از باد نیتروژن در لاستیک استفاده کنیم یا خیر؟

گاز نیتروژن در تایر

به دلایل بسیار زیادی که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد، اتومبیل های مسابقه ای و هواپیما ها و همچنین بعضی خودروهای ارتشی از باد نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک های خود استفاده می کنند.  چند سالی است استفاده از این نوع باد در خودروهای سواری و شخصی نیز رونق پیدا کرده که از مزایا و معایب متفاوتی برخوردار است.

در ادامه به مزایا و معایب این نوع گاز به نسبت باد معمولی اشاره خواهیم بود و متوجه می شوید که چرا در خودروهای نظامی و هواپیماها و خودروهای مسابقه ای از این نوع باد استفاده می شود.

مزایای گاز نیتروژن

ثابت بودن فشار تایرها

 اولین موردی که باید به آن اشاره نمود این است که مولکول های نیتروژن نسبت به مولکول های اکسیژن ابعاد بزرگتری دارند و همین دلیل مانند باز معمولی بعد از گذشت مدت زمانی تنظیم باد لاستیک از بین نخواهد رفت موجب می شود تنظیم باد لاستیک های شما مدت زمان بیشتری دوام بیاورد که یک نکته مثبت به حساب می آید.

کاهش آسیب ناشی از خوردگی

دومین مورد که با اهمیت است این است که وجود اکسیژن در باد معمولی موجب می شود لاستیک به مقدار کمی از داخل و همچنین روزهای خودرو دچار خوردگی شود که به مرور زمان موجب خرابی و فرسوده شدن رینگ و لاستیک می شود در حالی که نیتروژن در فرایندهای شیمیایی بسیار کمتر شرکت می کنند و موجب می شود  خوردگی بسیار کمتر شود.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”آموزش تنظیم باد لاستیک ” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/check-and-adjust-the-car-tire-pressure%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

کاهش ترکیدن لاستیک

یکی از مهمترین دلایلی که بر خودروهای مسابقه‌ای از این باد استفاده می‌شود این است که تغییرات فشار و دما در باز نیتروژن کمتر از هوای معمولی است و در مسافت های طولانی که موجب داغ شدن زیاد لاستیک می‌شود و در مسابقات که فشار بر روی لاستیک ها بسیار زیاد است امکان ترکیدن لاستیک تا حد زیادی کاهش می یابد. زیرا هوای معمولی در دمای زیاد بسیار انبساط پیدا می کند و ممکن است موجب ترکیدن لاستیک و آسیب جدی در فشارهای سنگین شود.

نرم شدن لاستیک

 یکی از مهمترین دلایلی که از این باد در در هواپیماها استفاده می شود این است که  تاثیر زیادی بر روی نرمی لاستیک می گذارد همچنین هنگام برخورد لاستیک با زمین هنگام فرود آمدن دمای لاستیک به شدت افزایش می‌یابد و هوای معمولی احتمال ترکیدن لاستیک را بسیار زیاد میکند.

ثابت بودن فشار در فصل ها

یکی دیگر از مزایای این نوع باد این است که به دلیل تاثیر کم تغییرات دما بر روی این نوع گاز، نیاز نیست با تغییر فصل حتما کار تنظیم باد را انجام دهید. هرچند انجام دادن این کار از انجام ندادنش بهتر است اما در هنگام استفاده از گاز نیتروژن به اندازه استفاده از گاز معمولی ضروری نیست.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”راهنمای خرید تایر خودرو” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%aa%d8%a7%db%8c%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

کاهش مصرف سوخت

 یکی از مزایایی که برای استفاده از گاز نیتروژن بیان می‌شود، کاهش مصرف سوخت است که به دلیل سبک شدن لاستیک اتفاق می افتد اما باید بدانید که این بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و تاثیر آن آنقدر ناچیز است که که به چشم نمی آید.

معایب گاز نیتروژن

گران بودن

نیتروژن بسیار گران تر از باد معمولی است و هرجایی به راحتی یافت نمی شود که این یکی از مهم‌ترین معایب استفاده از باد نیتروژن در داخل خودرو می باشد. هنگامی که شما لاستیک های خود را با باد نیتروژن پر کردید لازم است تنظیم بادهای آن نیز با نیتروژن انجام شود که  به نسبت باد معمولی بسیار دشوارتر است.

کم بودن نیتروژن واقعی

 یکی از مهمترین چیزهایی که در باید به آن توجه نمایید این است که برای اینکه خودروی شما ما کاملاً از بوت شدن با شود باید باد لاستیک کامل با دستگاه مکنده کشیده شود و بعد کد پستی با میکروفون خالص رقص شود که در اکثر مکان ها چه کار تنظیم باد راه انجام به صورت کامل این اتفاق نمی‌افتد و باید بسیار به این مورد دقت کنید که لاستیک ها کامل از نیتروژن پر شود تا از مزایای آن آن بهره ببرید.

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”لاستیک اتومبیل را چه زمانی باید تعویض کرد؟” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/when-to-replace-a-car-tire%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]

 

نتیجه گیری

به طور کلی می‌توان مزایای استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی را فشار ثابت تایر ها، تاثیر کم تغییرات دما و فشار روی خودرو، کاهش فرسایش لاستیک ها،  کاهش مصرف سوخت، نرم شدن لاستیک های ماشین ،عدم نیاز ماشین به تنظیم باد، کاهش کوبیدن خودرو در جاده هستند و از معایبی که می‌توان به آن گرفت این است که قیمت بالایی دارد در همه جا در دسترس نیست، سرویس و نگهداری آن سخت تر است و پیدا کردن کسی که به طور واقعی و خالص گاز نیتروژن به خودرو شما بزنند کمی سخت است.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو