جزئیات جدید شرایط واردات خودرو در سال 1401

جزئیات جدید شرایط واردات خودرو در سال 1401

بار دیگر واردات خودرو به صورت رسمی در سال 1401 آزاد شد!

پس از بیان طرح آزادسازی واردات خودرو، این طرح بارها توسط شورای نگهبان با مخالفت رو به رو شد تا بالاخره در شهریور ماه 1401 وزیر صمت و سخنگوی دولت به صورت رسمی خبر آزادسازی واردات خودرو را دادند اما در این میان مدل خودرو ها، تعداد خودروها و قیمت خودروها از موارد حائز اهمیت در واردات خودرو می باشد که در ادامه ی این مطلب به بررسی جزییات این طرح خواهیم پرداخت.

جزئیات جدید شرایط واردات خودرو در سال 1401

واردات خودرو به چه دلایلی ممنوع بود؟

پیش از پرداختن به موضوع واردات خودرو اجازه بدهید دلایل ممنوعیت واردات خودرو را تا به امروز مورد بررسی قرار دهیم:

پس از خروج آمریکا از برجام و تمدید تحریم ها در اردیبهشت سال 1397، دولت تصمیم به محدودیت ورود برخی از کالا ها کرد. که یکی از این کالاها خودروها بودند و در ادامه کاهش فروش نفت و کاهش منابع ارزی سبب شد که در مدت 4 سال خودروی خارجی وارد کشور نشود.

اکنون پس از گذشت چهارسال شرایط واردات خودرو تغییر یافته و راه برای ورود خودروهای خارجی باز شده است در نتیجه شما به عنوان خریدار حق انتخاب بیشتری برای خرید خودروها خواهید داشت.

در مرداد ماه 1401 طرح آزادسازی واردات خودرو توسط هیئت وزیران به تصویب رسید و پس از آن در آغاز شهریور ماه 1401 این خبر توسط معاون اول رئیس جمهور، آقای محمد مخبر به سایر ارگان های ذی ربط ابلاغ شد.

متن ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، آقای محمد مخبر، به شرح ذیل میباشد:

جزئیات جدید شرایط واردات خودرو در سال 1401

هیئت وزیران در جلسه 1401/05/26 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجازاست؛ اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تبصره ۱ – تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
تبصره ۲ – ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.

۲- خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کار گروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین کند که مابه ‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کار گروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

۳- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودرو‌های اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

۴- واردات خودرو‌های سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین وابلاغ می‌شود.

۵- واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودرو‌های دونیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.

۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

۷- منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

۸- وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

۹- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند. “مطابق با ابلاغیه فوق شرایط واردات خودرو به شرح زیر است:

پس از ابلاغیه آزادسازی واردات خودرو دو شرط مهم در این ابلاغیه به چشم میخورد اول اینکه سقف واردات زیر 20 هزار یورو میباشد و دیگر اینکه حجم موتور خودروها بین 1500 تا2500 سی سی میباشد پس از آنجا که قیمت ارز در کشور ما متغییر است امسال خودروهایی تا سقف 800 میلیون تومان اجازه ورود دارند.

از دیگر شرایط واردات خودروها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

در واردات خودرو اولویت با واردات خودروهای هیبریدی و برقی و کم مصرف و ایمن میباشد. همچنین داشتن خدمات پس از فروش خودروها از دیگر شرایط مهم واردات خودرو است. لازم است که سازندگان خودروهای وارد شده نمایندگی در کشور داشته باشد.

از موارد حائز اهمیت در واردات خودرو این است که واردکنندگان خودرو موظفند به پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودروی معادل را دریافت کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که ورود خودرو ها به بازار بورس مشکل ایجاد نمیکند گفت: سه طرح برای ورود خودروها به بورس مطرح شده است که یکی از آن ها قرعه کشی، برخی از آن ها به دلیل تولید انبوه خارج از قرعه کشی عرضه میشود و طرح بعدی بورس کالا است که خودرو دارای قیمتی پایه و شفاف و واضح است و وارد رقابت خواهد شد.

لیست خودروهای وارداتی

از سری خودروهایی که طبق این ابلاغیه موجوز ورود به کشور را دارند میتوان به خودروهای لیست زیر اشاره کرد:

تویوتا کرولا هیبریدی به قیمت 20.425 دلار

نیسان ورسا به قیمت 15.580 دلار

نیسان سنترا به قیمت 19.950 دلار

کیا سول به قیمت 19.790 دلار

کیا ریو به قیمت 16.450 دلار

کیا ریو 5 در به قیمت 17.390 دلار

کیا فورته به قیمت 19.490 دلار

میتسوبیشی میراژ SEG4 به قیمت 19.250 دلار

میتسوبیشی میراژ , Black edition,G4 به قیمت 18.595 دلار

هیوندای اکسنت SE به قیمت 17.935دلار

نیسان ورسا S به قیمت 18.880 دلار

کیاریو S به قیمت 18.340 دلار

جزئیات جدید شرایط واردات خودرو در سال 1401

سخن پایانی

پس از قطعی شدن سقف قیمتی 20 هزار دلاری برای خودرو های وارداتی حق انتخاب مشتری ها در انتخاب و خریداری خودروهای مدرن بیشتر شده است و با توجه به درخواست خریداران و مشتریان میزان واردات میتواند متغییر میباشد. در ابتدا تعداد خودروهای وارداتی 70 هزارتا در هر سال تعیین شده بود اما پس از بررسی ها توسط کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات خودروهای کم مصرف و ایمن میتوانند بدون سقف وارد شوند.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

  • علی 27 . 08 . 2022

    سلام وقت بخیر
    این مورد درسته که برای ماشین های بالای سقف 20هزار دلار میشه وارد کرد ولی در صورتی این امر قابل اجراست که شخص در بازار خودروهای ایرانی سرمایه گذاری بکه

    یعنی شخص یه مبلغی توی صنعت خودرو خود کشور سرمایه گذاری کنه و بعدش بتونه مرز ۲۰ هزار دلار رو بالا ببره برای ماشین های گرون قیمت

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو