بهترین ماشین ها برای دریفت + تیونینگ مخصوص آفرود

دریفت با ماشین

به لغزاندن کنترل شده ی چرخ های عقب خودرو در سر پیچ ها به اصطلاح دریفت  گفته می شود که یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین حرکات نمایشی با خودرو محسوب می شود. مسابقات دریفت در سطح جهان بسیار پر طرفدار هستند و کمتر ماشین بازی پیدا می‌شود که از دیدن این مسابقات پر هیجان لذت نبرد. با توجه به اینکه جذابیت نمایشی این کار بسیار بالاست، در بیشتر ویدیوهای تبلیغاتی و فیلم های سینمایی که مربوط به خودرو باشند حتما از چند صحنه دریفت استفاده می شود.

انواع خودرو برای دریفت

تقریباً می‌توان گفت با اکثر خودروها می توان دریفت انجام داد ( مدل های مختلف دریفت ) ولی بهترین خودروها برای انجام این کار نمونه‌هایی هستند که محور متحرک آنها چرخ های عقب است. البته خودروهای چهار چرخ متحرک که تقسیم نیرو و تقسیم وزن مناسبی داشته باشند از نمونه‌های محور عقب هم بهتر هستند اما تعداد آن ها بسیار کم و محدود است و اکثر مواقع به صورت اختصاصی ساخته و تیونینگ می‌شوند. برای مثال خودروهای کن بلاک که یکی از معروف ترین راننده های نمایشی جهان است معمولا به صورت چهار چرخ متحرک با سیستم تقسیم نیروی ۳۰% چرخ های جلو و ۷۰% چرخ های عقب ساخته می شوند.

آیا با هر ماشینی می توان دریفت زد

معمولاً شرط خاصی برای نوع خودرو مورد استفاده هنگام دریفت وجود ندارد اما می ‌توان گفت انجام این کار با ماشین‌های محور متحرک جلو کار سخت تری است. اما به این معنی نیست که با این خودروها نمی‌توان حرکات نمایشی دریفت انجام داد. یکی از سخت ترین و چالش برانگیز ترین کارها هنگام انجام دریفت حفظ تعادل و کنترل خودرو است به همین دلیل هر چه سیستم تعلیق و کنترل خودرو بهتر باشد انجام این کار راحت تر است.  با توجه به این موضوع بیشتر خودروهای مناسب برای دریفت سیستم تعلیق بسیار خشک و محکمی دارند.

لیز بودن چرخ های عقب تاثیر مثبتی بر انجام بهتر دریفت دارد اما اگر چرخ های جلو نیز مثل چرخ های عقب لیز باشند کنترل خودرو بسیار سخت و حتی غیر ممکن می‌شود. پس برای دریفت باید چرخ های عقب لیز و چرخهای جلو چسبندگی مناسب داشته باشند. ماشین های دنده اتوماتیک معمولاً انتخاب های مناسبی برای انجام دریفت نیستند زیرا سیستم‌های کنترل کننده از ایجاد گشتاور بیش از اندازه جلوگیری می کنند.

ماشین مناسب دریفت

انواع روش های دریفت

برای انجام دریفت راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام اصول و روش های مخصوص به خودش را دارد. از جمله روش های مختلف دریفت می توان به دریفت عربی، پاور دریفت، پاور اسلاید دریفت، بریک دریفت، دراپ دریفت و … اشاره نمود که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از پرطرفدارترین انواع دریفت در دنیا اسلاید دریفت نام دارد که در سر پیچ ها انجام می شود و به حالتی است که خودرو در سر پیچ به پهلو لیز میخورد و جذابیت نمایشی بسیار بالایی دارد.

یکی دیگر از مدل های بسیار پرطرفدار دریفت عربی است که در مسیرهای صاف با چپ و راست کردن مداوم فرمان خودرو در سرعت های بالا و لیز خوردن بخش انتهایی خودرو انجام می شود که  بسیار هم کار پر خطری است. از انواع دیگر دریفت می توان به بریک دریفت اشاره کرد که به وسیله ترمز دستی انجام می گیرد و بیشتر مناسب خودروهایی است که محور متحرک آن ها چرخ های جلو هستند. به این مدل دریفت پاور اسلاید هم گفته می شود.


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


یکی دیگر از انواع مهم دریفت نمونه‌های شیفت لاک هستند که مخصوص خودروهای محور عقب است و با انجام یک دنده معکوس چرخهای عقب لیز خورده و دریفت کردن شروع می شود از این موضوع بیشتر در مسابقات حرفه ای به خصوص مسابقات رالی استفاده میشود. اگر لیز خوردن ماشین با استفاده از لیز بودن سطح جاده و یا خاکی بودن مسیر انجام شود در اصطلاح به آن دراپ دریفت گفته می شود.

آموزش دریفت با ماشین

دو تا از اصلی ترین و مهمترین مدل های دریفت اسلاید دریفت و برک دریفت هستند که در ادامه به روش صحیح انجام هر دو نمونه اشاره می‌کنیم و نکات قابل توجه در هر کدام از این دو نوع را مورد بررسی قرار می دهیم. البته دریفت عربی نیز طرفداران بسیاری دارد اما با توجه به خطر های بسیار زیاد این روش، انجام آن را پیشنهاد نمی کنیم.

دریفت ماشین

اسلاید دریفت یا پاور اسلاید

اسلاید دریفت معمولاً در سر پیچ ها انجام می شود و مناسب خودروهای محور متحرک عقب می باشد. برای انجام این کار در ابتدای پیچ فرمان را به سرعت به سمت موافق پیچ می چرخانیم و عقب خودرو را به حالت لیز خوردن در می آوریم (  اگر خودرو به حالت طبیعی به مرحله لیز خوردن وارد نشد با استفاده از ترمز دستی و یا دنده معکوس می توانید این کار را انجام دهید. ) سرعت خودرو در این حالت باید حدود 50 تا 70 کیلومتر بر ساعت باشد. پس از اینکه ماشین وارد مرحله لیز خوردن شد فرمان را به سرعت به سمت مخالف برگردانده و پدال گاز را فشار میدهیم تا با انجام بکسواد عقب خودرو به حرکت لیز خوردن خود ادامه دهد. این کار معمولا تا انتهای پیچ ادامه دارد و در آخر پیچ با نیش ترمز یا کلاچ گرفتن ماشین کنترل شده و به مسیر مستقیم خود ادامه می دهد.

 

بریک دریفت

انجام این مدل دریفت معمولاً مناسب خودروهایی است که از محور متحرک جلو استفاده می کنند و قدرت مناسب برای انجام دریفت معمولی ندارند. البته ناگفته نماند در مسابقات حرفه ای دریفت به هیچ وجه چنین نوعی وجود ندارد و گفته می شود که نباید نام این حرکت را دریفت گذاشت زیرا دریفت صرفا برای ماشین های محور عقب تعریف شده.

برای این کار در ابتدا محل مناسب را پیدا کرده و با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت ابتدا با یک ترمز دستی ناگهانی  و چرخاندن فرمان به سمت موافق پیچ چرخ های عقب را به حالت لیز خوردن در می آوریم. در مرحله بعدی فرمان را حالت مستقیم و یا کمی زاویه در جهت مخالف پیچ می چرخانیم. خودرو را در دنده ۲ قرار داده و گاز را فشار میدهیم و با درگیر کردن و رها کردن کلاچ قدرت موتور و گشتاور را به شکلی کنترل می‌کنیم که لیز خوردن خودرو ادامه پیدا کند.

کنترل لغزش ماشین در خودروهای محور جلو چندان کار ساده ای نیست و به هیچ عنوان به جذابیت ماشین های محور عقب نخواهد بود. با توجه به این که خودروهای محور جلو مناسب دریفت طراحی نشده‌اند انجام دریفت با آنها کار سخت تری است به همین دلیل نیازمند توانایی های بالاتری در رانندگی هستند.

دریفت با ماشین محور جلو

ضررهای دریفت برای ماشین

نیاز به توضیح نیست که انجام دهیم فشار بسیار زیادی به خود را وارد می کند و می تواند عواقب سنگینی برای خود را داشته باشد. اولین و مهمترین چیزی که به طور مستقیم آسیب می بیند چرخ های خودرو هستند که به سرعت سرسام آوری داغ شده و دچار خوردگی می شوند و در خیلی مسابقات دریفت مشاهده می کنید که بعد از چند دقیقه لاستیک‌های خودرو آتش گرفته یا می ترکند. حتی اگر این دو اتفاق برای لاستیک اتفاق نیوفتد، لاستیک‌های خودرو به سرعت ساییده و خراب می شوند.

مشکل بعدی که انجام دیریفت برای خودرو ایجاد می‌کند این است که در هنگام انجام این کار دور موتور خودرو بسیار بالاست و همین موضوع باعث می‌شود در بسیاری موارد خودرو های مورد نظر با مشکلاتی مانند واشر سوزاندن و یا شاتون زدن مواجه شود. علاوه بر تمام اینها به دلیل فشار بالایی که به گیربکس وارد می شود احتمال خرد شدن چرخ دنده های گیربکس بالاست. در کنار تمام این موارد با توجه به لیز خوردن خودرو احتمال عدم کنترل بسیار زیاد است و هنگام دریف درصد تصادفات به شدت بالا میرود. به طور خلاصه می توان گفت خودروهای موجود در بازار توانایی انجام این کار را ندارند و دریف و حرکات نمایشی به شدت با آنها فشار وارد می کند.

دریفت با ماشین محور جلو

پیشتر اشاره کردیم که انجام دریفت با ماشینهای محور جلو کار چندان ساده‌ای نیست و نیازمند توانایی قابل توجه در رانندگی است. به طور کلی دریفت با خودروهای محور عقب انجام می‌شود و در اصل کاری که با ماشینهای محور جلو انجام می‌دهند شبیه سازی دریفت است که پاور اسلاید نامیده می شود. اکثر خودروهای موجود در ایران از نمونه‌های محور جلو متحرک هستند و قدرت موتور چندان بالایی هم ندارند به همین دلیل اکثر مواقع انجام دریفت با ماشین های ایرانی نتیجه چندان خوبی ندارد و آسیب جدی به خودرو وارد میکند.

فورد فوکوس

بهترین خودروهای دریفت دنیا

لیست بلندبالایی از خودروهای مناسبت دریفت در دنیا وجود دارد که بعضی از آنها به طور تخصصی برای انجام حرکات نمایشی ساخته شدند و حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارند. در ادامه به  تعدادی از بهترین خودروهای دنیا برای دریست و حرکات نمایشی اشاره می کنیم:

داج چارجر

چارجر یکی از دوست داشتنی ترین خودروهای دنیا به حساب می آید که با قدرت بالا و محور متحرک عقب، یکی از بهترین گزینه ها برای انجام حرکات نمایشی است. چارجر در نمونه های مختلف ساخته می شوند که قوی ترین مدل های آن دیمن و هلکت هستند که نمونه ی دیمن به تعداد محدود تولید شده و قیمت بالایی هم دارد. یک موتور ۸ سیلندر ۸۴۰ اسب بخاری در قلب این خودرو غوغا به پا میکند.

دریفت با داج

کیا استینگر

کیا معمولا به ماشینهای کم استهلاک و آرام خانوادگی شناخته می شود و انتظار چندانی برای ساخت یک خودروی اسپرت و سریع از این کمپانی نیست. اما کمپانی کیا با معرفی مدل استینگر همه چیز را عوض کرد و یک خودروی پرقدرت، اسپرت و جوان پسند را روانه‌ ی بازار کرد. موتور ۶ سیلندر این خودرو ۳۶۰ اسب بخار قدرت دارد که به کمک سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک نامتقارن یک ترکیب عالی برای رانندگی نمایشی ایجاد شده است.

کیا استینگر

بی ام و M3

به طور کلی خودروهای BMW به اسپرت بودن و قدرت بالا معروف هستند اما نمونه‌های تقویت شده سری M توانایی بیشتری به نسبت نسخه های معمولی دارند. از طرفی وزن کمتر بی ام و های سری ۳ به نسبت سری های دیگر موجب شده ترکیبی فوق العاده برای انجام حرکات نمایشی و دریفت به وجود آید. یک موتور ۴۸۰ اسب بخاری و یک سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک نامتقارن یک هیولای مهار نشدنی برای حرکات نمایشی می سازد.

بی ام و سری 3

بنز C63

هرچند بنز به اندازه ی بی ام و در ساخت ماشین های اسپرت و هیجان انگیز معروف نیست اما بعضی از خودروهای آن از مدل های بی ام و هم پرقدرت تر هستند. برای نمونه نسل جدید بنز کلاس سی در قوی ترین مدل با یک موتور 503 اسب بخاری به سادگی رقیب خودش را پشت سر گذاشته و یک هیولای رام نشدنی به تمام معنی به حساب می آید.

بنز سی کلاس

ماشین های سوپر اسپرت

ماشین های سوپر اسپرت بدلیل موتور های بسیار قدرتمند و سیستم های انتقال قدرت فوق پیشرفته گزینه های بسیار بی‌نظیری برای انجام حرکات نمایشی محسوب می شود اما از آنجایی که قیمت آنها بیش از اندازه بالاست معمولاً در رقابت های این چنینی نامی از آنها شنیده نمی شود.

مک لارن

ارزان ترین خودروهای دریفت دنیا

بعضی از خودروهای نامبرده شده در لیست بالا قیمت های قابل توجهی دارند و خرید آنها برای عموم افراد چندان کار ساده ای به حساب نمی آید. برای مثال داج دیمن با قیمت حدود ۹۰ هزار دلار، کیا استینگر حدود ۷۰ هزار دلار و بنز و بی ام و حدود ۸۰ هزار دلار قیمت دارند اما در ادامه به ماشین های زیر 60 هزار دلار برای دریفت اشاره می کنیم.

نیسان 370Z

نیسان ۳۷۰z همیشه به عنوان یک ماشین مخصوص دریفت شناخته می‌شده است و کمپانی نیز هنگام ساخت و طراحی این خودرو  به طور ویژه‌ای روی انجام حرکات نمایشی تمرکز داشته است. یک موتور ۶ سیلندر ۳۵۰ اسب بخاری در قلب این خودرو قرار گرفته اما به لطف سیستم های الکتریکی برنامه ریزی شده برای حرکات نمایشی این خودرو یکی از بهترین گزینه های دنیا برای مسابقات دریفت به حساب می‌آید و قیمت آن حدود 35 تا 55 هزار دلار است.

دریفت با نیسان

فورد موستانگ

از قیمت ۲۷۰۰۰ دلار شما می توانید صاحب یک فورد موستانگ صفر کیلومتر باشید اما اگر بخواهید قویترین مدل با توانایی های بالا برای انجام حرکات نمایشی و قدرت موتور زیاد را داشته باشید لازم است حدود 60 هزار دلار خرج کنید. البته در نمونه های ارزان قیمت زیر ۳۰ هزار دلار نیز یک موتور ۳۱۰ اسب بخاری به قدر کافی نیرو برای شما تولید خواهد کرد اما در نمونه های جی تی ۵۰۰ بیش از ۷۵۰ اسب بخار قدرت در دستان شماست تا با آن خیابانها را به آتش بکشید.

فورد موستانگ

فورد فوکوس RS

کسی فکرش را هم نمی کند یک ماشین هاچ بک با ابعاد کوچک تا این اندازه خوب و همه چیز تمام باشد. هرچند این ماشین چندان قدرت بالایی ندارد و حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار می‌دهد اما سیستم های مخصوص دریفت بر روی آن نصب شده که در کنار وزن پایین این خودرو ، ترکیب بسیار خوبی برای انجام حرکات نمایشی به ارمغان آورده است.

تویوتا سوپرا

از قدیم تویوتا سوپرا یکی از بهترین و پرطرفدار ترین خودرو های تیونینگ دنیا به حساب می‌آمد و در سراسر دنیا عاشقان بسیاری دارد. چند سالی بازارهای جهانی از حضور این خودروی محبوب و دوست ‌داشتنی محروم بودند اما از سال ۲۰۱۹ تویوتا سوپرا با پلتفرم مشترک با بی ام و Z4 وارد بازار جهانی شد. یک موتور ۳۸۰ اسب بخاری و سیستم انتقال قدرت به چرخ های عقب از تویوتا سوپرا یک پادشاه برای حرکات نمایشی ساخته اند.

دریفت با تویوتا

تیونینگ ماشین برای دریفت

همانطور که بالاتر اشاره کردیم خودروهای مناسب برای حرکات دریفت لازم است ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند این کار را به نحو احسن انجام دهند. اگر یک خودرو در حالت استاندارد این ویژگی‌ها را نداشته باشد و با تغییرات به آن افزوده شود در اصطلاح تیونینگ برای دریفت گفته می شود. از جمله مهمترین تیونینگ هایی که برای دریافت مورد استفاده قرار می گیرد تغییر سیستم انتقال قدرت خودرو به صورت چهار چرخ نامتقارن، تغییر در سیستم تعلیق خودرو و سفت کردن کمک ها و کاهش ارتفاع خودرو، تغییر در قدرت موتور و گشتاور ایجاد شده، تغییر در سیستم ترمز چرخهای عقب و اضافه نمودن ترمز دستی با دسترسی راحت و … هستند که همگی آنها در کنار هم یک ترکیب فوق العاده برای دریفت می سازند.

بی ام و E46

ماشین های دریفت در ایران

در بازار ایران تعداد خودروهای با محور عقب متحرک بسیار محدود است و اگر بخواهیم به لیست ماشین های مناسب دریفت در ایران اشاره کنیم کافیست خودروهای پرقدرت با محور متحرک عقب را پیدا کنیم. تویوتا جی تی ۸۶، بی ام و های نسل 3 قدیمی مانند E30 و E36 و E46، تویوتا سوپرا قدیمی، جنسیس کوپه و جند نمونه ی دیگر از جمله ماشینهای قابل قبول در بازار ایران به حساب می‌آیند. در بین موارد گفته شده در بالا تویوتا سوپرا یکی از بهترین گزینه هاست و با توجه به اینکه در بازار ایران بسیار کمیاب است، نمونه های موجود قیمت بالایی دارند. در نبود سوپرا، بی ام و E36 و E46 گزینه های بی نظیری به نظر می رسند.

مقالات مرتبط

  • Asadrft 29 . 03 . 2023

    سوپرا اسطوره ای از خودرو دف عقب هستش که هیچوقت با ضریب تحمل تیون موتور و گشتاور لحظه ای تیون شده در محدوده دریفت و درگ استاندارد نه ساخته میشه و نه هست در محدوده قیمتی خودش میشه گفت قبضه هستش

    پاسخ دهید !
  • بهرام 01 . 12 . 2022

    اسطوره دریفت نیسان سیلویا هست که هصلا اسمی ازش برده نشده دوج چارجر هم که ماشین درگه و اصلا مال دریفت نیست

    پاسخ دهید !
  • آرش 08 . 09 . 2022

    چرا اسمی از تویوتا gt 86 یا ae86 و مزدا آر اکیس 7 یا 8 یا میتا و لکسوس کلاً از خودرو های ژاپنی زیاد اسمی نیاوردید

    پاسخ دهید !
  • Alireza 25 . 01 . 2022

    ممنون واسه توضیحات بالا ولی تو لیست خودرو های دریفت اصلا یادی از گودزیلا های ژاپنی نشده ماشن هایی مثل (نیسان جی‌تی‌ار‌ نیسمو) و (نیسان جی‌تی‌ار سیکایلاین) تاریخ ساز شدن

    پاسخ دهید !
  • Arsh 27 . 10 . 2021

    نیسان التیما و تویوتا کریسیدا هم برای دریفت خیلی خوبن مخصوصا توی ایران

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو