بهترین ماشین ها برای تیونینگ

ماشین اسپرت زیبا

اسپرت کردن ماشین  کمک میکند هر ماشینی را به گزینه ی مورد علاقه و مورد پسند خودتان تبدیل کنید تا با سلیقه شخصی شما همخوانی بیشتری داشته باشد. به همین دلیل این کارهمیشه جزء بهترین تفریحات عاشقان ماشین محسوب می شده تا ماشین خودشان را بیشتر دوست داشته باشند. بعضی از ماشین ها قابلیت های بسیار بالایی برای تیونینگ و اسپرت شدن دارند و برای افرادی که علاقه ی زیادی به اسپرت کردن دارند گزینه های بی نظیری محسوب می شوند. انواع متفاوتی از تیونینگ وجود دارد که هر کدام به هدف مشخصی انجام می شوند و کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. قطعاَ خودرویی که برای آفرود تیونینگ شده مناسب مسابقات سرعت یا دریفت نیست. پس با این حساب لازم است قبل از انجام تیونینگ کاملا هدف از این کار را مشخص نمایید. تیونینگ میتواند کار ساده ای مانند تغییر چراغ ها و یا کار پیچیده ای مثل تغییر کامل موتور و سیستم انتقال قدرت ماشین باشد.

ویژگی های یک ماشین مناسب تیونینگ

برای این که یک ماشین را مناسب تیونینگ دانست باید قابلیت هایی داشته باشد و بتواند تغییرات را بپذیرد. بعضی ماشین ها قابلیت تغییر قابل توجهی ندارند و توسط کمپانی متناسب با قابلیت های فنی و ایمنی محدود می شود. در مقابل بعضی خودروها قابلیت های بی نظیری در زمینه ی تغییرات و تیونینگ دارند که می توانند به بهترین شکل ممکن به یک ماشین اسپرت و دوست داشتنی تبدیل شوند. ماشین هایی که توسط کمپانی در نمونه های اسپرت و سریع هم تولید می شوند بهترین گزینه ها برای این منظور محسوب می شوند. برای مثال پژو 206 یکی از گزینه هایی است که در بازارهای جهانی در مدل های اسپرت و مسابقه ای حضور دارد. پژو پارس ، پژو 405 ، مدل های قدیمی بنز و بی ام و و … نیز چنین قابلیتی دارند و می توانند به عنوان گزینه های خوبی برای تیونینگ باشند. بعضی از ماشین ها هم به دلیل ظاهر نه چندان دلچسبی که دارند گزینه‌های بسیار پرمخاطبی برای اسپرت کردن محسوب می شود. برای مثال رنو ال ۹۰ یا همان لوگان یک خودرو بسیار خوب از لحاظ ویژگی های فنی محسوب می شود اما از آنجایی که ظاهر چندان مناسبی ندارد توسط اشخاص شخصی سازی و اسپرت می شود. 

ماشین مناسب تیونینگ

پرقدرت ترین ماشین های ایران

معمولاً ماشین هایی که قدرت موتور بالایی دارند می توانند به عنوان ماشین مناسب تیونینگ مورد استفاده قرار گیرند. ماشین های پرقدرت بازار ایران شامل نمونه های قدیمی از کمپانی های معروف دنیا مثل بنز، بی ام و، تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و خودروهای آمریکایی هستند که همگی در مدل های خاص ماشین های بی نظیری برای اسپرت کردن و تیونینگ  به حساب می آیند. مدل های قدیمی تویوتا سوپرا جزء ماشین های فوق العاده خاص بازار ایران محسوب می‌شود که در ایران و در کشورهای دیگر به عنوان یکی از محبوب ترین ماشین های تیونینگ است و یک نمونه خاص از این ماشین در بازار ایران با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار تیونینگ شده است. میتسوبیشی لنسر اوولوشن نیز از جمله ماشین های قدیمی و بسیار محبوب بازار ایران و جهان در زمینه تیونینگ است. مدل های قدیمی ماشین های آمریکایی از جمله فورد موستانگ و شورلت کامارو نیز با قدرت فوق العاده جزء هیولاهای رام نشدنی خیابان‌های ایران هستند. نسل های قدیمی بی ام و مثل E36 و E46 هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و کار رقبا را حسابی سخت کرده اند. اگر بخواهیم ماشین های کمی جدیدتر را هم مثال بزنیم نمونه های اسپرتی مانند هیوندای کوپه، جنسیس کوپه و تویوتا جی تی ۸۶ گزینه‌های مناسبی به نظر می رسند.

تفاوت تیونینگ و اسپرت کردن

بارها شنیده شده که بعضی افراد بین کلمات تیونینگ خودرو و اسپرت کردن از نظر معنا و مفهوم تفاوت قائل می شود. مثلاً بعضی ها عقیده دارند تغییرات موتوری و فنی ماشین به تیونینگ شناخته می شود و تغییرات ظاهری با نام اسپرت کردن معروف هستند. اما در اصل باید گفت به تمام کارهای مربوط به شخصی سازی خودرو تیونینگ گفته می شود که می تواند شامل انجام انواع کارهای ظاهری و یا فنی و موتوری باشد و در اصل این دو کلمه مفهوم برابری دارند. 

بهترین ماشین اسپرت

انواع مختلف تیونینگ

 همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم تیونینگ بخش‌های بسیار مختلفی دارد و هر ماشینی با توجه به اهداف و سلیقه  کاملاً متفاوت از همنوعان خودش شود. بعضی ها دوست دارند ماشینشان را صرفاً از نظر ظاهری جذاب و زیبا کنند اما بعضی افراد دیگر ترجیح می دهند موتور ماشین را به طور کامل عوض کرده و آن را به یک هیولا برای مسابقات تبدیل کنند. بعضی ها هم دوست دارند که ارتفاع ماشین را تا بالاترین حد ممکن بالا برده و آن را به یک غول بیابان گرد و آفرودی تبدیل کنند. تمام این تغییرات  در اصطلاح تیونینگ نامیده می شود که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم:

تیونینگ ظاهری

پر استفاده ترین و پر مخاطب ترین نوع تیونینگ، اسپرت کردن معمولی ظاهر خودرو است زیرا هم به نسبت به روش های دیگر بیشتر دیده می شود هم هزینه‌های آن به مقدار قابل توجهی کمتر است. در این مدل تیونینگ معمولاً رینگ و لاستیک های خودرو تغییر کرده و به نمونه های پهن تر تبدیل می شود. همچنین اکثر مواقع ارتفاع ماشین به نسبت حالت معمولی کاهش پیدا میکند تا جذابیت آن بیشتر شود. دودی کردن شیشه ها، تغییر چراغ های جلو و عقب و تغییر سپرها معمول ترین کارهایی هستند که هنگام اسپرت کردن بر روی خودرو انجام میگیرد. تغییرات دیگری مثل اضافه کردن سانروف یا تغییر سیستم باز شدن درب ها نیز گاهی مواقع انجام می شود اما به دلیل هزینه های بالا چندان معمول نیست. یکی از مواردی که به تازگی بسیار مورد استقبال قرار گرفته کاور کردن بدنه خودرو با  رنگهای خاص مثل انواع رنگهای مات و ساتن یا کروم است که هرچند قیمت بالایی دارند اما تأثیر قابل توجهی در جذابیت و زیبایی ماشین می گذارند. تغییرات ظاهری صرفاً به بیرون خودرو محدود نمی شود و اکثر مواقع تغییرات روکش صندلی ها، اضافه کردن سیستم های صوتی و تصویری پیشرفته  و ….نیز بر روی ماشین های اسپرت انجام می شود تا کابین آنها نیز همچون ظاهر بیرون خاص و جذاب باشد.

ماشین اسپرت

تیونینگ آفرود

 یکی دیگر از انواع تغییرات، تیونینگ خودروهای آفرودی میباشد که به منظور افزایش توانایی های حرکتی خودرو در مسیرهای صعب العبور انجام می شود. افزایش قابل توجه ارتفاع، تقویت سیستم تعلیق، تغییر ابعاد رینگ و لاستیک ها، تغییر و تقویت سیستم انتقال قدرت، اضافه کردن پروژکتور های قدرتمند، اضافه کردن گارد های محافظتی و بسیاری اقدامات دیگر تیونینگ آفرود مطرح می شود. تمام این موارد در کنار هم می توانند از یک ماشین شاسی بلند معمولی یک خودروی همه چیز تمام برای مسیر های آفرودی بسازند اما اگر خودروی مورد نظر از لحاظ قدرت موتور مناسب نباشد تغییرات موتور و مشخصات فنی نیز به این کار اضافه می شود.

تیونینگ مسابقات درگ

در سطح کشور و جهان بعضی مسابقات تحت عنوان مسابقات درگ برگزار می شود که صرفاً شتاب اولیه خودرو در این مسابقات مورد آزمایش قرار می گیرد. به همین دلیل اگر بخواهید یک ماشین را برای مسابقات درگ آماده سازی کنید لازم است تغییرات فیزیکی و فنی روی آن انجام شود که در اصطلاح به آنها تیونینگ برای درگ گفته می شود. کاهش وزن خودرو، تغییر سیستم سوخت رسانی، تغییر سیستم تنفس، تغییر لاستیک ها و …  در شتاب اولیه خودرو تاثیر قابل توجهی دارد.

تیونینگ ماشین

تیونینگ دریفت

دریفت کردن یکی از حرکات نمایشی بسیار پرطرفدار و محبوب بین عاشقان سرعت و ماشین به حساب می آید. برای انجام یک دریفت بی نقص و جذاب لازم است ماشین شما ویژگی‌هایی داشته باشد. ترمز دستی مخصوص، قدرت موتور بالا، سیستم انتقال قدرت چرخ های عقب، سیستم تعلیق خشک و محکم ، لاستیک های مناسب و بعضی ویژگی های دیگر در کنار هم موجب می‌شود یک  ماشین توانایی انجام دریفت به بهترین نحو را داشته باشد. به انجام تمام تغییرات گفته شده بر روی انواع ماشین در اصطلاح تیونینگ گفته می شود. بهتر است برای این کار خودروهایی که در حالت استاندارد قدرت موتور بالایی دارند و محور متحرک آنها چرخهای عقب است انتخاب شود تا هزینه های سرسام آوری برای شما ایجاد نکند.

تیونینگ سرعتی

 بعضی افراد ماشین را به منظور مسابقات سرعت تیونینگ می کنند و اکثر مواقع موتور و سیستم انتقال قدرت را به طور کامل تعویض می کنند. تعویض موتور هزینه های بسیار بالایی دارد اما برای افرادی که عاشق سرعت و مسابقه هستند اهمیتی ندارد. در انجام تیونینگ های سرعتی معمولاً تمام بخش های خودرو که روی شتاب و سرعت تاثیر دارند مورد تیونینگ قرار می گیرند تا ماشین مناسب پیست و مسابقات شود. 

دیتیلینگ ماشین چیست

بعضی مواقع دیده شده که از کلمه دیتیلینگ در کنار اسپرت کردن و تیونینگ نام برده می‌شود. برای توضیح باید گفت دیتیلینگ به طور کلی با تیونینگ متفاوت است و در اصل هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. دیتیلینگ به انجام دقیق و کامل تمیزکاری و ترمیم تمام قسمت های خودرو گفته می شود. از آنجایی که انجام پولیش کاری و از بین بردن خط و خش ها و ترمیم بعضی از بخش های آسیب دیده خودرو در دسته کارهای دیتیلینگ قرار می‌گیرد بعضی افراد این کارها را با تیونینگ و زیبا سازی خودرو اشتباه میگیرند. 

دیتیلینگ ماشین

ریمپ چیست

یکی از پر استفاده ترین مراحل اسپرت کردن خودرو تغییر در سیستم کامپیوتری یا همون ECU خودرو میباشد که در اصطلاح به این کار ریمپ گفته می شود. انجام ریمپ موجب می‌شود بعضی از محدودیت هایی که از طرف کمپانی بر روی خودرو اعمال شده آزاد شوند که اکثر مواقع قدرت خودرو افزایش یابد. این محدودیت ها توسط کمپانی به دلایلی مانند کنترل آلودگی ها و همچنین محدودیت های سرعت با توجه به توانایی های ایمنی خودرو انجام می شود. ریمپ کردن خودرو می تواند باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب شود. بعضی از ماشین ها صرفاً با انجام ریمپ می‌توانند تا ۲۰ درصد قدرت بیشتری تولید کنند.

ماشین های تیونینگ شده ایرانی

همان طور که اشاره کردیم بعضی از ماشین های بازار ایران برای انجام تیونینگ بسیار مورد توجه هستند و به عنوان گزینه های طلایی برای اسپرت کردن شناخته می شوند. در ادامه به پرطرفدارترین ماشین های اسپرت بازار ایران اشاره می کنیم که بیش از مدل های دیگر برای تیونینگ استفاده میشوند.

پژو 206

پژو ۲۰۶ قطعاً پرطرفدار ترین ماشین ایران برای اسپرت کردن شناخته می‌شود. طراحی جذاب و جوان پسند در کنار قدرت موتور قابل قبول و قیمت قطعات مناسب از مهمترین دلایلی هستند که عاشقان ماشین برای تیونینگ به سراغ ۲۰۶ میروند. پژو ۲۰۶ زمان عرضه جهانی توسط کمپانی در مدل های RC و WRC نیز عرضه شد و در مسابقات مختلف رالی توانست جوایز بسیار زیادی کسب کند. هم چنین در سال های اول عرضه جوایز قابل توجهی مانند زیبا ترین خودروی اروپا را از آن خود کرد. جذابیت ظاهری این ماشین موجب شده بعد از حدود بیست سال هنوز هم به عنوان یکی از زیباترین ماشین های بازار ایران به حساب آید. 206 پلاس که در ایران با نام ۲۰۷ شناخته می‌شود هم مثل برادر بزرگترش طرفداران بسیاری دارد و گزینه بسیار خوبی برای اسپرت کردن محسوب می شود. احتمالاً ویدئوهایی از 206 دیده اید که با ماشین‌های اسپرت و سریعی مانند جنسیس کوپه مسابقه می دهند و خیلی مواقع از آنها برنده می‌شوند که  نشان دهنده توانایی های فوق العاده این ماشین در تیونینگ میباشند.

206 تیونینگ

پژو 405

این ماشین یکی از اسطوره های تولید شده در ایران به حساب می‌آید که پایه و اساس اکثر ماشین های ایران خودرو را تشکیل داده است. انواع مدل های پژو پارس، سمند و حتی دنا بر اساس پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده اند و می‌توان این ماشین را پدر همه آنها دانست. با وجود اینکه ۴۰۵ چهره قدیمی دارد اما همچنان به دلیل ویژگی های فنی قابل قبول یکی از گزینه های محبوب افراد برای تیونینگ به حساب می آید. البته باید گفت نسبت به تولیدات دیگر ایران خودرو مثل پژو ۲۰۶ و پارس کمتر زیر تیغ جراحان تیونینگ می رود اما همچنان جزء گزینه های محبوب بازار است.

پراید

با وجود این که پراید از لحاظ ظاهری مثل ۲۰۶ محبوب نیست اما به دلیل قیمت مناسب و اقتصادی گزینه بسیار محبوبی در بازار ایران است. بعضا دیده می شود که افرادی به اندازه قیمت یک پراید کامل بر روی ماشین شان هزینه می‌کنند تا مطابق سلیقه آنها شود که شاید می توانستند با چنین مبلغی به سراغ خرید ماشین های سطح بالاتری مثل پژو پارس یا ۲۰۶ بروند اما ترجیح می دهند سوار یک ماشین خاص و متفاوت شوند. قیمت مناسب و هزینه های پایین مهمترین دلایل محبوبیت پراید به حساب می آید و همین موارد موجب شده عاشقان خودرو با کمی تغییر این ماشین اقتصادی را به یک ماشین محبوب و خاص تبدیل کنند. 

ماشین تیونینگ

پژو پارس

 پژو پارس در اصل نمونه های بزک شده از پژو ۴۰۵  است که در بازار ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت و آنقدر محبوب شد که فروش آن از ۴۰۵ جلو زد. در دوره‌ای از تاریخ یک مدل خاص از پژو پارس با عنوان پارس ELX توسط ایران خودرو تولید شد که می توان آن را یک شاهکار تکرار نشدنی برای ایران خودرو خطاب کرد. پژو پارس به دلیل طراحی جذاب و قابلیت های فنی مناسب بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تعداد زیادی از عاشقان ماشین این سدان محبوب را برای تیونینگ انتخاب می کنند.

 سمند

 سمند به عنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته می‌شود اما در اصل باید گفت چندان هم ملی نیست و صرفاً یک پژو ۴۰۵ با تغییرات ظاهری به حساب می آید. از آنجایی که اکثر جوانان این ماشین را مناسب افراد میانسال می دانند چندان مورد استقبال این افراد قرار نمی گیرد و معمولاً سعی می کنند با تغییرات ظاهری تا حدودی این ماشین را از لحاظ ظاهری قابل تحمل کنند.

رنو ال 90

رنو لوگان یا همان ال ۹۰ هر چند ماشین بسیار خوبی از لحاظ فنی شناخته می‌شود اما از لحاظ ظاهری ضعف های بسیاری دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را ماشین جذابی دانست. به همین دلیل افرادی که با توجه به قابلیت های فنی این ماشین را انتخاب می‌کنند سعی می‌کنند با تغییرات ظاهری تا حدودی آن را  مناسب سلیقه خودشان تغییر دهند اما باید گفت با هیچ تغییری این ماشین زیبا نیست. 

ماشین های قدیمی

 بعضی از ماشین های قدیمی مانند انواع بی ام و، پیکان، گلف، موستانگ، کروت و چند نمونه دیگر به عنوان خودروهای کلاسیک شناخته می‌شوند و چند سالی است به شدت مورد استقبال قرار گرفته اند.این مدل ماشین ها قیمت قابل توجهی دارند اما جذابیت های ظاهری و خاص بودن آنها موجب می شود عاشقان ماشین با جان و دل این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

تیونینگ ماشین قدیمی

هزینه ی تیونینگ ماشین

پیشتر اشاره کردیم که تیونینگ خودرو می تواند بسیار گسترده باشد به همین دلیل هزینه‌های آن نیز به مقدار قابل توجهی متفاوت است. برای مثال یک تغییر ساده در چراغها با هزینه چند صد هزار تومانی هم می‌تواند در دسته تیونینگ ماشین قرار گیرد و از طرفی تعویض کامل موتور و تمام بخش های فنی ماشین هم به عنوان تیونینگ شناخته می شود که هزینه چند ده میلیون تومانی دارد. با این اوصاف به هیچ عنوان نمی توان مبلغ خاصی را به عنوان هزینه تیونینگ ماشین اعلام کرد. 

بهترین ماشین های جهان برای تیونینگ

ماشین های بسیار خاصی در سطح جهان حضور دارند که قابلیت های تیونینگ آنها به شدت بالاست که از آن جمله می توان به تویوتا سوپرا، فورد موستانگ، داج چلنجر، بی ام و M3 و … اشاره نمود که همگی در سطح جهان بسیار پر طرفدار هستند. اگر محدودیتهای واردات و قیمت وجود نداشت شما چه خودرویی را برای تیونینگ انتخاب می کردید؟

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

بی ام و اسپرت

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو