بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت

بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت

در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت، دو خودروی پرطرف‌دار بازار بپردازیم.

شرکت مزدا کار خود را در ایران با خودروی مزدا ۳۲۳ آغاز نمود که در ابتدای کار با استقبال خوبی مواجه شد. خودروی مزدا 3 سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی معروف مزدا به بازار عرضه شد. این خودرو از سال ۱۳۸۶ توسط گروه خودروسازی بهمن در ایران تولید و مونتاژ شد. تولید این خودرو تا سال ۱۳۸۹ در بهمن خودرو ادامه یافت تا اینکه از سال ۹۰ گروه بهمن خودرو تولید نسل دوم این خودرو را در 2 مدل صندوق‌دار و هاچبک آغاز نمود. در بازار ایران این خودرو در 2 تیپ نیمه‌فول یعنی تیپ ۳ و فول آپشن یعنی تیپ ۴ یا Fl یافت می‌شود. هیوندا از سال ۱۹۹۴ مدل سدان کوچک شهری را با نام اکسنت روانه بازار نمود که البته باید به این موضوع دقت شود که نسل دوم این خودرو با نام هیوندای ورنا چند سالی توسط کرمان موتور به ایران عرضه شد. همچنین این مدل خودرو یعنی هیوندا اکسنت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به‌صورت وارداتی و ازآن‌ پس از در سال ۱۳۹۶ مونتاژ آن توسط کرمان خودرو انجام شد.

طراحی خارجی

ابتدا به مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت، دو خودروی ژاپنی و کره‌ای در زمینه طراحی می‌پردازیم. درست است که هیوندا اکسنت از مزدا خودرو جدیدتری است اما چهره اسپرت و شاداب‌تری دارد. در کل مزدا 3 جدید نسبت به نسل قبلی خود از طراحی جذاب‌تری برخوردار است. طراحی مزدا 3 جدید نسبت به نسل قبل دچار تغییرات بسیاری شد که البته مزدا 3 نسل سوم هم به علت تحریم‌ها وارد بازار ایران نشد. در نمای جلوی مزدا یک ورودی هوای بزرگ وجود دارد چراغ‌ها بزرگ و کشیده خودنمایی می‌کنند و اما در قسمت پشتی ارتفاع صندوق عقب کمی بالاست که این نوع طراحی در این کلاس کاملاً معمول می‌باشد. در مجموع طراحی مزدا 3 جدید بسیار جوان‌پسند و اسپرت می‌باشد. هیوندای اکسنت نسبت به مزدا تری چهره نسبتاً اسپرت‌تری دارد و از خطوط تیزتری در طراحی بهره می‌گیرد. کیفیت مواد استفاده شده در مزدا 3 جدید نسبت به هیوندای اکسنت مقداری باکیفیت‌تر می‌باشد. در مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت از نظر ابعاد این دو خودرو باید گفت مزدا 3 جدید ابعاد بزرگ‌تری از هیوندای اکسنت دارد به همین دلیل فضای سرنشینان در مزدا تری جادارتر می‌باشد. از ویژگی‌های هردو خودرو می‌توان نتیجه گرفت که مزدا 3 جدید از طراحی اسپرت و جوان‌پسند‌تری نسبت به خودروی هیوندای اکسنت برخوردار است. هیوندای اکسنت طراحی خانوادگی‌تری نسبت به مزدا 3 جدید دارد.

بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت

طراحی داخلی

کابین مزدا 3 جدید از طراحی و کیفیت مناسبی تشکیل شده است. اما در مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت با خودروهای هم رده خود، کمی ساده و قدیمی به نظر می‌رسد. در مرکز داشبورد ماشین صفحه‌نمایش بسیار کوچکی قرار دارد که اطلاعات خاصی را به جز ساعت به کاربر نشان نمی‌دهد. این خودرو از امکانات رفاهی مطلوبی نیز برخوردار است که می‌توان به ۶ کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، صندلی چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم ارتفاع چراغ‌ها و همچنین زاویه گرفتن چراغ در پیچ و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه اشاره کرد.

اما طراحی کابینه هیوندا اکسنت نسبت به مزدا 3 جدید به‌روزتر است. در مرکز داشبورد این خودرو یک نمایشگر نسبتاً بزرگ‌تر از نمایشگر مزدا 3 دیده می‌شود. کیفیت مواد استفاده شده در کابین هیوندا اکسنت باوجوداینکه تقریباً تمامی بخش‌های آن از پلاستیک تشکیل شده، مطلوب می‌باشد. از آپشن‌های هیوندا اکسنت نیز می‌توان به ۶ ایربگ استارت دکمه‌ای، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ۷ اینچی، آینه الکترو کرومیک، 4 اسپیکر و 2 توییتر همچنین سنسور نور اشاره کرد.

در این بخش می‌توان عملکرد هر دو خودرو را یکسان عنوان کرد. البته که وجود نمایشگر 7 اینچی و طراحی داخلی نسبتاً به‌روزتر هیوندا اکسنت برگ برنده این خودرو در این بخش خواهد بود.

بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت

بررسی فنی

خودروهای مزدا همیشه به چابکی و شتاب مناسب معروف هستند که مزدا 3 نیو نیز از این قاعده مستثنی نیست. گروه بهمن خودرو مزدا 3 جدید را با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندری و تنفس طبیعی راهی بازار ایران نموده است. البته نمونه ۱.۶ لیتری باقدرت کمتر و همچنین گشتاور پایین‌تر نیز در حالت محدود در ایران عرضه شده است. قوای محرکه مزدا ۳ نیز ۱۴۸ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس و دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته و اتوماتیک می‌باشد.

هیوندای اکسنت از یک موتور ۴ سیلندری به حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر تشکیل شده است. تفاوت‌ها در موتور این دو خودرو باعث شده تا پیشرانه مزدا 3 جدید خودرویی سریع‌تر و اسپرت‌تر در هنگام رانندگی باشد. البته مزدا 3 جدید نسبت به هیوندای اکسنت خودرو سنگین‌تری است. همین موضوع باعث شده اختلاف این دو خودرو بیشتر نشود و در آخر این دو خودرو از نظر شتاب دو ثانیه اختلاف دارند یعنی کتاب مزدا 3 جدید ۹.۲ ثانیه و شتاب هیوندا اکسنت ۱۱.۲ ثانیه می‌باشد.

در مقایسه مزدا تری جدید با هیوندای اکسنت از نظر فنی نیز مزدا 3 جدید خودرویی چابک‌تر و سریع‌تری نسبت به هیوندای اکسنت می‌باشد که کاملاً اکسنت در این بخش رقابت را به رقیب ژاپنی خود واگذار می‌کند.

مدل خودرو مزدا 3 هیوندای اکسنت
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی 4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور سی‌سی 2000 سی سی 1591 سی سی
حداکثر قدرت اسب بخار 148 اسب بخار 122 اسب بخار
حداکثر گشتاور نیوتن‌متر 187 نیوتن متر 156 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته اتوماتیک 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.6 لیتر 6.4 لیتر
شتاب صفر تا 100 9.2 ثانیه 11.4 ثانیه
حداکثرسرعت کیلومتر بر ساعت 204 کیلومتر بر ساعت 184 کیلومتر بر ساعت

بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت

بررسی آپشن‌ها

از نظر بررسی آپشن باید گفت مزدا 3 و اکسنت در تیپ‌های متفاوتی در بازار عرضه شده‌اند که مزدا تری نیو 3 تیپ نیمه‌فول (تیپ 3) و یک تیپ فول را به بازار عرضه کرده است که اختلاف این تیپ‌ها رینگ، سپر مه‌شکن مربوط می‌باشد. البته لازم به ذکر است تیپ ۴ مزدا تری از سال ۹۷ به آپشن‌هایی مانند آینه الکترو کرومیک، دوربین عقب و مانیتور و حسگر پارک مجهز شده است که در مدل‌های قبل از ۹۷ وجود نداشتند.

اما در مقابل هیوندا اکسنت به‌صورت وارداتی و مونتاژی یافت می‌شود که هر شرکت واردکننده این خودرو را با تیپ و آپشن‌های متفاوتی به بازار عرضه کرده است البته هیوندا اکسنت فول وارداتی در مقایسه با مدل مونتاژی کرمان خودرو فقط در روکش صندلی و فرمان با هم اختلاف دارند. تفاوت‌های تیپ فول و نیمه‌فول هیوندا اکسنت نیز در تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم esp و استارت دکمه‌ای می‌باشد .

اگر تصمیم بگیریم مزدا 3 جدید را در مدل سال ۹۷ با نسخه فول آپشن هیوندا اکسنت مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که خودروی ژاپنی کمی از رقیب خود یعنی هیوندا اکسنت از آپشن‌های بیشتری برخوردار است و اگر به آپشن‌های خودروی خود اهمیت بیش‌تری می‌دهید مزدا 3 جدید گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت بررسی و مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت

تجهیزات

مزدا 3 نیو

هیوندای اکسنت

چراغ اتولایت، چراغ‌های جلو زنون، مه شکن جلو و عقب، چرخش نور در پیچ‌ها، قابلیت تنظیم اتوماتیک، چراغ شور چراغ‌های جلو هالوژن، دیلایت، اتولایت، مه شکن جلو و عقب
سیستم‌های مولتی‌مدیا قابلیت پشتیبانی رادیو، MP3،AUX،CD و بلوتوث، مجهز به 6 بلندگو رادیو CD با 4 بلندگو/ USB-AUX/ – MP3
صفحه نمایش نمایشگر لمسی در مدل‌های بعد از 97، نویگیشن، دوربین عقب نمایشگر 7 اینچی همراه با نویگیشن، بلوتوث، دوربین عقب، نمایش دنده در آینه
رینگ‌ها 205/55R16 195/50R16
آینه آینه وسط با حسگر کاهش‌دهنده اتوماتیک نور، آینه تاشوی برقی و دارای چراغ راهنما، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن آینه‌های جانبی برقی، آینه وسط الکترو کرومیک
تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک دوگانه تهویه مطبوع اتوماتیک
صندلی صندلی با روکش چرمی، گرمکن صندلی جلو، پشت‌سری فعال برای صندلی جلو، 4 حالته دستی سرنشین جلو – 6 حالته برقی راننده – صندلی عقب تاشو صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی 4 حالته دستی سرنشین، روکش پارچه-چرمی (مدل مونتاژ)، کمربند‌های پیش کشنده
شیشه شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی
سیستم‌های هشدار دهنده سنسور عقب سنسور عقب، سنسور فشار باد لاستیک
سایر امکانات سنسور باران، پدال شیفتر، کامپیوتر سفری، سانروف، نویگیشن، کروز کنترل، دوربین دید عقب، کیلس، ورود و خروج بدون کلید، صفحه کیلومتر اسپرت با تنظیم نور، خروجی 12 ولت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، فرمان الکتروهیدرولیکی فرمان برقی 2 حالته مجهز به گرمکن، سانروف، کیلس، ورود و خروج بدون کلید، کول باکس، پورت 12 ولت، سیستم کمکی در سربالایی

 

سایر امکانات

  • سنسور باران
  • پدال شیفتر
  • کامپیوتر سفری، سانروف
  • نویگیشن
  • کروز کنترل
  • دوربین دید عقب
  • کیلس
  • ورود و خروج بدون کلید
  • صفحه کیلومتر اسپرت با تنظیم نور
  • خروجی 12 ولت
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • فرمان حساس به سرعت
  • فرمان الکتروهیدرولیکی
  • فرمان برقی 2 حالته مجهز به گرمکن، سانروف
  • کیلس، ورود و خروج بدون کلید
  • کول باکس
  • پورت 12 ولت
  • سیستم کمکی در سربالایی

 

سطح ایمنی

در مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت از نظر ایمنی این دو خودرو باید گفت مزدا 3 جدید 5 ستاره ایمنی را از مؤسسه معتبر یورو انکپ دریافت کرده است که خیال سرنشینان را از بالاترین سطح ایمنی راحت می‌کند. یورو‌انکپ معتبر‌ترین مؤسسه جهت امتیازدهی به میزان امنیت وسایل نقلیه می‌باشد که تا نهایتاً 5 ستاره به امنیت خودروها در برابر تصادفات امتیاز می‌دهد. هیوندای اکسنت نیز موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی از مؤسسه ایمنی ترافیک آمریکا شده است و نمره خوبی محسوب می‌شود. پس در نتیجه می‌توان گفت در سطح ایمنی نیز برتری محسوسی با خودروساز ژاپنی یعنی مزدا 3 جدید می‌باشد.

تجهیزات مزدا 3 هیوندای اکسنت
تجهیزات ایمنی و حفاظتی قفل مرکزی – ریموت کنترل – ایموبلایزر – سیستم قفل دوبله، کنترل کشش، کنترل پایداری قفل مرکزی، دورفرمان، ورود بدون کلید، ایموبلایزر، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری
کیسه هوا مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای
سیستم ترمز ترمزهای دیسکی مجهزبه ABS-EBD- EBA-DSC ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD-TCS-VSM

تجربه رانندگی

باتوجه‌به مشخصات ذکر شده در ارتباط با موتور و پیشرانه هیوندا اکسنت می‌توان سواری و خوبی از این خودرو انتظار داشت در آن سو مزدا 3 جدید خودروی چابک‌تر و سریع‌تری نسبت به هیوندای اکسنت می‌باشد که تجربه رانندگی هیجان‌انگیزتری را در اختیار کاربر می‌گذارد. در مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت از حیث سیستم تعلیق باید گفت مزدا 3 جدید مانند سیستم پیشرانه، از سیستم تعلیق اسپرت‌تری نسبت به هیوندای اکسنت برخوردار می‌باشد اما هیوندای اکسنت سواری نرم و آرام‌تری دارد. این خودرو ضربات وارده به کابین خودرو را بسیار کمتر از مزدا تری به سرنشینان منتقل می‌کند. بسیاری از کاربران مزدا 3 جدید به ارتفاع نسبتاً پایین خودرو از سطح جاده اشاره می‌کنند که در برخی ناهمواری‌های جاده‌ای باعث برخورد کف خودرو به جاده می‌شود درحالی‌که ارتفاع هیوندا اکسنت کاملاً مطلوب بوده و از حیث مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بازار خرید و فروش

محصولات مزدا همیشه در ایران از استقبال خوبی برخوردار بوده است که بی‌ربط به کیفیت و نام مزدا نیست. همچنین گروه بهمن نیز از خدمات پس از فروش و تأمین لوازم خودرو بسیار مناسبی در سطح کشور برخوردار می‌باشد. در آن سو خدمات پس از فروش محصولات هیوندا در ایران مطلوب بوده و نگرانی بابت خدمات پس از فروش برای محصولات هیوندا وجود ندارد اما در حالت کلی استقبال از مزدا 3 جدید نسبت به هیوندای اکسنت بسیار بیشتر بوده است همین امر باعث می‌شود تنوع خودروی مزدا 3 جدید در تنوع بازار دست‌دوم از هیوندای اکسنت بهتر باشد.

سایر رقبا

سایر رقبای این دو خودرو در این سگمنت می‌توان به هیوندا النترا و کیا سراتو نیز اشاره نمود که مقایسه هرکدام نیاز به بحث مفصل و تخصصی‌تری دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت های هیوندای الانترا فول و نیمه فول در نسل های مختلف

جمع‌بندی

مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت در حالت کلی باید گفت هیوندای اکسنت از نظر سیستم تعلیق بسیار نرم‌تر و خانواده پسند تر از مزدا 3 جدید می‌باشد البته از مزایای خودروی هیوندا اکسنت نیز باید به کابین زیباتر و مصرف سوخت بهینه‌تر اشاره نمود که برای مصرف خانوادگی بسیار مناسب و ایده‌آل است. البته اگر خانواده پر جمعیتی باشید مزدا 3 جدید به علت ابعاد بزرگ‌تر و فاصله محور بیشتر، نسبتاً جادارتر از هیوندا اکسنت می‌باشد. در مقابل مزدا ۳ جدید خودروی جوان‌پسندتر و اسپرت‌تری می‌باشد که به دلیل پیشرانه چابک‌تر سیستم تعلیق اسپرت و رانندگی تهاجمی در کنار شیفتر های پشت فرمان تجربه هیجان‌انگیزتری را در اختیار راننده می‌گذارد. از معایب این دو خودرو نیز می‌توان به پیشرانه کند اکسنت و فضای کمتر کابین اشاره کرد درحالی‌که از مزدا تری به علت گرانی قطعات، ارتفاع کوتاه، سیستم تعلیق خشک ایراد گرفت. از نظر بازار خریدوفروش نیز باید اشاره کرد که مزدا 3 خودروی محبوب‌تری است و در بازار خریدوفروش از تنوع بالاتری برخوردار می‌باشد.

مزدا 3 جدید نسبت به هیوندای اکسنت خودروی گران‌قیمت‌تری است. در مقایسه مزدا 3 جدید با هیوندای اکسنت از حیث قیمت قطعات، مزدا 3 جدید از قطعات گران‌تری نسبت به اکسنت برخوردار می‌باشد که همین دو موضوع باعث می‌شود مشتریانی که به فکر خرید خودروی کم‌هزینه‌تری هستند و نمی‌خواهند هزینه بیشتری کنند به سراغ هیوندای النترا بروند.

[aparat id=’I9E8M’]

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو