه نیز برای مصارف خانوادگی مورد قبول می باشد.

داشبورد فیدلیتی

آپشن های دیگنیتی

فرمان چرمی و مجهز بودن آن به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا، درب الکتریکی صندوق عقب، دوربین عقب و دوربین 360 درجه برای پارک کردن سریع و راحت، سانروفا پانوراما، سیستم ایمنی برخورد با مانع بسیار حرفه ای، پوشش های چرمی صندلی ها، استارت دکمه ای، آینه های برقی جانبی، چراغ های عقب و جلو مجهز به سیستم تنظیم اتوماتیک، برف پاک کن اتومات و مجهز بودن آن به سنسور باران و … از آپشن های مختص خودروی دیگنیتی به شمار می آیند. همچنین این خودرو از سیستم هوشمند ورود کاربر بدون کلید و سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل برخوردار است.

داخل دیگنیتی

آپشن های فیدلیتی

صندلی برقی با روکش چرمی، گرمکن برای راننده، چراغ های اتومات و LED ، سانروف پانوراما، سنسور هوشمند اتوماتیک درب صندوق عقب، سیستم ورود بدون کلید به خودرو، استارتر دکمه ای، شارژر بی سیم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … نیز جزء امکانات خودروی فیدلیتی می باشند. این خودرو مجهز به سیستمی برای تشخیص مانع نیز می باشد که آپشن ویژه ای به شمار می آید.

خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در مقایسه انجام شده به ما نشان دادند که تقریبا از سطح مشابهی در امکانات برخوردارند اما در این بین اختلافات جزئی نیز به چشم می خورد. تجهیزاتی چون شارژر وایرلس و گرمکن برای صندلی های جلو و صفحه کیلومتر شمار 12.3 اینچی مختص فیدلیتی بوده و در دیگنیتی وجود ندارند. از طرف دیگر، دیگنیتی مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دوربین ثبت وقایع و درب باک الکتریکی است که در خودروی فیدلیتی این امکانات وجود ندارند.

در حالت کلی و با مقایسه جزئیات بیشتر به این نتیجه می رسیم که خودروی فیدلیتی به نسبت دیگنیتی امکانات رفاهی و آپشن های بیشتری داشته است. در صورتی که خودروی پر آپشن برای شما اهمیت دارد؛ پیشنهاد ما خودروی فیدلیتی می باشد.

داخل فیدلیتی

تفاوت قیمت فیدلیتی و دیگنیتی

نوبت به مقایسه دو خودرو از لحاظ قیمت رسید، همانطور که پیش تر نیز بررسی کردیم در مشخصه های ظاهری و نمای داخلی و آپشن ها این دو خودرو تفاوت هایی داشتند، پس نباید انتظار داشت که در قیمت نیز یکسان باشند.

نسخه پرایم فیدلیتی تیپ 2 در مقایسه با دیگنیتی تقریبا 70 میلیون ارزان تر می باشد. بعد از مقایسه قیمت این خودرو ها در بازار آزاد و در کارخانه متوجه می شویم که نرخ دیگنیتی از فیدلیتی بیشتر بوده و این با وجود بیشتر و بهتر بودن امکانات فیدلیتی در مقایسه با دیگنیتی بسیار عجیب به نظر می رسد.

با این حال در حالت کلی دو خودروی مذکور در یک رنج قیمت برآورد می شوند و موضوع قیمت در انتخاب میان آن دو تاثیر خاصی ندارد.

مقایسه دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از لحاظ ایمنی

هر دو خودرو دارای کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می باشند. مجهز بودن به ترمز ABS و سیستم کنترل کشش (TCS) و پایداری الکترونیکی (ESP) نیز در هر دو خودرو مشاهده می شود. بعلاوه هر دوی این خودروها قابلیت کنترل حرکت در سراشیبی (HAC) و سربالایی (DAC) داشته و مجهز به سیستم ضد سرقت و قفل کودک می باشند.

لازم به ذکر است که خودروی فیدلیتی برخی امکانات ایمنی را داراست که دیگنیتی از آن ها بی بهره می باشد، که عبارتند از :

  • سیستمی تشخیص نقاط کور در هنگام رانندگی
  • سیستمی هشداردهی به هنگام خروج خودرو از خطوط جاده

در نهایت از لحاظ ایمنی خودروی فیدلیتی با دو آپشن اضافه تر ایمن تر از دیگنیتی برآورد می شود.

تلگرام اتوخسروانی

جمع بندی و نکات مثبت و منفی

با وجود اینکه دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی از یک گروه خودروسازی بوده و در رنج قیمتی نزدیک به هم عرضه شده اند اما مخاطب های بسیار متفاوتی دارند. دیگنیتی برای مخاطبان جوان تر و پویاتر با سلایق اسپرت تر و به روز تر طراحی و عرضه شده است و در مقابل فیدلیتی برای خانواده های پر جمعیت و عاشقان امکانات بیشتر به تولید رسیده است.

در نهایت برای انتخاب از بین این دو خودرو باید در نظر گرفت که کدام مورد برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ یک خودرو 5 نفره با ظاهری اسپرت، یا یک خودروی 7 نفره با ظاهری جدی و آپشن های بیشتر.

پشت فیدلیتی

مزایای خودروی فیدلیتی:

  • کابین جادار و بزرگ
  • طراحی زیبای بدنه و نمای داخلی و کابین
  • امکان سفارش در ظرفیت های 5 یا 7 نفره
  • سهولت در استفاده از خدمات پس از فروش
  • کاربرد متریال خوب برای قسمت های داخلی
  • امکانات و تجهیزات بسیار کاربردی

معایب خودروی فیدلیتی:

  • موتور ضعیف و تک دیفرانسیل بودن خودرو با وجود وزن بالا
  • فضای کم برای پای کاربر در ردیف سوم
  • حساسیت و مشکل بودن نگهداری از توربوشارژ
  • وجود تاخیر در قسمت ورودی توربوشارژ به مدار

مزایای خودروی دیگنیتی:

هر محصولی اعم از خودرو یا محصولات دیگر باتوجه به هزینه هایی که برای کاربران دارند، طبیعتا دارای مزایا و معایبی می باشند که خودروی دیگنیتی نیز از همین قاعده پیروی می کند.

  • کابین و صندوق عقب بزرگ و جادار
  • امکانات و آپشن ها و تجهیزات مناسب و قابل قبول
  • طراحی بسیار زیبا و جوان پسند
  • فرمان برداری خوب

معایب خودروی دیگنیتی:

  • کندی عملکرد گیربکس CVT در بروز شتاب اولیه
  • سیستم تعلیق اسپرت
  • تک دیفرانسیلی با وجود وزن بالای خودرو و ابعاد آن

نمای پشت دیگنیتی

در آخر دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی هر دو تقریبا در یک رده قیمتی قرار میگیرند و توسط یک خودروساز عرضه و پشتیبانی میشوند و در میان طرفداران کراس اوور کاربران خاص خود را دارند. شما با توجه به سلیقه و انتخاب خود و رتبه بندی آپشن ها و امتیازات ظاهری و داخلی می توانید محصول مورد نیاز خود را با توجه به سلیقه شخصی خود انتخاب و خریداری نمایید. اتوخسروانی در راستای ایجاد سهولت در خرید خودروی مورد نظر شما همواره در کنار شماست تا در نهایت شما بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو