چگونه پیچ لاستیک را باز کنیم | همراه آموزش تصویری

چگونه پیچ لاستیک را شل کنیم

پیچ تعبیه‌شده در لاستیک‌های به این منظور مورداستفاده قرار می‌گیرد که لاستیک محکم به بدنه و دیسک متصل شوند، در برخی مواقع نیاز دارید که این پیچ‌ها را برای تعمیر یا تعویض لنت‌های ترمز و یا تعویض لاستیک بازکنید. دانستن نحوهٔ باز و بسته کردن این پیچ‌ها جز وظایف اولیه هر راننده‌ای است، اما جای نگرانی نیست زیرا این مسئله آن‌قدر هم پیچیده نیست که نشود آن را آموخت در این مقاله سعی داریم شما را با روش‌های برای باز کردن این پیچ‌ها آشنا سازیم. با اتوخسروانی همراه باشید.

 

آماده سازی محیط برای باز کردن پیچ های لاستیک

  1. پارک کردن خودرو

ماشین را در مکانی صاف پارک نمایید و ترمزدستی را بکشید.

پارک کردن خودرو

  1. جدا کردن قالپاق

اگر لاستیک‌های شما دارای قالپاق هستند آن‌ها را جدا کنید تا به پیچ‌ها دسترسی پیدا کنید، معمولاً قالپاق‌ها توسط خارهای پلاستیکی به لاستیک متصل شده‌اند که به‌راحتی با استفاده از پیچ‌گوشتی قابل جداسازی هستند.

  • در برخی از ماشین‌ها قالپاق طوری تعبیه‌ شده است که همراه با پیچ است با باز کردن پیچ‌ها می‌توان قالپاق را جدا کرد.
  • در دیگر ماشین‌ها قالپاق خود نیز پیچ شده است که برای باز کردن حتماً از آچار مخصوص استفاده کنید.

هابکاپ

  1. بررسی پیچ‌ها

در اکثر خودروها، کامیون و دیگر وسایل نقلیه چرخ ها توسط 4 الی 8 پیچ در مرکز اکسل به‌منظور نگهداری بهتر و ایمن چرخ ها متصل شده‌اند، در برخی از خودروهای اروپایی این پیچ‌ها به‌صورت مهره است که روندی کاملاً یکسان با این‌گونه از پیچ‌ها دارد.

  • در برخی از خودروها از پیچ و قفل رینگ به‌منظور جلوگیری از دزدیده شدن لاستیک استفاده‌ شده است که باز کردن خود همین قفل‌ها مستلزم آچارهای مخصوص است. اگر از این آچارها در دسترس خود ندارید، می‌توانید از یک چکش برای شکست قفل و درپوش این نوع پیچ‌ها استفاده کنید و پس از شکسته شدن درپوش اقدام به باز کردن پیچ‌ها کنید البته اگر به درپوش نیاز داشتید به دستگاه پانچ برای بستن قفل‌ها نیاز دارید.

بررسی پیچ ها


مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

نحوه استفاده از جک ایستاده خودرو

نحوه بررسی و تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل

زمان مناسب برای تعویض لاستیک

انتخاب تایر مناسب برای خودرو

راه های افزایش عمر تایر خودرو


  1. استفاده از آچار چرخ

آچار چرخ یا آچار گیربکسی که حتماً باید با یک جک و لاستیک زاپاس در جعبه‌ ابزار ماشین خود داشته باشید. آچاری که در اختیاردارید حتماً باید هم سایز پیچ‌های لاستیک ماشین شما باشد زیرا برای باز کردن و شل کردن لاستیک‌ها به ابزار دیگری احتیاج ندارید.

  • این نوع آچارها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند، برخی از آن‌ها داری یک سری است و برخی دیگر که به آچار عنکبوتی شناخته می‌شوند داری 4 چهار سری می‌باشند که از این نوع آچارها برای باز کردن لاستیک‌ها توصیه می‌شود به خاطر آنکه شما به کمک دو دسته می‌توانید نیروی بیشتری برای باز کردن پیچ‌ها اعمال کنید و درنتیجه باز کردن آن‌ها راحت‌تر می‌شود.
  • اما اگر پیچ‌های لاستیک شما به هر دلیلی اعم از زنگ‌زدگی و یا سفت شدن بیش‌ازحد قابلیت باز شدن را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطالب را حتماً دنبال کنید.

استفاده از اچار چرخ

  1. در حالی اقدام به باز کردن پیچ‌ها کنید که ماشین روی زمین قرار دارد.

برای شل کردن پیچ‌ها نیازی به جک زدن زیر خودرو نیست اتفاقاً بودن چرخ ها بر روی زمین و تماس ایجادشده بین آن‌ها اجازه چرخش به لاستیک را نمی‌دهد و کمکی زیادی برای شل کردن پیچ‌ها به شما می‌کند.

 

باز کردن پیچ های لاستیک

  1. آچار را داخل پیچ قرار داده و آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

پس‌ازاینکه آچار را در داخل پیچ قراردادید آن را محکم در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا پیچ‌ها شل شوند، لازم نیست کل پیچ را با آچار بازکنید، پس‌ازاینکه پیچ‌ها شل شدند می‌توانید آن‌ها را با دست از لاستیک جدا کنید.

چرخاندن آچار چرخ

  1. شل کردن سایر پیچ‌ها

فرقی نمی‌کند که کدام پیچ را اول باز می‌کنید. یک پیچ را انتخاب کرده و شروع به باز کردن آن و در ادامه به سایر پیچ‌ها بپردازید.

  • وقتی‌که تمام پیچ‌ها را شل کردید وقت آن رسیده است که جک بزنید. جک را در زیر ماشین قرار دهید و خودرو را بالا ببرید سپس پیچ‌ها را از لاستیک جدا کرده و لاستیک را بیرون بیاورید تا تعمیرات لازم را بر روی آن انجام دهید، به یاد داشته باشید که باید تا اتمام کار و جایگذاری لاستیک در جای خود جک در زیر ماشین بماند.

چرخاندن پیچ لاستیک


راهنمای اطلاع از قیمت خودرو:

قیمت النترا

قیمت گرنجور

قیمت اسپورتیج

قیمت سوناتا هیبرید

قیمت سراتو وارداتی

قیمت مزدا 3 جدید صندوقدار


شل کردن پیچ‌های سفت

  1. بررسی دوباره اینکه ترمزدستی بالاست.

اگر پیچ‌های لاستیک شما گیرکرده و یا به هر دلیلی سفت شده‌اند برای باز کردن آن‌ها به نیروی بیشتری نیاز است. برای شما مطمئن شوید که خودرو حرکت نمی‌کند و در مکانی صاف توقف کنید.

پارک کردن خودرو

  1. داشتن یک اهرم اضافی

معمولاً در جعبه‌ابزاری که کارخانه‌ها بر روی ماشین قرار می‌دهند آچارها یک اهرم جداگانه نیز دارند که زیاد از آن استفاده نمی‌شود. امن‌ترین و بهترین راه برای شل کردن این‌گونه از پیچ‌ها این است که هرچقدر طول دسته آچار شما بیشتر باشد نیروی بیشتری بر پیچ‌ها واردشده و آن‌ها شل می‌شوند.

  • اگر بازهم با اهرم‌ها نتوانستید پیچ‌ها را شل کنید از آچار مهره شکن استفاده کنید که هم قوی‌تر و هم کارآمدتر از اهرم است.
  • اگر آچار مهره شکن هم به‌تنهایی کارآمد نبود از یک میله به‌عنوان افزایش‌دهنده طول دسته آن استفاده کنید تا بتوانید نیروی بیشتری را بر پیچ‌ها وارد نمایید.

داشتن اهرم اضافی

 

  1. از پاهای خود استفاده کنید.

اگر بازهم هیچ پیشرفتی در شل کردن پیچ‌ها با دست و آچارها مشاهده نکردید می‌توانید از پاهای خود برای این کار استفاده کنید اما باید خیلی مراقب باشید.

  • آچار را درون پیچ‌ها قرار دهید و از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل فرمایید، سپس یک اهرم به دسته آچار به صورتی که موازی با سطح زمین باشد اضافه کنید از یک پای خود برای فشار آوردن به اهرم در جهت خلاف عقربه‌های ساعت استفاده کنید. سپس به‌آرامی فشار را بروی اهرم بیشتر کنید و چند ضربه هم به آچار بزنید تا پیچ‌ها شل شوند پس‌ازاینکه پیچ‌ها شل شدند می‌توانید آن‌ها را با دست بازکنید.
  • همیشه در انجام این کار مراقب باشید، به‌هیچ‌عنوان روی اهرم‌ها پرش نکنید یا با تمام وزن خود بر روی آچار نایستید.

استفاده از پا برای باز کردن پیچ

  1. از پتک یا چکش استفاده کنید.

اگر نمی‌توانید طول آچار را زیاد کنید زمان آن رسیده است که ابتکاری دیگر را در پیش بگیرید و آن‌هم استفاده از چکش لاستیکی است که یک روش مؤثر و کارآمد برای شل کردن پیچ‌ها در مواقعی که آن‌ها گیرکرده‌اند است. اگر هم باز به چکش و یا پتک دسترسی ندارید و در یک بزرگراه هستید از سنگ و یا جسم سخت هم می‌توانید استفاده کنید.

  • دقت داشته باشید که در این روش هم باید به‌آرامی و با دقت عمل کنید، ضربات چکش شما به اهرم باید آرام ولی پی‌درپی باشد پس از زدن چند ضربه پیچ‌ها را بررسی کنید که آیا شل شده‌اند.

استفاده از چکش برای باز کردن پیچ

  1. استفاده از اسپری ضدزنگ

ضدزنگ را به‌عنوان آخرین راه‌حل برای شل کردن پیچ‌ها استفاده کنید اگر مراحل بالا کارساز نبود و هنوز پیچ‌ها سفت بودند مقدار کمی از اسپری ضدزنگ را بر روی پیچ‌ها اسپری کنید اگر به اسپری ضدزنگ دسترسی ندارید اسپری گریس هم بسیار در این مواقع کارساز است. هنگام استفاده از این افشانه‌ها حتماً از نی که برای آن تعبیه‌شده است استفاده کنید تا به‌خوبی داخل و اطراف پیچ‌ها را اسپری کنید پس از اسپری کردن به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا اثر کند و از اسپری کردن سایر بخش‌های اکسل خودداری کنید.

اسپری ضد زنگ

  • اگر بازهم پیچ‌ها شل نشدند، بازهم مقداری از اسپری استفاده کنید و بازهم ده دقیقه منتظر بمانید تا اسپری روی پیچ‌ها اثر کند.
  • حتماً از قبل رانندگی دیسک و صفحه خود را بررسی کنید که به اسپری آغشته نشده باشند زیرا روغن و ماده ضدزنگ اگر بر روی آن‌ها وجود داشته باشد بسیار خطرآفرین است و باعث اختلال در سیستم ترمز رسانی خودرو شود. برای پاک کردن مواد از روی سطح دیسک و صفحه از یکپارچه تمیز و یک حلال مانند استون استفاده نمایید. اگر لنت‌های ترمز هم به روغن و گریس آغشته شده‌اند بهتر است آن‌ها را عوض کنید.
  • حتماً از قبل از رانندگی برای بررسی پاک شدن روغن و گریس چند بار به‌آرامی و به‌صورت ممتد ترمز بزنید که آیا سیستم ترمز به‌درستی عمل می‌کند یا خیر.
  1. برای باز کردن قفل پیچ‌ها از یک ابزار قفل‌شکن استفاده کنید.

اگر کلید مخصوص مهرهای قفلی لاستیک را گم‌کرده‌اید برای باز کردن آن‌ها می‌توانید از ابزار مخصوصی که برای این کار است استفاده نمایید. سوکت مناسب و اندازه مهره‌های پیچ‌ها را انتخاب کرده و داخل آن قرار داده و با کمک یک اهرم در جهت پایین نیرو وارد کنید تا مهره‌ها شل شوند پس از شل شدن مهره‌ها می‌توانید پیچ‌ها را بازکنید.

قفل شکن

  1. برای قفل‌کردن مهره‌ها از آچار ترک (گشتاور) استفاده کنید.

پس‌ازاینکه مهره‌ها رأی باز کردید دیگر آن مهره‌ها نمی‌توانند جایگزین شوند و باید مهره‌های جدیدی را استفاده کنید. برای قفل‌کردن مهره‌ها می‌توانید از آچار ترک مخصوص اندازه مهره‌های استفاده‌شده برای سفت کردن آن‌ها اقدام نمایید. آچار را درون مهره قرار داده و آن را درجهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سفت و محکم شوند.

آچار ترک (گشتاور)

امیدواریم از این مطلب استفاده کنید. با سایر مقالات مجله خسروانی همراه باشید.

منبع : wikihow

مقالات مرتبط

  • هادی 14 . 12 . 2021

    سلام دوستان. من چند روز پیش برای پژو پارس رینگ المینیومی گرفتم و فرو شده برام تعویض کرد و پیچ واشر دار بلند انداخت. ولی بعد چند کیلومتر راه رفتن پیچ سمت راننده شل شد با آچار خودم سفت کردم مجدد باز بعد چند کیلومتر شل شد بردم پیش تعویض لاستیک دوباره با بکس سفت کرد. بنظرتون ایراد چی هست لطفا راهنمایی کنید تشکر

    پاسخ دهید !
  • پژمان 07 . 05 . 2021

    ساد و کاربردی

    پاسخ دهید !
    • مدیریت سایت 14 . 05 . 2021

      امیدواریم مفید بوده باشه براتون و مشکلتون حل شده باشه

      پاسخ دهید !
    • ازاده فرخی 25 . 04 . 2022

      بسیار خوب وعالی توضیح دادین تونستم این کار انجام بدم🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

      پاسخ دهید !
  • زن روز 15 . 01 . 2020

    ممنون مطلب خوبی بود

    پاسخ دهید !

افزودن دیدگاه

×
منو