مقایسه مزدا 3 و رنو مگان ، سدان های جذاب و پر طرفدار بازار

مزدا ۳ یکی از پر طرفدار ترین ماشین های بازار ایران است و از لحاظ محبوبیت کمتر ماشینی می تواند با این سدان دوست داشتنی ژاپنی رقابت کند. از طرفی رنو مگان یکی از بهترین ماشین های مونتاژ ایران به حساب می‌آید و برای همین به عنوان ماشین وزرا انتخاب شده است. مزدا ۳ بیشتر به عنوان یک ماشین اسپرت و جوان پسند شناخته می‌شود اما در مقابل رنو مگان به عنوان یک ماشین خانوادگی و تقریبا لوکس به بازار عرضه شده است. هر دو خودروی رنو مگان و مزدا ۳ مدل های جدید تری هم دارند اما در این مقایسه هدف مدل های قدیمی هر دو خودرو است.

طراحی مزدا 3 با مگان

همانطور که بالاتر هم گفتیم سیاستهای طراحی دو شرکت کاملاً متفاوت از یکدیگر بوده است و مزدا ۳ به عنوان یک خودروی اسپرت و جوان پسند طراحی و ساخته شده است، در حالیکه در مقابل رنو مگان به عنوان یک خودروی با پرستیژ و خانوادگی طراحی شده. با توجه به هدف ها و سیاست ها، هر دو ماشین بسیار برای زمان خودشان خوب طراحی شده اند و می توان به هر دوی آنها امتیاز خوبی از لحاظ طراحی داد. می توان گفت مزدا 3 برای اشخاص با روحیه ماجراجو و طرفداران ماشین های اسپرت گزینه بهتری است و در مقابل رنو مگان با وجود طراحی با پرستیژ مناسب افرادی است که یک ماشین سر سنگین خانوادگی را می پسندند.

 طراحی داخلی

در طراحی داخلی هر دو ماشین همچنان همان سیاست ها مشاهده می شود. یعنی در طراحی داخلی مزدا ۳ با یک ماشین اسپرت روبرو هستیم، در حالی که مگان یک طراحی کلاسیک و کم هیجان را ارائه می دهد. از لحاظ طراحی داخلی باید گفت بدون اغراق می‌شود مزدا ۳ را برنده بازی دانست چرا که مگان با دکمه هایی دایره ای شکل و قدیمی داشبورد کسل کننده ای دارد. اما در  طراحی داخلی مگان چند نکته جالب توجه وجود دارد.

ترمز دستی مگان با طراحی خاص و متفاوتی، شبیه به هواپیما طراحی شده و حس خاصی به کنسول ماشین داده است. سوئیچ مگان به صورت یک کارت طراحی شده و جذابیت زیادی دارد. در بخش های مختلف از ماشین از زیر پایی گرفته تا درب ها و طاقچه عقب، فضاهای صندوق شکل مختلفی وجود دارد تا سرنشینان بتوانند وسیله های خود را در آنها بگذارد. هر دو ماشین مورد نظر بسیار با کیفیت ساخته شده‌اند و بعد از گذشت چند سال هنوز هم کیفیت خودشان را حفظ کرده اند.

 مشخصات فنی

 در بخش مشخصات فنی و موتوری، با دو ماشین بسیار خوب رو به رو هستیم که هر دوی آنها کاملاً راضی کننده هستند. مزدا ۳ با یک موتور ۲۰۰۰ سی سی می ‌تواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک در کنار این موتور می تواند شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه ای را برای این سدان اسپرت و جوان پسند ایجاد کند. مصرف سوخت مزدا ۳ به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۴ لیتر است.

در مقابل رنو مگان با دو موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی عرضه می شود که برای رقابت نزدیک تر با مزدا ۳ ، مدل ۲۰۰۰ سی سی انتخاب شده. موتور ۲۰۰۰ سی سی رنو مگان می تواند ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند که در کنار یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک می تواند شتاب صفر تا صد 11 ثانیه ای را ایجاد نماید. مصرف سوخت رنو مگان ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

از لحاظ عملکرد کلی موتور و گیربکس میشود مزدا ۳ را بهتر از رنو مگان دانست زیرا هم شتاب بالاتری دارد و هم گیربکس آن هماهنگی بیشتری با موتور دارد. گیربکس مگان کمی در شتاب گیری ها کند عمل می کند.

 امکانات رفاهی و آپشن

هر دو ماشین حدود ۱۵ سال از عمرشان می‌گذرد و نباید انتظار آپشن‌های خاص و سطح بالایی از آنها داشت. حتی اگر چندان قدیمی هم نبودند از ماشینهای ژاپنی و فرانسوی انتظار آپشنهای زیادی نمی رود و نمی شود آنها را با ماشین های کره ای و یا چینی از لحاظ آپشن و امکانات مقایسه کرد. از جمله آپشن های مشترک دو ماشین می شود به ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، سیستم تهویه مطبوع، آینه های برقی، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های مه شکن و … اشاره کرد.

اما آپشن های زیادی در مزدا ۳ برتر از رنو مگان است که عبارتند از: ۶ عدد کیسه هوا در مزدا ۳ به جای دو عدد در مگان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی بهتر به نسبت مگان، گرمکن صندلی های جلو و سانروف.

در مقابل مگان در آپشن های کمی به نسبت مزدا ۳ برتری دارد که به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سوئیچ کارتی و پرده شیشه های جلو و عقب محدود می شود. در مجموع از لحاظ امکانات رفاهی بدون شک می توان مزدا ۳ را برنده بازی دانست.

 بازار خرید و فروش

هر دو ماشین بازار خرید و فروش بسیار خوبی دارند و نمی شود یکی از آنها را برتر از دیگری دانست. اما در شرایط فعلی بازار قیمت مزدا ۳ به نسبت رنو مگان بالاتر است. اما با این وجود خریداران هم تمایل بیشتری به مزدا ۳ به نسبت رنو مگان نشان می‌دهند.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو