تویوتا لندکروز را کامل بشناسید + معرفی تمام سری های لندکروز

تویوتا لندکروز را کامل بشناسید + معرفی تمام سری های لندکروز

تویوتا لندکروز قطعاً یکی از محبوب ترین ماشین های ایران و دنیا به حساب می آید و در کشورهای خاورمیانه همیشه جزء پرفروش ترین گزینه ها بوده است. محبوبیت لندکروز در ایران آنقدر زیاد است که لقب حضرت به آن داده شده است. لندکروز در زمینه های مختلف حرف های زیادی برای گفتن دارد. از یک ماشین پر قدرت آفرودی گرفته تا آپشن و امکانات رفاهی سطح بالا و سواری نرم و راحت همه چیز در این خودرو رعایت شده و یک ماشین همه چیز تمام و فوق‌العاده از آن ساخته است.

قیمت تویوتا لندکروز در ایران بسیار بالاست و در لیست خودروهای گرانقیمت ایران جای دارد. مهمترین دلیل چنین قیمت بالایی محبوبیت بسیار زیاد در کنار محدود بودن واردات است که موجب شده تقاضای لندکروز به شدت به نسبت عرضه آن بیشتر باشد. همین قیمت وحشتناک در ایران موجب شده اکثر افراد به شدت محتاطانه با این ماشین رفتار نموده و آن طور که باید از قابلیت های قدرتمند و آفرودی این ماشین استفاده نکنند.

تاریخچه لندکروز

در سال ۱۹۵۱ ژاپن تصمیم گرفت یک ماشین قدرتمند با قابلیت های آفرودی قابل توجه برای استفاده‌های نظامی تولید کند. برای این کار از کمپانی خودروسازی تویوتا درخواست کرد با  الگو گرفتن از محصولات آمریکایی جیپ یک ماشین قدرتمند و همه فن حریف تولید کند و نتیجه این کار دو مدل تویوتا BJ و FJ بودند. استفاده از حرفه J در این نام ها از همان کلمه جیپ گرفته شده است.

بعد از شکایت کمپانی خودروسازی جیپ ، تویوتا تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی مدل های ساخته شده را به نام خود بزند تا دیگر مشکلات حقوقی با ایالات متحده نداشته باشد. اما حتی بعد از تغییرات صورت گرفته نام J از مدل‌های آفرودی شرکت تویوتا حذف نشد و هنوز هم ماشین های لندکروز با کد اتاق J شناخته می شوند.

تویوتا لندکروز را کامل بشناسید + معرفی تمام سری های لندکروز

نسل های اولیه

بعد از تصمیم تویوتا در راستای عدم استفاده از پلتفرم های کمپانی جیپ این شرکت اقدام به تولید مدل های J20 و J30 نمود که فقط ۵ سال بر روی خط تولید قرار داشتند. هرچند مدل‌های پیشین به دلیل خشک بودن بیش از اندازه و قدرت زیاد صرفاً برای استفاده های نظامی مناسب بود اما این نسل با افزایش کیفیت و نرمی اتاق می توانست تا حدودی استفاده های غیرنظامی هم داشته باشد. البته در بازار مورد استقبال قرار نگرفت و فروش آن به همان استفاده های نظامی محدود شد.

تویوتا لندکروز را کامل بشناسید + معرفی تمام سری های لندکروز

لندکروز سری 40

در سال ۱۹۶۰ تویوتا یک گام بسیار بزرگ در بهبود کیفیت ماشین های آفرودی خودش برداشت و با عرضه تویوتا J40 دنیای جدیدی از ماشین های آفرودی ایجاد کرد. به عقیده بسیاری از افراد لندکروز سری ۴۰ نسل اول لندکروز به حساب می آید و سری های پیشین که تا به اینجا به آنها اشاره کردیم به دلیل تولیدات نظامی و غیر مردمی چندان در دسته بندی مدل های مختلف لندکروز جای نمی گیرند.

این نسل از لندکروز بسیار پرطرفدار بود و فروش فوق العاده ای در کشورهای مختلف دنیا کسب کرد. لندکروز سری ۴۰ با دو موتور F با حجم 3.9 لیتر و موتور 2F با حجم 4.2 لیتر تولید شد که در ایران با نام لندکروز 2F هم مشهور است. این نسل در مدل های مختلف پیکاپ، شاسی بلند 2 در و واگن 4 در عرضه شد. این مدل آنقدر محبوبیت داشت که حتی بعد از رونمایی سری پنجاه در سال ۱۹۶۷ همچنان بر روی خط تولید باقی ماند و تا سال 1984 تولید شد. این نسل از تویوتا به دلیل تاثیر قابل توجه در جنگ ایران و عراق برای ایرانیها بسیار ارزشمند و نوستالژیک است.

تویوتا لندکروز را کامل بشناسید + معرفی تمام سری های لندکروز

لندکروز سری 50

همانطور که اشاره کردیم تنها هفت سال بعد از رونمایی سری ۴۰ تویوتا تصمیم گرفت مدل جدید را با نام سری ۵۰ رونمایی کند. در این نسل از لندکروز توجه بیشتری به ایجاد رفاه و راحتی برای سرنشینان شده و تمام تمرکز تویوتا تولید یک ماشین شاسی بلند راحت بوده است. هرچند در این مسیر قدم های مثبتی برداشته شد اما به دلیل استفاده پلتفرم مشترک در بین سری ۴۰ و ۵۰ ، این نسل از لندکروز نیز چندان راحت نبود و با رقبای آمریکایی فاصله زیادی داشت. از لحاظ بازار فروش سری ۵۰ بسیار ضعیف ظاهر شد و در بازار ایران نیز یکی از کم تعداد ترین مدلهای لندکروز است.

تویوتا لندکروز را کامل بشناسید + معرفی تمام سری های لندکروز

سری 60

لندکروز سری ۶۰ یک پیشرفت فوق العاده در ایجاد رفاه و راحتی سرنشینان به حساب می آید و می توان آن را اولین ماشین نیمه لوکس شاسی بلند تویوتا به حساب آورد. یک کابین با امکانات رفاهی نسبتاً مناسب و کیفیت سواری بالا در کنار موتور بهبود یافته و قدرتمند موجب شد لندکروز سری ۶۰ به یک اسطوره تبدیل شود. به دلیل استفاده های فراوان در کادر ارتشی ایران، این مدل در بازار ایران به نام ” اتاق فرماندهی ” نیز شناخته می شود. کمپانی تویوتا در این مدل برای اولین بار از موتور فوق العاده 3F استفاده کرد.

لندکروز سری ۶۰ در سال ۱۹۸۰ رونمایی شد و به مدت ده سال روی خط تولید قرار داشت و در این سال ها یک فیس لیفت روی این ماشین انجام شد. مدل‌های اولیه با چراغهای گرد عرضه می شدند که بعد از فیس لیفت چراغ های مستطیلی و جلو پنجره جدید برای لندکروز سری ۶۰ یا همان نسل سوم لندکروز در نظر گرفته شد.

سری 70 خاص

لندکروز سری ۷۰ به عنوان یک نسل از تویوتا لندکروز شناخته نمی شود زیرا این مدل صرفاً یک به روز رسانی برای مدل محبوب سری ۴۰ به حساب می آید. از آن جایی که سری ۴۰ بسیار پرطرفدار بود و به مدت ۲۴ سال روی خط تولید قرار گرفت کمپانی تویوتا تصمیم گرفت به جای حذف این مدل از خط تولید ، آن را به روز رسانی کند. لندکروز سری ۷۰ از سال ۱۹۸۴ جای سری ۴۰ را گرفت و هنوز هم در خط تولید این کمپانی قرار دارد. به همین دلیل لندکروز سری ۷۰ نسل چهارم لندکروز به حساب نمی آید و صرفاً یک به روز رسانی از نسل اول این خودرو محسوب می‌شود. در این مدل، موتور محبوب 3F استفاده شده است و در ایران به اسم سردار نیز شناخته می‌شود.

سری 80

در سال ۱۹۹۰ تویوتا نسل چهارم لندکروز را وارد بازار کرد که 7 سال روی خط تولید قرار داشت. این نسل از لندکروز نیز پیشرفت قابل توجهی در ایجاد یک ماشین مرفه به حساب می آید و نشان می دهد که  تویوتا تصمیم دارد لندکروز را به یک ماشین شاسی بلند لوکس تبدیل کند که با ماشین های روز آمریکایی در رقابت باشد. امکانات بسیار مناسب در کنار کابین راحت و کم صدا مهمترین برتری های این نسل از لندکروز محسوب می شوند. با وجود پیشرفت قابل توجه در رفاه و راحتی ، این نسل از لندکروز قابلیت‌های آفرودی فوق‌العاده ای هم دارد و یکی از محبوب ترین ماشین های آفرودی با قیمت متوسط در بازار ایران است.

سری 100

نسل پنجم تویوتا لندکروز با نام لندکروزر سری ۱۰۰ آنقدر محبوبیت کسب کرد که هنوز هم در کشورهای بسیاری به عنوان یک خودروی پرفروش و محبوب شناخته می شود. این نسل لندکروز ۹ سال روی خط تولید قرار گرفت و همین عمر طولانی نشان از محبوبیت و کیفیت بالای این مدل دارد. برای اولین بار یک موتور هشت سیلندر 4700 سی سی برای تویوتا لندکروز در نظر گرفته شد و همین موضوع یکی از بزرگترین و اصلی ترین نقاط قوت لندکروز سری ۱۰۰ به حساب می آید.

این نسل از لندکروز از لحاظ آفرود نیز فوق العاده ظاهر شد و پیشرفت بی‌نظیری به نسبت نسلهای پیشین داشت. از لحاظ آپشن و امکانات آنقدر پیشرفت کرد که به عنوان یک ماشین شاسی بلند لوکس شناخته می شود. لندکروز سری ۱۰۰ از جمله بهترین ماشین های آفرودی حال حاضر در ایران و حتی کشورهای دیگر به حساب می آید و یکی از بهترین گزینه ها برای کویر نوردی محسوب می شود.

یکی از ویژگی های بسیار مهم تمام ماشین های لندکروز دوام بالای آنها می باشد و در لندکروز سری ۱۰۰ این موضوع بی اندازه خودنمایی می کند و یکی از کم خرابی ترین ماشین های آفرودی محسوب می شود. این نسل از لندکروز در مدل های مختلف با آپشن های گوناگون و موتورهای شش و هشت سیلندر وارد بازار شد.

سری 200

نسل ششم لندکروز یک ماشین همه چیز تمام فوق العاده بود و آنقدر محبوبیت پیدا کرد که ۱۳ سال روی خط تولید قرار داشت. لندکروز سری ۲۰۰ در سال ۲۰۰۷ به بازار معرفی شد و تا سال ۲۰۲۰ در بازار حضور داشت و در طی این ۱۳ سال دو بار فیس لیفت روی آن صورت گرفت. مدلهای فول آپشن این نسل از لندکروز آنقدر امکانات رفاهی دارد که می‌تواند با یک ماشین لوکس از نظر آپشن رقابت کند و از طرفی آن قدر توانایی آفرودی دارد که می‌تواند بهترین ماشین های آفرودی دنیا را کنار بزند.

موتورهای شش سیلندر 4 لیتری و هشت سیلندر ۴.۷ لیتری برای خودرو در نظر گرفته شد که در نمونه‌های ۶ سیلندر ۲۴۰ و در نمونه‌های ۸ سیلندر ۲۸۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور در کنار سیستم انتقال قدرت مند فوق العاده موجب می شود ماشینی با این ابعاد تنها در مدت ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک خودروی آفرودی فوق العاده است. در نمونه های شش سیلندر شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه می باشد.

سری 300

جالب است بدانید لندکروز در کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس آنقدر محبوبیت دارد که نسل جدید لندکروز یعنی لندکروز سری ۳۰۰ برای اولین بار در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رونمایی شد و صف های طولانی برای خرید آن بستند. این نسل از لندکروز بیشتر به سمت خودروهای مورد استفاده شهری حرکت کرده و آپشن و امکانات رفاهی در آن فوق العاده ظاهر شدند اما در عوض از موتورهای قدرتمند ۸ سیلندر خبری نیست.

برای مدلهای جدید تویوتا تصمیم گرفته موتورهای چهار لیتری شش سیلندر معمولی و یا ۳.۵ لیتری شش سیلندر توربوشارژ را در نظر بگیرد. در مدلهای معمولی ۲۷۱ و در مدلهای توربوشارژ ۴۰۷ اسب بخار قدرت تولید می کنند که در برابر مدل های قبلی بسیار مقدار بیشتری است. همچنین در مدل های فول آپشن یک جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک پیشرفته استفاده شده که در کنار موتور قدرتمند، نوید بخش یک رانندگی راحت و در عین حال بسیار پر قدرت است.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو