بررسی هیوندا نکسو ، کراس آوری که به کمک محیط زیست می آید

با توجه به افزایش چشمگیر اهمیت محیط زیست و کمتر شدن استفاده از سوخت های فسیلی ، تمام قول های ماشین سازی در تلاشند تا استفاده از این سوخت ها را به حداقل برسانند و این علتی شده تا بازار خودرو های هیبریدی ، پلاگین هیبریدی و خودرو های تماما برقی پر رونق تر از همیشه شود. اما یکی دیگر از راه حل های دیگر برای استفاده ی کمتر از سوخت فسیلی خودرو های با سلول سوختی به نام خودرو های هیدروژنی هست که با استفاده از سوخت هیدروژن کار میکنند و ماشین هایی کاملا پاک برای محیط زیست هستند و خروجی اگزوز آنها H2O یا بخار آب هست ،  یکی از جدی ترین پروژه های ساخت اینگونه خودرو ها که به زودی روانه ی بازار خواهد شد خودروی هیوندای نکسو هست که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.

 

هیوندا نکسو

هیوندای نکسو ( Hyundai NEXO ) ، کراس اوور جدید هیوندا که به نوعی قدم در آینده ی خودرو سازی پاک گذاشته و شاید زود تر از آنکه عموم انتظار داشتند به کمک محیط زیست خواهد آمد میتواند  با استفاده از یک باک سوخت هیدروژن خود که 156 لیتر هیدروژن رو در خودش نگه میدارد، حدود 370 مایل حرکت کند.

زمان عرضه و قیمت هیوندای نکسو

بر اساس گفته های هیوندای در نمایشگاه ماشین لس آنجلس احتمالا اواخر 2019 یا اوایل 2020 شاهد حضور این غول دوست دار محیط زیست در بازار های جهانی با دو مدل به قیمت های 59350 دلار و 62850 دلار خواهیم بود که قمیت های بسیار بالایی برای یک خودروی کره ای هست.

اما نکته ی قابل توجه در مورد قیمت این خودرو معافیت های مالیاتی ای هست که برای خودرو های پاک در نظر گرفته شده و 5000 دلار مالیات از قیمت این دو خودرو کم میکند.

نکسو

قطعا با اینکه هیوندا تصمیم به عرضه این خودرو به بازار گرفته اما با این حال هنوز پیش زمینه های حضور چنین خودرو هایی در خیابان ها فراهم نیست و سوخت رسانی به این خودرو ها به دلیل اندک بودن جایگاه های سوخت مخصوص که فقط در چند کشور از جمله انگلیس و فرانسه و … موجود هست ، با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد بود گرچه با تمام این اوصاف کمپانی هایی مانند تویوتا و بنز هم به زودی خودرو های سلول سوختی خود را معرفی خواهند کرد.

طراحی هیوندای نکسو ، جذاب و خاص

شروع داستان نکسو رو میتوان از سال 2018 دانست که اولین کانسپ ها و طرح های مفهومی از این خودرو در دسترس قرار گرفت که گویای طراحی خاص و جذاب این خودرو بود. برای مثال میتوان از چراغ های جلوی باریک و کشیده یا چراغ های عقب طوسی رنگ این خودرو یاد کرد که همگی در کنار هم ظاهری خاص و کاملا متفاوت را به وجود آورده اند.

 پشت هیوندا نکسو

اما اولین چیزی که در طراحی داخلی نکسو توجه را جلب میکند فاصله ی زیاد بین دو صندلی جلو و کنسول نسبتا پهن آن است. علاوه بر این ها صفحه نمایش بزرگ این خودرو هم که توانایی نمایش نقاط کور را در دور تا دور خودرو دارد قابل توجه است ، در مجموع در میتوان طراحی داخلی نکسو رو یک طراحی آینده نگرانه دانست

طراحی داخلی هیوندا نکسو

موتور هیوندای نکسو

موتور این خودرو میتواند 161 اسب بخار نیرو و 394 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نکسو میتواند در 9.2 ثانیه سرعت خود رو از 0 به 100 برساند که آماری بهتر نسبت به توسان سلول سوختی همین کمپانیست اما با این حال نمیتوان این خودرو را پرشتاب دانست.

موتور هیوندا نکسو

 

حس و حال رانندگی با نکسو

کسانی که برای تست های نکسو با آن رانندگی کردن نقل میکنند که این خودرو از لحاظ فرمان پذیری ، هندلینگ و نرم بودن زیر و بند کاملا رضایت بخش بوده و سر و صدا و لرزش داخل ماشین بسیار کم بوده که نوید یک ماشین بسیار نرم و رانندگی لذت بخش را میدهد به گونه ای که وقتی در های ماشین بسته باشد و درون آن نشسته باشیم هیچ صدایی به گوش نمیرسد که البته به طور کلی هم خودرو های سلول سوختی کم صدا تر و نرم تر از خودرو های سوخت فسیلی هستند.

هیوندا نکسو

قدرت نمایی هیوندا

هیوندا نکسو

بدون شک هدف اصلی هیوندای از معرفی و در مرحله ی بعد وارد کردن این خودرو به بازار ، فروش و سود مالی نبوده و این کمپانی در اصل نکسو رو وسیله ای برای قدرت نمایی در بین ماشین ساز ها و نمایش تکنولوژی خودش قرار داده که البته باید گفت در این امر واقعا موفق بوده و تونسته توانایی های خودش رو به رخ دیگر خودرو ساز ها بکشه

نگران امنیتتان در نکسو نباشید

بر اساس گزارشات به دست آمده از تست های یورو NCAP هیوندای نکسو نمرات بسیار خوب و امتیاز 5 ستاره از لحاظ امنیت گرفت که این نمرات به شکل زیر است :

94 از 100 برای حفاظت از بزرگسال

86 از 100 برای حفاظت از سرنشینان کودک

67 از 100 برای ایمنی عابر پیاده

80 از 100 برای عملکرد سیستم های ایمنی و کمک راننده

برخی ویژگی های هیوندای نکسو

  • موتور سلول سوختی هیدوژنی
  • باطری لیتیوم یون
  • 161 اسب بخار نیرو و 394 نیوتن متر گشتاور
  • نسل جدید گیربکس تک دنده و پیوسته
  • صفر تا 100 : 9.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت : 180 کیلومتر بر ساعت
  • ظرفیت : 5 نفر

برخی آپشن های نکسو

  • چراغ های روز لیزری
  • سان روف
  • سقف پانارومیک
  • سیستم صوتی پیشرفته krell
  • کمک پارک خودرو از راه دور با استفاده از سوییچ
  • دوربین 360 درجه
  • امکانات رفاهی از جمله گرم کن صندلی و مانیتور بزرگ متصل به گوشی و…

ال ای دی نکسو سیستم صوتی نکسو

مقایسه با دیگر خودرو های سلول سوختی

هیوندای نکسو در مقایسه با دیگر خودرو های سلول سوختی مثل هوندا کلریتی و تویوتا میرای خودروی بهتریست و در ازای یک باک سوخت مسافت بیشتری را طی میکند و از شتاب مناسب تری هم برخوردار است.

اما در مقایسه با خودرو های برقی مثل تسلا مدل ایکس، هم از لحاظ میزان مسافت به ازای هر بار شارژ و هم از لحاظ شتاب و سرعت و هم از لحاظ استفاده از تکنولوژی ها، ضعیف تر عمل کرده. البته قیمتی تقریبا نصف قیمت مدل تسلا ایکس که 134000 دلار  هست را داراست.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو