خودروهای نظامی ایران را بیشتر بشناسید و با جدیدترین ها آشنا شوید

یکی از اصول اولیه و بسیار مهم، در هر نیروی نظامی، حفاظت از جان نیروهای عمل کننده است. تاکنون برای تحقق هر چه بهتر آن، کارهای زیادی صورت گرفته شده است. برای مثال، مانند تجهیزات انفرادی که شامل: جلیقه ی ضد گلوله، کلاه و خودروهای حمل کننده ی نیروها است. در این زمینه میتوان خودروها را به دو حوزه ی اصلی نفربرهای زرهی و خودروهای مقاوم در برابر مین یا کمین که اصطلاحا به آنها امرپ گفته میشود، دسته بندی کرد.

خودروهای نظامی، خودروهای زره پوش شده ای هستند که در برابر خطراتی نظیر مین ها و بمب های کنار جاده ای و یا کمین های غافلگیر کننده ی دشمن، از جان نفرات محافظت میکند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به واسطه ی وجود تهدید گروهک های تروریستی، در معرض آسیب قرار داشته و این امر سبب شده که نیاز به ایجاد رده های مختلف حفاظت، برای خودروها در ایران احساس شود.

محافظت کردن این خودروها، از سطوح مختلفی که شامل مقاومت در برابر گلوله های سلاح های تهاجمی و تیر بار، تا بمب های کنار جاده ای و مین است. حال در مورد جدیدترین خودروهای نظامی زره پوش در ایران و ویژگیهای منحصر به فردشان مطالبی را ارائه می دهیم.

کیان ۷۰۰

کیان۷۰۰ یکی از دستاوردهای جدید در اوج تحریم است که قدرت کشندگی زیادی دارد. این خودروی فوق سنگین نظامی ایرانی که در آبان ۹۸ رونمایی شد در خاور میانه منحصر به فرد است. قیمت این دستاورد جدید، ۵ میلیارد تومان است که متخصصان دفاعی کشور، موفق شدند با ۸۰۰ میلیون تومان آن را بسازند.

نکته ی جالب در ساخت این خودرو، سبقت گرفتن ایران از ارتش آمریکا است. این تانک بر با قدرت موتور ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن، قابلیت حمل دو دستگاه تانک ۶۰ تنی را دارد. وزن خودروی نظامی کیان، ۱۷۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محورهای آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

ارس۲

نمونه ی اولیه ی خودروی ارس، در سال ۹۴ رونمایی شد. در ابتدا این خودروی تاکتیکی-فرماندهی 3.4 تنی با موتور ۱۳۳ اسب بخار، ارائه میشد. لازم به ذکر است که نوع وانت و آمبولانس آن نیز، ارائه شد. ولی نوع جدید آن که در سال جدید، رونمایی شد، با داشتن تحرک بالاتر، در مناطق صعب العبور، توان و گشتاور بالا و افزایش نسبت توان به وزن، در مقایسه با نسل قبلی خود، پیشرفت های زیادی داشته است.

همچنین مزیت های خودروی ارس۲، در حوزه ی موتور، شعاع عملیاتی، مصرف سوخت، استاندارد آلایندگی و شتاب بیشتر از قبل به چشم میخورد. ارس از جمله کاربردی ترین خودروهای نظامی ایران است.


همچنین پیشنهاد می‌کنیم از صفحه ی زیر بازدید فرمایید :

معرفی تسلا سایبر تراک

معرفی هامر اچ 1 ( H1 ) ، یک هیولای نظامی در لباس ماشین شهری

قابلیت شخصی سازی برای رضوانی تانک

جدال رضوانی تانک و گلوله ی جنگی


طوفان

خودروی مقاوم و نظامی طوفان، که با تحویل ۵ دستگاه از آن، در سال ۱۳۹۷، افتتاح شد. این خودرو، برای تحویل به واحدهای مرزی نیروی انتظامی و سپاه، در نظر گرفته شده است. طوفان در برابر گلوله های کالیبر 7.62 میلیمتری هسته فولادی مقاوم است. این خودرو، ۱۴۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. همچنین ظرفیت حمل ۱۰ نفر را تا شعاع ۱۱۰۰ کیلومتر دارد. بیشترین سرعت آن در جاده، ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

موتور دیزلی ۸ سیلندر آن که با آب، خنک میشود، ۲۶۰ اسب بخار را برای این خودروی دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک ایجاد میکند. ۸ دریچه برای شلیک از داخل، توسط نفرات، پیش بینی شده است.

رعد

در ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، نسل جدید خودروهای ضد مین و ضد کمین رعد نیز رونمایی شد. رعد خودرویی است که مناسب نبردهای نا متقارن، داخل شهری و پاسگاه های مرزی و مناطق عملیاتی است. این خودروی نظامی، به روز ساخته شده و پیشرفته تر از نسل قبلی طوفان است.

سیستم موتور، انتقال قدرت، وزن عملیاتی، شعاع عملیاتی، سرعت، قابلیت حمل سلاح، ظرفیت حمل نفرات و بار، سیستم حفاظت در مقابل انفجار، و سطح حفاظت بالستیک بدنه در خودروی رعد، به شکل کاملا چشمگیری، قوی تر و به روزتر شده است. ۶ دریچه نیز برای تیراندازی سرنشینان، در بیرون آن تعبیه شده است. چراغ های LED نصب شده، روی سقف خودرو، باعث شده تا نفرات، دید خوبی به محیط اطراف، تا فاصله ی چندین متری داشته باشند.

 

کاراکال

کاراکال دیگر خودروی نظامی است که در مهر ۹۸، رونمایی شد و وزن آن برابر با ۵ تن است. در داخل آن، حمل ۶ سرنشین، در دو ردیف ۳ نفری ساخته شده است. یک موتور ۱۴۰ اسب بخار چهار سیلندر که با آب خنک میشود، قوای محرکه ی آن را تامین میکند. این خودرو، قابلیت نصب یک برجک به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر را نیز دارد.

بیشترین سرعت آن، ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و با یکبار سوختگیری، امکان طی مسافت ۵۰۰ کیلومتر را دارد. سطح حفاظت بالستیکی بدنه ی این خودرو، در برابر گلوله های کالیبر 7.62 میلیمتری هسته ی سربی، مقاومت دارد. دوربین دید پیرامونی برای فرمانده و راننده در این خودرو نیز در نظر گرفته شده است.

روئین تن

یکی از جدیدترین خودروهای نظامی که در سال ۱۳۹۸ معرفی شده است، روئین تن است. در روئین تن از زره کامپوزیتی پیشرفته، استفاده شده که نسبت به سایر خودروهای نظامی ، از وزن کمتری برخوردار است. سطح حفاظت این خودرو، در برابر گلوله های، 12.7 میلیمتری هسته ی فولادی مقاوم است. درب های آن خلاف جهت هم باز میشوند و مساحت پنجره های آن تا حد امکان، کم در نظر گرفته شده است.

خودروی نظامی روئین تن نزاجا، دارای فضایی برای حمل بار در پشت کابین بوده و دو تایر ذخیره نیز، در همین فضا، برای آن در نظر گرفته شده است. این خودرو، شامل تجهیزاتی چون دوربین های دید به جلو و عقب و چراغ های LED، برای تامین روشنایی محیط اطراف خود است.

نظام ایران مجهز به خودروهای نظامی تهاجمی- تاکتیکی دیگری به نام های( ذوالجناح، ذوالفقار، سفیر، یوز،کرار،نینوا، سپهر و سمندر و..) هست که ساخت آنها قدیمی تر است.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو