استاندارد آلایندگی ( یورو 4 ، یورو 5 و یورو 6 ) یعنی چه؟؟

یورو 6

سال به سال مسئله ی محیط زیست و توجه به آلودگی هوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با افزایش توجهات ، افراد و کمپانی ها روش های مختلفی برای جلوگیری از از آسیب به محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا ابداع می کنند. که از آن جمله می توان به خودروهای هیبریدی ، خودروهای برقی و انواع خودروهای دیگری که با سوخت پاک کار می کنند اشاره نمود. خودروهای برقی در اوایل قرن 20 یکی از مهم ترین راه ها بود اما به دلایلی مانند سیاست های فروش نفت به سرعت از بین رفت.

استاندارد یورو چیست

از سالهای اولیه ی اختراع خودرو، این وسایل یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست به شمار می رفته اند و ایده ها و اختراعات گوناگونی پیرامون جلوگیری از این اتفاق ناگوار شکل گرفتند. یکی از راه هایی که برای این منظور ابداع شده است.

در حال حاضر یکی از مهمترین استانداردهای دنیا به حساب می‌آید استاندارد آلایندگی اروپا یا استاندارد آلایندگی یورو می باشد. به طور خلاصه می توان گفت استاندارد آلایندگی حدود مجاز دود و آلودگی های خروجی از خودرو بر حسب گرم بر کیلومتر طی شده بر اساس کلاس خودرو بیان می شود.

یورو 5 و یورو 6

اولین استاندارد آلایندگی

استاندارد آلایندگی یورو از سال ۱۹۹۲ در اروپا راه اندازی شد. این استاندارد بیشتر خودروهای سواری را در نظر گرفت و توجه چندانی به خودروهای سنگین و موتور سیکلت نداشت. مقدار مجاز گازها و ذرات معلق خودروها در این استاندارد مطرح گردید و هر خودرویی که میزان آلایندگی آن کمتر از استانداردهای بیان شده می بود، می توانست این استاندارد را از آن خود نماید. در استاندارد یورو ۱ استفاده از سوخت بدون سرب دارای عدد اکتان بیش از ۹۵ و استفاده از کاتالیزور الزامی شد.

استاندارد آلایندگی یورو 2

در سال ۹۲ استاندارد آلایندگی یورو ۱ به عنوان یک مرجع بیان شد. از آنجایی که این استاندارد آلایندگی چندان سختگیرانه نبود چهار سال بعد استانداردی سختگیرانه تر برای خودروهایی کمی سطح بالاتر در آن زمان عرضه شد که یورو ۲ نام گرفت. EURO 2 علاوه بر خودروهای سواری توجه ویژه ای بر موتور سیکلت ها داشت.

با معرفی این استاندارد بیشتر کمپانی های خودروسازی به این فکر افتادند که خودروهای خود را بر اساس این استاندارد جهانی تجهیز نمایند. همین توجهات باعث شد که  استانداردهای آلایندگی یورو به ناگهان اهمیت بسیار چشمگیری پیدا کند. در ایران نیز اولین استاندارد آلایندگی که مورد توجه قرار گرفت یورو 2 بود.

استاندارد یورو 3

تنها ۴ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ استاندارد بسیار سختگیرانه تری تحت عنوان یورو ۳ معرفی شد و برای اولین مواردی مانند اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها نیز در دسته بررسی های دودهای خروجی از اگزوز قرار گرفت. در این استاندارد توجه ها به همه ی وسایل نقلیه شخصی و عمومی جلب شد.

استاندارد آلایندگی یورو 4

 

یورو 4 ، مهم ترین استاندارد آلایندگی

در سال ۲۰۰۵ با معرفی یورو ۴ به عنوان استانداردی جدید به طور کلی تغییرات بسیار چشمگیری صورت گرفت. زیرا در این استاندارد مقدار زیادی اعداد و ارقام مجاز تغییر کردند و بسیار استاندارد سختگیرانه تر شد. حتی لازم بود بنزین و روغن و فیلتر های موجود در خودرو نیز متناسب با استاندارد یورو ۴ تغییر یابد. به همین دلیل یکی از مهمترین  استانداردهای یورو در دنیا را می توان استاندارد یورو ۴ خطاب نمود که تاثیر چشمگیری بر میزان آلایندگی خودروها داشت.

استاندارد یورو 5

پس از مدتی علاوه بر گاز های تولیدی ذرات معلق خروجی از خودرو نیز مورد توجه قرار گرفت. همین امر موجب شد و در سال ۲۰۰۹ استاندارد آلایندگی یورو ۵ شکل بگیرد. توجه یورو 5 بر روی تمام وسایل نقلیه اعم از بنرین و دیزل و موتور و گاز و … است. که به نسبت یورو ۴ در بخش تولید ذرات معلق تغییر چشمگیری ایجاد نمود. یورو 5 استاندارد سختگیرانه تری به نسبت یورو ۴ به حساب می آمد. به خصوص در بخش خودروهای با موتور تزریق مستقیم سوخت یا GDi و خودروهای دیزلی به نسبت یورو ۴ پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند. یورو ۵ بیش تر به آلایندگی نیتروژن اکسید و ذرات معلق PM توجه شده.

استاندارد آلایندگی یورو 5

 


مطالب زیر را از دست ندهید:

با چراغ بنزین روشن چند کیلومتر می‌رویم؟

بهترین جایگزین های بنزین

مکمل بنزین خوبه؟

راه های کاهش مصرف سوخت

بازیابی رمز کارت سوخت

کارت سوخت المثنی


 

یورو 6 بالاترین سطح استاندارد آلایندگی

استاندارد آلایندگی یورو ۶ در سال ۲۰۱۴ تدوین شد. یورو 6 توجه ویژه‌ای بر اکسید نیتروژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز داشت و بیشتر مربوط به خودروهای دیزلی بود تا خودروهای بنزینی. اما با این حال تغییراتی در استانداردهای خودروهای بنزینی نیز ایجاد نمود. یورو 6 در حال حاضر پاکترین و بهترین نوع استاندارد آلایندگی به حساب می آید و کمتر خودرویی در حال حاضر در کشورهایی مانند ایران وجود دارد که از این استاندارد سطح بالا بهره ببرد.

قابل ذکر است که در این استاندارد آلایندگی ، همچون استاندارد یورو ۴ لازم است بنزین، روغن و فیلتر های مخصوص استفاده شود. که متاسفانه در ایران هیچ یک به سادگی قابل دسترسی نیست. متاسفانه به همبن دلیل حتی اگر موفق به خرید یک خودروی یورو ۶ باشید امکان اینکه واقعاً استانداردهای آلایندگی شما در حد و اندازه ی یورو ۶ باشد پایین است. بنزین کم کیهیت بسیار می توتند به موتورهای دارای استاندارد یورو 6 آسیب برساند.

استانداردهای آلایندگی یورو

 

استاندارد آلایندگی خودرو در ایران

در حال حاضر در ایران استاندارد آلایندگی مرسوم یورو ۴ می باشد. که از سال 1390  در ایران به یک اجبار برای خودروسازان تبدیل شده است. از سال 1391 خودروهای تولیدی توسط کمپانی های سایپا و ایران خودرو همگی از استاندارد یورو ۴ بهره می برند. اما برخی از خودروها که توسط ایران خودرو و یا برخی کمپانی های دیگر در ایران مونتاژ می شوند، دارای یورو ۵ میباشد . که مزیت قابل توجهی برای این خودروها به حساب می آید.

لازم به ذکر است به تازگی ایران خودرو از یک موتور ملی تحت عنوان ik3 رونمایی کرده است که موتور بسیار مدر و به روزی محسوب می شود. ik3 در 4 مدل عرضه می شود که همگی از استاندارد آلایندگی یورو ۶ برخوردار هستند. انتظار می‌رود به زودی شاهد رونمایی رسمی و استفاده از این موتور سطح بالا در خودروهای ملی باشیم. اما باید خاطر نشان نمود که هنوز سوخت با کیفیت یورو ۵  و یورو 6 در داخل ایران عرضه نمیشود و در بهترین حالت سوخت جایگاه ها دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ می باشد. حال باید دید با رونمایی از موتور ملی یورو ۶ چطور چالش سوخت برای این خودروها مرتفع خواهد شد.

استاندارد

تاریخ

مونوکسید کربن

هیدورکربن‌

هیدروکربن بدون متان

اکسید نیتروژن

هیدروکربن و نیتروژن اکسید

ذرات معلق

یورو 1

1992

2.72 0.97 
یورو 2 1996 2.2 0.5
یورو 3 2000 2.3 0.20 0.15
یورو 4 2005 1.0 0.10 0.08
یورو 5 2009 1.000 0.100 0.068 0.060 0.005
یورو 6 2014 1.000 0.100 0.068 0.060 0.005

 


همچنین اگر قصد خرید خودرو دارید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

صفحه اصلی سایت

خودروی اقساطی

قیمت خودرو


 

مقالات مرتبط

  • سمیرا 22 . 03 . 2021

    یورو 7 داره میاد…درسته؟

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 30 . 04 . 2021

      ما نشنیدیم چنین چیزی. فکر نمیکنم

      پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو