نکات مهم برای خرید ماشین صفر کیلومتر

نکات مهم برای خرید ماشین صفر کیلومتر

خرید ماشین صفر می تواند یکی از جذاب ترین و دوست داشتنی ترین اتفاقات زندگی یک فرد باشد. به خصوص اگر آن شخص یک جوان عشق ماشین باشد که به ماشین آرزوهایش دست یافته. هرچند هنگام خرید خودرو میشود به جای یک خودرو صفر کیلومتر به سراغ یک ماشین کارکرده با قیمت کمتر بروید اما به هیچ وجه جذابیت و حس و حال ماشین صفر را ندارد. خرید خودرو صفر کیلومتر علاوه بر حس و حال متفاوتی که دارد، مزایایی مانند دسته اول بودن خودرو و همچنین گارانتی را نیز در پی دارد.
اما باید به این نکته توجه کنید که خرید یک ماشین صفر کیلومتر در کنار تمام مزایا، معایب و محدودیت هایی نیز به همراه دارد. برای مثال افت قیمت یک خودروی صفر کیلومتر بسیار به نسبت خودروی کارکرده بالاست و بلافاصله پس از خرید و خروج از حالت صفر کیلومتر دچار ضرر مالی خواهید شد. البته این میزان افت قیمت برای خودروهای داخلی به نسبت خودروهای وارداتی بسیار کم و غیر قابل توجه است اما با این حال برای خودروهای داخلی هم چنین موضوعی صادق است. برای خرید خودروی صفر کیلومتر، رعایت بعضی نکات اهمیت بسیار بالایی دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد تا با رعایت این موارد بتوان جلوی ضررهای مالی سنگین را با این اقدامات گرفت.

قیمت خودرو را بررسی کنید

در بازار ایران قیمت خودرو آنقدر نوسانی است که در یک زمان مشخص برای یک ماشین صدها قیمت مختلف به شما می دهند. به علاوه روز به روز قیمت ها در حال نوسان است و ممکن است خودرویی که امروز می شود خرید را چند روز دیگر نتوانید با این قیمت های خریداری نمایید. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که هر لحظه قیمت ها را بررسی کرده و قیمت دقیق ماشین مورد نظ تان را بدانید.
این کار به شما کمک می کند تا بتوانید در بین فروشنده های مختلف بهترین را انتخاب کرده و مناسب با شرایط مالی خودتان ماشین صفر مورد نظر را خریداری کنید. متاسفانه تعداد زیادی از دلالهای سودجو باعث می شوند قیمت خودرو بیش از آن چیزی که باید در بازار معامله شود. پس لازم است در کنار قیمت بازار، قیمت کارخانه خودروی مورد نظرتان را نیز بدانید تا به این ترتیب بتوانید قیمت مورد نظر را با قیمت کارخانه مقایسه کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. در ضمن در شرایط نوسانی بازار ایران بسیار اهمیت دارد که موقع مناسبی برای خرید خودرو انتخاب کرده باشید. چرا که ممکن است نوسانات قیمت موجب شود نتوانید ماشین مورد نظر خودتان را خریداری کنید و ضرر قابل توجهی به شما وارد شود.

مزیت مهم گارانتی خودرو

یکی از مهمترین مزایای که خرید خودرو صفر کیلومتر دارد انواع گارانتی و خدمات پس از فروش است. در مدت زمان گارانتی سعی کنید تمام مشکلات و ایرادات خودرو را به دقت مورد بررسی قرار داده و تمام آنها را به نمایندگی ها ارجاع دهید تا به صورت رایگان اصلاح و تعمیر شوند. بعضی از شرکت‌های خودروسازی پشتیبانی های بسیار قوی و فوق العاده ای دارند اما در مقابل بعضی از شرکتهای تولیدات و مونتاژ در بحث گارانتی چندان موفق عمل نمی کند. به همین دلیل هنگام خرید خودروی صفر حتما به نمایندگی تولید یا مونتاژ کننده نیز توجه کنید.

خرید ماشین نو

از کارخانه یا از بازار

شکی نیست که اگر شرایط موجود باشد، خرید از کارخانه با اختلاف بهتر از خرید خودرو از بازار با قیمت بالاتر است. در شرایط فعلی حدود ۴۰ درصد اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه وجود دارد پس شکی نیست که خرید از کارخانه ارزانتر و به صرفه تر است. البته ناگفته نماند همیشه قیمت های کارخانه هر چند پایین تر است اما در دسترس عموم نیست و در هر دوره‌ ای شرایط خاصی برای فروش توسط خودروسازهای ایران وجود داشته است.
برای مثال در حال حاضر فروش خودرو به صورت قرعه کشی انجام می‌شود و اگر شانس بیاورید با قیمتی تقریبا نصف قیمت بازار می توانید ماشین صفر مورد نظرتان را خریداری کنید. البته بسیار احتمال کمی وجود دارد در قرعه کشی سایپا و ایران خودرو شانس بیاورید. تقریبا در هر دوره قرعه کشی به ازای هر 400  ثبت نام یک خودرو وجود دارد که شانس برنده شدن را به شدت پایین می‌آورد.
در کل باید گفت مشکل چه از سمت خودروسازها باشد چه از طرف دولت و چه از طرف دلال های بازار، به هر حال اختلاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار وجود دارد و باید تحقیق و تلاش کنید تا ماشین مورد نظرتان را به بهترین قیمت و با بهترین شرایط بخرید. اما احتمال این که در این شرایط بتوانید موفق به خرید خودرو از کارخانه شوید بسیار کم است.

علاوه بر قیمت به موارد دیگر هم توجه کنید

بسیاری از مواقع پیش می آید که خریدار صرفاً به دلیل قیمت پایین تر، یک فروشنده یا نمایشگاه را انتخاب می‌کند. اما ممکن است این قیمت پایین تر صرفاً یک دام باشد و از لحاظ پرداخت و یا قرارداد و بسیاری موارد دیگر این فروشنده گزینه مناسبی نباشد. پس سعی کنید حداقل از چند فروشنده یا چند نمایشگاه علاوه بر قیمت، تمام موارد دیگر را هم پرس و جو کنید. در چنین مواقعی سعی کنید تا جای ممکن قرارداد پیچیده‌ای را امضا نکنید و حواستان باشد همه چیز به شفاف ترین شکل ممکن انجام گیرد.

خرید ماشین صفر

ماشین صفر نقد بخریم یا قسطی

زمانی که به سراغ خرید خودرو صفر کیلومتر می روید گزینه خرید اقساطی یا خرید لیزینگی هم پیش روی شما قرار می گیرد. با این کار شما می توانید ماشین مدل بالاتر و گران تری را با بودجه مشخص خریداری کنید. خرید خودرو به شکل اقساطی مزایا و معایبی دارد که در مقاله ای جداگانه به طور کامل به آن اشاره شده است. پس لازم است قبل از اقدام برای خرید خودروی صفر، تصمیمتان را گرفته باشید که می خواهید این خرید را به صورت نقد انجام دهید یا ترجیح می دهید یک ماشین مدل بالا تر و بهتر به صورت اقساطی تهیه کنید.

حواله ماشین صفر بخریم یا نه

شما میتوانید حواله خودروی ثبت نام شده توسط فرد دیگری را با قیمتی پایین تر از قیمت بازار خریداری کنید و منتظر بمانید تا موعد تحویل خودرو فرا رسد. در این در این حالت هرچه تاریخ تحویل حواله مورد نظر، نزدیک تر باشد قیمت حواله بالاتر است. پس اگر می توانید صبر کنید تا موعد تحویل حواله های طولانی مدت فرا رسد قطعاً می توانید با قیمت پایین تر، ماشین مورد نظر خود را خریداری کنید. البته به این نکته توجه کنید که در اکثر موارد خودروسازها به وعده ی خود عمل نمیکنند و ماشین را به موقع تحویل نمی دهند و احتمال دارد مدت قابل توجهی منتظر بمانید.

نکات خرید ماشین صفر

حواستان به مدل دقیق ماشین باشد

خیلی وقتها پیش می آید که یک خودرو یک یا دو مدل پایین تر در بازار  به حالت صفر کیلومتر موجود باشد. برای مثال شخصی یا نمایشگاهی ۲ سال پیش یک ماشین صفر کیلومتر از کمپانی خریده و در پارکینگ خود نگهداری کرده و حالا تصمیم به فروش آن دارد. پس باید حواستان باشد که این مدل ماشین ها قیمت پایین تری به نسبت مدل های جدید و به روز سال دارند. افت قیمت این مدل خودرو ها بعد از خروج از حالت صفر کیلومتر بسیار شدید است و تا جای ممکن باید سعی کنید از خرید ماشین های صفر کیلومتر با مدل پایین خودداری کنید.
فرض کنید یک پژو ۲۰۶ که دو سال از عمر آن می‌گذرد هنوز به حالت صفر کیلومتر در یک نمایشگاه یا پارکینگ شخصی نگهداری شده است. اگر این ماشین را خریداری کنید و از حالت صفر کیلومتر در آورید کاملاً با یک ماشین دو سال کارکرده از لحاظ قیمتی یکسان خواهد بود. اما اگر یک ۲۰۶ صفر کیلومتر مدل سال خریداری کنید بعد از اینکه از حالت صفر کیلومتر درآمد به صورت کاملاً معقول دچار افت قیمت می شود و مشکل افت قیمت ناگهانی را نخواهید داشت.

مدارک ماشین و تاریخ آنها را چک کنید

اگر ماشین صفر را به طور مستقیم از کمپانی دریافت کنید احتمالاً مشکلات خاصی با مدارک ماشین نخواهید داشت و بعد از چند وقت همه آنها به آدرس شما پست خواهند شد اما اگر از واسطه یا نمایشگاه خرید می کنید حتماً حواستان باشد که تمام مدارک ماشین را دریافت کنید و حتماً تاریخ بیمه نامه ماشین را به طور دقیق بررسی کنید. چرا که بیمه نامه زمان تنظیم اسناد خودرو صادر می‌شود و ممکن است از آن موقع چند ماه گذشته باشد و هزینه اضافی بیمه به گردن شما بیفتد. همچنین اگر خودرو به نام  شخص دیگری است و لازم است انتقال سند انجام شود تمام مبلغ را یکجا پرداخت نکنید و بیعانه ای برای زمان انتقال سند کنار بگذارید.

به امکانات و آپشن ها دقت کنید

تقریباً تمام ماشین های ایرانی و خارجی در مدل های متفاوت با آپشن های مختلف به بازار عرضه می شوند. برای مثال پژو پارس در بیش از سی مدل متفاوت با آپشن های گوناگون در بازار حضور دارد. پس موقع خرید باید حتماً حواستان باشد که کدام یک از این مدل ها را خریداری کرده‌اید و کدام یک را تحویل می گیرید. بعضی از این آپشن ها شاید چندان به چشم نیاید اما کاملاً محسوس در قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار هستند. حتی خیلی مواقع دیده شده لاستیکهای قرار گرفته در زیر خودرو متفاوت از یکدیگر است و بعضی با کیفیت مناسب و بعضی دیگر بسیار بی کیفیت هستند.


بعضی از مدل ماشین های تولید داخل بدون ضبط و سیستم صوتی تولید می شوند و بعضی دیگر از لحاظ سیستم ترمز دچار تغییراتی شده اند. پس لازم است با دقت تمام، ماشین مورد نظر را از لحاظ تمامی آپشن ها بررسی کرده و از کیفیت و سالم بودن همه ی آن ها مطمئن شوید. آپشن هایی که شاید از نظر شما بسیار کم اهمیت هستند می توانند حتی تا چند میلیون تومان هزینه بر باشد. برای مثال یک سیستم صوتی بسیار ساده در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت.
حتی باید لاستیک های ماشین را به طور دقیق چه کنیم و حواستان باشد که تاریخ لاستیک هایی که که بر روی خودرو نصب شده مربوط به چه زمانی هستند. بارها دیده شده که لاستیک های تاریخ گذشته در زیر خودرو صفر موجب حوادث جبران ناپذیری شده. بخش های دیگر خودرو مانند سیستم سرمایش و گرمایش و دیگر موارد که آپشن محسوب نمی‌شوند را نیز چک و بررسی کنید. چرا که بسیاری از موارد را اگر همان لحظه نتوانید به اثبات برسانید گارانتی به سختی پذیرای آنها می شود.

بدنه ماشین صفر را چک کنید

شاید با شنیدن این حرف تعجب کرده باشید که چرا باید بدنه یک ماشین صفر کیلومتر را چک کرد. اما مهم است که بدانید چندین و چند مورد در سال های اخیر گزارش شده که صاحبین ماشین های صفر کیلومتر خریداری شده از نمایندگی، بعد از چند وقت متوجه شده اند که خودروی تصادفی به آنها تحویل داده شده. چندین مرتبه این موضوع رسانه ای هم شده است اما با این حال همچنان این احتمال وجود دارد. پس به هیچ وجه به این حساب که ماشین صفر کیلومتر است و احتمال مشکل بدن در آن وجود ندارد نباشید و حتما ماشین مورد نظر را به طور کامل بررسی کنید. به همین دلیل بهتر است که برای دریافت خودرو حتما صبح ها اقدام کنید تا در زیر نور خورشید بتوانید راحت تر و دقیق تر بررسی ها را انجام دهید.

سخن پایانی

شاید خریدن یک خودرو کارکرده از لحاظ مالی در برابر خودرو صفر کیلومتر مزایایی داشته باشد اما هیچگاه حس و حال جذاب خرید خودرو  صفر را نخواهد داشت. از مهم‌ترین مزایای خرید ماشین صفر کیلومتر می شود به مواردی همچون گارانتی و کیفیت بیشتر قطعات به دلیل نو بودن اشاره نمود. البته ناگفته نماند تولیدات جدید سایپا و ایران خودرو از لحاظ کیفیت افت قابل توجهی داشته اند.

در مورد خودروهای وارداتی نیز باید گفت متاسفانه در شرایط فعلی با توجه به محدودیتهای واردات مدل های صفر کیلومتر این خودروها قیمت قابل توجهی پیدا کرده اند و تا زمانی که واردات آزاد نشود همچنان این مشکل ادامه دارد.با تمام این اوصاف باید گفت خرید خودرو صفر کیلومتر جذابیت های بسیاری دارد و صرفاً باید  نکاتی که بالاتر به آنها اشاره شد را رعایت کنید تا همیشه از خریدتان احساس رضایت داشته باشید.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو