معرفی بهترین ماشین برای مسافرت + ویژگی های مهم برای سفر

ماشین مسافرت

زمانی که حرف از مسافرت با خودروی شخصی بیان می شود ، اهمیت زیادی دارد که ماشین مورد نظر شما گزینه ی راحت و مناسبی برای سفر‌های جاده‌ای باشد. تعداد زیادی از ماشین های موجود در ایران انتخاب‌های مناسبی برای مسیرهای طولانی و سفر های جاده ای به حساب نمی آیند. ماشین هایی مانند پراید که ایمنی چندان بالایی ندارد و ماشین های مثل پژو ۲۰۶ و دیگر ماشین های هاچبک که فضای سرنشین و فضای بار مناسبی ندارند، انتخاب های جندان خوبی برای مسافرت به حساب نمی آیند. بعضی از آپشن ها در سفرهای طولانی باعث راحتی راننده و سرنشینها شده و موجب می‌شود تا حد زیادی از سختی های راه کاسته شود. به همین دلیل ماشین هایی که چنین آپشن هایی را داشته باشند برتری بسیار قابل توجهی به نسبت رقبا خواهند داشت.

نکات مهم برای انتخاب ماشین مناسب برای سفر

برای اینکه بتوان یک خودرو را مناسب سفر دانست باید چند نکته را در مورد آن ماشین بررسی شود. در ادامه به مهمترین و اصلی ترین ویژگی های یک خودروی مناسب مسیر های بین شهری و مسافرت اشاره می‌کنیم. در نهایت با بررسی تمام این موارد لیستی از بهترین خودروها برای مسافرت ارائه می نماییم.

ماشین مسافرتی

بعضی از این موارد یک ضرورت برای ماشین مناسب سفر به  حساب می‌آیند اما بعضی نکات دیگر ، صرفاً موجب آسان تر شدن رانندگی و ایجاد حس آرامش برای راننده و سرنشینان هستند. برای مثال اگر یک ماشین ایمنی مناسبی نداشته باشد به هیچ وجه مناسب مسیرهای خارج از شهر و سرعت نیست اما در عوض ماساژور صندلی صرفاً باعث می شود خستگی سرنشینان کمتر حس شود. اگر از ماشین تان برای سفرهای خارج شهری استفاده می کنید لازم است حتماً هنگام خرید خودرو به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ایمنی ، مهم ترین ویژگی ماشین سفر

با توجه به اینکه در مسیرهای خارج از شهر و اتوبان ها، سرعت ماشین معمولاً بالاست، ایمنی یکی از مهم ترین ویژگی های یک ماشین مناسب سفر به حساب می آید. منظور از ایمنی فقط محکم بودن در تصادفات نیست بلکه در اصل ویژگی هایی که موجب می شود ماشین ها تصادف کمتری داشته باشد هم ایمنی نامیده می شود. در بین ماشین های تولید سایپا و ایران خودرو می توان گفت هیچکدام به اندازه کافی ایمن نیستند زیرا اکثر آنها از از شاسی و پلتفرم های قدیمی استفاده می کنند. ماشین هایی که وزن بالا، سیستم ترمز قوی، سیستم تعلیق مناسب و آپشن های ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری دارند ، از نظر ایمنی بهترین ماشین برای مسافرت محسوب می شوند.

ایمنی ماشین

مصرف سوخت ، سفر اقتصادی با ماشین

اهمیت زیادی دارد که  هنگام مسافرت هزینه سوخت ماشین شما بیش از حد بالا نباشد. اگر یک ماشین پرمصرف برای سفر انتخاب کنید به دلیل طولانی بودن مسیر هزینه قابل توجهی را برای بنزین باید پرداخت کنید. حتی خیلی از مواقع خودروهای گازسوز گزینه های بسیار خوبی برای مسافرت  به حساب می آیند. در بین ماشین های ایرانی، موتور TU5 یکی از بهترین گزینه ها  از نظر مصرف سوخت به حساب می آید. پس از این نظر در بین ماشین های ایرانی بهترین ماشین برای مسافرت آنهایی هستند که از موتور tu5 استفاده می کنند. در بین ماشین های وارداتی و مونتاژ معمولاً شاهد ماشین های کم مصرف و کاملاً بهینه ای هستیم و می‌توان گفت تقریباً در مورد تمام آنها ویژگی مصرف سوخت رعایت شده است. ماشین های هیبرید بهترین انتخاب از لحاظ هزینه سوخت میباشند.

ماشین سفر

راحتی صندلی ها ، مهم برای سفرهای طولانی

هنگامی که شما قصد دارید مسافتی طولانی را در ماشین سپری کنید اهمیت زیادی دارد که صندلی ها و فضای سرنشینان به اندازه کافی راحت باشد. خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و پراید هاچ بک صندلی های عقب بسیار کم جایی دارند و به هیچ وجه مناسب مسافرت بیش از دو نفر نیستند. راحتی صندلی ها یکی از مهمترین ویژگی های یک ماشین مناسب سفر به حساب می آید که دنا ، سمند و پژو پارس از این نظر  بهترین ماشین های ایرانی به حساب می آیند. اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم ماشین های شاسی بلند و کراس آور از لحاظ راحتی صندلی ها بهترین گزینه و ماشین های هاچ بک ضعیف ترین انتخاب ها به حساب می آیند.

سیستم سرمایش و گرمایش

با توجه به اینکه در مسافرت ها شما زمان زیادی را در خودرو سپری می کنید، گرما و سرما قطعا شما را آزرده خاطر خواهد کرد. به همین دلیل لازم است ماشین شما سیستم سرمایش و گرمایش مناسبی داشته باشد تا در مسیرهای بین جاده ای هوای نامناسب شما را اذیت نکند. ماشین هایی که برای سرنشین های عقب دریچه تهویه جداگانه داشته باشند جزء بهترین خودروها برای مسافرت به حساب می آیند. البته در بعضی از ماشینهای داخلی مانند سمند دریچه های سرنشینان عقب عملاً کاربرد خاصی ندارند و به هیچ وجه باد مطلوب و قابل قبولی از آنها نمی آید.

ماشین برای مسافرت

فضای کافی صندوق عقب

زمانی که شما می خواهید از خودرو برای مسافرت استفاده کنید لازم است فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل داشته باشید. چرا که معمولاً افرادی که با ماشین به مسافرت می روند و وسایل زیادی همراه خود دارند. ماشین های هاچ بک از این لحاظ به هیچ وجه انتخاب های مناسبی برای سفر به حساب نمی آیند. بعضی از ماشین های صندوقدار نیز به دلیل طراحی خاصی که دارند فضای بار چندان مناسبی ارائه نمی کنند. پس اگر از ماشینتان به وفور برای سفرهای خارج شهری استفاده می کنید هنگام خرید خودرو به حجم صندوق عقب آن نیز توجه داشته باشید.


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت i20

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت سراتو مونتاژ

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


 

آپشن های مهم برای مسافرت

اتوماتیک بودن دنده ماشین را نمی‌شود یک آپشن دانست اما رانندگی را تا حد قابل توجهی آسان می کند. البته باید گفت که اکثر مواقع افراد در جاده چندان نیاز به تعویض دنده ندارند و اتوماتیک بودن دنده ی ماشین بیشتر مناسب شهر است. اما اگر مسیر مد نظر شما یک مسیر پر پیچ و خم و دارای پستی و بلندی باشد دنده اتوماتیک می‌تواند تا حد زیادی کار شما را آسان کند.

در بین آپشن های ماشین هیچکدام به اندازه کروز کنترل برای مسیرهای خارج از شهر، کار راننده را آسان نمی کند. بخصوص اگر کروز کنترل خودرو از نوع هوشمند یا تطبیقی باشدۀ رانندگی بسیار ساده تر خواهد بود. کروز کنترل های تطبیقی با بررسی فاصله از تصادف کردن با ماشین های دیگر موجود در جاده جلوگیری می‌کنند. یکی دیگر از آپشن هایی که بسیار ایمنی خودرو در جاده ها را بالا می برد و کار راننده را راحت میکند انواع رادارهای خودرو هستند. رادار تشخیص خطوط و همچنین رادار نقطه کور دوتا از ویژگی های بسیار مهم برای سفرهای خارج شهری محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از آپشن هایی که بسیار موجب راحتی راننده می شود ، گرمکن و سردکن صندلی ها و همچنین ماساژور صندلی ها می باشد. ماساژور صندلی شاید یک آپشن ضروری به حساب نیاید اما باعث می شود احساس خستگی راننده تا حد زیادی کاهش یابد. سیستم ترمز کمکی و ترمز اضطراری دو تا از آپشن هایی هستند که به مقدار قابل توجهی ایمنی خودرو را بالا میبرند و به همین دلیل برای سفرهای خارج شهری بسیار با اهمیت هستند.

ماشین راحت برای سفر

بهترین ماشین های ایرانی برای مسافرت

همانطور که اشاره کردیم نکات مختلفی برای انتخاب ماشین مناسب سفر اهمیت دارند که بررسی تمام موارد در کنار هم، یک انتخاب مناسب را رقم می زند. ماشین هایی مانند پراید و تیبا و ۲۰۶ به دلیل ابعاد کوچک و فضای نه چندان کافی انتخاب های مناسبی برای سفرهای طولانی به حساب نمی آیند. بعضی از ماشین های نامناسب مانند پژو ۲۰۶ فقط یک یا دو تا از ایرادات این لیست را دارند اما بعضی دیگر مانند پراید و تیبا با داشتن چندین ایراد مختلف به هیچ وجه برای مسافت های طولانی و سفر توصیه نمی شوند.

انواع دنا ، لوکس ترین ماشین ایران

۱۰ سالی می‌شود که ایران خودرو از ماشین لوکس و پر آپشن خودش به اسم دنا رونمایی کرده است. از آنجایی که دنا با استقبال خوبی مواجه شد نسخه های دیگری از این ماشین مانند دنا پلاس، دنا توربو و دنا اتوماتیک نیز وارد خط تولید شدند. انواع مدل های دنا به دلیل فضای مناسب، وزن مناسب و هندلینگ خوب، صندلی های راحت و سیستم تهویه مناسب ، جزء ماشین های مناسب مسافرت به حساب می آیند.

دنا و ال 90

تندر 90 ، ایمنی بالا و طراحی ضعیف

رنو تندر ۹۰ به‌ عنوان یکی از کم استهلاک ترین و ایمن ترین ماشین های ایران شناخته می‌شود و معمولاً رضایت افراد را کسب می کند. اما به هیچ عنوان ظاهر دلچسب و مناسبی برای این خودرو در نظر گرفته نشده و در چند سال گذشته با پروژه‌هایی مانند تندر پلاس و پارس تندر سعی شده تا حد ممکن ظاهر این خودرو جذاب تر شود. تندر ۹۰ با داشتن ویژگی هایی مثل ایمنی مناسب، فضای بار کافی، فضای مناسب برای سرنشین ها و سیستم تهویه قابل قبول یک ماشین مناسب برای سفر به حساب می آید.

206 صندوقدار ، دوست داشتنی صندوقدار

پژو ۲۰۶ یکی از ماشین های محبوب پر فروش در ایران به حساب می‌آید. مهمترین و بزرگ ترین ضعف پژو ۲۰۶ فضای کم بار و صندلی های نامناسب عقب است. همین دو نکته موجب می شود ۲۰۶ انتخاب خوبی برای مسافت های طولانی و سفر نباشد. پژو ۲۰۶ صندوقدار شاید جذابیت ظاهری ۲۰۶ را نداشته باشد اما به دلیل فضای بهتر سرنشینان و بار، به عنوان یک ماشین مناسب سفر شناخته می شود.

پارس و 206

پژو پارس ، نهایت محبوبیت

در بین تمام ماشین های ایرانی پژو پارس یکی از محبوب ترین گزینه ها به حساب می آید. در بین انواع مدلهای پژو پارس، نمونه‌های  LX به دلیل استفاده از موتور TU5 استهلاک بسیار پایینی دارند و مصرف سوخت آن ها نیز کاملاً مناسب است. فضای مناسب سرنشینان، فضای بار کافی، وزن و ایمنی قابل قبول، موتور کم مصرف و صندلی های راحت از جمله نکاتی هستند که از پژو پارس LX یک ماشین مناسب برای سفر می سازند.

بهترین ماشین های مونتاژ برای سفر

شرکت هایی مانند مدیران خودرو، بهمن موتور، پارس خودرو و … در ایران اقدام به مونتاژ ماشین های متفاوتی نموده اند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در ادامه به بهترین ماشین های مناسب مسافرت که در ایران مونتاژ شده اند اشاره می‌کنیم. قطعاً خودروهای مونتاژی به دلیل قیمت بیشتری که به نسبت خودروهای ایرانی دارند، استانداردهای سختگیرانه تری هم دارند و باید با ماشین های روز دنیا رقابت کنند.

تیگو 7 ، یک شاسی بلند همه چیز تمام

تیگو 7 به عنوان یک شاسی بلند بسیار جذاب و پر آپشن در بین تمام ماشینهای مونتاژی، خود نمایی می کند. تیگو ۷ جزء معدود ماشین های مونتاژ شده در ایران به حساب می آید که توانسته استانداردهای ایمنی جهانی را با موفقیت پشت سر بگذارد و مجوز ورود به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی را کسب کند. ایمنی بسیار بالا، آپشن های ایمنی، امکانات وآپشن های رفاهی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دوگانه، قدرت مناسب و مصرف سوخت پایین، آپشن های رفاهی سطح بالا و فضای کاملاً راحت سرنشینان مهمترین دلایلی هستند که از دیگو ۷ یک ماشین عالی برای مسافرت می سازند. آریزو 6 هم با داشتن تمام ویژگی های بالا یک سدان همه چیز تمام برای مسافرت است.

مزدا 3 و تیگو 7

مزدا 3 ، ژاپنی محبوب

مزدا یکی از محبوب ترین برندهای ماشین در ایران به حساب می‌آید و مزدا ۳ به عنوان یکی از سواری های با کیفیت و دوست داشتنی این برند در ایران شناخته می شود. این ماشین توسط بهمن موتور در بازار ایران عرضه می شود. صندلی های بسیار راحت و ایمنی بالا در کنار سیستم تهویه خوب موجب می شوند مزدا ۳، ماشین مناسبی برای مسافرت به حساب آید.

لیفان 820 ، جادار و قدرتمند

لیفان ۸۲۰ به دلیل طراحی شبیه به هیوندای سوناتا بسیار مورد توجه قرار گرفت و توانست فروش خوبی را تجربه کند. ابعاد بزرگ و صندلیهای با کیفیت موجب می شود در این ماشین کاملا احساس راحتی داشته باشید. لیفان ۸۲۰ به دلیل ایمنی بالا و فضای بسیار خوب سرنشینان در کنار سیستم تهویه با کیفیت و قدرت بالا، یک ماشین مناسب برای سفر به حساب می آید.

لیفان 820 و سراتو

کیا سراتو ، رانندگی نرم و راحت

به دلیل استقبال بالا از کیا سراتو وارداتی، سایپا تصمیم گرفت اقدام به مونتاژ این خودرو نماید. بعد از مونتاژ سراتو توسط سایپا به مقدار قابل توجهی از کیفیت قطعات این خودرو کاسته شد. اما با این حال همچنان کیا سراتو یکی از ماشین های کم استهلاک و مناسب مونتاژی به حساب می آید. سراتو سایپایی به دلایلی مانند استهلاک پایین و ایمنی قابل قبول در کنار سیستم تهویه مناسب به عنوان یک ماشین مناسب سفر شناخته می شود.

هایما اس 7 ، شاسی بلند ایرانخودرویی

هایما اس ۷ یکی از اقدامات مثبت ایران خودرو به حساب می آید که با استقبال خوبی مواجه شد. در ابتدای کار یک موتور معمولی ۲۰۰۰ سی سی برای این ماشین در نظر گرفته شده بود که ضعیف بودن آن چندان مورد پسند خریداران نبود. بعد از مدتی نسخه ۱۸۰۰ سی سی توربوشارژ وارد بازار شد که توانست خریداران را راضی کند. در مجموع می توان گفت هرچند به اندازه ماشین های اول لیست حرفی برای گفتن ندارد اما یک ماشین قابل اعتماد برای سفر محسوب می شود.

هایما و ساندرو

رنو ساندرو ، با کیفیت و آسوده

رنو ساندرو نیز همانند ال ۹۰ با وجود کیفیت قابل قبول و استهلاک پایین ماشین جذابی از نظر ظاهری به حساب نمی‌آید. رنو ساندرو با وجود هاچ بک بودن فضای بار و سرنشینان مناسبی دارد و در کنار این موضوع مصرف سوخت پایین و ایمنی بالا باعث می شود رنو ساندرو بسیار انتخاب خوبی باشد. البته اگر بتوانید با ظاهر آن کنار بیایید.

اچ 30 کراس ، برادر بزرگتر 206

سانگ یانگ اچ 30 کراس یک ماشین جذاب از نظر ظاهری به حساب می‌آید و ابعاد بزرگترش به نسبت ۲۰۶ موجب شده مشکل فضای کم سرنشینان و بار را نداشته باشد. موتور مشترک با ۲۰۶ باعث شده اچ 30 کراس از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری یک گزینه اقتصادی به حساب آید. موتور کم مصرف، فضای باز سرنشینان، استهلاک پایین، سیستم تهویه مناسب و ایمنی قابل قبول موجب می شود اچ 30 کراس یک انتخاب مناسب برای سفر باشد. البته ناگفته نماند ممکن است در هوای خیلی گرم داغ شدن های پیاپی کمی  شما را نگران کند.

ایکس 33 و اچ 30

ایکس 33 ، پرفروش ترین ماشین چینی در ایران

ام وی ام ایکس ۳۳ یکی از اولین ماشین های چینی وارد شده به ایران به حساب می آید و از همان ابتدا توانست طرفداران بی شماری کسب کند و عنوان پر فروش ترین ماشین چینی در ایران را بدست آورد. به دلیل استقبال بی سابقه از این ماشین ، مدیران خودرو تا به حال چهار نسل از ایکس ۳۳ را معرفی نموده که هر بار تغییر قابل توجهی در ظاهر، امکانات و کیفیت آن اعمال می نماید. تمام نسل های ایکس ۳۳ توانسته اند فروش بسیار بالایی در بازار داشته باشند و عنوان پرفروش ترین ماشین چینی ایران را از آن خود نمایند.

ماشین های کمپر ، بهترین برای سفر

قطعا اگر هدف شما از مسافرت رفتن به طبیعت باشد هیچ ماشینی نمی تواند به اندازه ماشین های کمپر نظر شما را به خودش جلب کند. ماشین های کمپر با داشتن ویژگی هایی مانند تخت، یخچال، دوش مسافرتی ، سیستم سرمایش و گرمایش در جا و … بهترین انتخاب برای طبیعت گردی محسوب می شوند. اما اگر صرفاً هدف شما از سفر، جابجایی‌های بین شهری باشد برای مثال بخواهید از اصفهان به تهران بروید، قطعاً کمپر انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.

ماشین کمپر

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو