راهنمای خرید اقساطی خودرو + بهترین روش خرید اقساطی

نکات خرید اقساطی

در شرایط فعلی قیمت خودرو آنقدر بالاست به خرید ارزان ترین و معمولی ترین خودروها هم برای بسیاری از افراد به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. شاید کسی فکرش را هم نمی کرد روزی قیمت پراید مرز ۱۰۰ میلیون تومان را هم رد کند. به همین دلیل در چنین شرایطی شاید تنها راهی که پیش روی خریداران قرار می گیرد، انواع روش های خرید اقساطی خودرو هستند. راه های زیادی وجود دارد که بشود به صورت اقساطی خودرو خریداری کرد. برای مثال وام گرفتن از بانک و یا خرید اقساطی از نمایشگاه ها یا خرید به صورت لیزینگی و بسیاری موارد دیگر که می شود از طریق آنها ماشین قسطی خریداری کرد.

هر کدام از این روشها، مزایا و معایب متفاوتی در کنار خود دارند و نمی‌شود هیچ کدام را بهترین یا هیچکدام را بدترین راه دانست. در این مقاله قصد داریم به انواع روش هایی که میشود به صورت اقساطی ماشین مورد نظرتان را خریداری کنید، اشاره کنیم و ببینیم از بین تمام این روش ها کدام یک مزایای بیشتری به نسبت دیگر روش‌ها دارد. در ادامه به مهمترین نکاتی که هنگام خرید اقساطی خودرو باید به آنها توجه کنیم، اشاره می‌کنیم تا با اطلاعات کافی بتوانید بهترین مسیر و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

خرید خودرو ‌با وام بانکی

می شود گفت اولین راهی که برای خرید اقساطی خودرو یا هر وسیله دیگری به ذهن افراد می‌رسد این است که به سراغ بانک رفته و با گرفتن یک وام  به مبلغ مورد نیاز، خریدشان را انجام دهند. بانک های مختلف با شرایط متفاوتی به مشتریان وام می دهند. مبلغ حداکثری وام و شرایط اقساط و سود بستگی به بانک وام دهنده دارند. گذشته از میزان سود و شرایطی که هر بانک ارائه می دهد دریافت وام از بانک ها کار چندان ساده ای نیست. به این دلیل که بانک ها معمولاً مسیر نسبتا سختی را پیش روی مشتریان می گذارند.

می توان گفت بزرگترین محدودیت های وام های بانکی مبالغ نه چندان بالا و همچنین سختگیری‌های مربوط به ضامن هستند که وام گرفتن را به یک فرآیند بسیار سخت و خسته کننده تبدیل می کنند. البته ناگفته نماند بعضی از بانک ها مبالغ سود بسیار کمتری دارند اما در عوض محدودیت‌های دیگر مانند محدودیت در تعداد اقساط در مورد آنها اجرا می شود. در مجموع می شود گفت اگر از لحاظ ضامن مشکلی ندارید و شرایط گرفتن وام با سود کم را دارید این روش یکی از بهترین روش های ممکن برای خرید اقساطی خودرو است.

نکات خرید خودرو

خرید اقساطی خودرو از نمایشگاه ها

 بعضی از نمایشگاه های خودرو با توجه به نقدینگی بالا و پشتوانه ی محکمی که دارند، توانایی فروش اقساطی خودرو را در مجموعه ی خود ایجاد کرده اند. این دست نمایشگاه ها معمولاً میزان سود بالا تری به نسبت بانک، از خریداران دریافت می کنند اما در مقابل مزایای بیشتری به نسبت بانک ارائه می دهند. برای مثال می ‌توانید به جای ضامن از سند خودرو ی خریداری شده برای ضمانت استفاده کنید. همچنین بعضی از نمایشگاه ها به طور مستقیم با بانک همکاری کرده و به نوعی واسطه خریدار و بانک می شوند.

در مجموع می شود گفت خرید اقساطی خودرو از نمایشگاه ها شاید کمی سود بیشتری به نسبت وام مستقیم داشته باشد اما با توجه به شرایط آسانی که پیشروی خریدار قرار می دهند یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید. البته باید توجه کنید که اگر قصد خرید به این شکل را دارید حتماً معروفترین و بهترین نمایشگاه ها و نمایندگی ها را انتخاب کنید تا مشکل خاصی از لحاظ حقوقی یا مالی برای شما ایجاد نشود. اتو خسروانی به عنوان یکی از شناخته شده ترین و مورد اعتماد ترین مجموعه نمایشگاه های کشور خرید اقساطی خودرو را با بهترین شرایط در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد.

خرید اقساطی خودرو به صورت لیزینگ

لیزینگ یا اجاره به شرط تملیک یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین انواع خرید اقساطی خودرو به حساب می آید. در این روش شما در اصل با یک قرارداد، خودرو را از مجموعه لیزینگ اجاره می‌کنید و ماهیانه اجاره آن را پرداخت می نمایید. اما در قرارداد ذکر شده اگر پس از گذشت مدت زمان مشخصی تمام اقساط به شکل صحیح پرداخت شده باشد، شما صاحب خودرو می شوید. در این روش تا تمام شدن اقساط خودرو به نام خریدار نیست و حق فروش آن را ندارد. خرید اقساطی خودرو به روش لیزینگ مزایا و معایب گوناگونی دارد که در مقاله ای جداگانه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

خرید اقساطی خودرو از نمایندگی

نمایندگیهای خودروسازی کشور بعضی مواقع به طور مستقیم شرایط فروش اقساطی برای خریداران ارائه می دهند. البته نا گفته نماند با توجه به شرایط نابسامان و نوسانات قیمت در کشور، چند سالی می شود که خودرو ساز های اصلی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو فروش اقساطی را از سبد محصولات خود حذف کرده اند. البته قابل ذکر است که معمولاً نمایندگی ها سیستمی مشابه سیستم لیزینگ ارائه می دهند یعنی نیاز به ضامن ندارند و در عوض سند خودرو را تا پایان اقساط به عنوان ضمانت نزد خود نگه میدارد. خرید اقساطی خودرو از نمایندگی معمولاً به دلیل اینکه واسطه خاصی در میان نیست یک گزینه بسیار مناسب به حساب می آید.

فروش اقساطی ماشین ایرانی

خرید اقساطی خودرو بدون ضامن

 در بین روش هایی که گفته شد بعضی ها مانند دریافت وام از بانک و یا واسطه شدن نمایشگاه برای وام بانکی و یا حتی فروش اقساطی بعضی از نمایشگاه ها و نمایندگی ها ضامن نیاز دارد. اما بعضی از روش های دیگر نیاز به ضامن ندارد. برای روشهایی که بی نیاز از ضامن هستند در اصل سند خودرو خودش نقش ضامن را ایفا می کند. پس باید گفت به طور کلی خرید اقساطی بدون ضامن معنایی ندارد و شدنی نیست. در اصل در تمام روش های فروش اقساطی بدون ضامن، سند خودرو و یا سند یک دارایی دیگر به عنوان ضامن پرداخت اقساط، از شما دریافت می شود. حتی در بعضی مجموعه ها و شرکت ها شما می توانید با گذاشتن طلا یا انواع ارز به عنوان ضمانت خرید اقساطی انجام دهید.

خرید اقساطی خودرو با سود کم

از بین تمام روش های گفته شده بعضی ها سود های بیشتر دارند و بعضی ها با سود های کمتری عرضه می شود. معمولاً روش های بی واسطه مانند خرید اقساطی از نمایندگی ها و یا دریافت وام بانکی، سودهای کمتری دارند و روشهای دارای واسطه مانند لیزینگ، سود های بیشتری دارند. اما باید توجه کنید که فقط سود مهم نیست و در برابر این سود کم، بانک یا نمایندگی محدودیت های زیادی پیش روی شما قرار می دهد. پس هنگام خرید اقساطی علاوه بر میزان سود باید دیگر شرایط و دیگر ویژگی ها را نیز بررسی کنید و ببینید با وجود تمام شرایط در کنار هم کدام راه بهترین گزینه به حساب می‌آید.

نکات فروش اقساطی

خرید اقساطی خودرو داخلی

 خودروهای تولید داخل با توجه به قیمت پایین ‌تری که دارند  بیشتر مورد توجه خرید و فروش به شکل اقساطی قرار می گیرد. همین قیمت به نسبت پایین موجب می شود شرکت ها و نمایشگاه های بیشتری امکان ارائه اقساطی آنها را داشته باشند. از طرفی با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور برای اکثر افراد جامعه فقط خرید خودروهای داخلی ممکن است. به همین دلایل خرید اقساطی خودرو داخلی بسیار بیشتر از خودرو خارجی مورد توجه قرار می گیرد و عموم شرکت ها و مجموعه ها نیز به شکل تخصصی فقط روی خودروهای داخلی کار می کند.

 خرید اقساطی خودرو خارجی

اما شرکت‌هایی که از لحاظ توانایی مالی و پشتوانه، توان بیشتری دارند، امکان فروش اقساطی خودروهای خارجی را نیز در دستور کار قرار داده اند تا بتوانند طیف بیشتری از مشتریان را راضی نگه دارند. یکی از راه های تشخیص کیفیت و توانایی نمایشگاه های مختلف بررسی توانایی آنها در ارائه برندهای مختلف در بازه‌های قیمتی متفاوت است. مجموعه اتوخسروانی مفتخر است که با سابقه ای  بسیار درخشان و طولانی، سال‌های سال توانسته با ارائه انواع شرایط نقدی و اقساط برای فروش انواع خودروهای داخلی و خارجی طیف وسیعی از مشتریان را پوشش دهد.

خرید اقساطی ماشین خارجی

مزایای خرید اقساطی خودرو

از جمله مهمترین و اصلی ‌ترین مزایای خرید خودرو به شکل اقساط می شود به به این موارد اشاره کرد که  می‌توانید با بودجه‌ای محدود، ماشین بهتر و گرانقیمت‌ تری را خریداری کنید. علاوه بر آن در شرایط کنونی جامعه قیمت خودرو، روز به روز در حال افزایش است و خرید هر چه سریعتر خودرو می تواند بسیار به نفع شما باشد. پس اگر بخواهیم مزایای این کار را در یک جمله خلاصه کنیم این است که هر چه سریعتر به ماشین محبوبتان می رسید.

معایب خرید اقساطی خودرو

 خرید اقساطی خودرو در کنار تمام مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد معایبی هم دارد. برای مثال اصلی ترین و اولین ایراد این است که با توجه به سودی که بر روی خودرو اضافه می شود باید مبلغی بیش از ارزش واقعی خودرو بپردازید. همین امر باعث می شود هنگام فروش خودرو ناچار شوید مبلغی را به عنوان ضرر مالی در نظر بگیرید. علاوه بر این، اگر روش‌های بدون ضامن را انتخاب کرده باشید تا پایان مدت اقساط سند خودرو در دسترس شما نخواهد بود و امکان فروش دارایی شخصی خودتان را نخواهید داشت.

فروش اقسازی خودرو

بایدها و نبایدها

هر کدام از راه های خرید اقساطی خودرو را انتخاب کرده باشید لازم است نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا دچار ضرر مالی و یا مشکلات حقوقی نشوید. به همین دلیل بایدها و نبایدهای هنگام خرید اقساطی خودرو وجود دارد که توجه به آنها اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه به اصلی ترین و مهمترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره می کنیم.

با دقت تمام قرارداد را مطالعه کنید

 بستن قرارداد بخش جدا نشدنی هر معامله‌ای میباشد و به همین دلیل قبل از هرگونه امضا باید با دقت بسیار زیاد و با توجه به تک تک بخش ها قرارداد را مطالعه نمایید. بسیاری ازقراردادها بسیار سخت گیرانه و کاملاً به نفع فروشنده تنظیم شده اند و عدم توجه به مفاد آن ها میتواند در آینده باعث مشکلات حقوقی بسیاری شود. حتی خیلی مواقع شنیده شده که با استفاده از همین قراردادها ضرر های بسیار سنگین گریبانگیر خریداران شده است. پس مهمترین و اصلی ترین نکته ای که هنگام عقد هرگونه قرارداد لازم است بدانید این است که جمله به جمله قرارداد را کاملاً مطالعه کرده و هر جایی که متوجه نشدید را حتماً با یک شخص معتمد و متخصص مشورت کنید.

نکات خرید اقساطی خودرو

به مبلغ نهایی و شرایط پرداخت توجه کنید

 گاهی مواقع خودرو مورد نظر با مبلغی مشخص به شما فروخته می‌شود اما با توجه به قرارداد و شرایط پرداخت ممکن است شما مبلغ نهایی بسیار متفاوتی بپردازید. به همین دلیل هنگام خرید حتما توجه کنید که مبلغ پیش پرداخت، تعداد اقساط و مبلغ دقیق اقساط چقدر خواهد شد و با یک ضرب و جمع ساده مبلغ نهایی را به طور دقیق محاسبه کنید و اگر احساس کردید متفاوت از مبلغ توافق است حتماً از مسئولین بخواهید برای شما موضوع را روشن کنند.

به مدل خودرو و آپشن ها توجه کنید

 تمام خودروها چه از نوع داخلی و چه خارجی در مدل های متفاوت با امکانات و آپشن های مختلف به بازار عرضه می شوند تا بتوانند طیف گسترده تری از مشتریان را پوشش دهند. به همین دلیل توجه ویژه‌ای نمایید که هنگام خرید خودرو کدام مدل با کدام آپشن ها را خریداری کرده اید و هنگام تحویل به طور دقیق تمام موارد را چک کرده تا مغایرتی با نمونه خریداری شده نداشته باشد. کمبود آپشن هایی بسیار ساده می تواند بر قیمت نهایی تاثیر قابل توجهی داشته باشد. همچنین سال تولید خودرو را حتماً بررسی کنید. چرا که پایین بودن مدل ماشین جتی در حد چند ماه هم میتواند روی قیمت تاثیر داشته باشد.

سخن پایانی

خرید اقساطی خودرو با روش های مختلفی قابل اجراست. از خرید لیزینگی گرفته تا دریافت وام بانکی و روشهای مختلف دیگر. از بین تمام این روش ها هرکدام را که انتخاب کنید لازم است با دقت زیاد و از مراکز و نمایندگی های کاملا معتبر خرید خود را انجام دهید. اتو خسروانی به عنوان یکی از معتبرترین و پرسابقه ترین فروشندگان خودرو در کشور مفتخر است امکان فروش اقساطی خودرو با بهترین شرایط را در اختیار مشتریان عزیز قرار داده تا بتوانند انواع خودروهای داخلی و خارجی را متناسب با بودجه و شرایط مالی خودشان خریداری کنند.

جهت گرفتن قیمت روز خودروهای بازار به صورت کاملا رایگان با کارشناسان اتوخسروانی در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو