مقایسه تالیسمان و اپتیما ، رقابت سخت بین سدان های نیمه لوکس

کیا اپتیما و رنو تالیسمان

سال هاست که بازار سدان های نیمه لوکس ایران، در تسخیر کره ای ها قرار گرفته و به غیر از برخی برندهای ژاپنی مثل تویوتا، کسی نتوانسته مزاحمتی برای محصولات این کشور به وجود آورد. اما چند وقتی است که یک خودروساز فرانسوی یا بهتر بگوییم دو رگه ی ژاپنی/فرانسوی، با معرفی کردن یک محصول جسور، به بازار کشورمان، امپراطوری کره ای ها را به چالشی سخت کشانده است. نام این محصول فرانسوی، رنو تالیسمان است که قرار است این خودرو را با یکی از موفق ترین کره ای های بازارمان یعنی کیا اپتیما مقایسه کنیم. هر دو اتومبیل، با صندلی های راحت و امکانات بی نظیر، تجربه ی یک سواری خوب را به سرنشینان میدهند.

تاریخچه ی تولید دو خودرو

نسل اول کیا اپتیما با کد MS، برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی و در سال ۲۰۰۱ روانه ی بازار شد. پس از آن در نیمه ی سال ۲۰۰۵، نسل دوم آن با کد MG، پا به بازار رقابت نهاد. تولید این نسل از اپتیما، نیز تا سال ۲۰۱۰، ادامه داشت. در ضمن نمونه هایی از مدل ۲۰۰۹ آن به بازار کشورمان راه یافتند. اما در سال ۲۰۱۰، رونمایی نسل سوم اپتیما با کد TF، با تحول و موفقیت انجام شد. در نهایت نسل چهارم این خودروی کره ای، با کد JF، در سال ۲۰۱۶، معرفی و تولید آن تاکنون ادامه دارد.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”فروش اقساطی اپتیما ” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/kia-model/%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a7%d9%82%d8%b3%d8%a7%d8%b7%db%8c-%d9%88-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%da%a9%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%be%d8%aa%db%8c%d9%85%d8%a7%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column]

و اما رنو تالیسمان که خودرویی بسیار جذاب است برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵، در فرانسه معرفی شد. این خودرو حاصل تلاش چندین ساله و تحول در نگرش طراحی شرکت رنو است. اکنون بر روی پلتفرم مشترک رنو و نیسان با کد CMF_CD، تولید میشود. این خودرو به فاصله ی کوتاهی از عرضه در بازارهای جهانی، به بازار خودروی کشورمان نیز راه پیدا کرد. رنو تالیسمان در ابتدا، با دو تیپ نیمه فول(E2)، و فول(E3)، روانه ی بازار شد. اما در ادامه با توقف ارائه ی مدل نیمه فول، تنها در تیپ (E3) عرضه شد. تالیسمان در ابتدای عرضه در ایرلن با توجه به قیمت مناسب و امکانات بسیار توانست فروش فوق العاده ای را تجربه کند.

مقایسه ی فنی اپتیما و تالیسمان

در بخش فنی، کیا اپتیما، از یک پیشرانه ی ۴ سیلندر 2.4، لیتری ۱۶ سوپاپ با استاندارد آلایندگی یورو۶، بهره میبرد. این پیشرانه، قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۷۲ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و تولید حداکثر گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰ است. کیا در هماهنگی با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، توان تولیدی موتور را به چرخ های جلو انتقال میدهد. اپتیما به لطف این مجموعه میتواند در حدود زمان 8.5 ثانیه، به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.

در طرف مقابل، رنو تالیسمان با بهره گیری از یک پیشرانه ی ۴ سیلندر 1.6، لیتری ۱۶ سوپاپه به همراه سیستم توربو شارژ و استاندارد آلایندگی یورو ۶، قادر به تولید حداکثر توان ۱۹۰ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۶۰ نیوتن متر در دور ۲۵۰۰ میباشد. این میزان قدرت به وسیله ی گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک دو کلاچه، تالیسمان را در طی زمان حدودی 7.7، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=” شرایط فروش رنو تالیسمان ” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/kia-optima-2021%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column]

موتور و گیربکس اپتیما و تالیسمان

 در مورد توانایی های حرکتی هر دو خودرو باید گفت که هر دوی آنها، شرایط نزدیک به هم دارند. واکنش های مناسب گیربکس، پدال گاز و همچنین عملکرد قابل اعتماد ترمزهایشان، سبب رضایت راننده میشود. اما وقتی که شرایط را کمی به حالت اسپرت نزدیک کنیم، این رنو تالیسمان است که با قدرت و گشتاور بالاتر، لذت بیشتری را از فشردن پدال گاز، به راننده ی خود هدیه میکند. همچنین در این شرایط، عملکرد گیربکس ۷ سرعته ۲ کلاچه ی تالیسمان، بهتر از جعبه دنده ی ۶ سرعته ی اپتیما ظاهر میشود و کار را برای کیا اپتیما سخت میکند.

در مجموع میتوان گفت بخش مشخصات فنی تالیسمان قدرتمند تر از اپتیما ظاهر شده و میتوان آن را برنده دانست.

مقایسه طراحی اپتیما و تالیسمان

طراحان این دو اتومبیل، کارشان را به بهترین شکل انجام داده اند. مثلا فرقی نمیکند که شما بدنه ی اسپرت و خشن را بپسندید یا متین و جدی و یا حتی فانتزی و زنانه. جزو هر کدام از این افراد باشید با ظاهر تالیسمان و اپتیما مشکلی نخواهید داشت. در بخش طراحی هر دو خودرو بسیار موفق عمل کرده اند اما رنو تالیسمان جذابتر و دوست داشتنی تر ظاهر شده و بدون اغراق می توان آن را زیباتر از اپتیما خطاب نمود. البته اپتیما هم طرفداران بی شماری دارد و در بحث طراحی در دسته ی خودروهای سطح بالا محسوب می شود. با این حال تالیسمان چه در جلو و چه در عقب خاص تر طراحی شده و طرفداران بیشتری را به خود جلب نموده.

در مورد ابعاد این دو خودروی شیک باید گفت که طول اپتیما برابر با ۴۸۵۵ میلیمتر، عرض آن ۱۸۶۰ میلیمتر، و ارتفاعش ۱۴۶۰ میلی متر است. فضای بار این خودرو برابر با ۵۱۰ لیتر نیز میباشد. اما در مقابل طول تالیسمان برابر با ۴۸۴۹میلی متر، عرض آن ۱۸۶۸ میلیمتر، و ارتفاع آن ۱۴۶۳ میلی متر میباشد. فضای بار این خودرو نیز برابر با ۶۰۸ لیتر میباشد.

امکانات اپتیما و تالیسمان

هر دو اتومبیل، امکانات رفاهی و ایمنی زیادی را در اختیار علاقه مندان خود قرار داده اند. از آپشن های مشترک آنها میتوان به مواردی از نظیر ایربگ های جلو/ جانبی/ پرده ای، سیستم های ترمز و پایداری شامل(TCS, BAS, EBD,ABS)، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه ی رادار هشدار نقاط کور، سیستم پارک اتوماتیک، چراغ و برف پاک کن هوشمند، ترمز دستی الکترونیکی، نشانگر باد تایرها، آینه ی الکتروکرومیک، تهویه ی صندلی های جلویی، گرمکن تمامی صندلی ها، سقف پانوراما، سانروف چند حالته، درب صندوق هوشمند و سیستم تهویه ی اتوماتیک دوگانه اشاره نمود.

ضمن اینکه تالیسمان با داشتن برخی امکانات دیگر از قبیل هدآپ دیسپلی(HUD)، ماساژور صندلی های جلویی و نمایشگر بزرگتر و حالت های متنوع رانندگی سعی میکند برتری خود را در قسمت آپشن، به کیا عرضه نماید.

اما اپتیما هم در نمونه های فول آپشن، با داشتن گزینه هایی مثل چراغشور، سیستم هشدار خروج از خط، شیفترهای پشت فرمان، اتو هلد و شارژ بیسیم موبایل، نشان میدهد که هنوز شکست دادن کره ای ها، در بحث امکانات جانبی کار دشواری است.

صندلی های جلویی تالیسمان، از نظر ارگونومی، طراحی بهتری دارند و ماساژور آنها را بی اندازه برتر از صندلی های رقیب کره ای کرده است. اما در عوض، روی صندلی های عقبی اپتیما، فضای بیشتری برای سرنشینان، در نظر گرفته شده است و برای مسافرت ها مناسب ترند.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”مقایسه ی اپتیما هیبرید و سوناتا هیبرید ” style=”3d” color=”peacoc” size=”lg” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fautokhosravani.com/sonata-hybrid-optima-hybrid%2F|||”][vc_separator border_width=”3″][/vc_column]

 

مقایسه قیمت تالیسمان و اپتیما

قیمت تالیسمان و اپتیما نیز، در یک رنج است. قیمت این دو خودرو در بازار داخلی و در انواع مدل های مختلف، از 700 تا 900 میلیون تومان متغیر میباشد ( فروردین 99 ) . هر دو خودرو توانسته اند ۵ ستاره ی ایمنی را از موسسه ی Euro NCAP، دریافت کنند. اما در بخش سرنشینان، اپتیما اندکی بهتر عمل کرده و در مورد امنیت عابرین پیاده و سیستم های ایمنی، تالیسمان موفق تر بوده است.

مقالات مرتبط

  • محمد حیاتی 03 . 05 . 2020

    باسلام
    ممنون از تست و بررسی مختصری که انجام دادید
    اما لازم میدونم که به چند نکته اشاره کنم
    اول:اینکه در بحث فنی لازم است بدونید که کیا اپتیما در یک نسخه با موتور توربوشارژ ۲ لیتری عرضه می شود که ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می کند که از رنو تلیسمان قوی تر است.
    دوم:اینکه طراحی و اینکه کدام یک زیباتر هستند
    یک بحث سلیقه است و شاید از نظر خیلی ها کیا اپتیما زیباتر باشد.به عنوان مثال دیفیوزر کیا اپتیما از طراحی بهتری برخوردار است و بسیار حرفه ای تر است.یا جلوپنجره ی کیا اپتیما بسیار شکیل تر و بروز تر ومنطقی تر از جلو پنجره ی قدیمی رنو تلیسمان با این لگوی بسیار بزرگ آن است که از روی رنو کلوئوس نسل قبل کپی شده و اون لگوی بزرگش که از اضافه لگو های کامیون های شرکت رنو استفاده شد.
    سوم:طراحی داخلی کیا اپتیما هم دارای نظم وچینش بی نظیری است که در عین حال ساده و بی روح نیست.
    اما طراحی کابین رنو تلیسمان که از روی محصولات ولوو کپی کاری شده بسیار ساده و بی روح است و چیز مجذوب کننده ای ندارد.

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو