آموزش نحوه پارک کردن کامیون و یا وسایل نقلیه بزرگ

کاملاً واضح و مبرهن است که کنترل ماشین‌های سنگین از ماشین‌های سواری و سبک سخت‌تر است. اما این مسئله زمانی سخت تر می‌شود که شما باید ماشین را در پارکینگ پارک کنید زیرا شما محیط محدودی برای پارک کردن ماشین خود دارید و باید بیشتر مراقب باشید تا به ماشین‌های دیگر آسیبی وارد نشود. در این مقاله ما سعی داریم شمارا با نکاتی درباره پارک خودروهای سنگین آشنا کنیم. با اتوخسروانی همراه باشید.

پارک کردن کامیون در محل پارک از جلو

بررسی آینه‌ها قبل از پارک خودرو

اگر آینه‌ها به‌درستی تنظیم‌نشده باشند احتمال خطای دید و تشخیص اشتباه فاضله بین خودروهای دیگر را افزایش می‌دهد و در پی آن اشتباه در هنگام پارک کردن وجود دارد، باید آینه‌ها طوری تنظیم باشند که به محیط احاطه کامل داشته باشید.

  • حتی اگر در پارک خودرو مهارت زیادی دارید، اما باید حواستان بیشتر به نقاط کور کامیون باشد تا در هنگام پارک شخصی در آن نقاط نباشد که با آن تصادف کنید.
  • اکثر خودروهای سنگین دارای آینه‌های اضافی در بدنه جانبی هستند که بسیاری استفاده از آن را باز فراموش می‌کنند. در هنگام پارک حتماً از این آینه‌ها هم استفاده کنید.

فضای زیادی را برای حرکات قبل پارک داشته باشید

هرچه فضای بیشتری برای پارک خودرو داشته باشید امکان مانور و کنترل بیشتر و بهتر بر روی کامیون است، پس فضاهایی را برای پارک انتخاب کنید که این امکان را به شما می‌دهند و یا حداقل در کنار خودروهای کوچک‌تر پارک کنید.

  • ماشین‌های کوچک فضای کمتری را برای پارک اشغال می‌کند که فضای اضافی ایجادشده به شما برای پارک کامیون کمک می‌کند.

به‌آرامی حرکت و به‌موقع ترمز کنید

به دلیل وزن بالای کامیون‌ها و خودروهای سنگین نیاز است که شما نسبت به خودروهای سواری و سبک زودتر اقدام به ترمز کنید مخصوصاً زمانی که کامیون شما دارای بار است. در زمان پارک باید صبور باشید زیرا باید به‌آرامی این کار را انجام دهید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

آموزش کامل موتور سواری

چگونه پیچ لاستیک را باز کنیم

آموزش دریفت زدن با ماشین

آموزش تصویری Burnout

 

در محوطه باز و وسیع پارک کنید

این کار شاید جز امن‌ترین راه‌ها برای پارک کردن است اگر که شما مهارت کافی در پارک کردن نداشته باشید. مکان‌ها و نقاطی را انتخاب کنید که در آن ماشین دیگری پارک نشده باشد. چرخ های ماشین را سمت محل پارک بچرخانید.

  • ممکن است متوجه این موضوع شده باشید که قسمت جلویی کامیون با خطوط پارکینگ مطابقت نداشته باشد و در کنار آن‌ها قرار دارید، این به دلیل آن است که وسایل نقلیه بزرگ نیاز به شعاع چرخشی بیشتری برای چرخش دارند.
  • ممکن است پس از پارک خودرو بازهم نیاز باشد که آن را حرکت دهید، برای اینکه کار دنده را وضعیت عقب‌گرد قرار دهید و پس از بررسی آینه‌ها و نقاط کور خودرو حرکت کنید. بعدازاینکه پس از عقب بردن کامیون به محل پارک برگشتید چرخ های خود را تنظیم کنید که در بین خطوط پارک قرارگرفته باشند.

اجتناب از چرخش بیش‌ازحد چرخ ها

طول وسیله نقلیه شما نیازمند فضای بیشتری برای چرخ هاست تا آن‌ها به‌طور مستقیم و صاف به محیط پارک وارد و یا خارج شوند، چرخاندن چرخ کامیون‌ها مانند سایر ماشین‌های سواری و سبک نیست و باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • تا حد امکان وسیله نقلیه خود را دورتر از محل پارک قرار دهید. فضای بیشتر این امکان را به شما می‌دهد که راحت‌تر عقب ماشین خود را صاف کنید و در محل پارک قرار گیرد.
  • به‌طور مداوم درحالی‌که دارید ماشین خود را پارک می‌کنید آینه‌ها را بررسی کنید. ممکن است هنوز یک‌طرف کامیون صاف نشده باشد، بررسی آینه در هنگام پارک از بروز تصادفات و آسیب به دیگر خودروها بسیار ضروری است.

کامیون را با چرخش سه حرکته پارک کنید

بیشترین کاری که شما در هنگام پارک کامیون انجام می‌دهید تراز کردن عقب ماشین با محل پارک است. اگر بتوانید چرخش کمتری ایجاد کنید کار آسان‌تری هم برای پارک کردن دارید. یک چرخش سه حرکته برای زمانی است که تا جایی که می‌توانید در یک مسیر مشخص بچرخید سپس دنده را در حالت معکوس قرار دهید و قسمت جلویی کامیون را صاف کنید و بعد چرخش را با ادامه آن تکمیل کنید. از فن‌های زیر هنگامی‌که در حال پارک کردن هستید استفاده کنید:

  • جلوی ماشین خود را نزدیک یکی از ماشین‌های پارک شده قرار دهید.
  • خودرو را در حالت دنده‌معکوس قرار دهید و تا آنجایی که ممکن است با خطوط پارک در یک راستا باشد، حتماً آینه‌ها و نقاط کور را هم بررسی کنید تا به عابر و یا وسایل نقلیه پارک شده آسیب نرسد.

به‌طور دقیق خودرو را با چرخش سه حرکته در جای پارک قرار دهید

حالا که کامیون شما به خطوط پارک نزدیک‌تر شده است و در یک راستا قرار دارند، باید کمی خودرو را حرکت دهید تا کاملاً در جای پارک قرار گیرد. انجام و اجرای این حرکات در فضای های کوچک نیازمند مهارت رانندگی بسیار بالایی است، اگر تازه به رانندگی ماشین‌های سنگین روی آورده باشید باید پارک سه حرکته را تمرین کنید.

پارک به‌صورت دنده‌عقب

مشخص کردن نحوه عقب راندن کامیون

چهار روش برای پارک با دنده‌عقب وجود دارد که ممکن است در هنگام رانندگی با وسایل نقلیه سنگین از آن‌ها استفاده کنید که این روش‌ها عبارت‌اند از: مستقیم عقب، انحراف به عقب، نیم دور و پارک دوبل که هرکدام ویژگی‌های خاص خود رادارند.

روش دنده‌عقب مستقیم

این روش را معمولاً در مکان‌هایی می‌شود انجام داد که نسبت محوطه پارکینگ به خودرو عمود و یا به شکل L باشد و به‌راحتی بتوانید بدون چرخاندن لاستیک‌ها کامیون را در پارکینگ قرار دهید و یا از آن خارج شوید.

روش انحراف به عقب

این روش زمانی استفاده می‌شود که خودروی شما بخواهد به‌صورت مورب وارد محوطه پارکینگ شود.

روش نیم دور

این روش معمولاً در مینی کامیون‌ها به دلیل کوچک بودن نسبت به کامیون‌ها استفاده می‌شود، در این روش شما باید کمی به‌آرامی به قبل حرکت کنید و سپس فرمان را بچرخانید تا پارکینگ و کامیون در یک راستا قرار بگیرند

روش پارک دوبل (موازی)

این روش زمانی است دو طرف پارکینگ توسط ماشین و یا موانع ترافیکی اشغال‌شده است و می‌خواهید کامیون را در آن محوطه قرار دهید، در این روش شما باید مهارت بالایی در پارک دوبل به‌خصوص پارک دوبل خودروهای سنگین داشته باشید.

با سیستم دنده خودرو خود آشنا باشید

نحوه دنده‌عقب در برخی کامیون‌های و مینی کامیون‌ها متفاوت است، در مینی کامیون‌ها اتاقک به کشنده متصل است ولی در کامیون‌های بزرگ این اتصال به شکلی دیگری است که در این حالت شما برای دنده‌عقب به فضای بیشتری نیاز دارید. در این نوع کامیون‌ها که کشنده به اتاقک متصل نیست در زمان دنده‌عقب کشنده به سمت مخالف اتاقک می‌رود.

  • جا افتادن مسئله دنده‌عقب با این نوع از کامیون‌ها نیازمند تمرین و زمان است، برای این کار حتماً محوطه‌های خالی از ماشین و بزرگ را انتخاب کنید. برای تمرین هم حتماً از تعدادی کله‌قندی‌های ترافیکی استفاده کنید تا سایر رانندگان هم از اقدام شما در جریان باشند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

جلو کشیدن محل پارکینگ

fرای اینکه در هنگام پارک به ماشین‌های پارک شده آسیبی وارد نشود باید شما تصور کنید که نقطه و محل پارکینگ جلوتر از آن چیزی است که وجود دارد، هرچقدر که فاصله کامیون شما با سایر ماشین‌های پارک شده بیشتر باشد شما فضا بیشتر را برای صاف کردن انتهای کامیون دارید تا در محوطه پارکینگ قرار گیرد هرچه فضا بیشتر باشد احتمال تصادف شما با سایر ماشین‌ها کمتر است.

  • آینه‌های هر دو سمت ماشین را به سمت پایین بیاورید تا دید کافی به محیط داشته باشید این کار به‌ویژه در زمان‌های بارانی و زمانی که وضعیت جوی مناسب نیست به شما کمک زیادی می‌کند.
  • اگر سرنشینی دارید از او بخواهید از خودرو خارج شود. این کار برای آن است که در هنگام دیدن آینه‌ها و اطراف دچار مشکل نشوید.

بررسی محیط و تنظیم کردن آینه‌ها

آینه‌های شما باید یک دید کلی از ابعاد مکانی که می‌خواهید کامیون را در آنجا پارک کنید به شما بدهد. با ای حال گاهی اوقات آینه‌ها هم شمارا دچار مشکل می‌کنند و شمارا در تخمین فاصله، مکان پارکینگ و یا موانع پارک به‌اشتباه می‌اندازند برای بروز چنین اشتباهاتی بهتر است پس از تنظیم کردن آینه‌ها از خودرو پیاده شوید و با محیط آشنا شوید و سپس:

  • آنچه را که شما خود دید با آنچه در آینه خودرو می‌بینید ارزیابی و مقایسه کنید، نقاطی که در آینه دیده نمی‌شود، چاله‌ها و …
  • ارزیابی محل پارک، اگر احساس می‌کنید که جای پارک کوچک است و یا از پارک کردن در آن مکان مشکل‌دارید بهتر است محلی دیگر را برای پارک کامیون خود انتخاب کنید.
  • آینه‌های خود را یک‌بار دیگر پس‌ازآنکه محل را ارزیابی کردید و سوار خودرو شدید تنظیم کنید، حالا شما دید کامل‌تری نسبت به پارک در ذهن خود دارید. آینه‌های شما به‌طورمعمول برای رانندگی تنظیم‌شده‌اند برای پارک خودرو نیاز است که آن‌ها را یک‌بار دیگر تنظیم کرد تا نمای بهتری از محل پارک به شما بدهد.

چرخش اتاقک به سمت بیرون

برای کامیون‌هایی که کشنده به اتاقک متصل نیست برای دنده‌عقب شما باید اتاقک قوسی خارجی در خلاف مسیر محل پارکینگ بگیرد که این کار با چرخش لاستیک‌ها در جهت پارکینگ امکان‌پذیر است. این کار به شما این امکان را می‌دهد که کامیون در جهت پارکینگ قرار گیرد و فضای کافی برای پارک داشته باشید. زمانی که قسمت انتهایی کامیون به‌صورت مورب قرارگرفته است، با چرخش فرمان به‌صورت خلاف جهت محل پارک خودرو را صاف کنید

  • هرچه فاصله و فضای شما نسبت به سایر ماشین‌های پارک شده بیشتر باشد، شما زمان بیشتری و امکان مانور بیشتری برای تراز کردن خودرو با محل پارک دارید.
  • در زمان پارک حواستان باید هم قسمت جلویی و هم قسمت عقبی کامیون باشد. درحالی‌که دارید اتاقک خود را به سمت بیرون هدایت می‌کنید تا قسمت‌های عقبی صاف شوند ممکن است با ماشین‌های پارک شده تصادف داشته باشید.

 

صاف کردن اتاقک کامیون

زمانی که قسمت‌های عقبی با محل پارک تراز شد و در یک راستا قرار گرفتند وقت آن است که اتاقک هم صاف شود برای این کار باید به‌آرامی به کمی به عقب روید و سپس فرمان را بچرخانید تا اتاقک با انتهای خودرو در یک راستا قرار بگیرند یک کار بدون آنکه انحرافی در عقب کامیون ایجاد کند صورت می‌گیرد.

  • بعضی از محل‌های پارک بسیار باریک هستند تا با یک فرمان بشود در آن‌ها پارک کنید. حتی برخی از رانندگان ماهر ماشین‌های سنگین نیز برای پارک کردن به‌صورت دنده‌عقب چند بار نیاز دارند تا ماشین را تکان دهند تا درستی بتوانند خودرو را پارک کنند.
  • فرمان زدن به‌موقع در زمان پارک کردن بسیار مهم است، زمانی که شما بخواهید خودرو را صاف کنید و یا بخواهید وارد محل پارک شوید این فرمان زدن است این فرمان زدن به‌موقع است که پارک کردن خودرو را تسهیل می‌بخشد.

پارک کردن ایمن وسایل نقلیه سنگین

از پارکینگ وسایل نقلیه سنگین استفاده کنید

اگر در جاده هستید و مکانی را برای استراحت و پارک خودرو خود می‌خواهید حتماً از استراحتگاه‌هایی استفاده کنید که پارکینگ مخصوص خودروهای سنگین داشته باشد و پارک کردن در این محل بسیار آسان‌تر از سایر پارکینگ‌ها است.

  • برخی از کامیون‌ها نیازمند فضایی 4 برابر بیشتر از ماشین‌های سواری و سبک برای پارک کردن دارند.

از قوانین و مقررات پیروی کنید و با آن‌ها آشنا باشید

به دلیل بزرگ بودن ماشین‌های سنگین این ماشین‌ها دارای نقاط کور هستند که در هنگام رانندگی راننده هیچ دیدی نسبت به آن‌ها ندارد و در موجب بسیاری از تصادفات رانندگی می‌شود. همچنین در هنگام رانندگی با کامیون باید به سایر قوانین و مقررات آشنا بود ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در جاده و خیابان‌هایی که حداکثر سرعت مجاز 50 کیلومتر باشد نمی‌توانید پارک کنید.
  • پارک کردن به گونه ایی که دید و شعاع سایر رانندگان را به بخشی از مسیر مسدود سازد ممنوع است.
  • پارک کردن خلاف جهت مسیر ممنوع است.

بلافاصله پس از وقوع موارد اضطراری توقف کنید

هنگامی‌که به دلیل مشکلات فنی و یا مشکل دیگری مجبور هستید که در کنار جاده توقف کنید، حتماً از علائم هشداردهنده تا حداکثر 10 دقیقه پس از توقف استفاده کنید.

  • اگر در خیابان یک‌طرفه هستید باید علائم هشداردهنده را در فواصل 3، 30 و 61 متری از خودرو خود قرار دهید.
  • در خیابان و جاده‌های دوطرفه علائم هشداردهنده یکی از آن‌ها 3 متر جلوتر و 3 متر عقب‌تر از خودرو قرار می‌گیرد و علامت‌های دیگر در 30 متری عقب‌تر قرار می‌گیرد.

 

بررسی میدانی محل پارکینگ

ممکن است برخی از فضاهای ایجادشده برای پارک خودرو کوچک‌تر از سایز خودرو باشد برای بررسی ابعاد محل پارکینگ ابتدا از خودرو خارج شوید و نگاهی به محل پارکینگ بیندازید.

  • اگر محل پارک مناسب بود، بهتر است از کسی که می‌تواند شمارا در پارک کردن و فرمان زدن کمک کند راهنمایی بخواهید.

 

از ترمز پارکینگ استفاده کنید

کامیون‌ها بسیار سنگین‌تر از خودروهای سواری هستند، اگر کامیون قبلاً در سیستم ترمز دچار نقص فنی شده است و بر روی آن بار هم دارید بسیار خطرناک و حادثه‌آفرین است که برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی بهتر است از همیشه از ترمز پارک استفاده کنید.

 

ما در این مطلب سعی داشتیم شمارا با روش‌های پارک کردن کامیون و خودروهای سنگین در محل پارکینگ آشنا کنیم، اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که پارک کردن خودروهای سنگین به‌صورت دنده‌عقب بسیار سختر از پارک کردن آن‌ها از جلو است و این کار نیازمند تجربه و توانایی بالا در رانندگی است. بهتر است در هنگام پارک کردن خودروهای سنگین همراه داشته باشید تا او از بیرون شمارا به سمت محل پارکینگ هدایت کند.

 

با سایر مقالات مجله اتوخسروانی همراه باشید.

مقالات مرتبط

افزودن دیدگاه

×
منو