چرا بخاری ماشین گرم نمی کند؟

گرم شدن موتور در فصول سرد سال بسیار با سرعت کمتری اتفاق می افتد و این تاخیر موجب می شود بخاری ماشین دیرتر به حد گرمای قابل قبول و مطلوب برسد.

سیستم بخاری ماشین به این صورت است که هرچه دمای مایعات داخل موتور بالاتر برود بدون شک گرمای بخاری نیز بیشتر می شود. دلیل ارتباط مستقیم دمای موتور با دمای بخاری این است که سیستم بخاری تماما به مایع موتور بستگی دارد. به این صورت که مایعات گرم شده داخل موتور در یک رادیاتور تجمع میکنند و موجب  گرم شدن آن رادیاتور می شوند. هوای ورودی به اتاق از میان این رادیاتور داغ عبور می کند و وارد اتاق خودرو می گردد. به همین دلیل هرچه موتور داغ تر باشد بخاری نیز بیشتر شما را گرم می کند.

سیستم بخاری خودروهای جدید و قدیمی

پس از روشن شدن خودرو مدت زمانی طول می کشد که این گرما حاصل گردد. این مدت زمان به نوع خودرو بستگی زیادی دارد به طوری که در خودروهای قدیمی و یا دارای سیستم تهویه قدیمی این مدت زمان بسیار طولانی است اما در خودروهای جدید با استفاده از سیستم های تهویه و بخاری جدید این مدت زمان بسیار کاهش یافته. حتی برخی خودروهای دارای سیستم قدیمی این توانایی را ندارند که از تمام دریچه ها هوای گرم وارد اتاق کنند.


همچنین مطالعه مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم :

ارتباط داغ کردن موتور با گرم شدن باد کولر

روش های کاهش مصرف سوخت

خنک تر کردن کولر ماشین

دلیل کم شدن شتاب ماشین

دلایل داغ کردن موتور


برای مثال خودروی پراید و برخی خودروهای دیگر توانایی انتشار باد گرم از دریچه های صورت را ندارند و این دریچه ها فقط مخصوص کولر خودرو هستند. مهم ترین تفاوت بخاری و کولر در این است که بخاری از انرژی تلف شده ی موتور استفاده می کند و موجب بالا رفتن مصرف سوخت و یا اصطکاک خودرو نمی شود اما کولر به دلیل موتور جداگانه موجب بالا رفتن این موارد می گردد. رادیاتور بخاری خودروهای جدید از جنس آلومینیوم به جای مس ساخته می شود تا سریع تر گرم شوند.

سرویس بخاری ماشین

یکی از بزرگترین تفاوت های خودروهای دارای سیستم تهویه ی جدید به نسبت نسخه های قدیمی در بخار کردن شدید شیشه ها در هوای سرد است. خودروهای قدیمی و خودروهای جدید با سیستم تهویه ی قدیمی، در هوای سرد با گرم شدن داخل خودرو دچار بخار شدید شیشه ها می شوند اما در خودروهای جدید با گردش هوا در داخل خودرو و استفاده ی کم از گاز کولر از بخار کردن شیشه ها جلوگیری می کنند که یکی از بهترین نکات مثبت سیستم های تهویه و بخاری خودروهای جدید محسوب می شوند.

سیستم بخاری ماشین

کم شدن گرمای بخاری ماشین

دلایل زیادی وجود دارد که این سیستم نتواند تا حد قابل قبول خودروی شما را گرم کند. در ادامه به برخی از این دلایل می پردازیم:

گرفتگی ورود آب به رادیاتور

به هر دلیلی که رادیاتور بخاری گرم نشود موجب می شود که خودروی شما هوای گرم و مطبوع تولید نکند. از جمله اصلی ترین دلایل میتواند بسته شدن مسیرهای ورودی آب داغ به داخل به رادیاتور بخاری ماشین باشد. این اتفاق می تواند به دلیل بسته شدن لوله های ورودی و یا خروجی رادیاتور و یا بسته شدن شبکه های رادیاتور باشد. در این شرایط می توان با زدودن گرفتگی ها و تمیز کردن مسیرهای ذکر شده تا حد زیادی این مشکل را برطرف نمود.

 

خرابی فن بخاری

یکی دیگر از مشکلات، خرابی فن بخاری است که وظیفه ی دمیدن هوا به داخل اتاق با عبور از رادیاتور بخاری را دارد. این فن وظیفه ی دمیدن هوا به داخل رادیاتور و سپس دمیدن هوای گرم شده به داخل خودرو را دارد. اگر این فن دچار مشکل شود هوا به طور مطبوع به داخل اتاق هدایت نمی شود. رفع این مشکل عموم موارد به مرحله ی تعویض فن می انجامد.

بخاری ماشین

خرابی سیستم خنک کننده ماشین

اگر سیستم خنک کاری ماشین در بخشی دچار خرابی یا عیب باشد نیز به عملکرد بخاری و حتی کولر خودرو آسیب می رسد. این ایرادات می تواند شامل کم بودن آب و یا ضد یخ خودرو باشد که با کاهش ورود آب به رادیات بخاری موجب کاهش گرمای بخاری می گردد. همچنین خرابی ترموستات خودرو و خنک کاری مداوم و بی وقفه ی مایعات موتور موجب کاهش گرمای بخاری می شود که یک متخصص به سادگی می تواند این عیب را پیدا نموده و برطرف نماید. اما برای یک بررسی ساده می توانید به رادیاتور خودرو دست زده و میزان گرمای آن را لمس نمایید.

چرا بخاری بوی بد می دهد؟

یکی دیگر از ایرادات سیستم بخاری خودرو ایجاد بوی نامطبوع هنگام روشن نمودن بخاری است که می تواند ناشی از مواردی نظیر نشت مایعات از سیستم بخاری و یا ورود هوای نامساعد داخل موتور به داخل سیستم بخاری باشد.

گاهی به دلیل درز بندی نبودن سیستم بخاری و همچنین حضور بخاری خودرو در فضای آلوده ی اطراف موتور هوای با بوی نامطبوع وارد سیستم می شود که توسط فن بخاری به داخل اتاق خودرو منتقل می شود.

همچنین اگر رادیاتور بخاری نشتی داشته باشد با خروج آب های کثیف داخل موتور و تبخیر آنها بوی نامناسبی به داخل خودرو دمیده می شود.

بخاری ماشین

یکی از بدترین مشکلات سیستم بخاری در این است که برای بررسی و تعمیر آن لازم است در اکثر مواقع داشبورد خودرو باز شود تا به فن و رادیات خودرو دسترسی داشته باشید. این مشکل در برخی خودروها وجود ندارد اما در عموم خودروها اینگونه است. همین عامل موجب بالا رفتن هزینه های تعمیر بخاری می شود. همچنین باز کردن داشبورد گاهی مشکلاتی همچون ایجاد صدای لرزش در داشبورد به همراه دارد و پیشنهاد می شود تا حد امکان نزد تعمیرکارانی بروید که بتوانند بدون باز کردن داشبورد به بررسی و تعمیر سیستم بخاری خودروتان بپردازند.


خرید اقساطی خودرو

خرید نقدی کارکرده


 

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو