مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

سوزوکی و میتسوبیشی: دو کمپانی بزرگ خودروسازی ژاپنی

ما در این مقاله قصد داریم با مقایسه دو مدل سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX که بسیار مورد توجه هستند، به شما کمک کنیم تا تصمیم بگیرید کدام خودرو برای‌تان مناسب‌تر است. باید بگوییم با وجود این که هر دو از جمله محبوب‌ترین خودروهای کراس اوور کامپکت هستند اما از جنبه فنی، بسیار با هم متفاوت هستند. در واقع، گرند ویتارا یک شاسی بلند با قابلیت‌های آفرودی است در حالی که ASX بیشتر مناسب سفرهای درون شهری است.

مقایسه ظاهری

سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا که از دهه هشتاد میلادی تولید می‌شود، یک کراس اوور جمع و جور است و نسل سوم آن از سال 1386 در کشورمان و در ایران خودروی خراسان مونتاژ می‌شود. با وجود اینکه سوزوکی هر سال به مدل‌های خوش رنگ و لعابش می‌افزاید، و با وجود اینکه بالاخره پس از مدت‌ها ایران خودرو در سال 1395، نسخه فیس لیفت گرند ویتارا را به خط تولید خود افزوده است که البته این نسخه در شرایط فول آپشن ارائه می‌شود، اما همچنان این مدل جایگاه خود را حفظ کرده است و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.

تغییرات ایجاد شده در نسخه جدید، عمدتا در نمای جلویی اعمال شده است: با وجود اینکه ظاهر مستطیلی چراغ‌ها همچنان حفظ شده است، اما جلو پنجره مشبک جای خود را به جلو پنجره‌ای با خطوط افقی داده است. طراحی سپر نیز به طور کامل تغییر کرده و برجستگی بیشتری دارد که این تغییر، چهره آن را تهاجمی‌تر کرده است.

گلگیرهای حجیم سوزوکی گرند ویتارا تا روی درها بزرگ آن امتداد یافته است که البته این موارد در نسخه فیس لیفت نیز حفظ شده است. درب پنجم بزرگ آن نیز در فیس لیفت تغییری نکرده است و تایر زاپاس به رسم شاسی بلندهای سنتی، بر روی این درب قرار دارد و درب صندوق نیز در راستای عمود باز می‌شود. اما در کل تغییرات عمده‌ای را در نسخه جدید شاهد نیستیم.

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX

با وجود اینکه کانسپت میتسوبیشی ASX در سال 2001 و در کلاس کراس اوور متوسط معرفی شد، اما تا سال 2010 تولید نشد و ناگهان در این سال و در رده کراس اوور کوچک تولید شد و در برخی از بازارهای جهانی با نام “اوتلندر اسپرت”، به بازار عرضه شد. با وجود اینکه ظاهر ASX، بارها فیس لیفت شده است اما ساختار کلی طراحی در آن حفظ شده است و تنها در آخرین فیس لیفت است که نمای جلویی تغییرات بیشتری داشته است.

عمده تغییرات ظاهری در ASX در جلو پنجره آن است که بر خلاف نسخه‌های پیشین که حالت یکپارچه داشت، با قطعات مشکی عمودی تزئین شده است. همچنین دو نوار کرومی از چراغ‌ها آغاز شده و تا زیر سپر امتداد یافته است. میتسوبیشی بر خلاف سوزوکی، در بخش تجهیزات نوری، به معنای واقعی سنگ تمام گذاشته است. در ASX علاوه بر چراغ‌های مه شکن جلو و عقب و در کنار اتولایت، از چراغ‌های دی لایت نیز استفاده کرده و علاوه بر این در دو طرف سپر نیز از دو پروژکتور استفاده کرده است.

در نسخه‌های جدید نمای جانبی نیز تغییرات چندانی نداشته و تنها آیتم جدید آن، اضافه شدن رینگ‌های دو رنگ آلیاژی است. در مقایسه میتسوبیشی ASX با سوزوکی گرند ویتارا، به وضوح مشخص است که ASX نسبت به گرند ویتارا جثه کوچکتری دارد و این موضوع را می‌توان از درب‌های کوچکتر ASX و ارتفاع کمتر پنجره‌ها متوجه شد.

مشخصه بارز این کراس اوور کوچک، چراغ‌های اخموی ASX در نمای عقبی است که به آن چهره‌ای خشن و با جسارت بخشیده است. با وجود اینکه این مشخصه در نسخه فیس لیفت تغییر چندانی نکرده است اما در عوض، سپر تغییرات زیادی داشته است: لامپ مه شکن به صورت نواری در وسط سپر قرار گرفته و درون فرورفتگی در دو طرف سپر، رفلکتورهای C شکلی مشاهده می‌شوند. اما چیزی که موجب شده است نمای عقب لوکس‌تر به نظر آید، قرار گرفتن یک فلاپ کرومی در بالای پلاک است که چراغ‌های عقب را به هم متصل کرده است. در پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته است که سر اگزوز اسپرت درون آن قرار می‌گیرد.

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی

سوزوکی گرند ویتارا

با وجود اینکه در ابتدای ورود سوزوکی گرند ویتارا به بازار ایران، آپشن‌ها و امکانات رفاهی کمی داشت، اما پس از طی ده‌ها سال و در سال‌های اخیر، به تدریج فهرست آپشن‌های آن کامل‌تر شده است. از جمله امکانات رفاهی آن می‌توان به گرم‌کن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، نمایشگرهای سرنشینان عقب، دوربین و سنسور عقب، نویگیشن جهانی، تهویه اتوماتیک، چراغ‌های هالوژنی، کلید استارت، پروژکتور و 6 کیسه ایمنی هوا اشاره کرد که در نسخه‌های کلاس 8 و 9 مشاهده می‌شوند. ترمزهای جلو و عقب هر دو از نوع دیسکی هستند.

علاوه بر این، در کلاس 10 که نسخه آپشنال مدل‌های فیس لیفت است، فهرست امکانات رفاهی و آپشن‌های آن کامل‌تر شد و از جمله این امکانات می‌توان به سانروف، تزئینات چوبی کابین، تودوزی چرم، آینه‌های جانبی برقی و سیستم صوتی و تصویری آن اشاره نمود. از جمله امکاناتی که در کلاس 10 حذف شده است ماساژور صندلی راننده است که البته آپشن چندان کارآمدی نیز نیست و اما چیزی که جای خالی آن به شدت احساس می شود، جای خالی سیستم کنترل پایداری است.

میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX نه آنچنان پر آپشن و امکانات است که رقیبی برای خودروهای کره‌ای باشد و نه آنچنان که در مقابل گرند ویتارا، میدان را واگذار نماید. از نظر تعداد آپشن‌ها و تجهیزات، جزء خودروهای میان رده بازار به حساب می‌آید. از جمله امکانات این مدل می‌توان به سیستم کنترل کیفیت هوا و فیلتر اتاق، چنجر 6 تایی، سیستم صوتی و تصویری مجهز به 6 بلندگو، 2 تیوتر و 1 ساب ووفر، تودوزی چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده، شیشه‌های سولار، کروز کنترل هوشمند، سنسور باران، سیستم کنترل کششی (TCL)، ترمز کمکی برای سطوح شیب‌دار (HAS) و سیستم کنترل پایداری فعال (ASC) اشاره نمود. هر چند که جای خالی سنسور فشار باد لاستیک در هر دو مدل به شدت احساس می‌شود.

اما امتیاز برجسته و نقطه قوت این مدل، ایمنی بالای آن است که توسط 7 کیسه هوا تامین می‌شود. میتسوبیشی ASX در تست های ایمنی موسسه یورو انکپ، توانسته است امتیاز 5 ستاره ایمنی را دریافت کند و این در حالی است که گرند ویتارا، 4 ستاره ایمنی را کسب کرده است.

البته لازم به ذکر است که گرند ویتارا در بخش ایمنی سرنشینان خردسال و برخورد با عابران پیاده، تنها 3 ستاره ایمنی را دریافت کرده است و در مقابل ASX در این بخش نیز عملکرد بهتری داشته و ایمن‌تر ظاهر شده است. ترمزهای جلو و عقب در ASX هر دو دیسکی هستند.

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

مقایسه طراحی داخلی

سوزوکی گرند ویتارا

در طراحی داخلی سوزوکی گرند ویتارا، که سال‌هاست تغییر چندانی نداشته، از یک کنسول عمودی استفاده شده است که دکمه‌های کنترل صوتی و کلید انتخاب وضعیت دیفرانسیل بر روی آن قرار دارد. صفحه نمایش 7 اینچی ضبط در ارتفاعی مناسب قرار گرفته و از 6 بلندگو پشتیبانی می کند. همچنین در این سیستم، میتوان از نویگیشن و دوربین عقب نیز استفاده نمود. اما قابلیت جالب گرند ویتارا که در این رنج قیمت در کمتر خودرویی مشاهده می‌شود، استفاده از نمایشگرهای سرنشینان عقب خودرو به صورت فابریک است.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، گرند ویتارا یک شاسی بلند با قابلیت آفرود است، لذا در این مدل به یک فرمان هیدرولیک ساده مجهز است و علیرغم داشتن یک فرمان سه شاخه‌ی کاملا خوش دست و که روکشی چرمی دارد و ظاهری کلاسیک و قدیمی به خود گرفته است، اما بکار بردن روکش‌های چرم مصنوعی در کلاس 10 و طراحی مدرن و استوانه‌ای نشانگرهای پشت آمپر در مدل‌های جدید، چهره‌ای لوکس به کابین آن داده است. ستون فرمان در این مدل در چهار جهت تنظیم می‌شود و همچنین دکمه‌های کنترل صوتی نیز بر روی فرمان آن تعبیه شده است.

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX

در نسخه‌های جدید میتسوبیشی ASX نیز مانند گرند ویتارا تغییرات آنچنانی در کابین را شاهد نیستیم. اما از آنجایی که طراحی داخلی ASX، با اختلاف 5 سال جوان‌تر و جدیدتر از گرند ویتارا است، ارگونومیک‌تر شده است. برخلاف گرند ویتارا، بر روی کنسول ASX از کلیدهای متعدد خبری نیست و فقط می‌توان سه کنترلر گردان تهویه مطبوع را بر روی آن مشاهده نمود. همچنین فرمان الکتریکی و دسته دنده در این مدل مدرن‌تر و خوش دست‌تر از گرند ویتارا است. طراحی صفحه کیلومتر آن نیز جذاب‌تر و جوان پسندتر شده است. با وجود اینکه کابین ASX با پلاستیک خشک با کیفیت متوسط پوشش یافته، اما طراحی قطعات مشکی عمودی که درون کابین و در جای جای آن مشاهده می‌شود باعث شده است کابین شکیل‌تری به نظر آید.

روکش صندلی در تمامی تیپ های ASX چرمی است و برخلاف گرند ویتارا به صورت برقی تنظیم می شود. اما در هر دو مدل از گرم کن صندلی استفاده شده است. همچنین برخلاف گرند ویتارا که از یک سانروف ساده برقی بهره برده است، سقف ASX شیشه‌ای پانورامیک است که البته قابلیت باز شوندگی ندارد و تنها جنبه فانتزی و تزئینی دارد.

سیستم صوتی در میتسوبیشی ASX یک سیستم معمولی با نمایشگر 6.4 اینچی است که از 6 بلندگو پشتیبانی می‌کند و دوربین عقب نیز در آن قابل استفاده است. اما چیزی که در هر دو مدل جای خالی آن احساس می‌شود، دوربین دید کناری و دید 360 درجه است.

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX

مقایسه تجربه رانندگی

سوزوکی گرند ویتارا

ورود سوزوکی گرند ویتارا به خط مونتاژ ایران با پیشرانه 2 لیتری بود که ورود رقبای قدرتمندتر، ایران خودرو را بر آن داشت تا پیشرانه‌ای قوی‌تر را برای این مدل در نظر بگیرد. در حال حاضر گرند ویتارا با پیشرانه 2.4 لیتری، قدرت 169 اسب بخار و گشتاور 227 نیوتن متر و ظرفیت باک 66 لیتری به بازار عرضه می‌شود که به خوبی توانسته است از پس جابجایی جثه این مدل برآید. با وجود منسوخ شدن گیربکس 4 سرعته در این مدل، اما هماهنگی آن با موتور عالی است و به مراتب چابک تر از نسخه‌های قبلی خود شده است. مصرف سوخت آن نیز 9.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است و در نتیجه یک خودروی کم مصرف به حساب نمی‌آید.

با وجود اینکه در بخش پایداری کمبودهای بسیاری دارد، اما فرمان‌پذیری آن مناسب و راضی‌کننده است. سیستم تعلیق آن نیز ضربات را کامل جذب نمی‌کند و در نتیجه این ضعف، سرنشینان عقب در جاده‌های ناهموار، تکان‌های شدیدی را تجربه می‌کنند. اما در مقابل، از جمله معدود اوور کراس‌های آفرودی موجود در بازار است که توانایی فوق العاده‌ای در حرکت در مسیرهای خارج از جاده دارد.

میتسوبیشی ASX

موتور تنفس طبیعی 2 لیتری، قدر 147 اسب بخار و گشتاور 197 نیوتن متر و ظرفیت باک 63 لیتری در کنار جعبه دنده CVT در میتسوبیشی ASX شاید چندان جالب به نظر نیاید. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم این مدل بیشتر برای سفرهای درون شهری و جاده‌ای مناسب نیست و با وجود اینکه خودروی چابکی نیست، اما فوق العاده گیربکس آن از پس انتقال قدرت بر می‌آید و در نتیجه تجربه یک تعویض دنده عالی را به همراه خواهد داشت. شتاب‌گیری متوسطی دارد و نسبت به گرند ویتارا، شتاب اولیه چندان مهیجی ندارد. اما با دور گرفتن موتور و بالا رفتن سرعت، شتاب ثانویه بهتری را ارائه می دهد.

با وجود تمام اینها، مصرف سوخت در سیکل ترکیبی 9.4 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر، موجب شده است که مصرف سوخت اقتصادی داشته باشد و با توجه به چسبندگی عالی و هندلینگ مناسب، گزینه‌ای مناسب برای مصارف خانوادگی باشد. پایداری ASX در سطح رضایت بخشی قرار دارد و فراتر از یک اوور کراس ظاهر شده است و در مقایسه با گرند ویتارا، تجربه سواری نرم‌تری دارد.

با وجود اینکه سیستم انتقال قدرت در ASX به هر چهار چرخ است، اما ارتفاع کم، سیستم تعلیق نرم‌تر و زاویه ورود و خروج نامناسب، دلیلی برای این هستند که از این خودرو در بیراهه‌ها و خارج جاده نباید استفاده کرد.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

کلام‌ آخر

سوزوکی گرند ویتارا میتسوبیشی ASX
نقاط مثبت نقاط ضعف نقاط مثبت نقاط ضعف
قابلیت‌های آفرودی مناسب ظاهر کلاسیک و قدیمی هندلینگ قوی قیمت بالا
دوام محصول پایداری ضعیف سواری نرم فضای کابین محدود
قیمت مناسب تجربه سواری خشک امکانات رفاهی خوب خدمات پس از فروش محدود
خدمات پس از فروش گسترده ظاهری مدرن و جوان پسند

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو