بهترین ماشین برای سرمایه گذاری + موقعیت مناسب خرید ماشین

بهترین ماشین برای سرمایه گذاری + موقعیت مناسب خرید ماشین

احتمالاً تا به حال شنیده اید که افراد زیادی در چند سال گذشته با افزایش قابل توجه قیمت خودرو، سودهای خوبی داشته و پول خودشان را چند برابر کرده اند. برای مثال یک سانتافه که تا ۴ سال پیش کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد تومان قیمت دارد. به همین دلیل عده زیادی به این فکر می‌کنند که می‌ توانند به ماشین برای سرمایه گذاری نگاه کرده و به سود برسند.

اولین نکته ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که عدم شناخت بازار همیشه موجب ضرر افراد است و اگر با این بازار آشنایی ندارید به سراغ آن نروید. در ضمن چنین تفکری کاملاً اشتباه است و افزایش قیمت خودرو به هیچ عنوان نمی‌ تواند سود به حساب آید. در اصل با کاهش شدید ارزش پول این اتفاق افتاده و قیمت ماشین تا این اندازه بالا رفته اما ارزش خودروها بیشتر نشده است. البته ناگفته نماند که در مدت زمان گذشته افرادی با ثبت نام در قرعه کشی های ایران خودرو و سایپا سود های قابل توجهی کرده اند.

چه خودروهای داخلی و چه خارجی در سال‌های گذشته آنچنان افزایش قیمت داشته اند که از طلا و دلار هم پیشی گرفته اند. دلیل این افزایش قیمت شدید عوامل بسیار زیادی مثل کاهش ارزش ریال، سختگیری های شدید واردات خودرو، سیاست‌های اشتباه در زمینه تولید و واردات خودرو و بسیاری عوامل دیگر می باشد. 

آیا ماشین برای سرمایه گذاری خوب است؟

هرچند که در این مدت افرادی با برنده شدن در قرعه کشی ها یا خرید و فروش های متعدد خودرو سود های مالی داشته اند اما خودرو به عنوان یک راه سرمایه گذاری مناسب به حساب نمی آید. با این حال به دلیل تورم قابل توجه در ایران اکثر افراد خرید هر چیزی را به نگه داشتن پول نقد ترجیح میدهند و از نظر علم اقتصاد نیز در چنین مواقعی نگه داشتن پول نقد پیشنهاد نمی شود. در اکثر کشورهای دنیا خودرو به عنوان سرمایه‌ گذاری شناخته نمی شود اما در ایران داستان کاملا متفاوت است و باید گفت به دلیل تورم خرید خودرو یک روش برای سرمایه‌ گذاری به حساب می‌آید.

ماشین بخریم با پول را در بانک بگذاریم؟

 در واقع باید گفت در ایران به دلیل تورم شدید خرید هر چیزی از نگه داشتن پول نقد بهتر است زیرا ارزش پول روز به روز کاهش پیدا می‌کند. خودرو هم به عنوان یکی از دارایی های مهم و با ارزش در سال‌های گذشته، به مقدار قابل توجهی بهتر از پول نقد است. با این حساب از نظر مقایسه بین این دو گزینه قطعاً خرید خودرو گزینه بسیار مناسب تری است. در واقع می توان گفت شاید با خرید خودرو سود نکنید اما ارزش پول خودتان را حفظ کرده اید اما اگر پول نقد نگه دارید قطعاً ارزش آن روز به روز به مقدار قابل توجهی کمتر می شود. علاوه بر این رشد قیمت ماشین از دلار و تورم بیشتر بوده پس در اصل سود هم داشته اید.

هودرو برای سرمایه

ویژگی های یک سرمایه گذاری موفق

سرمایه‌گذاری به معنای پرداخت پول و خرید چیزی به منظور به دست آوردن سود و منافع از آن است و سرمایه گذاری موفق اقدامی است که در نهایت باعث سود قابل توجه باشد. با این حساب افزایش قیمت به دلیل تورم را نمی توان یک سرمایه گذاری موفق خطاب کرد. شکی نیست که در چند سال گذشته قیمت خودرو به مقدار قابل توجهی افزایش داشته است. اگر این افزایش قیمت را در برابر تورم محاسبه کنید متوجه می‌شوید به طور میانگین حدود ۳۰ درصد سود داشته که به نسبت سرمایه گذاری در بانک و یا بورس گزینه بهتری محسوب می شود.

ماشین ایرانی یا خارجی

با یک محاسبه ساده متوجه می شوید ماشین های وارداتی در چند سال گذشته حدود ۱۰ برابر و ماشین های داخلی حدود ۷ برابر گران شده اند. در حالی که قیمت دلار در این مدت زمان حدود 6 برابر افزایش داشته است. با این حساب می توان فهمید چه خودروهای داخلی و چه خارجی به نسبت دلار افزایش بیشتری داشته اند و در واقع  خرید آنها در این مدت سود آور بوده است. افزایش قیمت ماشین های خارجی به نسبت نمونه‌های داخلی بیشتر بوده است به همین دلیل افرادی که بر روی خودروهای خارجی سرمایه گذاری نمودند سود بیشتری در این مدت زمان کسب کرده اند. یکی از دلایلی که ماشین های خارجی افزایش قیمت بیشتری داشتند ممنوعیت های واردات در این سال‌ها می‌ باشد و احتمال می‌ رود با آزادسازی واردات، خودروهای خارجی افت قیمت قابل توجهی را تجربه کنند.

مزایای سرمایه گذاری در خودرو

بالا رفتن مداوم قیمت خودرو در ایران موجب شده به عنوان یک بازار سرمایه جذاب به آن نگاه شود که این تفکر چندان هم دور از واقعیت نیست و در مثال بالا متوجه شدیم که در سال های اخیر سرمایه گذاری روی خودرو سودمند بوده است. علاوه بر سودمند بودن یکی از مزایای مهم سرمایه گذاری در خودرو گردش پول بسیار خوب در این بازار است. ویژگی های دیگری مثل نقد شوندگی بالا و پتانسیل رشد زیاد از مزایای دیگر بازار خودرو محسوب می شوند. یکی دیگر از قابلیت های مهم این بازار این است که با مبالغ نه چندان زیاد هم می توان در آن سرمایه گذاری کرد. بطور کلی باید گفت در کشوری مانند ایران مزایای سرمایه‌ گذاری در خودرو بیشتر از معایب آن است و می توان به این بازار به عنوان یک روش سرمایه گذاری نگاه کرد.

ماشین برای سرمایه گذاری

معایب سرمایه گذاری در خودرو

در کنار تمام مزایایی که به آنها اشاره شد سرمایه گذاری در خودرو معایبی هم دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم. یکی از بزرگترین معایب این بازار رکود های مقطعی می باشد که یک نوسان ساده موجب می شود مدت زمان قابل توجهی خرید و فروش ها کاهش یابد و اگر کسی نیازمند فروش فوری باشد لازم است به مبلغی پایین تر از قیمت واقعی ماشینش را بفروشد. یکی دیگر از معایبی که می‌توان به این بازار نسبت داد هزینه هایی جانبی خودرو مانند خرابی‌های جزئی و هزینه بیمه و دیگر موارد این چنینی است. البته اگر از ماشین استفاده نکنید و صرفاً آن را به چشم سرمایه‌گذاری ببینید چنین هزینه هایی کاهش پیدا می‌کند اما با این حال همچنان هزینه‌هایی مانند بیمه وجود دارند.

خرید اقساطی ماشین برای سرمایه گذاری

 افرادی که توانایی مالی برای خرید نقد ماشین ندارند هم می توانند از انواع روش های خرید اقساطی برای سرمایه‌گذاری در خودرو استفاده کند. البته ناگفته نماند به دلیل سودهای فروش اقساطی قطعاً به نسبت خرید نقد مبلغ بیشتری باید پرداخت کنید اما با این حال برای افرادی که توانایی خرید نقد  ندارند یک روش مناسب و به صرفه برای ماشین دار شدن است. مزیت مهم خرید اقساطی این است که با مبلغی پایین تر از ارزش ماشین می توانید خرید کنید و به چشم یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت نگاه کنید. با وجود تورم موجود در ایران قطعاً تا پایان اقساط قیمت خودرو شما به مقدار قابل توجهی بیشتر شده است.

بهترین ماشین برای سرمایه گذاری + موقعیت مناسب خرید ماشین

بیشترین افزایش قیمت ماشین

بعضی از ماشین ها در مدت زمان گذشته افزایش قیمت بیشتری به نسبت مدل‌های دیگر داشته اند. پس اگر تصمیم دارید به بازار خودرو به عنوان سرمایه گذاری نگاه کنید بهتر است به سراغ ماشین هایی بروید که افزایش قیمت سالیانه آنها زیاد است و می تواند از لحاظ مالی برای شما سودمند باشد. از بین خودروهای داخلی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ، پژو پارس و دنا بیشترین افزایش قیمت و در بین خودروهای خارجی ماشین های پرطرفداری مانند سانتافه، توسان، اسپورتیج، تالیسمان و ماشین‌های پر تقاضای دیگر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده اند. 

بهترین زمان خرید خودرو

در بازار با نوسان فعلی نمی‌توان زمان مناسبی برای خرید خودرو مشخص نمود اما در حال در حالت کلی می شود گفت در مواقعی که به هر دلیلی رکود گریبانگیر بازار می شود بهترین موقعیت خرید است زیرا در چنین شرایطی فروشندگان حاضر به کاهش قیمت و تخفیف هستند و می توانید ماشین مورد نظرتان را به قیمت مناسب تری خریداری کنید. در مقابل هر موقعیتی که موجب افزایش ناگهانی قیمت و هجوم خریداران شود چندان موقعیت مناسبی برای خرید به حساب نمی آید زیرا قیمت در چنین مواردی هیجانی و بی ثبات است.

سود با خرید خودرو

ماشین نو بخریم یا کارکرده

یکی از سوال های بسیار رایج هنگام خرید خودرو برای سرمایه گذاری این است که نمونه های صفر کیلومتر را انتخاب کنیم یا کارکرده؟ در جواب به این سوال باید گفت اگر تصمیم دارید ماشین را بدون حرکت در پارکینگ نگه دارید تفاوتی ندارد به سراغ کدام یک از این دو مورد بروید اما اگر می خواهید علاوه بر سرمایه‌گذاری از خودرو استفاده کنید قطعاً  ماشین کارکرده به شما پیشنهاد می شود زیرا خودروی صفر افت قیمت دارد و موجب می‌شود سود قابل توجهی از نظر سرمایه گذاری نداشته باشید. 

چرا در دنیا خودرو سرمایه نیست؟

گذشته از بازار ایران در اکثر کشورهای دنیا خودرو به هیچ عنوان سرمایه گذاری محسوب نمی شود. مهمترین دلیل این اختلاف وجود تورم بالا در بازار ایران است. در کشور های دیگر قیمت خودرو روز به روز کاهش می یابد و با معرفی مدل های جدید نمونه های قدیمی تر ارزانتر میشوند. از طرفی هزینه های بالا مانند هزینه های بیمه و مالیات باعث می شود کسی به خودرو به عنوان سرمایه نگاه نکند و صرفاً آن را یک وسیله مصرفی می دانند. 

چه ماشین هایی بخریم؟

ویژگی های متفاوتی می توان برای یک ماشین مناسب سرمایه گذاری در نظر گرفت. تعدادی از این ویژگی‌ها در کنار هم موجب می‌شود یک ماشین گزینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری باشد. یکی از مهمترین موارد این است که ماشین مورد نظر قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد و هر زمان که تصمیم به فروش آن بگیرید بتوانید بدون ضرر مالی آن را به پول نقد تبدیل کنید. 

بهترین ماشین برای سرمایه گذاری + موقعیت مناسب خرید ماشین

یکی دیگر از موارد با اهمیت این است که خودرو مورد نظر وارداتی باشد زیرا همانطور که متوجه شدید خودرو های وارداتی با قیمت دلار نوسان پیدا می کند و سود بیشتری برای شما خواهند داشت. نکته بعد اینکه تا حد امکان قیمت آن مناسب باشد زیرا قیمت پایین موجب می شود فروش خودرو آسان تر شود و قابلیت نقدشوندگی آن به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. 

اگر تصمیم دارید علاوه بر سرمایه گذاری خودرو مورد نظر را استفاده کنید لازم است سراغ گزینه هایی بروید که استهلاک آنها پایین باشد تا هزینه های ماهیانه شما کاهش یابد. پیشنهاد می کنیم اگر به خرید خودرو به چشم سرمایه گذاری نگاه میکنید از آن ماشین استفاده نکنید زیرا هزینه های نگهداری و همچنین مواردی مثل امکان تصادف و افت قیمت ماشین به مقدار قابل توجهی سرمایه گذاری شما را در خطر قرار می‌دهد.

ماشین های کیا و هیوندای

ماشین های دو کمپانی کیا و هیوندای در بازار ایران به شدت پر طرفدار هستند و همین موضوع موجب شده خرید و فروش آنها بسیار پر رونق باشد. یکی از ویژگی های مهم که هنگام سرمایه گذاری روی خودرو لازم است به آن توجه کنید نقدشوندگی بالای خودروی مورد نظر است که ماشین های این دو کمپانی از این لحاظ جزء بهترین گزینه های بازار محسوب می شوند. به خصوص  مدل هایی مانند سانتافه، سوناتا، اپتیما و اسپورتیج که جزء ماشین های پرفروش و محبوب بازار ایران هستند. اگر قیمت خودرو های گفته شده از بودجه شما بیشتر است می‌توانید به سراغ مدل های ارزانتر مثل سراتو و النترا بروید.

ماشین های ژاپنی

 یکی دیگر از ویژگی هایی که به عنوان یک ماشین مناسب سرمایه گذاری به آن اشاره کردیم استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایین است که در ماشین های ژاپنی بیشتر از برندهای دیگر دیده می شود. به همین دلیل ماشین هایی مثل تویوتا، لکسوس، هوندا و میتسوبیشی گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. البته ناگفته نماند از بین ماشین های گفته شده مدل های میتسوبیشی و هوندا در بازار ایران چندان پر رونق نیستند و از نظر نقدشوندگی از موارد دیگر ضعیف تر هستند. 

سرمایه گذاری

ماشین های خاص

در چند سال گذشته بعضی از ماشین های خاص مثل بنز اس کلاس، بی ام و سری ۷، بی ام و i8 و … افزایش قیمت ‌العاده‌ای را تجربه کرده اند که دلیل اصلی این اتفاق انواع مختلف محدودیت های وارداتی و تک بودن این ماشین ها در بازار می باشد. در حال حاضر قیمت چنین ماشین هایی بالاتر از ۵ میلیارد تومان است و افزایش قیمت آنها به طور محسوسی از قیمت دلار و تورم پیشی گرفته است. 

ماشین های داخلی برای سرمایه گذاری

اگر بخواهیم به سراغ ماشین های ارزانتر برویم گزینه‌های داخلی مطرح می شوند. ماشین های داخلی افزایش قیمت کمتری به نسبت به نمونه های خارجی داشته اند به همین دلیل اگر به چشم سرمایه‌گذاری به آنها نگاه کنید سود کمتری خواهند داشت. اما با این حال به دلیل قیمت پایین تر گزینه های در دسترس تری هستند و امکان خرید آنها بیشتر است و گزینه های مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می شوند. خودروهای پژو ۲۰۶، انواع مختلف پراید و پژو پارس بهترین ماشین های داخلی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

مقالات مرتبط

  • رضا 03 . 04 . 2023

    ممنونم ازمتن کاملی که گذاشتین

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو