ریویان آر 1 تی (r1t)، اولین خودروی پیکاپ برقی دنیا

ریویان آر 1 تی

ریویان آر 1 تی اولین خودروی پیکاپ برقی جهان خواهد بود که تا به امروز لیست بلند بالایی از توانایی های آن  منتشر شده و موجب گشته تا توجه خبرنگاران به اولین خودروی کمپانی ریویان جلب شود.

ریویان یک شرکت استارتاپی در میشیگان آمریکا است که به تازگی اولین خودروی پیکاپ تمام برقی جهان را تحت عنوان ریویان آر 1 تی( rivian r1t ) معرفی نموده است.

چرا خودروی برقی؟؟؟

روز به روز به اخباری که در مورد خودروها می شنویم بیشتر به سمت خودروهای برقی می‌رود و اخباری که از این دست خودروها می شنویم بیش از پیش خودنمایی می کنند.

با توجه به موفقیت های شرکت های تولید کننده خودروهای برقی مانند تسلا شرکت های دیگری تصمیم گرفتند که به این صنعت بپیوندند از این بین می‌توان به ریویان اشاره نمود که تصمیم دارد به صورت خاص روی خودروهای آفرود و پیکاپ کار کند.

از جمله مزایای خودروهای الکتریکی می توان به شتاب بالا، آلودگی بسیار پایین، سر و صدای کم، کاهش هزینه های سوخت و … اشاره نمود.

کمپانی ریویان به سراغ افراد صاحب نام زیادی برای طراحی و ساخت خودروهای خود رفته است و این موجب شده که انتظارات همه از این کمپانی بسیار بالا رود. در حال حاضر چیزی حدود ۲۰ نفر در این کمپانی مشغول به کار هستند.

این کمپانی عقیده دارد که این خودرو می‌تواند تغییرات وسیعی را در خودروهای وانت و پیکاپ ایجاد نمایند و حمل و نقل را به کلی دگرگونی نمایند زیرا با توجه به اینکه هزینه سوخت حذف می شود می تواند بسیار در امور اقتصادی حمل و نقل با ارزش باشد.

لوگوی این شرکت که یک کمپاس را نشان میدهد، نمادی از این است که این کمپانی تصمیم دارد شمال، جنوب، شرق و غرب جهان را از آن خود نماید.

 ظاهر خودروی ریویان آر 1 تی

بخش زیادی از طراحی خودرو را مهندسین و طراحان کمپانی های نام آشنایی مانند میتسوبیشی و مک لارن انجام داده اند. از این رو با خودرویی جذاب از لحاظ ظاهری روبرو هستیم. هر چند شاید طراحی جلوی ریویان خیلی متفاوت باشد اما شاید باید کم کم به این زبان طراحی با چراغ های کشیده عادت کنیم.

هم در جلو و هم در عقب خودرو شاهد چراغ های هالوژن کشیده هستیم که ظاهر خاصی را ایجاد نموده اند. هنگام شارژ نوار کشیده ال ای دی جلوی خودرو میزان شارژ شدن را به شما نمایش خواهد داد.

پلتفرم ریویان آر 1 تی مربوط به یک خودروی شاسی بلند است. پس با یک خودروی قدرتمند در زمینه آفرود سروکار داریم.

این خودرو اندازه کمی بزرگتر از خودروی فورد اف ۱۵۰ دارد و طول آن چیزی حدود 5.4 متر می باشد. و عرض آن هم 1.80 متر است که این اعداد نشان از یک خودروی بزرگ دارند.

ریویان آر 1 تی، یک پیک آپ چهار در ۵ نفره می باشد و از امکانات رفاهی زیادی برای سرنشینان برخوردار است.

rivian r1t backwardنمای عقب ریویاننمای جانبی ریویان

طراحی داخلی

همانطور که در تصاویر میتوانید ببینید این خودرو از لحاظ طراحی داخلی بسیار به خودرو های تسلا شبیه است. درون خودرو از چوب و چرم اعلا استفاده شده که یک نمایشگر بزرگ در بین آنها خودنمایی میکند. داخل خودرو بسیار به روز است و از امکانات بسیار سطح بالایی برخوردار است. طراحی ای که پیش از این هیچ گاه در یک خودرو پیکاپ دیده نشده بود.

این خودرو مملو از امکانات تکنولوژی و نوآورانه است و از خودروهای لوکس بازار چیزی کم ندارد. ریویان از تمامی امکانات رفاهی یک خودروی لوکس مانند تهویه چهار گانه، صندلی های ارگونومی، کیفیت بالای متریال داخل خودرو و … نیز برخوردار است.

فضای داخلی این خودرو بسیار جادار و بزرگ است زیرا از پلت‌فرم یک خودروی اس یو وی بهره می برد.

ریویان خودرویی روانه بازار کرده که تمامی حد و مرزهای خودروهای  پیک آپ را دگرگون نموده و خودرویی کاملا لوکس با طراحی داخلی بسیار زیبا و از همه مهمتر استفاده از موتورهای الکتریکی قدرتمند و شاسی آفرودی ساخته است.

طراحی داخلی ریویان آر 1 تینمای داخلی ریویان آر 1 تی

موتور ریویان آر 1 تی

این پیکاپ قدرتمند از چهار موتور الکتریکی که هر کدام 147 کیلو وات قدرت دارند، بهره میبرد.

ریویان آر 1 تی قرار است در چند مدل با قیمت های متفاوت ( با توجه به امکانات و ظرفیت باطری و توان موتوری ) ارائه گردد. در گران ترین مدل که قرار است با قیمت 69 هزار دلار عرضه گردد شاهد خودرویی بسیار سریع و لوکس هستیم.

در گران ترین مدل، موتورهای الکتریکی این خودرو می توانند ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید نمایند که بسیار عدد بالایی محسوب می شود و بدون شک باید منتظر یک خودروی توانمند و پرقدرت باشیم. نتیجه ی این موتور های قدرتمند، شتاب بالا و توان یدک کشی زیاد این خودرو هستند.

ریویان آر 1 تی می تواند به شتاب صفر تا صد کیلومتر در کمتر از ۳ ثانیه و صفر تا صد مایل در کمتر از ۷ ثانیه دست یابد.

توانایی کشش بار تا پنج تن را نیز دارد که عدد بسیار بالایی است.

ریوان آر 1 تی می تواند با هر بار شارژ حدود ۴۰۰ مایل ( 643 کیلومتر ) را طی نمایند و هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی نماید.  این موضوع بسیار اهمیت دارد که این خودرو با هر بار شارژ می تواند مسافت بسیار زیادی را طی نماید و این می‌تواند به شما کمک کند که به سادگی برای کارهایی مانند تفریحات آخر هفته ای و یا ماهیگیری از آن استفاده نمایید.

نظر نهایی

موسسان این استارتاپ بیان کردند که ما امید داریم که بازار پیک آپ ها و آفرود های آینده جهان را در دست بگیریم. بازاری که این روزها آنقدر ارزشمند تلقی شده که موجب گردیده اکثریت خودروسازان جهان در این زمینه فعالیت نمایند و شاهد خودروهایی مانند لامبورگینی اوروس، رولز رویس کولینان و یا حتی مرسدس بنز کلاس ایکس باشیم.

تمامی خودروهایی که این کمپانی می‌خواهد در آیند روی آنها کار نمایند از شاسی های آفرود استفاده خواهند نمود و این موضوع نمایانگر این است که توانایی های آفرودی این خودرو احتمالا بالا خواهد بود.

مدیرعامل این شرکت در بیانیه ای احترام اعلام نموده که خودروی ساختیم که پیش از این در هیچ جای دنیا وجود نداشت.

این خودرو در نمایشگاه لوس انجلس اتو شو (LA auto show ) که همین هفته در آمریکا برگزار می شود، رونمایی خواهد شد و قرار است در سال ۲۰۲۰ وارد بازار جهانی شود.

این که آیا این خودرو واقعا می‌تواند خودروی مفیدی باشد یک سوال ۶1 هزار دلاری است زیرا ارزانترین مدل خودرو ۶1 هزار دلار قیمت دارد و موسسان شرکت عقیده دارند که به سادگی می ‌توانند در سال پیش رو ۳۵۰ هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند.

این موضوع که مدت زمان لازم برای شارژ این خودرو چه میزان طول میکشد و یا اینکه آیا اعداد و ارقام ارائه شده برای خودرو دقیق و واقعی هستند همچنان مشخص نیست و باید تا آخر هفته و نمایشگاه خودروی لس آنجلس صبر نمایید تا ببینیم آینده خودروهای پیکاپ چه شکلی است؟؟

اعداد و ارقامی از شتاب و سرعت و بازی حرکتی مدل پایه این خودرو ارائه نشده است و باید تا زمان ارائه رسمی به بازار منتظر بمانیم تا ببینیم عملکرد ریویان آر 1 تی مدل پایه و ارزان چگونه خواهد بود.

rivian r1t backwardrivian r1trivian r1t interiorشارژ شدن ریویان آر 1 تی

مقالات مرتبط

  • یوسف 18 . 01 . 2020

    وارد کنید حتما میخرمش
    حرکت تانکیش خیلی کاربردیه

    پاسخ دهید !
    • محمد احمدیان 19 . 01 . 2020

      امیدوارم روزی امکانش باشه که وارد کنیم

      پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو