بنز EQC | اولین کراس آور تمام برقی بنز ، تسلا را به چالش می کشد

بنز EQC7

با جدی شدن تولید خودروی بنز EQC و قرار گرفتن این خودرو در خط تولید کمپانی بنز ، مجله اتو اکسپرس به بررسی این خودرو پرداخته و آن را در خیابانهای انگلستان مورد بررسی قرار داده است در این مقاله به جزئیات این بررسی می پردازیم.

بازار رقابت خودرو های الکتریک آنقدر داغ است که درصد زیادی از اخبار روز دنیای خودرو را خودروهای الکتریکی از آن خود نموده اند و حتی افرادی که تمایل چندانی به این خودروها ندارند به اجبار هر روز باید اخباری مربوط به خودروهای الکتریکی را ببینند و بشنوند. این مورد اهمیت روز افزون خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست را روشن میسازد.

خودروی بنز EQC یک خودروی شاسی بلند تمام الکتریکی است که با توجه به بازار پر رونق خودروهای الکتریکی کمپانی بنز برای  عقب نیفتادن از بازار تصمیم به ارائه این زیبای طبیعت دوست کرده است.

این خودرو برای اولین بار یک سال پیش معرفی و عرضه شد و حالا نوبت آن رسیده در خیابان ها جولان دهد. حدود قیمتی این خودرو از ۶۵ هزار دلار آغاز می شود و با توجه به آپشن ها تا 80 هزار دلار هم بالا می رود که این مبلغ برای یک خودروی زیبا، لوکس و کاملا به روز رقم مناسب و خوبی به نظر می رسد. عموم رقبای بنز EQC نیز اختلاف قیمت چندان فاحشی با این رقم ندارند.

حروف EQ قرار گرفته در ابتدای نام خودرو نشان دهنده الکتریکی بودن این خودرو است و حرف C قرار گرفته در انتهای نام آن نشان دهنده اندازه کوچک خودرو است که از بنز C-Class گرفته شده. بدین معنا که این خودرو جزء کوچکترین سایز های شاسی بلند های کمپانی بنز به حساب می آید. مدل 4Matic این خودرو از سیستم چهار چرخ متحرک بهره می برد که برای هر اکسل آن یک موتور تعبیه شده است.

موتور برقی بنز EQC

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که عموما خودروهای رقیب از جمله جگوار i-Pase تسلا مدل ایکس و امثال این خودروها از اطلاعات توانی تقریبا مشابهی برخوردارند و همگی تقریبا ۴۰۰ اسب بخار قدرت و صفر تا ۱۰۰ حدود ۵ ثانیه دارند این خودرو نیز از این مورد مستثنی نبوده و با ۴۰۳ اسب بخار قدرت صفر تا صد ۴.۶ ثانیه را رقم می زند. بنز ای کیو سی از یک موتور با توان 80 کیلو وات ساعت بهره می برد. همان طور که میدانید خودرو های الکتریکی فاقد گیربکس هستند سیستم گیربکس تک سرعته بسیار پیشرفته در داخل موتور  برای آنها تعبیه شده است که شباهتی به گیربکس های CVT اما بسیار پیشرفته تر دارد. شتاب صفر تا صد نسخه های متفاوت خودرو با هم تفاوت دارد اما در نسخه پایه شتاب صفر تا صد ۵.۱ ثانیه است.

این خودرو به ازای هر بار شارژ ۲۵۰ مایل یا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی می کند که رقم قابل قبول و مناسبی محسوب می شود البته به نسبت بعضی رقبا همچون جگوار با 300 مایل، مقدار ضعیف‌تری است.

طراحی خودرو

همه چیز را که کنار بگذاریم یک جمله برای موفقیت این خودرو کافی است. “این خودرو بنز است” و از سالهای دور عاشقان بنز در تمام دنیا آنقدر به این خودرو عشق ورزیده اند که در عموم کلاس ها با ورود بنز تمام برند ها احساس خطر میکنند. حالا در مورد کراس آور های برقی نیز همه خودروسازان باید احساس خطر کنند. طراحی خودرو چه در جلو و چه در عقب به نسبت مدلهای معمولی مرسدس بنز تفاوت های زیادی دارد که با توجه به اینکه این خودرو به کلی از سیستم تولیدی و ساخت متفاوتی بهره می‌برد و بازار متفاوتی را هدف گرفته ، می توان توجیه نمود که این اختلاف زیاد در ظاهر طبیعی است.

فضای قرارگیری سرنشینان چه در جلو و چه در عقب بسیار جادار ، راحت و مناسب طراحی شده است. همچنین استفاده از مواد بسیار با کیفیت در داخل خودرو و طراحی خاص و زیبای داخل آن که از مدل اس کلاس بهره گرفته شده کاملاً برای هر سلیقه ای راضی کننده و عالی است. به خصوص در نسخه های فول که همه چیز در بهترین و عالی ترین حالت خود قرار گرفته است.

احساس خوب رانندگی

خودروهای الکتریکی به دلیل این که  موتور آن ها نیازی به دور گرفتن ندارد به نسبت خودروهای بنزینی بسیار تند و تیز تر عمل می کنند و چه در شتاب گرفتن چه در هنگام ترمز از خودروهای بنزینی چالاک تر هستند. بنز ای کیو سی هم از این قاعده جدا نیست و کاملا احساس حضور در یک خودروی بسیار سریع بدون کوچکترین ضعف در پاسخگویی به تصمیمات راننده را مهیا می کند.

همچنین با توجه به اینکه در این خودرو باتری، که وزن کمی هم ندارد ،در زیر خودرو قرار گرفته است، نقطه ثقل خودرو را بسیار به زمین نزدیک کرده و موجب شده با اطمینان خاطر بتوانید پیچ ها را با سرعت بالایی به نسبت یک خودروی کراس اوور معمولی پشت سر بگذارید.

امکانات رفاهی بنز EQC

مدل پایه این خودرو از امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، ورود و خروج بدون کلید، چراغ های LED، صندلی های گرم شونده، رینگ های آلومینیومی ۱۹ اینچی و دستیار صوتی مرسدس که با گفتن جمله ی “Hello Mercede” فعال می شود برخوردار است. اما مدل‌های پیشرفته تر و گرانتر این خودرو از امکاناتی همچون استفاده از استیل های سیاه برای جذابیت بیشتر ظاهر، صندلی ها و طراحی داخلی چرم، رینگ های ۲۰ اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، اتصال هوشمند تلفن همراه به خودرو به منظور کنترل خودرو، سیستم صوتی بسیار پیشرفته، کنترل خزش خودرو، همچنین سیستم های نورپردازی،  سیستم هداپ دیسپلی، صندلیهای حافظه دار، رانندگی خودکار و همچنین سیستم کنترل حرکتی خودرو به این صورت که راننده و سرنشین جلو با حرکات دست و بدن می توانند سیستم صوتی و تصویری خودرو را کنترل کنند برخوردار است. همچنین این خودرو در نسخه های سفارشی از امکاناتی نظیر تماس اضطراری با اورژانس در زمان احساس خطر برای راننده و حتی رانندگی خودران سطح ۲ برخوردار است که همه اینها در کنار هم موجب می شود این خودرو به نسبت نسخه پایه حدود ۲۰ هزار دلار گران تر باشد که رقم بسیار قابل توجهی است.

بنز EQC هم اکنون برای خریداران در کشور انگلستان در دسترس است.

مقالات مرتبط

  • armin 11 . 03 . 2021

    مقاله خوبی و جدیدی بود…ممنونم از سایتتون

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو