مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

تارا یا شاهین ؟ اگر علاقه مند به خرید خودروهای صفر ایرانی هستین این مطلب رو از دست ندین.

شاهین و تارا دو خودروی تازه نفس ایرانی یعنی تارا و شاهینه که این روزها در اخبار خودرویی ایران نام اونها ها بر سر زبانها افتاده و به تازگی وارد خیابون های کشور شدن، طراحی، مشخصات فنی، امکانات و آپشنها و ایمنی این دو خودرو رو بررسی کردیم که بیشتر با این دو مدل ماشین آشنا بشین.

تارا تا الان چندین بار توسط ایران خودرو رونمایی شده. این در حالیه که آخرین رونمایی تارا به دلیل وجود نقص فنی در خودروی حاضر در مراسم با حاشیه هایی همراه شد، شنیده ها قبل از رونمایی تارا این بود که این خودرو اولین خودروی ملی که از همه ی استانداردهای ۸۵ گانه مصوب عبور کرده و با بهترین شرایط به لحاظ ایمنی و استاندارد، آماده تولید انبوه و ورود به بازاره؛ ولی در همان ابتدای راه حتی استارت نخورد و روشن نشد که این موضوع با واکنش های زیادی از سمت کاربران فضای مجازی همراه شد. حال این سوال برای همه مطرح شد که این چه خودروی که همین ابتدای راه، سر ناسازگاری داره و روشن نمیشه؟

مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

طراحی ظاهری

حال از این موضوع که بگذریم تارا همان پژو ۳۰۱ است که تغییراتی در اون ایجاد شده ،قسمت جلو و عقب خودرو کاملا نسبت به ۳۰۱ تغییر کرده اما این تغییرات صرفا نمای این ماشین رو متفاوت تر کرده و لزوما ظاهر زیباتری نسبت به همتای فرانسوی اون ایجاد نکرده. طراحی جلویی خودروی تارا نمایی خشن و زیبا داره اما تناسب خوبی بین چهره جلویی و عقب
ماشین وجود نداره، به نظر میرسه که تارا به اندازه کافی عریض ساخته نشده و جذابیتی که میتونست داشته باشه رو از اون گرفته.

 مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

در مقابل اون،سایپا شاهین طراحی بیرونی نسبتا قابل قبول و مدرنی داره. ظاهرا شرکت سایپا فرایند تغییرات بصری رو نسبت به رقیب خود یعنی تارا زیباتر انجام داده. چهره شاهین به خصوص طرح چراغها، جلوپنجره و سپر تناسب بیشتری با سایر شاخصه های ظاهری بدنه داره. این در حالیه که نمای ظاهری تارا با المانهای چند ضلعی تزیین شده و طراحان سعی کردن تا قیافه ای تهاجمی برای این سدان جمعوجور به وجود بیارن اما متاسفانه نتیجه کار اونطور که باید و شاید دلچسب از آب در نیومده و تناسب آنچنانی بین اجزای ظاهری این خودرو به چشم نمیخوره. 

طراحی داخلی

در مورد طراحی داخلی هم میشه گفت که هر دو خودرو طرح چندان مدرنی رو برای داشبوردهای خود درنظر نگرفتن و بیشتر یه طراحی محافظه کارانه رو میبینیم و البته نه چندان خالقانه. البته احتماال کاهش هزینههای تولید دراینباره هم بیتاثیر نبوده. طرح داشبورد و کنسول میانی تارا خالقانه تر به نظر میرسه.از جنبه کیفیت متلایر هر دو خودرو تقریبا در یک سطح ظاهر شدن و درجه کیفی اونها چندان مرغوب ارزیابی نمیشه؛ اما با این حال میتونه در رنج قیمت خود رضایت نسبی مشتریان رو در
پی داشته باشه.

به دلیل فاصله محوری تقریبا یکسان، ظرفیت فضای کابین هر دو رقیب مشابهه و 4 تا 5 سرنشین بزرگسال میتونن از این فضا استفاده کنن. البته تارا از لحاظ گنجایش صندوق عقب خیلی بهتر از شاهین سایپا ظاهر شده و با ارائه محفظه 64۰ لیتری، معضالت خانواده ها رو موقع سفر به حداقل میرسونه. این در حالیه که شاهین تنها حدود 42۰ لیتر رو به صندوق عقب خود
اختصاص داده.

مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟ مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

پیشرانه

در بحث موتور و مشخصات فنی شاهین،قطع همکاری برلیانس و سایپا باعث شد تا خودروساز ایرانی اقدام به توسعه نسخه توربو شارژ پیشرانه ۵.۱ لیتری هشت سوپاپه کنه. موتور شاهین حتی با برخورداری از توربوشارژر، تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنه که هماندازه خروجی موتورهای تنفس طبیعی با همین حجم در دنیاست که انتظار میرفت از یک پیشرانه با سرسیلندر ۱6 سوپاپ در این خودرو استفاده میشد تا هم شاهد عملکرد نرم و کم سرو صداتر موتور میبودیم و هم شاید سایپا مجبور نبود به منظور افزایش توان خروجی از سیستم توربوشارژر استفاده کنه که استهالک بیشتر موتور و حساسیت اون نسبت به کیفیت بنزین رو به دنبال بیاره.

در سمت دیگه البته ایران خودرو هم زحمت زیادی جهت ارائه پیشرانه جدید برای تارا نکشیده و با ارتقای توان موتور ۱6سوپاپ tu5 پژو 2۰6 ،اون رو روی بدنه تارا سواره. پیشرانه tu5p معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید میکنه و به دلیل تنفس طبیعی و ۱6 سوپاپه بودن، گزینه مناسب تری برای مشتریان ایرانی خواهد بود؛ بنابراین به نظر میرسه از لحاظ فنی، تارا تطابق بیشتری با نیازهای مشتریان ایرانی داشته باشه و بتونه در عین برخورداری از استهالک کمتر، چابکی قابل قبولی رو برای این محصول ایجاد کنه.

مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

تجربه رانندگی

و اما در مقایسه تجربه رانندگی تارا ایران خودرو و سایپا شاهین، راننده در هر دو سدان با ارگونومی تقریبا مناسب در سر جای خود روبه رو هست و دسترسی خوبی به تجهیزات مورد نیاز داره. با این حال شاهین چه از لحاظ سطح تسلط بر ابعاد خودرو و چه دسترسی آسان تر به تجهیزات، کمی بهتر از محصول ایران خودروعمل میکنه. تارا با وجود بهره مندی از پیشرانه تنفس طبیعی، عملکرد سریعتری رو از خودش نشون میده و صدای موتور اون کمتر به گوش میرسه. سیستمهای تعلیق هر دو مدل طوری طراحی و تنظیم شدن که در مصارف شهری عملکرد مناسبی از خود ارائه بدن و ضربات رو تا حد امکان درون خود جذب کنن؛ اما به هر حال در جادههای ناهموار باید انتظار ورود گهگاه ضربات ناشی از سطح جاده به درون کابین رو داشته باشیم.

مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

نکته ای که راجع به شاهین خیلی خوشایند به نظر نمیرسه ورود سروصدای بیشتر پیشرانه توربو شارژ اون به درون کابینه؛ چراکه سعی شده از یک موتور قدیمی کم حجم با استفاده از سیستم توربو توان بیشتری دریافت بشه، بنابراین دور موتور بیشتر از حد معمول باال بوده و صدای بیشتری از پیشرانه هشت سوپاپ به گوش میرسه. عملکرد سیستم تعلیق در حفظ پایداری این دو خودرو تحت شرایط عادی تقریبا متعادله، اما تارا به دلیل بهرهمندی از سیستمهای کنترل کشش و پایداری، با انحراف و ناپایداری کمتری به عبور از پیچها میپردازه؛ بنابراین کیفیت رانندگی و حس اعتماد به نفس راننده تارا در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل و لغزنده بیشتر از شاهین خواهد بود.

مقایسه 2 خودروی ایرانی، شاهین بهتره یا تارا؟

آپشن ها و امکانات

در هرجفت این خودروها سعی شده تا با اراِئه حداقل امکانات،نیازهای مشتریان تامین بشه.از امکانات رفاهی شاهین میشه به فرمان برقی مجهز به كلیدهای كنترل، دوربین عقب، سنسور دنده عقب، شیشه باالبرهای برقی، آینههای جانبی تاشونده برقی، گرمکن آینه ها،سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سانروف، چراغ مه شكن جلو و عقب، دیالیت، ، اتوالیت اشاره کرد. اما تارا در مقایسه با شاهین فاقد تهویه اتوماتیک، سانروف، دوربین عقب ،نمایشگر لمسی و آینه های برقیه؛ بنابراین در مقایسه شاهین و تارا از نظر امکانات و آپشنها باید بگیم که شاهین امکانات رفاهی بیشتری رو نسبت به تارا در اختیار کاربران قرار داده.

ایمنی

در بحث ایمنی، شرکت سایپا موفق شده استاندارد ECE اروپا رو در تست تصادف از جلو و بغل برای شاهین به دست بیاره و بنابراین این شرکت نسبت به ایمنی محصول جدید خود اطمینان باالیی در قیاس با سایر رقبا داره. در مقابل تارا در تست تصادف بین الملی حاضر نشده، اما با توجه به یکسان بودن پلتفرم با پژو ۳۰۱، میشه نسبت به امنیت این محصول ایران خودرو نیز تا حدی دلگرم موند.

نتیجه

در کل میشه گفت که محصوالت ایران خودرو و سایپا جزو پرفروش ترین تولیدات داخلی هستن و این قاعده برای این دو خودروی تازه وارد بازار هم پابرجاست. در آخر این مقایسه میخوایم که شما هم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارید و بگین به نظر شما کدوم یکی از این دو یعنی سایپا شاهین یا تارا ایران خودرو میتونه در بین خودروهای میان قیمت داخلی نظر مشتریان رو جلب کنه و یا بازار پر رونق تری داشته باشه؟؟

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

[aparat id=’7Kumz’]

مقالات مرتبط

  • امید 24 . 05 . 2023

    باهم فرقی ندارن خب ایرانین

    پاسخ دهید !
  • عليرضا 22 . 05 . 2023

    خیلی ممنون مقاله مفیدی بود، ولی متاسفانه غلطهای املایی زیادی دارید، همین باعث میشه اعتبار نویسنده کاهش پیدا کنه، لطفا با یک ویراستار مجرب مشورت کرده، اشتباهات را اصلاح کنید. با احترام

    پاسخ دهید !
  • محمودخادم 14 . 02 . 2022

    سلام تارا دارم خدا رو شکر راضیم

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو