مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی + ویژگی های برتر هر کدام

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی + ویژگی های برتر هر کدام

کپچر و سانگ یانگ تیوولی، این کراس اوورهای کوچک، به تازگی توانسته‌اند محبوبیت بالایی را در بازار خودرو بدست آورند. برندهای گوناگون از سراسر جهان در این کلاس خودرویی حضور دارند. تولید کنندگان کشور چین مدت زیادی است که در تولید این نوع خودروها فعالیت دارند. ژاپن و کره از جمله اولین کشورهایی بودند که به تولید این نوع خودرو پرداختند. اما بعد از توافق برجام بار دیگر فرانسوی‌ها وارد بازار کشور ایران شدند. فرانسوی‌ها انواع محصولات خود را به صورت تمام وارداتی و یا مونتاژ داخلی وارد بازار خودرو ایران کردند.

از میان برندهای کره‌ای بر خلاف همیشه کیا و هیوندای در حوزه کراس‌ اوورهای کوچک در بازار ایران فعال نبودند. و محصولات این کلاس خود را وارد ایران نکرده‌اند. شرکت خودروسازی سانگ یانگ با تولید خودرو تیوولی توانست موفقیت بالایی را کسب کند. در بازار ایران هم تا قبل از ورود تیوولی خودروهای سانگ یانگ را زشت می‌دانستند. از میان تولیدکنندگان فرانسوی نیز رنو کپچر و پژو 2008 نمونه‌هایی از کلاس کراس اوورهای کوچک بودند که با استقبال بالایی مواجه شدند. امروز این دو خودرو را مقابل هم قرار داده‌ایم و به مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی می‌پردازیم.

معرفی رنو کپچر

شرکت رنو بر خلاف سانگ یانگ بی مهابا عمل می‌کند و طراحی‌های کلاسیک خود را کنار می‌گذارد. به همین علت کنسول مرکزی در کپچر بسیار خلاقانه و نو به نظر می‌رسد. که دارای یک مجموعه سیستم چند رسانه‌ای با دکمه‌های کنترل سیستم تهویه و مانیتور مرکزی است که درون یک قاب چند ضلعی با پس زمینه مشکی قرار دارد. این قاب از دو طرف توسط دریچه‌های هوا احاطه شده‌اند. در پایین این قاب کلید استارتر و خروجی‌های USB ، AUX و برق 12 ولت قرار دارد.

معرفی سانگ یانگ تیوولی

می‌توان تیوولی را یک تحول بزرگ برای شرکت خودروسازی سانگ یانگ دانست. ماهیندرا هندوستان، با خریداری سانگ یانگ باعث ایجاد سیاست‌ها و خط مشی نو برای این شرکت شد. در نمای قسمت جلو چراغ‌هایی به صورت کشیده را خواهید دید که توسط یک نوار LED  تزئین شده است. این دو چراغ جلویی به وسیله  یک نوار مشکی رنگ به همدیگر متصل شده‌اند و لوگوی برند سانگ یانگ بر روی این نوار قرار دارد.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی + ویژگی های برتر هر کدام

مشخصات فنی و موتوری

یکی از نکات بسیار مهمی که در روند مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی به آن خواهیم پرداخت شامل موتور و ویژگی های فنی این دو خودرو است که در ادامه به آنها می پردازیم:

هر دو خودرو به وکمپانی های قدرتمند و نام آوری وارد بازار شده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت مکانیزم فنی هر دو قوی و مناسب است. در کپچر یک پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ  و در تیوولی موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ مورد استفاده قرار گرفته اند. حجم موتو کپچر 1.2 لیتر و حجم موتور تیوولی حدود 1.5 لیتر است.

بیشترین توان موتور تیوولی 128 اسب بخار در 6000 دور دقیقه است که در مقابل موتور کپچر توان 120 اسب بخار در 4900 دور در دقیقه دارد. حداکثر سرعت رنو کپچر 172 کیلومتر بر ساعت و برای تیوولی 195 کیلومتر بر ساعت است. در مورد شتاب صفر تا صد تیوولی با 12.5 ثانیه در برابر کپچر با 10.9 مغلوب میدان است.

سیستم ترمز ارتباط مستقیمی با امنیت جانی راننده و سرنشینان هر خودرو دارد. سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر سیستم ترمز مشابهی دارند. نوع سیستم ترمز در خودرو رنو کپچر سیستم ضد قفل ABS  به همراه سیستم پخش کننده یکنواخت نیروی ترمز یعنی EBD است. در مقابل سانگ یانگ نیز از همین سیستم ترمز در خودرو تیوولی استفاده کرده است.

در بخش پایانی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر فنی به بخش سیستم تعلیق می‌رسیم. سیستم تعلیق در بخش جلویی هر دو خودرو از نوع مک فرسون بوده ، سیستم تعلیق بخش عقب در تیوولی چند اتصالی و سیستم تعلیق در بخش عقب خودرو کپچر از نوع نیمه مستقل می‌باشد. تیوولی دارای فرمان برقی و کپچر دارای فرمان هیدرولیک است.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر اندازه و ابعاد

ابعاد بدنه کراس اوور تیوولی 4202 در 1798 در 1590 میلی‌متر و ابعاد کراس اوور کپچر 4122 در 1778 در 1566 میلی‌متر است. تیوولی با وزن 1300 کیلوگرم از رقیب 1180 کیلوگرمی خود سنگین‌تر است.

نمای قسمت جلو و عقب تیوولی به شکل مستطیل می‌باشد اما کپچر با قوس‌های طراحی شده بر روی قسمت جلویی طراحی بیضی مانندی دارد.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی + ویژگی های برتر هر کدام

امکانات رفاهی و آپشن

در این بخش به مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر امکانات رفاهی می‌پردازیم. سانگ یانگ تیوولی در سه تیپ آرمور،  الیت و اسپرت وارد بازار ایران شده‌ که این سه تیپ در ویژگی‌های ظاهری و امکانات رفاهی کمی با همدیگر تفاوت دارند. از لحاظ قیمت مول آرمور رقیب کپچر محسوب می شود و به همین دلیل به بررسی این مدل می پردازیم:

سیستم کنترل پایداری، 6 کیسه هوای ایمنی، فرمان برقی 3 حالته، سیستم کنترل کشش، سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی، لامپ‌های هالوژن جلو، گرم‌کن صندلی سرنشینان جلو، چراغ روشنایی روز، مه‌شکن جلو و عقب، روکش چرم فرمان و صندلی‌ها، کروز کنترل، ریموت کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، خروجی برق 12 ولت، سان‌روف دو حالته برقی، استارت دکمه‌ای، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک در جلو و عقب، دوربین دید عقب، سنسور نور، سیستم یخ زدای برف پاک‌کن‌ها، سنسور نور، سیستم ایزوفیکس، شیشه‌های دودی سولار، تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی، نور بالای کمکی و ترمز اضطراری اشاره کرد.

رنو کپچر بر خلاف تیوولی در یک تیپ وارد بازار ایران شده است. کپچر در نسخه فول توسط ایران خودرو وارد ایران شد. اما کامل‌ترین نمونه کپچر در مقایسه با تیوولی به علت ذات اقتصادی امکانات کمتری دارد. سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز کمکی اضطراری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، 4 کیسه هوای ایمنی،  فرمان مجهز به کمک الکتریکی، استارت دکمه‌ای هوشمند، سیستم مصرف بهینه موتور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کارت هوشمند رنو، ستون فرمان تلسکوپی، گرم کن صندلی‌های جلو، شیشه‌های دودی عقب، آینه‌های تاشونده برقی مجهز به گرم‌کن، نمایشگر مولتی مدیا 7 اینچی، برف پاک‌کن اتوماتیک، سیستم تنظیم ارتفاع نور جلو، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور نور چراغ‌های جلو،سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب، 6 بلندگو استریو، پشت سری‌های فعال شونده در تصادف و مه شکن جلو عقب

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی + ویژگی های برتر هر کدام

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

در دنیای امروز خودروها ایمنی اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از مهم ترین نکات خرید خودرو محسوب می شود. اطلاعات تست ایمنی خودرو ها اکثرا در مورد خودروهای وارداتی و خارجی در اختیار می‌باشد و برای خودروهای تولید داخل امکان‌پذیر نیست. رنو کپچر در تست ایمنی موسسه یورو انکپ 5 ستاره دریافت کرد این در حالی است که سانگ یانگ تیوولی تنها 3 ستاره استاندارد و 4 ستاره در آپشن‌های ایمنی توانست به دست آورد.

تجربه رانندگی

در مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر تجربه رانندگی متوجه می‌شویم تیوولی دنیای متفاوتی با کپچر دارد. سانگ یانگ در این محصول خود جهت تامین جعبه دنده یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک را از شرکت قطعات خودرو آیسن ژاپن خریداری کرده است. ذات اسپرت تیوولی جهت جلب توجه جوانان در این خودرو به کار گرفته شده است. تیوولی ارتفاع زیادی از زمین ندارد. رینگ‌های اسپرت بزرگ تیوولی باعث کاهش سواری نرم در این خودرو شده است.

در حالت کلی می‌توان گفت کپچر سواری نرم تری نسبت به تیوولی دارد. به علاوه تیوولی با بیش فرمانی و کم فرمانی زیادی مواجه است که به علت تقسیم وزن غیر استاندارد آن به وجود می‌آید. میانگین مصرف سوخت تیوولی اندکی بیشتر از کپچر است. تیوولی در سیکل ترکیبی تقریبا 7.2 لیتر سوخت در 100 کیلومتر مصرف می‌کند. اما باید به این موضوع توجه کنید که به علت عدم وجود توربو شارژر در پیشرانه شما می‌توانید با خیالی آسوده در هر پمپ بنزینی سوخت‌گیری کنید و نگران استفاده از بنزین با کیفیت بالا را نداشته باشید.

کپچر تنها 5.9 لیتر سوخت به ازای 100 کیلومتر در دوره ترکیبی مصرف می‌کند. که در مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر میزان مصرف سوخت کپچر امتیاز بیشتری را نصیب خود می‌کند. تجربه رانندگی تقریبا در هر دو خودرو  تقریبا ثابت بوده و از نظر پایداری و هندلینگ شرایط یکسانی دارند. اما باید توجه داشت شتاب تیوولی در مقایسه با کپچر بالاتر است اما کپچر در سرعت‌های بیشتر راندمان بهتری را از خود نشان می‌دهد. کپچر در مقایسه با سانگ یانگ تیوولی هزینه استهلاک نسبتا بالاتری دارد.

جمع‌بندی

به انتهای مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی رسیدیم. با توجه به موارد گفته شده در مورد این دو کراس اوور اقتصادی و محبوب، هر دو دارای عملکرد نسبتا مشابهی هستند. هر دو از این کراس اوورها  خودروهای اسپرت و جوان‌پسند هستند و سواری روزانه مناسبی برا طرفداران خود می‌باشند. اگر به دنبال خودرویی با طراحی کابین متفاوت هستید تیوولی انتخاب درستی برای شما خواهد بود. اما اگر بیشتر به بحث ایمنی اولویت قائل هستید رنو کپچر گزینه ایده آلی برای شما است.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو