خودروهای خودران و آینده ی جهان

کارل بنز در سال ۱۸۸۵ اولین خودروی دنیا را ساخت و برای تست این خودرو را به بیرون برد. پس از کمی رانندگی اولین تصادف خودروی دنیا اتفاق افتاد. از همان زمان تا کنون راننده ها با خودروهایشان تصادف کردند و تصادف کردند و تصادف کردند. طی این سال ها بسیار سعی شده تا این مشکل را حل نموده و سعی کنیم جان انسان ها را نجات دهیم. چرا که در مسیر رانندگی انسان های زیادی جان خود را از دست می‌دهند. سیستم های ترمز ضد قفل، ایربگ، رادارهای کنترل، ترمزهای اضطراری و … همگی و همگی طی این سال ها طراحی و ساخته شده اند تا درصدی حتی ناچیز نجات بخش جان انسانها شوند. در این بین بعضی نوآوری ها خیلی موفق بوده و تاثیرات بسیار زیادی در حوزه خودرو ایجاد نموده اند اما بعضی هم چندان کاربردی نبوده و فقط جنبه ی امکانات لوکس به خود گرفته اند.  حتی طراحی های خودروها نیز به سمتی پیش رفته که هدف اصلی آنها نجات جان راننده و مسافران باشد و بر خلاف خودروهای قدیمی که عدم خرابی خودرو در تصادف ها مطرح بود در حال حاضر نجات جان سرنشینان در تصادفات موضوع اصلی محسوب می شود و در تصادفات خیلی سریع خودرو ها آسیب می بینند تا سرنشینان کمتر دچار صدمه شوند.

خودروهای خودران، راه حل پیشرفته

برخی شرکت ها پا را فراتر گذاشته اند و با ترکیب تمام سیستم های یاد شده سعی بر این نموده تا خودروهایی نیمه خودران و سیستم های کمکی راننده فوق العاده پیشرفته ارائه دهند. که در آن ها با ترکیبات تعداد زیادی دوربین و سنسور رو رادار و لیزر و کامپیوتر سعی شده تا حد امکان به راننده در انجام وظیفه اش در کنترل خودرو کمک شود. از جمله ویژگی های بسیار معروف در خودروهای جدید می شود به رادار نقطه کور، رادار تابلو خوان، رادار ترمز اضطراری، رادار بین خطوط، رادار تشخیص عابر پیاده، دوربین‌های سه بعدی یا ۳۶۰ درجه، کروز کنترل های تطبیقی یا کروز کنترل فعال و … اشاره نمود. اما کمپانی هایی همچون تسلا اینچنین سیستم ها را کافی ندیده اند و باز هم پا را فراتر گذاشته و سعی بر این دارند که خودروهایی تماما خودران ارائه نمایند.

با وجود این که کمپانی تسلا خودش اعلام کرده که خودروهای این کمپانی با وجود بالاترین  امکانات، سعی در نجات جان سرنشینان خودروها دارند اما بعضاً اخباری مبنی بر تصادف این دست خودروها در حال رانندگی خودکار شنیده و دیده شده است. اما ویدیو های منتشر شده از دوربین های این خودروها نشان می دهد که شاید بیش از راننده ها بتوان به خودروهای خودران  اعتماد نمود.

خودروهای خودران باهوش

هرچند کمپانی تسلا توانست فوق العاده عالی و غیر قابل باور عمل کند و خودروهایی با امکانات عجیب و غریب تولید و عرضه کند اما مدیر بخش خودروهای خودران پروژه آلفای کمپانی گوگل اعلام نموده که این خودروها به نوعی سیستم های بسیار بسیار پیشرفته تر از همان امکانات  کمک راننده هستند و هرچند میزان بسیار بالایی رشد و توسعه پیدا کرده اند اما سیستم های تعبیه شده برای خودروهای خودران گوگل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به منظور کنترل خودروها بهره می برند و در کل سیستم کنترل در این خودروها متفاوت طراحی و ساخته شده است. این سیستم جدید از تجمع تعداد زیادی کمک راننده پیشرفته در کنار هم ساخت نشده است و در کل به عنوان یک راننده ی هوشمند طراحی و برنامه ریزی شده است. مرکز آلفای گوگل در سال ۲۰۱۳ اولین آزمایشهای خودروهای خودران را انجام داده و همچنان هم به این آزمایش ها ادامه می دهد تا روزی که با اطمینان خودروهایی قابل اعتماد ارائه دهد و وارد خیابان ها کند.

در یک نمودار گرفته شده بر اساس سیستم های رانندگی معمولی و سیستم های خودران خودروهایی همچون تسلا و سیستم خودران خودروهای مانند گوگل با هوش مصنوعی به این نتیجه رسیده اند که خودروهایی مانند تسلا تا ۸۰ درصد از ترمز های بی مورد و بی دلیل به نسبت راننده ها اجتناب می کنند اما خودروی خودران گوگل این رقم رو تا ۹۵ درصد بالا برده است. این یعنی کاهش ترمزهای بیهوده و تاثیر فوق العاده ی یک سیستم فوق پیشرفته. سیستم های راننده خودکار می توانند در هر ثانیه ده تصمیم مختلف بر اساس یک میلیون آنالیز از اتفاقات اطراف خود بگیرند و این یعنی یک انسان هر چقدر هم تلاش کند که سریع باشد بدون شک به این ارقام نخواهد رسید. این اعداد و ارقام یعنی مطمئناً با به بلوغ رسیدن سیستم های خودران، این سیستم ها از انسان ها بسیار بهتر عمل خواهند نمود.

هوشمندانه ترین ویژگی ها

یک مورد جالب در مورد سیستم های کنترل خودروهای خودران این است که این خودروها قرار است بتوانند با هم تبادل داشته باشند و این یعنی اگر یک خودروی خودران وجود یک خرابی یا تصادف در یک خیابان را تشخیص دهد بلافاصله برای تغییر مسیر به دیگر خودروها پیغام خواهد فرستاد این سیستم همان چیزی است که در مسیریاب های حرفه‌ای مانند WAZE از آن ها بهره گرفته می شود.

همچنین با توجه به این که این دست خودروها از هوش مصنوعی برخوردارند و صرفاً از تعداد زیادی سنسور در کنار هم تشکیل نشده اند، توانایی یادگیری خواهند داشت و یعنی یک کار را روز به روز بهتر و دقیق تر انجام خواهند داد. این امکان چیزی است که در خودروهای خودران امروزی دیده نمی شود.

گوگل برای امتحان این موضوع خودروهایی را به سیستم های خودران خود معرفی کرده و روزانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر توسط این نمونه های آزمایشگاهی طی می شود و طی این آزمایش ها نتایج بی نظیری ثبت و ضبط شده است تا حدی که گاهی مسئولین پروژه را هم شگفت زد نموده اند.

این خودروها در هر ثانیه حدود یک میلیون نور لیزر در اطراف خودرو ارسال و دریافت می کند تا یک تصویر کاملا سه بعدی از وضعیت خودروی مورد نظر به نسبت اطراف خودرو به دست بیاورند و همین بررسی هاست که موجب شده در بسیاری ویدیو ها کارهای خارق العاده ای در مورد تصمیم گیری های لحظه ای خودروهایی همچون گوگل و تسلا ببینیم.

سطح بندی خودروهای خودران

خودروهایی که در حال حاضر که از سیستم های خودران استفاده می کنند، دارای سطح بندی هستند. بدین معنا که خودروهای نیمه خودران با قابلیت های ضعیف به عنوان خودروهای سطح یک شناخته می شوند و این سطح بدین معناست که این خودروها توانایی هایی همچون کنترل خودرو در زمان اتفاقات ناگوار مثل خواب راننده و یا از هوش رفتن راننده  را دارند و می توانند سریعاً خودرو را کنترل کرده و به منطقه امنی هدایت کنند و بلافاصله بایستند. سطح ۲ به خودروهایی گفته می شود  که امکان رانندگی در جاده ها و اتوبان ها را دارند اما نمی‌توان به طور کامل کنترل را به دست خودرو سپرد و به نوعی سیستم موقت محسوب می‌شوند که از رادار هایی همچون رادار بین خطوط و تابلو خوان و ترمز اضطراری و نقاط کور در این خودرو ها بهره گرفته شده. اما خودروهایی همچون تسلا که از رانندگی خودکار سطح ۳ بهره می برند توانایی های بسیار بیشتری از جمله بررسی وضعیت ترافیک و امکان فرار از صحنه های تصادف و کنترل خودران خودرو در مسیرهای بسیار طولانی را دارند و بسیار هم قابل اعتماد هستند. اما سیستم خودران بسیار پیشرفته‌ای که گوگل قرار است آن را ارائه دهد سطح بسیار بالاتری دارد و توانایی هایی نظیر بررسی ترافیک جاده ها و تصمیم گیری برای انتخاب مسیر و همچنین یادگیری مسیرهای پیمایش شده از جمله مزایای این خودرو به نسبت رانندگی سطح سه مانند تسلا محسوب می شوند.

خودرو های بسیاری در کشور ما وجود دارد که از رادارهای امنیتی زیادی بهره می برم تا بتوانند تا حد امکان جان سرنشینان را حفظ نمایند. در حال حاضر پیشرفته ترین سیستم خود خود را در دنیا مربوط به شرکت تسلا می باشداما شاید این مقام چندان دوامی نداشته باشد و به زودی با این پیشرفت های سریع خودروهایی جایگزین این مدل ها خواهند شد. بدون شک روزی خواهد رسید که دیگر لازم نباشد جوانان گواهی نامه بگیرند تا سوار ماشین شوند. حتی پیش بینی می شود که خودروهای جدید حتی لزومی ندارند که فرمان در آنها تعبیه شود. یعنی حتی افراد نابینا هم می توانند به سادگی به این خودروها اعتماد کنند و از جایی به جای دیگر روند.  

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو