هرچه لازم است در مورد تانک رضوانی بدانید + عکس و قیمت

رضوانی یک کمپانی آمریکایی است که توسط یک شهروند ایرانی آمریکایی به نام فریس رضوانی تاسیس شده است. این کمپانی در زمان احداث در زمینه تیونینگ خودروهای استون مارتین و بعضی کمپانی های دیگر فعالیت داشت. پس از مدتی این کمپانی تصمیم گرفت خودروی خودش را بسازد که البته در ساخت خودرو ها از شاسی و موتور دیگر کمپانی ها استفاده می کند. خودرو های کمپانی رضوانی از ابتدا از طراحی های خاص و متفاوتی بهره برده اند. از جمله مدل های این کمپانی می توان به بیست، بیست آلفا و بیست ایکس پرفورمنس و رضوانی تانک اشاره نمود.

چرا ماشین های رضوانی موتورز محدود هستند

مام ماشین های ساخت کمپانی رضوانی موتورز به صورت تولید محدود و با قیمت های بسیار بالا عرضه می شوند. بعضی از ماشین های این کمپانی بیشتر از یک رولزرویس قیمت دارند. فردیس رضوانی موسس و مدیر کمپانی رضوانی موتورز دلیل محدود بودن محصولات این شرکت را  قوانین آمریکا می داند.

به گفته او طبق قوانین آمریکا اگر یک خودروسازی در طول یک سال بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید کند، به عنوان یک تولید کننده عمومی شناخته می شود و لازم است استانداردها و مجوزهای بسیار زیادی به این منظور دریافت کند. اما اگر تعداد محصولات کمتر از ۲۰۰ عدد در سال باشد ، به عنوان یک خودروسازی شخصی نیازی به دریافت چنین مجوزهای سختگیرانه ای وجود ندارد.

ظهور رضوانی تانک

<با توجه به محبوبیت روز افزون خودروهای شاسی بلند در بازارهای جهانی کمپانی رضوانی در سال 2017 تصمیم گرفت خودروی شاسی بلند خودش را وارد بازار نمایند. این خودروی خاص رضوانی تانک نام دارد و یک خودروی بسیار خاص و متفاوت به دیگر تولیدات این کمپانی اضافه شد. بعضی از مدل های این شرکت موتورهای فوق العاده قدرتمندی دارند و حتی قدرت آنها به ۱۰۰۰ اسب بخار می رسد.

ماشین های رضوانی

تنها ۷ سال از تاسیس کمپانی رضوانی موتورز می‌گذرد و در این سال‌ها توانسته آنقدر خوب عمل کند که در بسیاری از کشورهای دنیا نامش به عنوان یک خودروساز خاص و فوق العاده شنیده شود. رضوانی بیست،  تانک و هرکول مدل های اصلی این کمپانی به حساب می‌آیند که هر کدام در چندین نمونه مختلف تولید شده اند. تمام مدل های گفته شده تولیدات بسیار محدودی دارند و هیچگاه به مرحله تولید انبوه نرسیده. هر کدام از ماشین های رضوانی موتورز بر اساس پلتفرم یک ماشین دیگر ساخته  شده است و بخش های مختلف حتی موتور آنها از کمپانی های دیگر تامین می شود. ماشین های رضوانی تا به حال در چند موزیک ویدئو و فیلم استفاده شده اند.

رضوانی تانک، یک شاسی بلند تمام عیار

تانک از لحاظ طراحی خودرویی کاملا جنگجویانه است و کاملا برازنده نام تانک است و به واقع در تماشای این خودرو حس یک خودروی نفر بر را خواهید دید. این خودرو برپایه خودروی جیپ رانگلر ساخته شده است اما موتور آن از مدل رانگلر گرفته نشده. نمونه های اولیه رضوانی تانک با موتور قدرتمند ۸ سیلندر 6300 سی سی کرایسلر عرضه شدند که قدرت آنها 500 اسب بخار است.

این خودرو در مدل پایه با قیمت ۱۷۸ هزار دلار و در نسخه فول آپشن با قیمت 350 هزار دلار در بازار فروش قرار گرفت. اما با گذشت یک سال از ارائه رضوانی تانک این کمپانی تصمیم گرفت تا تا خودرو را نسبت به قبل هم خاص تر نماید و نسخه ی میلیتاری یا جنگی این خودرو را ارائه داد.

جیپ رضوانی

همانطور که اشاره کردیم تمام ماشین های رضوانی موتورز از پلتفرم و شاسی یک خودرو شناخته شده استفاده می‌کنند. رضوانی تانک در اصل از پلتفرم و شاسی کمپانی جیپ استفاده می کند و به نوعی به روز شده و تجهیز شده یک جیپ رانگلر محسوب می شود. به همین دلیل رضوانی تانک به جیپ رضوانی یا جیپ تانک نیز شناخته می شود.

البته ناگفته نماند این ماشین آنقدر به نسبت نسخه اصلی تغییر کرده که به جز شاسی اصلی نمی توان چیز مشترکی در طراحی بیرونی آنها پیدا کرد. اما در مورد طراحی کابین این موضوع فرق دارد و شباهت های قابل توجهی بین تانک‌ رضوانی و جیپ رانگلر دیده می شود. البته در کابین نیز سعی شده با استفاده از المان های مختلف ظاهر این دو خودرو متمایز از هم نشان دهند. مدل های جدید رضوانی تانک از پلتفرم مدرن استفاده می کنند و به نسبت مدل های قدیمی کیفیت بسیار بیشتری دارند.

چرا جیپ؟

ماشین های کمپانی جیپ همیشه به عنوان یکی از بهترین خودروهای آفرودی دنیا  بوده‌اند و حتی بیشتر کشورهای دنیا از ماشین های این کمپانی برای ارتش خودشان استفاده کرده و می‌کنند. کمپانی جیپ به طور تخصصی در تولید خودروهای آفرودی مهارت دارد و در طول تاریخچه فعالیت همیشه سعی کرده در این زمینه بهترین باشد. به همین دلیل اگر بخواهیم از پلتفرم یک خودرو برای ماشین های آفرودی استفاده کنید قطعاً بهترین گزینه کمپانی جیب خواهد بود.

پس تعجبی ندارد که فردیس رضوانی جیپ را به عنوان بهترین گزینه در آمریکا انتخاب کرده و از پلتفرم این کمپانی برای ساخت ماشین فوق العاده تانک استفاده کرده است. هر چند ماشین های جیپ از لحاظ آفرودی و قدرت گزینه های بسیار خوبی هستند اما رضوانی موتورز با ترکیب سیستم فنربندی فاکس و موتورهای قدرتمند خودرو ساز های دیگر یک ماشین همه چیز تمام را به ارمغان آورده است.

مشخصات تانک رضوانی

تانک رضوانی در مدل های بسیار متفاوت با قیمت های گوناگون عرضه می شود که در ویژگی های مختلفی از جمله آپشن، مشخصات فنی و موتوری و حتی ساخت بدنه با هم تفاوت دارند. مدل پایه ارزان قیمت از یک موتور ۶ سیلند ۳۶۰۰ سی سی با قدرت ۲۸۵ اسب بخار استفاده می کند.

با اضافه کردن ۵ هزار دلار یک موتور ۶ لیتری دیزل با ۲۸۵ اسب بخار قدرت جایگزین نمونه قبلی می شود. اگر ماشین قدرتمند تری مد نظر شماست می توانید با اضافه کردن ۴۵ هزار دلار یک موتور ۵۰۰ اسب بخاری ۸ سیلندر برای تانک قدرتمند سفارش دهید.

اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود و با هزینه 70 هزار دلاری یک موتور هشت سیلندر داج با ۷۰۰ اسب بخار قدرت جایگزین مدل های قبلی می شود. آن دسته از افرادی که به این هم راضی نیستند یک موتور ۹۵ هزار دلاری با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار نیز در لیست گزینه ها موجود است.

مدل های مختلف تانک

نزدیک به پنج سال است که رضوانی موتورز از تانک رونمایی کرده و در این مدت مدل های متفاوتی از آن را به بازار عرضه کرده است. در سال های اول فقط مدل معمولی عرضه شد بعد از آن نمونه‌های military و Tank X نیز توسط این کمپانی معرفی شدند. که در مدل military سیستم ضد گلوله بر روی خودرو نصب شود و در x شاهد قدرت بیشتر به نسبت مدل های معمولی بودیم. اما بعد از یک سری تغییرات رضوانی تانک ۲۰۲۰  صرفاً در دو مدل معمولی و نظامی عرضه می شود که می توانید برای هر کدام از آنها تمام موتور های گفته شده در بالا را انتخاب کنید.

رضوانی تانک military

<;”> نسخه نظامی رضوانی تانک شامل امکاناتی از جمله بدنه ضد گلوله و مقاوم در برابر گلوله های نفوذ پذیر در جلیقه های ضد گلوله، سیستم دید در شب، سیستم تعلیق تقویت شده، سیستم دودزا برای فرار از موقعیت های خطرناک، موتور هشت سیلندر با قدرت ۷۰۰ اسب بخار، دستگیره های مجهز به شوک برقی، تایرهای ۳۷ اینچی، کمپرسور هوا و کمک های متصل سیستم کمپرسور، محفظه ضد گلوله باک بنزین و غیره است که این خودرو را از قبل هم خاص تر و عجیب تر کرده اند.

;”>می توان مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت تانک میلیتری و تانک معمولی را در قدرتمندتر شدن موتور خودرو دانست. موتوری بسیار قوی در خودرو موجب شده با وجود وزن بسیار سنگین و بدنه ضد گلوله این خودرو بتواند در 5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

;”>این خودرو همچنین در طراحی داخلی نیز با وجود اینکه شباهت های بسیار زیادی با خودروی پایه خودش یعنی جیپ رانگلر دارد، سعی شده در این خودرو از تمامی آپشن های رفاهی به نحو احسن استفاده شود. از جمله این آپشن ها می توان به صندلی های چرمی مجهز به گرمکن، ال سی دی بزرگ، هد آپ دیسپلی، درب های باز شونده برقی و … اشاره نمود.

آپشن های نظامی

;”>رضوانی تانک در برابر حملات شیمیایی نیز مقاوم است و آسیبی به آن وارد نمی شود و علاوه بر آن درون خودرو ماسکهای مقاوم در برابر انفجار های شیمیایی نیز قرار گرفتند که خودرو را کاملاً نظامی و خشن نمایند و هر لحظه به شما یاد آور اسم تانک باشد. همچنین از لاستیک های جنگی استفاده می کند که موجب می شود در بدترین شرایط بتواند به خوبی از پس حفاظت از سرنشینان برآید همچنین در خودرو جعبه کمک های اولیه نیز تعبیه شده است.

در یک ویدیو مربوط به این خوددرو، با گلوله های جنگی اسلحه کمری و کالیبر 50 تانک رضوانی مورد آزمایش قرار گرفته و این آزمون را موفق پشت سر گذاشته. با تمام این امکانات نسخه ی ارتشی رضوانی تانک قیمت پایه 290 هزار دلاری دارد که بسیار رقم بالایی است و با افزودن تمامی آپشن ها قیمت آن تا 400 هزار دلار هم بالا می رود.

داخل تانک رضوانی

از آنجایی که پلتفرم رضوانی تانک از جیپ گرفته شده است در مدل های قدیمی شباهت قابل توجهی بین کابین این دو خودرو مشاهده شد. در مدل های اولیه تفاوت بین این دو خودرو به استفاده از برخی قابلیت ها در کابین تانک محدود بود. اما در سال 2020 با یک بروزرسانی رضوانی تانک به یک ماشین نسبتا لوکس از لحاظ طراحی کابینت تبدیل شد و به مقدار قابل توجهی از ماشین های جیپ بهتر ظاهر شد. البته باید گفت هنوز هم اگر بخواهید آن را با دیگر ماشین های هم قیمت مقایسه کنید احتمالاً در برابر آنها مغلوب باشد زیرا طراحان تانک تمام تمرکز و توجه خودشان را روی طراحی بیرونی و ویژگی های فنی این ماشین به کار برده اند و قرار نیست از لحاظ کابین چندان ماشین لوکس و ویژه‌ای باشد.

 

قیمت تانک رضوانی

با توجه به تفاوت های بسیار زیاد در مدل های مختلف این ماشین باید گفت اختلاف قیمت قابل توجهی بین مدلهای پایه و مدلهای سطح بالا دیده می شود. در ارزان ترین مدل با موتور ۲۸۵ اسب بخاری و بدون استفاده از آپشن های ویژه و استفاده از رنگ های معمولی، 155 هزار دلار قیمت برای این ماشین در نظر گرفته شده. اما در مدل های قوی تر و فعال بودن تمام آپشن ها و استفاده از رنگ های خاص قیمت رضوانی تانک تا ۴۵۰ هزار دلار هم بالا می رود که قیمت بسیار بالایی محسوب می شود.

تست تصادف تانک رضوانی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که خودرو های تولید محدود و خاص نیازی به گذراندن تستهای استاندارد مثل تست تصادف ندارند. به همین دلیل رضوانی تانک به طور رسمی و آزمایشگاهی از از این لحاظ مورد بررسی قرار نگرفته است. اما از آنجایی که پلتفرم و ساختار این خودرو با جیپ رانگلر برابر است می توان گفت از لحاظ ایمنی نیز تا حدود زیادی با این خودرو یکسان است. جیپ رانگلر در تست های ایمنی امتیاز ۵۰ درصد برای سرنشینان بزرگسال و ۶۹درصد برای سرنشینان کودک را کسب کرده که چندان امتیاز قابل قبولی به حساب نمی آید. جیپ رانگلر تنها یک ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ کسب نموده است.

تانک رضوانی ساخت کجاست

کمپانی رضوانی در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد و به عنوان یک خودروی ساخت آمریکا شناخته می شود. اما از آنجایی که موسس این کمپانی یک ایرانیست و نام فارسی برای آن انتخاب کرده بعضی افراد آن را یک شرکت آمریکایی ایرانی خطاب می کنند که البته چندان تفکر صحیحی نیست. زیرا به جز موسس این کمپانی هیچ چیز آن به ایران ربطی ندارد. از طرفی پلتفرم تانک نیز از یک خودرو آمریکایی گرفته شده است. پس با این حساب باید گفت قطعاً ماشین های رضوانی موتورز ساخت آمریکا هستند.

رضوانی تانک 2021

این خودرو از زمان عرضه تا سال ۲۰۲۰ هیچ تغییری را تجربه نکرد. اما در این سال از لحاظ پلتفرم و از لحاظ طراحی یک به روز رسانی داشت و ظاهر آن کمی تغییر یافت. رضوانی ۲۰۲۱ نیز در واقع همان مدل ۲۰۲۰ است و تغییر قابل توجهی در آن صورت نگرفته است. در حال حاضر رضوانی موتورز تمرکز خود را بر روی محصول جدیدش یعنی هرکول گذاشته است. هرکول یک پیکاپ بسیار بزرگ است که بر اساس تانک طراحی و ساخته شده است. در نهایت باید گفت به واقع می توان بابت ایرانی بودن نام این خودرو و حضور یک رگ ایرانی در این کمپانی به خود ببالیم.


همچنین پیشنهاد می‌کنیم از صفحات زیر بازدید فرمایید :

پیمان کارگر کیست؟

مانی خوشبین کیست؟

بنیانگذار رضوانی موتورز

خودروی کانسپت چیست؟

مزایا و معایب اسپرت کردن ماشین

مزایا و معایب نانو سرامیک کردن خودرو

تانک خود را بسازید

سایر مقالات وبلاگ

صفحه اصلی


مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو