تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

لندکروزر یا اف جی کروزر؛ در این مطلب میخوایم دوتا از محصولات پرطرفدار تویوتا رو با هم مقایسه کنیم.

از محبوب ترین محصولات این کمپانی، تویوتا لندکروزره که تقریبا تمام مدلاش تو بازار ایرانه و طرفدارای زیادی داره.
از مدل های قدیمی لندکروز برای ارگان های نظامی و ادارات دولتی خیلی استفاده میشد ولی از مدل های 80 به بعد موقعیتش به یه ماشین لوکس گران و توانا در آفرود تغییر کرد ودر حال حاضر برای نیروهای پلیس و ارتش کاربرد داره.
پلت فرم اف جی از برادر ژاپنیش تویوتا 4runner گرفته شده ولی برعکس اون، سواری نرمی داره و سواری و کشش موتورش اونقدر به شما اعتماد به نفس میده که میتونین هرجا بخواین برید و هرکاری بکنین.

طراحی

طراحی لندکروز تو تمام نسل هاش کاملا محافظه کارانست در عین حال متناسب و و زیبا و با ابهت. اصلی ترین شاخصه لندکروزر ابعاد بزرگ بدنه، چراغ‌هاي جلوي بزرگ و جلوپنجره بزرگ کرومیه. دو مدل طراحی عقب داره که هر دو در بازار موجوده؛ يه نسخه لاستيک زاپاس روي صندوق‌عقب داره و تو مدل های دیگه، لاستيک زاپاس در زير خودرو نصب شده.

برعکس لندکروز،اف جی طراحی خاص تری داره.جالب ترین قسمت طراحی اف جی کروزرنمای کناریشه،درهای جلو و عقب برخلاف جهت هم باز میشن که در خودروهای suv مانندی نداره.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

این تفاوت در طراحی داخلی هم کاملا حس میشه، لندکروزر یه کابین شکیل و زیبا داره که فضاي کافي رو در اختيار ۷ سرنشين قرار میده و نسبتا ساده طراحی شده،اما از لحاظ کیفیت و ارگونومی در سطح بالایی قرار داره.

با واردشدن به کابين تويوتا FJ،تفاوت کاملا مشهوده،تا حدی که شاید به دلیل وجود سه عدد برف ‌پاک ‌کن، بيشتر حس سوارشدن به يک کاميون بهتون دست بده، داشبورد کاملا از خطوط صاف تشکيل شده و با دو نوع تریم داخلی در بازار موجوده،نسخه اول طرح فلزی داره و مدل های دوم با نام ایکس تریم موجوده که تريم داخليشون با طرح فیبر کربنه.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

پیشرانه

تويوتا لندکروزر با دو موتور در بازار ايران موجوده که يکي ۶ سيلندر و اون یکی ۸ سيلندره.که ما در این ویدیو نسخه 6 سیلندرش رو با اف جی کروزر مقایسه کردیم. هر دو خودرو از لحاظ فني تشابهات زيادي با هم دارن و هر دوي اون‌ها، از موتور v6 تنفس طبيعي با حجم ۴ ليتر استفاده مي‌کنن. در گشتاور هر دو خودرو تفاوت آنچنانی دیده نمیشه و نيروي موتور در هر دو خودرو هم به کمک يه گيربکس پنج دنده خودکار به چرخ‌ها ارسال میشه.

درتویوتا اف جي کروزر، سیستم سنتی تری رو میبینیم که مانند خودروهاي قديمي‌تر، دو دسته‌دنده در کابين داره؛ و راننده این امکان رو داره که خودرو رو در حالت 2H قراربده تا نيروي موتور تنها به محور عقب منتقل بشه. در مقابل لندکروز سيستم چهارچرخ محرک پيشرفته‌تري داره که کنترلرهاي اون، درون کابين از نوع الکترونيکي هستن.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

هر دو امکاناتي مثل دنده کمکي و قفل ديفرانسيل عقب رو ارائه ميدن تا نگراني از بابت توانايي‌هاي اون‌ها در آفرود وجود نداشته باشه. این دو خودرو با وجود شباهت هایی که دارن عملکردشون با هم متفاوته که این به اختلاف وزن نیم تنی دو خودرو مربوط میشه و وزن سبک‌ تر تويوتا اف جي کروزر باعث شده تا اين خودرو،چالاک ‌تر از لندکروزر ظاهر بشه.

به دليل وزن کم‌تر لندکروز، تويوتا اف جي شتاب‌ گيري خیلی خوبي داره و در زماني حدود ۷ ثانيه میتونه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسه که براي خودرويي به اين ابعاد، هيجان‌انگيزه. توانايي‌هاي آفرود هر دو به هم نزدیکه و با توجه به قواي فني يکسان، تفاوت چنداني با هم ندارن، اما کف اف جي کم‌تر به زمين‌ گير مي‌کنه. درعين‌ حال، تعليق اف جي ضربات رو در مقايسه با لندکروزر بيشتر به کابين منتقل مي‌کنه که البته هم‌چنان نرمي تعليق در سطح قابل‌ قبولیه.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

امکانات داخلی

تویوتا معمولا درطراحی خودروهاش از آپشن های زیادی عرضه نمیکنه. اما در عوض کيفيت ساخت بالا و توانايي فني بالاتري در مقايسه با ديگر رقباش داره.هر دو خودرو، در بحث آپشن جزو خودروهاي مجهز بازار نيستن و حتي نسبت به رده قيمتي که در اون قرار دارن، کمبودهاي زیادی دارن.

برای مثال اف جی کروزر در بخش امکانات فقط قفل ديفرانسيل و سيستم صوتي بهتري در مقايسه با رنو سيمبل داره،در حالی که لندکروزر امکانات بيشتري مثل کول باکس، گرم‌کن صندلي، تنظيم برقي صندلي‌ها و سانروف رو در اختيار خريدارانش قرارداده.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

درون کابين اف جي کروزر، فضاي کمتر و به تبع اون، راحتي کمتري در مقايسه با لندکروزر داریم و این راحتی کم، بیشتر برای سرنشینان عقب وجود داره چون درهای عقب به صورت مستقل باز نمیشن و نیازه که اول درهای جلو رو باز کنید و حتی کمربند ايمني سرنشينان جلو هم روي در عقب سوار شده و هر بار بايد اون‌ها هم کمربندهاي خود رو باز و بسته کنن. پس ممکنه که این طراحی خاص اف جی یه نکته ی منفی برای این خودرو محسوب بشه.

ایمنی

در بحث ایمنی اف جي موفق به کسب پنج ستاره ايمني از موسسه NHTSA آمريکا و رتبه ايمني خوب از موسسه IIHS آمريکا شده و لندکروزر ۵ ستاره ايمني رو از موسسه ANCAP استراليا دريافت کرده.

تجربه رانندگی

لندکروزر خودروی که پشت فرمان اون تسلط خیلی خوبی دارین و با وجود ابعاد بزرگ و ارتفاع بالاي اون، ديد و کنترل راننده به ابعاد و زوايا خیلی خوبه و از نظر ايزوله اتاق آرامش مناسبي در کابين اون برقراره.

پشت فرمان اف جي کروزر، راننده به خاطر ارتفاع کمتر شيشه جلو تسلط کم ‌تري در مقايسه با لندکروزر داره. ارگونومي کابين هم پايين‌تر از لندکروزره و درکل،فضاي چندان جالبي براي مسافت‌هاي طولاني نیست.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟
با شروع حرکت، کمی احساس سنگيني مي‌کنين که با توجه به وزن 2.5 تنیش طبیعیه و در زمان حدود 11 ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت میرسه، نقطه ضعفش بیشتر در عبور از جاده‌هاي پرپيچ‌ وخمه، چون وزن بالا در کنار سيستم تعليق ساده و شاسي نردباني باعث میشه تا فرمان‌پذيري و پايداري خودرو چندان تعريفي نداشته باشه. راحتي خودرو، عملکرد موتور و گيربکس، همگي در سطح خوبي قرار دارن و هماهنگی خوبي بين موتور و گيربکس برقراره.
در کل در بخش رانندگی، اف جي کروزر خودروي توان ‌مند تر و تيزتريه ولی با درنظرگرفتن همه ی جوانب و کاربردي بودن لندکروز برنده است.

مشتریان لندکروز و اف جی کروزر کاملا با هم متفاوتن، چون لندکروزر در عين اينکه يک خودروي آفروديه، ميتونه یه خودروی راحت برای خانواده ها هم باشه. ولی اف جی کروزر، بيشتر به‌عنوان خودروي دوم براي کويرنوردي‌هاي آخر هفته مناسبه.

تویوتا لندکروزر ماشین بهتری یا تویوتا اف جی کروزر؟

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

[aparat id=’Lebkc’]

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو