خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

تارا با بهره گیری از فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی ظاهری

با طراحی به روز و زیبای مهندسان ایرانی که علاوه بر زیبایی از ایمنی بالایی برخورداره.این خودروی خانوادگی در دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشه و با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو 5 یکی از سازگارترین خودروهای ایرانی با محیط زیست است.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

با شروع دوباره تحریم‌ها در نیمه اول سال 97، فرانسوی‌ها خیلی زود از بازار ایران رفتند و مونتاژ پژو 301 که قرار بود در ایکاپ انجام شود، برای همیشه متوقف شد. بعد از این اتفاق تلخ، ایران خودرو توانست حق امتیاز استفاده از پلتفرم پژو 301 را بگیرد. به این ترتیب، ایران خودرو با تغییرات و اصلاحاتی روی پلتفرم PF1 پژوسیتروئن، توانست پلتفرم ملی IKP1 را برای خودش بسازد. اولین خودرویی که با این پلتفرم ساخته شده، خودرو تارا بود که در ابتدا با کد کارخانه‌ای K132 شناخته می‌شد. نسخه اولیه تارا در بهمن 98 رونمایی اما تولیدش از اواخر سال 99 شروع شد و نهایتا در مدل 1400 برای اولین‌بار، به بازار آمد.به گفته ی مهندسان ایرانی تارا در بخش طراحی جلو از خطوط صورت یوز ایرانی الهام گرفته و در بخش عقب نیز، نماد بناهایی چون تئاتر شهر تهران، برج میلاد و… در کاسه چراغ های آن رعایت شده است.

مشخصات فنی

پیشرانه و قوای فنی تارا یکی از پرحاشیه ‌ترین بخش‌های این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU۵ پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU۵ محسوب می‌شود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است. با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌ گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

طراحی ظاهری

ظاهر این محصول که در قسمت جلو و پشت نسبت به پژو ۳۰۱ کاملا متحول شده بود، مورد انتقاد کارشناسان و علاقه‌مندان دنیای خودرو واقع شد. چراکه استفاده از خطوط تند و تیز و اشکال هندسی هجومی در ظاهر یک سدان کوچک خانوادگی با فرم بدنه ملایم، چندان زیبا جلوه نکرده و به نظر می‌رسد کج‌ سلیقگی‌هایی در طراحی این محصول ایران خودرو رخ داده باشد. البته شاید محدودیت‌های اقتصادی در فرآیند تولید بخش‌هایی همچون سپر، چراغ‌ها و جلوپنجره سبب شده تا دست طراحان در ترسیم نمای چهره و ناحیه پشت خودرو تارا چندان باز نباشد و به همین دلیل نیز مجبور به استفاده نامناسب از اشکال هندسی نسبتا ساده با حداقل انحنا شده باشند.

به هر حال این فیس ‌لیفت گر چه حالتی خشن و اسپرت  دارد اما از لحاظ هماهنگی با پروفیل جانبی خودرو چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. با این وجود تارا در قیاس با تولیدات قدیمی موجود در بازار ایران همچون انواع مشتقات تندر ۹۰، سمند و پژو پارس، بسیار مدرن جلوه کرده و می‌تواند نیازهای مشتریان ایرانی را که در یک بازار کم‌ تنوع مجبور به انتخاب خودرو هستند، به نحوی قابل‌ قبول پاسخ دهد؛ اما در مقایسه با تولیدات روز دنیا باید گفت کی ۱۳۲ چندان دل‌ چسب و خوشایند طراحی نشده است.

ترسیم چراغ‌های به‌هم ‌پیوسته عقب نیز با حداقل ظرافت انجام شده و برخلاف نمونه‌های مشابه خارجی همچون چراغ‌های سراسری پورشه و یا حتی برخی از محصولات جدید چینی، آن میزان دلربایی که انتظار می‌رود را از خود به نمایش نمی‌گذارد. اما همان‌ طور که اعلام شد در قیاس با تولیدات قدیمی فعلی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا می‌توان نمره قبولی به ظاهر کی ۱۳۲ یا تارا داد.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

طراحی کابین

در مورد طراحی داخلی این خودرو کابین تارا را می توان جز کاربردی ترین و جادارترین کابین های سدان های کلاس C دانست. با وجود فاصله محور کمتر از تارا نسبت به خودرویی چون دنا پلاس، شاهد هستیم که فضای پا و سر سرنشیان در این محصول جدید بهتر از سدان های قبلی ایران خودرو است. همچنین به خاطر الگوبردای کامل صندلی های تارا (در بحث طراحی و مهندسی) از صندلی های پژو ۳۰۱، می بینیم که ارگونومی خوبی در بخش زیرین و پشتی صندلی های جلو و عقب این خودرو وجود دارد. فضای صندوق عقب تارا هم به نسبت بسیاری از سدان های کلاس C بزرگتر است و می توان بیش از ۶۰۰ لیتر بار را در عقب این خودرو جای داد. همچنین به لطف صندلی های تاشو ردیف عقب تارا، امکان افزایش فضای بار هم وجود دارد.
با وجود نصب صندلی های به نسبت راحت در تارا و فضای مناسب برای سرنشیان، نبود زیر آرنجی جلو و عقب نیز در نسخه دنده ای این سدان ایران خودرویی کاملاً احساس می شود. در صورتی که زیرآرنجی میانی در تارا دنده ای نصب می شود، می توان امتیاز این سدان را در بحث راحتی سرنشیان و راننده افزایش داد.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

همچنین با وجود اینکه تنظیمات سیستم صوتی، دکمه های کروز کنترل و دکمه های سیستم تهویه در دسترس راننده است، اما می بینیم که به خاطر سبک طراحی اقتصادی کابین پژو ۳۰۱، سیتروئن C3-XR و تارا محل قرارگیری دکمه های شیشه بالابر، فلاشر، قفل مرکزی و تنظیمات آینه های جانبی آنچنان ایده آل و مناسب نیست. توقع می رود که در تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو، حداقل دکمه های شیشه بالابر بر روی درها نصب شود و دسترسی راحتتری به این دکمه های کاربردی در تارا دنده ای و اتوماتیک وجود داشته باشد.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

تارا دستی یا دنده ای؟

هر چقدر که تارا اتوماتیک می توان در بحث امکانات رفاهی نظر مشتریان را جلب کند، از آن طرف تارا دنده دستی در این موضوع قوی ظاهر نشده است. سانروف، سنسور نور و باران، صندلی برقی، تریم داخلی چرم و پارچه، دوربین عقب، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی و… از جمله امکاناتی است که ایران خودرو برای تارا اتوماتیک در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: معرفی ماشین های جدید ایرانخودرو ، پروژه هایی با نام های محرمانه K132 و K125

اما در تارا دنده ای تنها امکانات رفاهی مانند فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه، تهویه الکتریکی دستی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ روشنایی روز، نمایشگر و راهنمای تعویض دنده GSI، سنسور پارک عقب و… دیده می شود. با توجه به قیمت نسخه دنده دستی تارا، توقع می رود که امکاناتی مانند دوربین دنده عقب، زیرآرنجی ردیف جلو، تهویه اتوماتیک و سانروف در این خودروی جدید وجود داشته باشد. همچنین نصب رینگ های فولادی نسل جدید هم، آنچنان ظاهر جذابی را برای تارا دنده ای فراهم نکرده و شاید بهتر باشد که ایران خودرو به صورت رسمی، از رینگ های آلومینیومی در این سدان ملی استفاده کند.

اما در مورد عملکرد امکانات رفاهی موجود در تارا دنده دستی باید گفت که ویژگی های قابل مشاهده، تا میزان قابل توجهی خوب کار می کنند. به عنوان مثال نمایشگر لمسی تارا کیفیت خوب و مناسبی دارد و با وجود نبود سیستم صوتی حرفه ای، کیفیت خروجی صدا قابل قبولی را در اختیار سرنشینان می گذارد. همچنین سامانه نمایش وضعیت دنده ها و راهنمای تعویض دنده GSI در این خودرو به خوبی کار می کند و دستورهای اعلامی از سوی این سامانه به راننده، مطابق به نوع رانندگی و در راستای رسیدن به مصرف سوخت ایده آل است.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

ایمنی

در بحث ایمنی تارا دنده ای به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه ترمز ABS، EBD، BA، سامانه کنترل و مدیریت پایداری الکتریکی، سامانه پیشگیری از هرزگردی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است. در نسخه اتوماتیک تارا نیز کیسه های هوای جانبی سرنشیان جلو نیز به این سدان اضافه شده است.

تارا به خاطر داشتن نسل جدید سیستم های کنترل پایداری در کنار اینکه می تواند در شرایط اضطراری خودرو را به سمت توقف و ثبات هدایت کند، قابلیت این را دارد تا مدیریت پایداری را در سرعت های مختلف از خود نشان بدهد. با توجه به تست های انجام شده ، سیستم کنترل پایداری تارا به جای قطع کامل فعالیت دریچه گاز، عملکرد آن را با کاهش بازدهی همراه می کند و در شرایط مختلف دستوری متفاوت را به آن می دهد. همین مسئله باعث می شد در پیچ ها، سیستم کنترل پایداری الکتریکی تارا خودرو را متوقف نکند و صرفاً با تغییر رفتار دریچه گاز و اعمال نیرو بر روی ترمزها، خودرو را در مسیر حفظ کند و مانع از ادامه حرکت راننده نشود. این اتفاق سبب می شود که عدم پایداری های جزئی و کم فرمانی ها، با توقف و کاهش شدید سرعت خودرو همراه نشود و راننده تارا بتواند تا در مسیر خود به حرکت ادامه دهد.

تست تصادف

در تست های انجام شده ، تارا دنده ای با محدوده سرعت ۷۰ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت هنگام رو به رو شدن با پیچ ها U به خاطر عملکرد سیستم کنترل پایداری با افت توان و توقف همراه نمی شد و این امکان وجود داشت تا راننده نقطه ورود به پیچ و خروج از پیچ را بر اساس محاسبه های خود طی کند. البته که اگر سرعت به بیش از محدوده مورد نظر می رسید، سیستم کنترل پایداری تارا برای جلوگیری از بروز عدم تعادل کامل به شکل قابل توجهی وارد عمل می شد و در این مرحله فعالیت دریچه گاز را متوقف می کرد.در مورد سیستم کنترل و مدیریت پایداری الکتریکی تارا باید گفت که امکان قطع این سامانه صرفاً در سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت امکان پذیر است و نمی توان در سرعت های بیشتر از این عدد، سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کرد.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

متریال

در بحث کیفیت مونتاژ اجزای کابین می توان گفت که فاصله مناسبی میان اجزای هر بخش کابین وجود دارد. اما در بحث کیفیت متریال کابین می توان از دو زاویه به موضوع نگاه کرد؛ متریال (پلیمرها) استفاده شده در اجزای پلاستیکی تارا از نظر کد فنی، دوام و کیفیت بالاتری را نسبت به سایر محصولات داخلی ایران خودرو دارند. این کیفیت مواد اولیه در بحث دوام حرارتی، واکنش شیمیایی با گرما، طول عمر، ثبات ظاهری و عدم فرسایش بیش از حد خود را نشان می دهند که عموماً در شرایط عادی و غیر آزمایشگاهی توسط افراد قابل سنجش و بررسی نیستند.
اما با توجه به کد پلیمرهای استفاده شده داشبورد و رودری ها می توان گفت که ساختار اجزای کابین تارا با کیفیت تر از بسیاری از خودروهای داخلی دیگر است. اما بسیاری کیفیت متریال کابین را به ظاهر و نوع جنس قابل لمس آن ارتباط می دهند. در این بخش باید گفت که دقت ساخت اجزای پلیمری استفاده شده در کابین تارا قابل قبول است و کیفیت بیشتری نسبت به محصولاتی چون دنا پلاس، پژو پارس، پژو ۲۰۷i، رانا پلاس و… در آن دیده می شود.

در بحث رقبا هم این خودرو با اتومبیل هایی همچون دنا پلاس توربو، و شاهین قابل مقایسه است.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

نتیجه

در مجموع می‌توان گفت بخش ایمنی در خودرو تارا پررنگ‌ تر دیده شده و حتی در نمونه دنده دستی آن نیز مواردی چون برخورد با عابر پیاده، ESC و بدنه مستحکم دیده شده است و در طراحی ظاهری که شامل بدنه و کابین این خودرو می‌شود از راحتی مناسبی برخوردار است و در دسته بندی خودرو های مدرن قرار می‌گیرد. تارا به عنوان یکی از جدید ترین نسل های خودرو تولید شده در کمپانی ایران خودرو با داشتن امکانات رفاهی مناسب می‌تواند به خوبی پاسخگو نیاز خریدار خود باشد.

خودرو تارا محصول جدید ایران خودرو | نقد و بررسی

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو