مقایسه فوتون تونلند با آمیکو آسنا ، وانت های گردن کلفت ایران

تا چند سال پیش وانت های موجود در بازار ایران مدل های کمی محدود می شد و اگر قصد خرید یک وانت داشتید گزینه‌های زیادی پیش روی شما نبود. اگر هدف شما یک وانت دوکابین با قابلیت آفرود بود اوضاع بدتر هم می شد و تنها گزینه های موجود در ایران تویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ بودند و گزینه دیگری پیش روم نداشتید. اما چند سالی است با ورود خودروسازهای چینی به بازار پیکاپ ها، در ایران هم تعداد این مدل ماشین ها بیشتر شده و در همین چند سال ماشین های پیکاپ طرفدار های زیادی پیدا کرده اند. دوتا از پیکاپ های جذاب و دوست داشتنی بازار ایران در حال حاضر، فوتون تونلند و آمیکو آسنا هستند که هر دو ماشین مونتاژ ایران هستند. فوتون تونلند توسط ایران خودرو مونتاژ می شود و آمیکو آسنادر شرکت تجاری آذر موتور مونتاژ می شود.

 

 طراحی ظاهری

در فوتون تونلند اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند جلو پنجره بزرگ و ارتفاع زیاد کاپوت است که ظاهر بزرگ و با ابهتی به ماشین داده است اما در مقابل آسنا ظاهر ملایم تری دارد. همین طراحی خاص در تونلند به عقیده بعضی افراد آن را خاص کرده اما اکثر افراد آمیکو آسنا را زیباتر و مدرن‌تر از فوتون تونلند می دانند. از لحاظ ابعادی آمیکو آسنا 15 سانتی متر طول بیشتری دارد اما عرض آن ۴ سانتی متر از تونلند کمتر است.

کابین آسنا بزرگ تر از فوتون تونلند است و سرنشینان هم در داخل آن فضای پای بیشتری دارند. فضای بار آمیکو آسنا هم بزرگتر از فوتون است که برای یک ماشین وانت اهمیت ویژه‌ای دارد. در بخش طراحی عقب شباهت های زیادی بین این دو ماشین دیده می شود و نمی شود هیچ کدام را بهتر از دیگری دانست. در مجموع هر چند طراحی ظاهری یک امر کاملا سلیقه ای است و هرکس نظر خودش را دارد، اما به عقیده اکثر افراد آمیکو آسنا جذاب تر از فوتون تونلند است.


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


 

 طراحی داخلی و کابین

در بخش طراحی داخلی هم مثل طراحی بیرونی فوتون تونلند کاملاً زمخت و ساده طراحی شده است و اصلا ظاهر امروزی ندارد. اما در مقابل آمیکو آسنا با استفاده از طراحی به روز تر و استفاده از نمایشگر در داخل خودرو و همینطور صندلی ها و تو دری های چرم دو رنگ ظاهر جذاب تری به ماشین داده است و از لحاظ ظاهری با اختلاف به نسبت فوتون تونلند برتری دارد.

از لحاظ فضای سرنشینان هم آمیکو آسنا به نسبت تونلند اوضاع بهتری دارد. از لحاظ کیفیت مواد به کار رفته متاسفانه هر دو خودرو شرایط چندان خوبی ندارد و حتی آمیکو آسنا با وجود قیمت بالاتری که دارد، همچنان کیفیت مواد به کار رفته در داخل خودرو راضی کننده نیست و از این لحاظ می‌شود هر دو ماشین را ضعیف دانست. در مجموع آمیکو سنا از لحاظ طراحی داخلی اوضاع بهتری دارد و فضای سرنشینان هم به نسبت فوتون تونلند بیشتر است. اما از لحاظ کیفیت مواد به کار رفته شده هر دو خودرو چنگی به دل نمی زنند.

 مشخصات فنی و موتوری

فوتون تونلند با دو موتور متفاوت به بازار عرضه می شود. یکی از این موتورها بنزینی و دیگری دیزل هستند و همین موتور دیزل یکی از برتری های تونلند به حساب می آید. فوتون تونلند بنزینی با یک موتور ۲۴۰۰ سی سی می تواند ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور ایجاد نماید. شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۸ ثانیه و مصرف بنزین آن حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

در مقابل آمیکو آسنا با یک موتور ۲۴۰۰ سی سی دوگانه سوز می تواند ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۵.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یکی از برتری های آسنا دوگانه سوز بودن آن در این شرایط قیمت بنزین است.

آمیکو آسنا از یک جعبه دنده شش سرعت دارای دنده کمک بهره می‌برد، اما فوتون تونلند از یک یک گیربکس ۵ دنده دستی استفاده می کند. یکی از مهم ترین آپشن های موجود در آمیکو آسنا قفل دیفرانسیل اتوماتیک آن است که موجب می شود توانایی های آفرودی این ماشین به طرز قابل توجهی افزایش یابد و به یکی از بهترین پیکاپ ها از لحاظ آفرود تبدیل شود. هرچند هر دو ماشین تقریباً موتورهای یکسان و قدرت برابری دارند اما به دلیل سیستم تعلیق و سیستم انتقال قدرت متفاوت، آمیکو آسنا خروجی بهتری دارد.

فوتون تونلند دیزل

در نمونه دیزل یک موتور 2800 سی سی توربو دیزل می تواند ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور برای این پیکاپ بزرگ ایجاد کند. شتاب صفر تا صد فوتون تونلند دیزل ۱۴ ثانیه و مصرف آن ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

امکانات رفاهی و آپشن

 با توجه به اینکه هر دو ماشین، مخصوص کار و آفرود هستند انتظار آپشن‌های سطح بالایی نباید از آنها داشت. از جمله آپشن های مشترک هر دو ماشین می شود به سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD ، ۲ عدد ایربگ، چراغ های جلو هالوژن، تنظیم برقی آینه ها و رینگ های آلومینیومی اسپرت اشاره کرد.

از لحاظ امکانات آمیکو آسنا با وجود امکاناتی نظیر رنگ الکترواستاتیک ضد خش، صندلی های چرمی دو رنگ، صفحه نمایشگر ۷ اینچی با قابلیت نویگیشن و دوربین عقب، چراغ های روز، قفل دیفرانسیل اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و خروجی ۱۲ ولت اشاره کرد. در مقابل  برتری های فوتون تونلند در بخش امکانات رفاهی به چند مورد مثل چراغ های مه شکن جلو و عقب و سنسور دنده عقب محدود می شود.

 بازار خرید و فروش

هردو پیکاپ به تعداد معدودی در بازار حضور دارند و مدت زمان طولانی عرضه نشده اند. به همین دلیل چندان بازار پررونقی ندارند و نمی شود هیچ کدام را بهتر از دیگری از لحاظ بازار دانست. هر دو خودرو طراحی خاص با مخاطبین خاص دارند و نمی‌شود با ماشین‌های پر مخاطبی مثل سدان ها و شاسی بلندها مقایسه شوند.

 نتیجه گیری

 قطعاً از همه لحاظ آمیکو آسنا به نسبت فوتون تونلند برتری دارد و شاید تنها برتری فوتون تونلند موتور دیزلی و قیمت پایین تر آن به نسبت آمیکو آسنا است. از برتری های آمیکو آسنا می‌شود به طراحی داخلی و خارجی، سیستم انتقال قدرت و تعلیق قوی تر، فضای کابین و محفظه بار جادارتر و امکانات رفاهی بیشتر اشاره کرد.

از شما می‌خواهیم مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

مقایسه کاپرا با پاژن

مقایسه تویوتا هایلوکس با آمیکو آسنا

مقایسه جک تی8 و هایلوکس 2010

مقایسه کاپرا و پیکاپ ریچ

مقالات مرتبط

  • علی 04 . 12 . 2022

    فوتون دیزل همه پیکاپای چینی را میخوره

    پاسخ دهید !
  • طه عزیزپور 28 . 04 . 2021

    ببین سازنده
    آمیکو قفل دفش دکمه ای نیست پس هروقت بخای نمیره توش
    بعدم
    آسنا با2.4 چجوربرتر از فوتون با 2.8هست
    من پاترول چهار سیلندر داشتم
    با یدونه آسنا مسابقه کشش گذاشتم
    من سربالایی بودم اون سر پاینی بود اون کمک سنگین من سبک تا اون جایی که دلم خواست کشیدمش
    بعد هی ورورورور کن آسنا بهتره آسنا بهتره

    پاسخ دهید !
  • رسول محققی 19 . 02 . 2021

    آمیکو رااز هرلحاظ. از فوتون بهتره

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 21 . 02 . 2021

      جک تی 8 هم وارد میدون رقابت شده با این ماشین که حرفای زیادی برای گفتن داره…با قیمت کمتر

      پاسخ دهید !
      • محمد 26 . 05 . 2021

        تویی ک‌میگی پاترولت بهتره
        اصلا میدونی قفل دیفرانسیل چیه؟؟؟ کدوم از این پیکاپا قفل دیفرانسیل داره تاوانایی ک اسنا داره تو افرود
        پرادو نداره
        برو تحقیق کن قفل دیفرانسیل چیه

        پاسخ دهید !
        • مدیریت سایت 26 . 05 . 2021

          قفل دیفرانسیل خیلی مهمه ولی فقط اونو نباید در نظر بگیرید.
          قدرت موتور تو گشتاور پایین، ضرایب دنده کمک، سیستم تعلیق و..

          پاسخ دهید !
      • محمد 18 . 11 . 2022

        میشه بگی از میان فوتون و امیکو و جک تی۸ کدوم بهتره

        پاسخ دهید !
    • احمدرضا 28 . 04 . 2021

      قبول ندارم

      پاسخ دهید !
  • ولی الله خیروری 22 . 11 . 2020

    خوب است از وزن خودرو باری که می تواند و مجاز به برداشتن است زاویه دور فرمان محیط دایره ای که در دور زدن درست می کند از دیفرانسیل جلو تنظیم ارتفاع و طول خط ترمز از دیسک بودن واز لنت بودن وسیما پلکس بودن ترمز و گزینه های دیگر نیز بگوئید خوب است ادعا میکنید دراین صنعت صاحب نظر هستید اگر صاحب نظر نبودید دیگر چه .

    پاسخ دهید !
    • محمد 26 . 05 . 2021

      همون ک قفل دفش دکمه ای نیست از مزیتشه
      اپشنش اینه قفل دیفرانسیل اتومات برو ببین چی هست بعد بیا حرف بزن

      پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو