پژو 301 را تمام و کمال بشناسید ، آیا تارا همان 301 است؟

اولین بار نام پژو 301 پس از توافق برجام به گوش مصرف کنندگان رسید و قرار بود این خودرو در کنار چند نمونه­ ی دیگر همچون پژو 208 و 508 به صورت مشترک توسط این دو کمپانی پژو و ایرانخودرو در ایران تولید گردد. در آن زمان حتی صحبت هایی از تولید انحصاری و مونتاژی برخی از خودروهای پژو در ایران در جهت صادرات هم به میان آمد؛ اما همچون بسیاری از مواقع هیچ کدام از وعده های این خودروسازان به سرانجام نرسید و تولید و مونتاژ این خودروها در همان سطح اطلاع رسانی و چند بیانیه و پیش فروش به پایان آمد.

از ورود کارخانه پژو به بازار خودرو ایران، چیزی در حدود 30 سال می گذرد و بازار خودروی ایران و مصرف کنندگان آن سال های پرفراز و نشیبی را با این برند طی کرده اند. در نبود برندهای مهم و باکیفیت خودروساز جهانی در بازار ایران، پژو توانست با چندین مدل متعدد، فروش بسیار مناسبی را در کنار ایران خودرو تجربه کند. از مهمترین خودروهای پرفروش این کمپانی می توان به پژو 405 و 206 که از تولیدات مشترک و قدیمی ایران خودرو و پژو فرانسه است، اشاره کرد.

مهم ترین ویژگی 301

پژو 301 برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ وارد بازارهای جهانی شد و در سال ۲۰۱۷ یک فیس لیفت را تجربه کرد که تغییر قابل توجهی برای آن به حساب نمی‌آمد. تغییرات ظاهری مربوط به فیس لیفت صرفاً به مواردی مثل تغییر در چراغ ها و سپر محدود می‌شود. اگر به طور خلاصه بخواهیم پژو ۳۰۱ را توصیف کنیم باید گفت یک ماشین کاملا اقتصادی به حساب می‌آید و نباید انتظارهای بالایی از آن داشته باشید.

در تمام بخش های این خودرو اقتصادی بودن و قیمت پایین قابل مشاهده است و حتی از لحاظ طراحی و ساختاری می‌توان آن را با خیلی از خودروهای تولید داخل هم رده دانست. البته ناگفته نماند حتی چنین خودروهای کاملا اقتصادی در بازارهای جهانی از لحاظ کیفیتی به مقدار قابل توجهی از خودروهای تولید داخل بالاتر هستند. کمپانی پژو پا را فراتر گذاشته و حتی همین ماشین اقتصادی را نیز در چند نسخه متفاوت عرضه کرده تا بتواند طیف وسیعی از مشتریان را پوشش دهد.

پژو 301 را می توان در گروه خودروهای سدان خانوادگی کم خرج و اقتصادی قرار داد. همه چیز در این خودرو کاملا معمولی و به بیان ساده تر ابتدایی و حداقلی است. پژو 301 از گروه خودروهایی است که پژو تولید محدود آن در بازارهای خاص را مورد هدف قرار داده است. بنابر رسم نام گذاری و شماره گذاری مدل های پژو، عدد 01 نهایی این مدل به ما می گوید که پژو از تولید این سری، هدف و بازاری محدود را دنبال می کند.

مقایسه با ماشین های دیگر پژو

کمپانی پژو به عنوان یک خودروساز شناخته شده در بازار ایران محسوب می‌شود و سال‌های سال است انواع مدلهای این شرکت فرانسوی در ایران فروش بسیار خوبی داشته اند. بعد از همکاری پژو با ایران خودرو هرچند فروش این کمپانی در ایران به شدت افزایش یافت اما ضعف تولیدات ایران خودرو موجب شد ذهنیت مردم در مورد برند فرانسوی پژو خراب شود و ماشین های این کمپانی را خودروهای بی کیفیت و ضعیفی خطاب کنند.

اگر بخواهیم ۳۰۱ را در برابر خودروهای مونتاژی دیگر پژو در ایران قرار دهیم باید گفت با توجه به اینکه خودروی جدیدی است و کمپانی پژو کمی حساسیت بیشتری روی آن دارد کیفیت مونتاژ آن بهتر از دیگر مدل های پژو در ایران است. البته این موارد به این معنا نیست که با یک خودروی کاملاً با کیفیت روبرو هستیم چرا که حتی مثل های وارداتی نیز از لحاظ کیفیت تولید چنگی به دل نمی‌زند زیرا یک خودروی کاملا اقتصادی و سطح پایین محسوب می شود اما در برابر تولیداتی مثل پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ بهتر ظاهر شده.

مشخصات فنی پژو 301

 از آنجایی که کمپانی پژو تصمیم داشت مشتریان بسیاری را به سمت خرید ماشین اقتصادی و جدید خودش جلب کند تصمیم گرفت موتور های متفاوت و سطح آپشن های گوناگونی برای آن در نظر بگیرد. به همین دلیل پژو ۳۰۱ با چندین مدل مختلف از موتورهای بنزینی و دیزل در بازارهای جهانی دیده می‌شود.

ضعیف ترین مدل از این ماشین با یک موتور سه سیلندر ۱۲۰۰ سی سی تنها ۸۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند این مدل قدرت بسیار کمی دارد اما با مصرف تنها ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر یکی از ماشین های دوستدار محیط زیست به حساب می آید. در این مدل شتاب صفر تا صد بیش از ۱۵ ثانیه طول می کشد و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است. مدل های قوی تر این خودرو با موتور های ۱۶۰۰ سی سی و جعبه دنده های شش سرعته جدید عرضه می شود که در بهترین نمونه شتاب صفر تا صد حدود ۱۰ ثانیه ثبت می شود.

در نهایت پس از بارها تغییر مشخصات فنی و امکانات رفاهی پژو 301 با مشخصات زیر به بازار ایران عرضه شد. یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه و حجم 1587 سی سی در قلب این خودرو قرار گرفته که شباهت های بسیاری با موتور پژو 206 تیپ 5 دارد. این خودرو در دور موتور 6000 نیرویی معادل 114 اسب بخار تولید کرده و در دور موتور 4000 به حداکثر میزان گشتاور خود یعنی 150 نیوتن بر متر می رسد.

در ابتدای توافق ایران خودرو و کمپانی پژو قرار بود 301 با گیربکس 6 سرعته­ ی اتوماتیک عرضه گردد، اما مسئولین ایران خودرو با وجود تحریم ها کم کم از کیفیت، مشخصات فنی و همین طور امکانات رفاهی آن کاستند تا در نهایت شما با یک خودروی ساده­ ی 5 دنده­ ی دستی مواجه باشید. این خودرو حتی در ویژگی های ظاهری همچون سانروف و رینگ  هم با نسخه­ ی اصلی متفاوت است و در آن خبری از سانروف نیست و برای پوشش رینگ ها نیز از قالپاق های ساده استفاده شده است. از معدود نکات به روز این خودرو می توان به تابعیت از استاندارد سوخت یورو 5 اشاره کرد.

طراحی پژو 301

همان طور که پیشتر گفتیم، ایران خودرو در مونتاژ پژو 301 همه چیز را به ساده ترین فرم ممکن اجرا کرده است. در نتیجه شما می توانید از این خودرو تنها به عنوان یک سدان خانوادگی معمولی توقع داشته باشید. خطوط موجود بر روی فضای خارجی خودرو، ساده و ممتد بوده و شاید تنها بخش جذاب آن، ترکیب متفاوت کاپوت خودرو و مارک پژو است. جلو پنجره و همین طور چراغ های جلویی خودرو ظاهری کاملا معمولی داشته و به نظر نمی آید که در فیس لیفت های بعدی هم تغییری در آن ایجاد گردد. این خودرو دارای یک صندوق عقب جادار بوده که برای سفرهای خانوادگی مزیتی مناسب است.

ابعاد پژو 301 : طول خودرو 4442 میلیمتر – عرض خودرو 1748 میلیمتر – ارتفاع خودرو 1446 میلیمتر

فاصله ­ی بین دو محور پژو 301، 2655 میلیمتر است و این خودرو وزنی معادل 1090 کیلوگرم دارد.

طراحی فضای داخل پژو 301

در طراحی فضای داخلی، شما با یک خودروی تقریبا جادار برای 4 سرنشین و البته صندلی هایی با تودوزی مناسب و با ظاهری قابل قبول مواجه هستید. در بخش جلویی و داشبورد خودرو شما امکانات خاصی نداشته و با یک پخش کنند­ه ی ساده چندرسانه ای به همراه درجه های کنترل سیستم تهویه مطبوع مواجه خواهید شد. که در نگاه اول قطعا به عنوان یک خودروی مدرن شما را جذب نمی کند.

یکی از نقاط ضعف این خودرو، فرمان بسیار ساده­ ی آن است که مهمترین اتفاق در آن، وجود دسته­ ی کنترل سیستم چندرسانه ای است که دقیقا مشابه با نمونه های به کار گرفته شده در پژو 206 است. استفاده از مشکی پیانویی در کابین و همچنین قسمت های استیل دسته دنده تا حدودی کابین ماشین را تغییر داده اند اما اکثر افراد کابین این ماشین را چندان جذاب نمیدانند. ضعف امکانات و آپشن در کابین پژو 301 کاملا خودنمایی می کند.

البته کابین این ماشین نکات مثبتی هم دارد که مهم ترین موارد فضای باز کابین، کیفیت صندلی ها و نرم بودن کابین هستند. از ویژگی های مثبت دیگر داخل 301 باید به کیفیت قطعات اشاره نمود که به نسبت ماشین های تولید داخل بهتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی پژو 301

همانطور که اشاره کردیم پژو ۳۰۱ به عنوان یک خودروی اقتصادی وارد بازارهای جهانی شده و نباید توقع آپشن های سطح بالا از آن داشته باشید. هرچند بعضی از ماشینهای اقتصادی دنیا همچون هیوندای و کیا از امکانات مناسبی هم برخوردار هستند اما پژو استراتژی متفاوتی داشته و تصمیم گرفته فقط ویژگی های ایمنی و اساسی را مدنظر قرار دهد. در ادامه به آپشن‌ها و امکانات این خودرو اشاره می‌کنیم:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سیستم توزیع نیروی ترمز و ترمز ضد قفل، سیستم ترمز کمکی، چراغ های روز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های جلو هالوژن، چراغ بدرقه یا مشایعت، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ های جلو، فرمان برقی حساس به سرعت، فرمان چرمی، کامپیوتر سفری دارای نمایشگر صفحه کیلومتر، ۴ عدد ایربگ شامل ایربگ راننده سرنشین جلو و جانبی جلو، صندلی های عقب تاشو دو تکه، صندلی های چرم و پارچه، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه های جانبی تنظیم شونده برقی دارای گرمکن

ایمنی

پژو ۳۰۱ توانست در تست های ایمنی سازمان های اروپایی سه ستاره ایمنی را کسب کند که امتیاز چندان بالایی محسوب نمی شود و در اکثر کشورهای دنیا این موضوع را نقطه ضعف پژو ۳۰۱ خطاب می کند. اما همین موضوع در کشوری مثل ایران می‌تواند به یک نقطه قوت تبدیل شود چرا که اکثر رقبای مونتاژ شده در داخل و هم قیمت ایمنی ضعیف تری دارند. در تست های شرکت EURONCAP امتیاز ۷۱ درصد برای حفاظت از سرنشینان بزرگسال و ۷۵ درصد برای سرنشینان و خردسال ثبت شده که نسبتاً قابل قبول محسوب می شود و از بسیاری از خودروهای دیگر ایران خودرو و سایپا بهتر است.

مزایا

از مهم ترین مزایایی که در مورد پژو ۳۰۱ یک وجود دارد کیفیت مونتاژ و تولید آن می باشد که برتری قابل توجهی در برابر دیگر تولیدات ایرانخودرو دارد. نمونه های وارداتی حتی از نمونه های مونتاژ شده نیز کیفیت بیشتری دارد و به عنوان یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت می توان آن را از لحاظ کیفیت کاملاً مناسب دانست. از دیگر نکات مثبت این خودرو می‌توان به فضای جادار آن نسبت به ابعاد خودرو اشاره کرد. اکثر سدان های سایز کوچک بازار فضای جاداری به سرنشینان ارائه نمی‌دهند و این موضوع در پژو ۳۰۱ یک نکته مثبت محسوب می‌شود. فنربندی نرم و اتاق کم صدا ویژگی مثبت دیگر پژو ۳۰۱ محسوب می شود که رفاه قابل قبولی برای سرنشینان ایجاد می کند.

معایب

قطعاً اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل پژو ۳۰۱ را میتوان واردات محدود و کمبود آن در بازار دانست که همین موضوع موجب شده قطعات آن قیمت های نسبتاً بالایی داشته و بازار خرید و فروش خوبی نداشته باشد. از معایب دیگر آن می توان به سطح آپشن‌های نسبتاً پایین در برابر اکثر رقبای چینی اشاره کرد.

یکی دیگر از معایب مهم این خودرو ضعف در بخش موتور و شتاب آن است که همچنان از لحاظ موتوری با خودرویی مثل ۲۰۶ برابری می کند. از دیگر معایب این خودرو در بازار ایران این است که نسخه های فیس لیفت شده وارد بازار نشده اند و از طراحی قدیمی بهره می برد. کیفیت نه چندان بالای مواد بکار رفته شده در ماشین نیز از دیگر معایب آن محسوب می‌شود که البته باید گفت برای خودرویی با این قیمت چندان هم غیر طبیعی نیست.

تجربه­ ی رانندگی و تست خیابانی پژو 301

در نمونه های وارداتی از پژو 301 عملکرد گیربکس اتوماتیک 6 دنده­ ی آن، قابل قبول توصیف شده؛ اما این گیربکس به ویژه در شتاب گیری و کنترل موقعیت در سربالایی عملکردی ضعیف دارد. تست خیابانی پژو 301 همچون تمام ویژگی های این خودرو لقب معمولی را به خود گرفته است. گشتاور و توان موتور پژو 301 برای سفرهای شهری و بین شهری گزینه ای معمول بوده و کنترل خودرو در شرایط مختلف آب و هوایی، عملکردی قابل قبول دارد.

اما باید گفت اگر توقع یک رانندگی معمولی و متوسط را از این ماشین داشته باشید، شما را راضی خواهد کرد. رانندگی با پژو ۳۰۱ نرم و راحت است و در برابر اکثر خودروهای مونتاژ و تولید شده توسط ایران خودرو برتری قابل توجهی دارد. از لحاظ چسبندگی و پایداری هم می توان آن را بالاتر از متوسط خطاب کرد و می‌تواند کاملاً نظر راننده را به خودش جلب کند که در کلاس خودروهای اقتصادی یک ویژگی بسیار مثبت محسوب می‌شود. شتاب و سرعت نه چندان زیاد موجب می شود که کمی احساس ضعف در این ماشین داشته باشید اما با این حال ساکت بودن و آرام بودن اتاق حس خوبی برای راننده و سرنشینان ایجاد می کند.

رقبا

پژو ۳۰۱ به دلیل محدودیتهای واردات و تعداد کمی که در بازار حضور دارد، قیمت غیر منطقی پیدا کرده و همین موضوع موجب شده از لحاظ قیمتی رقبای سرسختی پیش‌ روی آن قرار گیرند. از ماشین های تولید داخل مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و نمونه‌های مونتاژ مثل انواع ماشین های چینی که در بازار ایران حرف های زیادی برای گفتن دارند.

سرانجام 301 چه شد

پس از کش و قوس‌های فراوان ایران‌خودرو مدت زمان کوتاهی اقدام به تولید و مونتاژ پژو ۳۰۱ یک نمود و طبق گفته های این کمپانی تا حدود زیادی موفق به داخلی سازی آن شده بود اما با مشکلات تحریم و از بین رفتن برجام به سرعت پژو تصمیم به خروج از بازار ایران گرفت و جزو اولین کشورهایی بود که یار دیرینه خودش یعنی ایران را تنها گذاشت. به همین ولی تعداد کمی از خودروهای ۳۰۱ ثبت نام شده به مشتریان تحویل داده شد و پرونده این خودروی اقتصادی خانوادگی به سرعت بسته شد. به همین دلیل نمونه های موجود از این خودرو در بازار ایران بسیار محدود هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را خودرویی پر رونق بود و مناسبی از لحاظ خرید و فروش خطاب کرد.

رابطه تارا و 301

به دلایلی مثل ممنوعیتهای واردات و تحریم ها رابطه ایران خودرو با شرکت پژو به مشکل برخورد و مجبور شد پژو ۳۰۱ را از خط تولید خارج کند. اما مشکل آنجا شروع شد که ایران خودرو مبلغ بسیار زیادی برای طراحی و ساخت خط تولید پژو ۳۰۱ هزینه کرده بود و نمی توانست به سادگی از چنین مبلغی دست بکشد. به همین دلیل به سراغ راه جایگزینی برای جبران ضررهای وارده پس از لغو برجام رفت و تصمیم گرفت با پلتفرم پژو ۳۰۱  یک ماشین جدید طراحی کند.
اینگونه بود که مهندسان و طراحان ایران خودرو دست به کار شده و با تغییرات ظاهری بر روی پژو ۳۰۱ خودرویی با نام K132 معرفی نمود. هنگام معرفی های اولیه این ماشین آنقدر زیبا بود که عده زیادی عقیده داشتند از ماشین اصلی یعنی پژو ۳۰۱ بسیار جذاب تر است. اما زمانی که کار به مرحله تولید و ارائه رسمی خودرو به بازار رسید اختلاف قابل توجهی بین نمونه های اولیه و نمونه نهایی دیده شد. نمونه های تولیدی K132 که با نام تارا وارد بازار شدند به هیچ عنوان زیبایی و جذابیت نسخه‌های پروتوتایپ را نداشتند.
با این حساب باید گفت تارا قطعاً نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است که به شکل ناشیانه ای بازطراحی شده و به هیچ عنوان از لحاظ ظاهری خودرو جذابی نیست. شباهت داخلی و کابین این دو خودرو بیش از نمای بیرونی خود نمایی می کند اما در مورد کابین نیز باید گفت همچنان تارا به نسبت پژو ۳۰۱ افت قابل توجهی داشته و زشت تر شده است. به طور خلاصه می توان گفت تارا یک نمونه داخلی و ضعیف از پژو ۳۰۱ است.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو